Vedenvaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kawasaki
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Kawasaki »

Olen tässä seuraillut keskusteluja ja ihmetellyt mikähän nyt mahtaa olla oikea vedenvaihtoväli. Kirjallisuutta lukemalla olen päätynyt siihen, että n. 2-3viikon välein n.30% olisi sopiva,mutta ihmiset yleisesti tuntuu vaihtavan useammin (jopa kerran viikossa 50%).

Ystäväni kyllä vaihtaa n.3viikon välein 40%,eikä hänellä ole ollut mitään ongelmia. Itselläni ei vielä ole akvaariota, mutta tarkoitus olisi hankkia paremman finanssitilanteen vallitessa n. 300-litrainen. Jos joku viitsii vastata, niin olen kiitollinen.
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

50% kerran viikossa on hyvä yleisohje. Myös kalasto, altaan koko, suodatus ym. vaikuttavat tähän, mutta tuo edellä mainittu ohje on hyvä.

:|
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Asiat muuttuvat, tietämys kasvaa ja niin myös vedenvaihtosuositukset:

Markku Varjon kirja, Elävä akvaario (painovuosi muistaakseni 1982!), suositteli juuri tätä 30% vedenvaihtoa noin kolmen viikon välein.
Nykyään suositellaan 50-75% vedenvaihtoa viikoittain, itse teen sen kiekkokala-akvaariooni jopa kahdesti viikossa.

Kuten asiantuntijatkin sanovat, ei vettä yksinkertaisesti voi vaihtaa liikaa ja liian usein. Vaikka kerran päivässä, jos tarve niin vaatii (esim. poikasakvaarioon).

Se, miten kukin sen sitten omalla kohdallaan tekee, riippuu siitä, miten paljon arvostaa harrastustaan ja eliömaailmansa, eli akvaariotaan ja haluaa panostaa sen hyvinvointiin. Akvaario on näet täysin riippuvainen siitä, kuten jokainen varmasti käsittää.
Se on jokaisen itsensä päätettävä ja miellettävä.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Kyllähän se aikalailla riippuu siitä, mitä siellä akvaariossa on sisällä. Parhaiten varmasti löytää oman vedenvaihtovälin ja määrän seuraamalla nitriittiä ja nitraattia. Itse vaihdan 312 litrasestani viikottain 100-150 litraa, ja näin levät eivät kasva, mutta kasvit kasvaa, kalat eivät sairastele jne.
-Chyental-
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pienien kalojen hoitajana sanon tuon 50%/viikossa-systeemin olevan oikein toimiva ja riittävä malli. Itse saattaisin tosin vaihtaa enemmänkin, mutta se muuttuu -isi-muodosta todellisuudeksi vasta, kun saan jotenkin laiskuudeltani salassa hankittua ne letkusysteemit (jos koskaan); parketti alkaa olla siinä kunnossa, että vedenvaihtokertojen tuplaaminen saisi sen lopullisesti liian pahalle kuprulle :roll:
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Algoritmi helppoon elämään.

1. Ruuvaa suihkun tms. -hanasta sihti irti.
2. Iske sihti miehen/poikaystävän/isän/veljen/kaverin käteen.
3. Ahdistele edellä mainittua hakemaan rautakaupasta hanaan sopiva liitospala, letkuun sopiva pikaliitin ja kirkasta puutarhaletkua.
4. Kiinnitä osaset ja askartele letkun päähän sopiva lappo.
5. Voila! Nauti helposta elämästä.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Meillä letkun hankinta on ollut edessä, mutta aina se on jäänyt...nyt käytän lappoa ja viittä ämpäriä...
-Chyental-
Elmiira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Viime viikolla sain vuoden jahkailun jälkeen hankittua 20m vihreää puutarhaletkua (josta puolet on käytössä). Ja on kyllä elämä helpottunut. Ennen lapposin veden 30L saaveihin ja roudasin sitten ne vessaan... ja selkä kiljui. [;)]
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Yhden (1) kerran vaihdoin vettä 128 litraiseen ekaan akvaarioni ämpäripelissä. Seuraavalle kerralle letku sitten jo löytyikin. Akvaario olikin kyllä noin metrin korkealla hyllyllä, joten ämpärillä ei oikein ollut mukava operoida.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meikäläisen allasihmetyksessä vaan ei voi vahtaa liikaa vettä... :| Vaihdan yleensä 50% viikossa, mutta pari viikkoa sitten lurpsahti ehkä 65-75%. Sen jälkeen tulivat levät, ne valtasivat altaan muutamassa päivässä! Mittasin ja mittasin vesiarvoja. Mittasin pariin kertaan johtovedenkin ja aina vain rapsuttelin päätäni. Oli altaan vesi melkein kuin raanavettä! Eikä pienintäkään hajua miksi näin on tapahtunut... Liekö sitten se liiallinen vedenvaihto joka on pysäyttänyt kasvien kasvun ja sitten antanut jalansijaa leville... Ei tämä aina helppoa ole!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

makiaho kirjoitti:Algoritmi helppoon elämään.

