Vedenvaihto
Valvoja: Moderaattorit
Vedenvaihto
Olen tässä seuraillut keskusteluja ja ihmetellyt mikähän nyt mahtaa olla oikea vedenvaihtoväli. Kirjallisuutta lukemalla olen päätynyt siihen, että n. 2-3viikon välein n.30% olisi sopiva,mutta ihmiset yleisesti tuntuu vaihtavan useammin (jopa kerran viikossa 50%).
Ystäväni kyllä vaihtaa n.3viikon välein 40%,eikä hänellä ole ollut mitään ongelmia. Itselläni ei vielä ole akvaariota, mutta tarkoitus olisi hankkia paremman finanssitilanteen vallitessa n. 300-litrainen. Jos joku viitsii vastata, niin olen kiitollinen.
Ystäväni kyllä vaihtaa n.3viikon välein 40%,eikä hänellä ole ollut mitään ongelmia. Itselläni ei vielä ole akvaariota, mutta tarkoitus olisi hankkia paremman finanssitilanteen vallitessa n. 300-litrainen. Jos joku viitsii vastata, niin olen kiitollinen.
-
- Aasian kirjeenvaihtaja
- Sukupuoli: Mies
Asiat muuttuvat, tietämys kasvaa ja niin myös vedenvaihtosuositukset:
Markku Varjon kirja, Elävä akvaario (painovuosi muistaakseni 1982!), suositteli juuri tätä 30% vedenvaihtoa noin kolmen viikon välein.
Nykyään suositellaan 50-75% vedenvaihtoa viikoittain, itse teen sen kiekkokala-akvaariooni jopa kahdesti viikossa.
Kuten asiantuntijatkin sanovat, ei vettä yksinkertaisesti voi vaihtaa liikaa ja liian usein. Vaikka kerran päivässä, jos tarve niin vaatii (esim. poikasakvaarioon).
Se, miten kukin sen sitten omalla kohdallaan tekee, riippuu siitä, miten paljon arvostaa harrastustaan ja eliömaailmansa, eli akvaariotaan ja haluaa panostaa sen hyvinvointiin. Akvaario on näet täysin riippuvainen siitä, kuten jokainen varmasti käsittää.
Se on jokaisen itsensä päätettävä ja miellettävä.
Markku Varjon kirja, Elävä akvaario (painovuosi muistaakseni 1982!), suositteli juuri tätä 30% vedenvaihtoa noin kolmen viikon välein.
Nykyään suositellaan 50-75% vedenvaihtoa viikoittain, itse teen sen kiekkokala-akvaariooni jopa kahdesti viikossa.
Kuten asiantuntijatkin sanovat, ei vettä yksinkertaisesti voi vaihtaa liikaa ja liian usein. Vaikka kerran päivässä, jos tarve niin vaatii (esim. poikasakvaarioon).
Se, miten kukin sen sitten omalla kohdallaan tekee, riippuu siitä, miten paljon arvostaa harrastustaan ja eliömaailmansa, eli akvaariotaan ja haluaa panostaa sen hyvinvointiin. Akvaario on näet täysin riippuvainen siitä, kuten jokainen varmasti käsittää.
Se on jokaisen itsensä päätettävä ja miellettävä.
Kyllähän se aikalailla riippuu siitä, mitä siellä akvaariossa on sisällä. Parhaiten varmasti löytää oman vedenvaihtovälin ja määrän seuraamalla nitriittiä ja nitraattia. Itse vaihdan 312 litrasestani viikottain 100-150 litraa, ja näin levät eivät kasva, mutta kasvit kasvaa, kalat eivät sairastele jne.
-Chyental-
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pienien kalojen hoitajana sanon tuon 50%/viikossa-systeemin olevan oikein toimiva ja riittävä malli. Itse saattaisin tosin vaihtaa enemmänkin, mutta se muuttuu -isi-muodosta todellisuudeksi vasta, kun saan jotenkin laiskuudeltani salassa hankittua ne letkusysteemit (jos koskaan); parketti alkaa olla siinä kunnossa, että vedenvaihtokertojen tuplaaminen saisi sen lopullisesti liian pahalle kuprulle 

