Vedenvaihto
Valvoja: Moderaattorit
Minä ostin 60cm pätkän kuparista vesijohtoputkea ja väänsin sen varovasti mutkalle. Sitten vaan kiristimella letkuun kiinni ja pysyy taatusti akvaarion reunalla. Kupariputki maksaa muutamia euroja metri esim. K-raudassa ja sitä voi väätää käsin. Pitää vaan varoa ettei väännä sitä lyttyyn. On taatusti turvallinen kaloille, kun sitä samaa putkea kun käytetään vesihanoissa ja putkistoissa. Puoli metriä lisää kupariputkea ei taatusti muuta vesiarvoja minnekään.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Panen poistoletkun päähän tuon J-putken ja siihen sopivan mittaisen jatkoletkun, joka ulottuu noin neljänneksen akvaarion korkeudesta pohjan yläpuolelle. Sitten vain imua ja akvaarion tyhjenemisen voi unohtaa. Vettä valuu, kunnes neljäsosa on jäljellä. Kun on hieno hiekka ja mattosuodatin, ei tarvitse lainkaan lapota pohjaa.
Sitten vain toisella letkulla tankki täyteen, ja se on siinä.
Pohjan säännöllisestä pöyhimisestä huolehtivat "talonmiehet" eli kierteissarvikotilot.
Sitten vain toisella letkulla tankki täyteen, ja se on siinä.

Pohjan säännöllisestä pöyhimisestä huolehtivat "talonmiehet" eli kierteissarvikotilot.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Member
Kokeilimpas minäkin tuota paljon kehuttua "letkulla suoraan hanasta" vaihtoa. Tyhjentäminen onnistui ongelmitta, mutta kun piti täyttää, irtosi letku ensin pesuhuoneen puolella. Toisella kertaa akvaarion puolella ja sen verran hätäännyin että juoksin letku kainalossa takaisin pesuhuoneeseen. Ei tullut mieleen törkätä akvaarioon
. Siinä sitten sukat märkänä kuivateltiin seinää, näyttöä, cd-tornia, tulostinta, lehtiä ja tietysti lattiaa joka kolosta. Hiki siinä tuli, paita lähti pois ja taisin vähän kissallekin murahtaa kun jatkuvasti jaloissa pyöri. Kolmannella kerralla valuttelin vettä hissukseen akvaarioon ja totesin altaan olevan täynnä pieniä kuplia. Eikös siinä ole vaara että kalat saa liikaa happea? En uskaltanut enää jatkaa vaan otin ämpärit esille ja täytin loputkin altaasta... Ensi kerralla sitten vähän viisaampana.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ei ole yksikään meillä ainakaan vielä kuollutsummersrain kirjoitti:totesin altaan olevan täynnä pieniä kuplia. Eikös siinä ole vaara että kalat saa liikaa happea?

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eipä taida kuplat sentään happea olla, mutta sukeltajantaudin kalatkin voivat liiasta kaasumäärästä saada.
Tuon välttää kun laskee veden jotain laakeaa pintaa pitkin tai suihkun läpi lorottelee. Makkarin akvaariossa annan veden mennä toisen suodattimen läpi, olkkarin akvaariossa se valuu lappoa pitkin sisäsuodattimen viereen, jottei niin kauheesti kuplia olisi vedessä.
Itse olen huomannut, että mitä hiljempaa vettä laskee, sitä enemmän siinä on kaasua.

Tuon välttää kun laskee veden jotain laakeaa pintaa pitkin tai suihkun läpi lorottelee. Makkarin akvaariossa annan veden mennä toisen suodattimen läpi, olkkarin akvaariossa se valuu lappoa pitkin sisäsuodattimen viereen, jottei niin kauheesti kuplia olisi vedessä.
Itse olen huomannut, että mitä hiljempaa vettä laskee, sitä enemmän siinä on kaasua.
Juuh, tänään tipahti letku karanteenikipon huollon yhteydessä. Jätin valumaan altaaseen ja letku päättikin hypätä lattialle. No, eihän tuo haittaa, jos allas olisikin ollut kylpyhyoneessa, mutta kun oli keittiössäsr kirjoitti:Toisella kertaa akvaarion puolella

Ei vaan sattunut olemaan sellaistaTinski kirjoitti:Saman asian ajaa pesukoneen vesiletkun muovinen u-pidikesamij76 kirjoitti:Minä ostin 60cm pätkän kuparista vesijohtoputkea ja väänsin sen varovasti mutkalle... sitten vaan kiristimella letkuun kiinni ja pysyy taatusti akvaarion reunalla.

Olen vähän ihmetellyt tuota Jukka Järven systeemiä, että letku akvaarioon ja sohvalle odottelemaan tyhjentymistä. Itse jos tekisin samoin veikkaan, että puolet kardinaalitetroista ja pari piikkisilmää uisivat onnellisina lappoon. Aina vettä vaihtaessani piikkisilmät viuhtovat edestakaisin etulasin tuntumassa ja kardinaalitetrat yrittävät väkisin työntyä lappoon. Joskus on lappo lentänyt kaaressa lattialle, kun olin jo näkevinäni piikkisilmän menevän sinne. Tarkkojen laskutoimitusten jälkeen kuitenkin kaikki kalat olivat tallella. Täytön aikana letku pysyy valaisinkotelon ja lasin välissä, joten sittä ei tarvitse pidellä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Alkaa taas mennä termit sekaisin. Lappo on fysikaalinen kone, joka siirtää nestettä asiasta toiseen, siten että vesi nousee aluksi ylöspäin ja sitten alas. Se ei siis ole ainakaan mikään letkun päässä oleva laajennus, vaan pikemminkin tuo letku. Vesi poistuu akvaariosta lapon (letkun) läpi.
-
- Maskotti
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mikä se laajennus letkun päässä sitten on?jarvij kirjoitti:Alkaa taas mennä termit sekaisin. Lappo on fysikaalinen kone, joka siirtää nestettä asiasta toiseen, siten että vesi nousee aluksi ylöspäin ja sitten alas. Se ei siis ole ainakaan mikään letkun päässä oleva laajennus, vaan pikemminkin tuo letku. Vesi poistuu akvaariosta lapon (letkun) läpi.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Se on joko "laajennus letkun päässä" tai esimerkiksi "suppilo". Letku itsessään on "lappo" kun se lappona toimii. Kun hiekkaa "lapotaan", se tarkoittaa että hiekka kulkeutuu veden mukana lapon läpi; tarkemmin että hiekan pinnalla ja osittain hiekan sisällä oleva liete kulkeutuu lapon läpi.
Mulle ne ovat aina olleet 'lappo' ja 'lappoletku'jarvij kirjoitti:Lappo on fysikaalinen kone, joka siirtää nestettä asiasta toiseen, siten että vesi nousee aluksi ylöspäin ja sitten alas. Se ei siis ole ainakaan mikään letkun päässä oleva laajennus, vaan pikemminkin tuo letku.

Kyllähän se sitä lappoa pitkinkin siis valuu, mutta tässä yhteydessä lappo=suutin.Aqua2002 kirjoitti:olkkarin akvaariossa se valuu lappoa pitkin sisäsuodattimen viereen,