Algoritmi helppoon elämään.
1. Ruuvaa suihkun tms. -hanasta sihti irti.
2. Iske sihti miehen/poikaystävän/isän/veljen/kaverin käteen.
3. Ahdistele edellä mainittua hakemaan rautakaupasta hanaan sopiva liitospala, letkuun sopiva pikaliitin ja kirkasta puutarhaletkua.
4. Kiinnitä osaset ja askartele letkun päähän sopiva lappo.
5. Voila! Nauti helposta elämästä.
3. Ahdistele edellä mainittua hakemaan rautakaupasta hanaan sopiva liitospala, letkuun sopiva pikaliitin ja kirkasta puutarhaletkua.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Meikäläisen allasihmetyksessä vaan ei voi vahtaa liikaa vettä...
Vaihdan yleensä 50% viikossa, mutta pari viikkoa sitten lurpsahti ehkä 65-75%. Sen jälkeen tulivat levät, ne valtasivat altaan muutamassa päivässä! Mittasin ja mittasin vesiarvoja. Mittasin pariin kertaan johtovedenkin ja aina vain rapsuttelin päätäni. Oli altaan vesi melkein kuin raanavettä! Eikä pienintäkään hajua miksi näin on tapahtunut... Liekö sitten se liiallinen vedenvaihto joka on pysäyttänyt kasvien kasvun ja sitten antanut jalansijaa leville... Ei tämä aina helppoa ole!

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Mitäs me itsenäiset ja rahattomat ressukat teemme?makiaho kirjoitti:Algoritmi helppoon elämään.
Syö viikon kaurapuuroa, on pari kuukautta viikonloput kotosalla ja kävelee itse rautakauppaan hakemaan sopivia osia. Myös biltemasta voi etsiä jos löytyy lähistöltä.Lisa kirjoitti: Mitäs me itsenäiset ja rahattomat ressukat teemme?
Mikäli säästäminen elämänlaadussa ei innosta, niin ottaa kalenterista kuukauden-pari jonka aikana ei suostu astumaan suomalaiseen akvaarioliikkeeseen sisälle.
Viimeksi muokannut jusa, 16:26, 04.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katso ettet säilytä letkua huonosti, koska jos se menee pahasti taitoksille, on tuskaa saada se imemään kunnolla.Elmiira kirjoitti:Viime viikolla sain vuoden jahkailun jälkeen hankittua 20m vihreää puutarhaletkua (josta puolet on käytössä). Ja on kyllä elämä helpottunut. Ennen lapposin veden 30L saaveihin ja roudasin sitten ne vessaan... ja selkä kiljui.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ruuasta en tingi (joka minut tuntee, ymmärtää kyllä miksijusa kirjoitti: Syö viikon kaurapuuroa, on pari kuukautta viikonloput kotosalla ja kävelee itse rautakauppaan hakemaan sopivia osia. Myös biltemasta voi etsiä jos löytyy lähistöltä.

No nyt tuli varsinaisen blondikas olo. Siis täh?jusa kirjoitti: niin ottaa kalenterista kuukauden-pari jonka aikana ei suostu astumaan suomalaiseen akvaarioliikkeeseen sisälle.

40-50% kokonaismäärästä kerran viikossa = 317 litraisen altaani vedenvaihto. Sankovalikoimiin kuuluu 3 kpl 30 litran saavia sekä pari ämpäriä. Kunnollinen letkusysteemi on "tilattu".
En jaksaisi enää esittää SuperWomania vedenvaihtosessioissa(=ähinää, puhinaa, hikeä ja kipeä selkä)
Ceres

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Viikottain vaihdan 40-50% vajaa 200 litrasestani altaasta. Kun ostin altaan niin samalla ostin Kärkkäiseltä puutarha letkua 20 metriä. Pistin letkun kahteen yhtä pitkään pätkään. Tuleeko siitä sitten kaksi 10 metrin pätkää. No, aivan sama
Toisella letkulla otan vettä pesuhuoneen suuntaan lattiakaivoon ja toisella letkulla pesuhuoneen hanasta altaaseen. Laitoin toiseen letkuun sellasen pikakiinnitys jutskan, jonka "tökkään" sitten pesuhuoneen hanaan, jossa on toinen "osapuoli" siitä pikakiinnitys jutskasta.
Ei kyllä kävis mielessäkään alkaan sähläämään noitten saavien / sankkojen kanssa. Tämä on sitten mun mielipide. Voihan se jonkun mielestä ollakin mukavaa.

Toisella letkulla otan vettä pesuhuoneen suuntaan lattiakaivoon ja toisella letkulla pesuhuoneen hanasta altaaseen. Laitoin toiseen letkuun sellasen pikakiinnitys jutskan, jonka "tökkään" sitten pesuhuoneen hanaan, jossa on toinen "osapuoli" siitä pikakiinnitys jutskasta.
Ei kyllä kävis mielessäkään alkaan sähläämään noitten saavien / sankkojen kanssa. Tämä on sitten mun mielipide. Voihan se jonkun mielestä ollakin mukavaa.
No ei tuo juuri rahasta voi olla kiinni. Jos ei ihmeellistä letkua tarvitse, niin Biltemasta tms. rojukaupasta taitaa kymmenen metriä irrota parilla-kolmella eurolla, liittimet kai yhteensä vitosen verran. Siinähän on kaikki mitä tarvitaan, ja jos oikein tiukoille menee, ei sopivan kokoisen letkun päähän edes tarvitse liitintä vaan siihen hanaan voi laittaa sellaisen liittimen johon letku tungetaan suoraan - kokonaiskustannukset jäänevät vitosen luokkaan letkuineen päivineen. Johan tuon verran menee muutamaan sankoon...
Mika
Mika
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Olin jo unohtanut akvaariokauppaan kiikutetut rahat kun olen pitkät tovit vain tuolta Saksan puolelta ostanut (satunnaisesti hyvissä varannoissa) tavaraa "vähän" yli tarpeenkinjusa kirjoitti: Muutama vannoutunut akvaristi kun on erehtynyt pitämään päiväkirjaa harrastuksen tiimoilta mm. kauppaan kiikutetuista rahoista niin johtopäätös on lähinnä ollut että pitäisi lakata siellä kaupassa käynti taikka vaihtaa harrastusta
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mutta ehkä seuraavat 12-13 vuotta menevät taas ämpäreiden kanssa ihan hienosti, joten älkää sentään minusta huolehtiko niin

Ja rahajuttu nyt oli vain irvokkaan huono vitsi ja tekosyy ikuisuussaamattomuudelleni, jonka toivottavasti myös mjalava ymmärsi

Heheeeee Lisa, saamattomuus kunniaan! Jos tekemättömien töiden ja keskenjääneiden rojektien määrästä saisi pisteitä, meikä olis, hmm... pistepartamonni?Lisa kirjoitti: Ja rahajuttu nyt oli vain irvokkaan huono vitsi ja tekosyy ikuisuussaamattomuudelleni, jonka toivottavasti myös mjalava ymmärsi

Vedenvaihtoon palatakseni (jotta ei nyt ihan aiheesta tiputa), onko kukaan kehitellyt jotain muita apuvärkkejä? Minulle tuli tuota tyhjennyspuolta ajatellen mieleen, että voisi laittaa lappoletkulle sellaisen pitimen, jolla saisi letkun pään vakiosyvyydelle ja uskaltaisi jättää vahtimatta imemään vettä kunnes pinta laskee letkunpään alle. Toistaiseksi käsipelillä, minä kun olen vähän... saamaton
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oikein hieno systeemihän voisi täyttöpuolenkin hoitaa jotenkin automaattisesti, vedentulo poikki kun pinta on kohdallaan. Minulla se tapahtuu varsin itsestään, kun vaihtovesi on muutenkin pakko ottaa saavista. Kun tyhjentää allasta poistovaiheessa sopivasti, ei voi tulla vesivahinkoja kun saavista ei kerta kaikkiaan vettä riitä reunan yli, vaan uppopumppu imaisee tyhjää. Se "slurp-uiiiiiiiiii" on hyvä äänimerkkikin, jos unohtaa pumpun vahtimatta. Ei varmaan tykkää kovin hyvää, mutta biltema-pumppu maksaa huimat 9,90€...
Mika
Tuo pitimen tekaisin uudenvuoden tinasta (ei sulatetusta) ja kuminauhasta. Tämä yhdistelmä viritetään kiinni letkuun ja tina kehyksen ympärille.. tai siihen sillein..mjalava kirjoitti:
Vedenvaihtoon palatakseni (jotta ei nyt ihan aiheesta tiputa), onko kukaan kehitellyt jotain muita apuvärkkejä? Minulle tuli tuota tyhjennyspuolta ajatellen mieleen, että voisi laittaa lappoletkulle sellaisen pitimen, jolla saisi letkun pään vakiosyvyydelle ja uskaltaisi jättää vahtimatta imemään vettä kunnes pinta laskee letkunpään alle. Toistaiseksi käsipelillä, minä kun olen vähän... saamaton![]()
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Pistepartamonni on jo aikamoinen tittelimjalava kirjoitti: Heheeeee Lisa, saamattomuus kunniaan! Jos tekemättömien töiden ja keskenjääneiden rojektien määrästä saisi pisteitä, meikä olis, hmm... pistepartamonni?![]()

Ja mitä tulee letkupidikesysteemiin, niin muistelisin jonkun käyttäneen "jollain ihmeen tavalla" isoa pyykkipoikaa