1. Ruuvaa suihkun tms. -hanasta sihti irti.
2. Iske sihti miehen/poikaystävän/isän/veljen/kaverin käteen.
3. Ahdistele edellä mainittua hakemaan rautakaupasta hanaan sopiva liitospala, letkuun sopiva pikaliitin ja kirkasta puutarhaletkua.
4. Kiinnitä osaset ja askartele letkun päähän sopiva lappo.
5. Voila! Nauti helposta elämästä.
Mitäs me itsenäiset ja rahattomat ressukat teemme?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Lisa kirjoitti: Mitäs me itsenäiset ja rahattomat ressukat teemme?
Syö viikon kaurapuuroa, on pari kuukautta viikonloput kotosalla ja kävelee itse rautakauppaan hakemaan sopivia osia. Myös biltemasta voi etsiä jos löytyy lähistöltä.

Mikäli säästäminen elämänlaadussa ei innosta, niin ottaa kalenterista kuukauden-pari jonka aikana ei suostu astumaan suomalaiseen akvaarioliikkeeseen sisälle.
Viimeksi muokannut jusa, 16:26, 04.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elmiira
Member
Member

Tuo puutarhaletku 20m maksoi Rautiassa 7€ ja liitospala hanaan 5€
Brattoc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Elmiira kirjoitti:Viime viikolla sain vuoden jahkailun jälkeen hankittua 20m vihreää puutarhaletkua (josta puolet on käytössä). Ja on kyllä elämä helpottunut. Ennen lapposin veden 30L saaveihin ja roudasin sitten ne vessaan... ja selkä kiljui. [;)]
Katso ettet säilytä letkua huonosti, koska jos se menee pahasti taitoksille, on tuskaa saada se imemään kunnolla.
Elmiira
Member
Member

Brattoc kirjoitti:Katso ettet säilytä letkua huonosti, koska jos se menee pahasti taitoksille, on tuskaa saada se imemään kunnolla.
Kiepillähän tuo letku säilyy eikä mene linttaan tai taitu [;)]
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Tällä hetkellä heivaan ämpärillä 40 litraa viikossa pihalle. Sitten ämpäri pöydälle tuolin päälle ja sama toisinpäin.
-->Olen puutarhatonttu<--
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

jusa kirjoitti: Syö viikon kaurapuuroa, on pari kuukautta viikonloput kotosalla ja kävelee itse rautakauppaan hakemaan sopivia osia. Myös biltemasta voi etsiä jos löytyy lähistöltä.
Ruuasta en tingi (joka minut tuntee, ymmärtää kyllä miksi :mrgreen: ) enkä vähäisestä sosiaalielämästä, mutta rautakauppaan voin kyllä kävellä. Ei vaan taida auttaa kovasti persaukisena ;)
jusa kirjoitti: niin ottaa kalenterista kuukauden-pari jonka aikana ei suostu astumaan suomalaiseen akvaarioliikkeeseen sisälle.
No nyt tuli varsinaisen blondikas olo. Siis täh? :D
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

40-50% kokonaismäärästä kerran viikossa = 317 litraisen altaani vedenvaihto. Sankovalikoimiin kuuluu 3 kpl 30 litran saavia sekä pari ämpäriä. Kunnollinen letkusysteemi on "tilattu". :roll: En jaksaisi enää esittää SuperWomania vedenvaihtosessioissa(=ähinää, puhinaa, hikeä ja kipeä selkä)

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Tom80
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Viikottain vaihdan 40-50% vajaa 200 litrasestani altaasta. Kun ostin altaan niin samalla ostin Kärkkäiseltä puutarha letkua 20 metriä. Pistin letkun kahteen yhtä pitkään pätkään. Tuleeko siitä sitten kaksi 10 metrin pätkää. No, aivan sama :)

Toisella letkulla otan vettä pesuhuoneen suuntaan lattiakaivoon ja toisella letkulla pesuhuoneen hanasta altaaseen. Laitoin toiseen letkuun sellasen pikakiinnitys jutskan, jonka "tökkään" sitten pesuhuoneen hanaan, jossa on toinen "osapuoli" siitä pikakiinnitys jutskasta.

Ei kyllä kävis mielessäkään alkaan sähläämään noitten saavien / sankkojen kanssa. Tämä on sitten mun mielipide. Voihan se jonkun mielestä ollakin mukavaa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No ei tuo juuri rahasta voi olla kiinni. Jos ei ihmeellistä letkua tarvitse, niin Biltemasta tms. rojukaupasta taitaa kymmenen metriä irrota parilla-kolmella eurolla, liittimet kai yhteensä vitosen verran. Siinähän on kaikki mitä tarvitaan, ja jos oikein tiukoille menee, ei sopivan kokoisen letkun päähän edes tarvitse liitintä vaan siihen hanaan voi laittaa sellaisen liittimen johon letku tungetaan suoraan - kokonaiskustannukset jäänevät vitosen luokkaan letkuineen päivineen. Johan tuon verran menee muutamaan sankoon...

Mika
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Lisa kirjoitti:No nyt tuli varsinaisen blondikas olo. Siis täh? :D
Muutama vannoutunut akvaristi kun on erehtynyt pitämään päiväkirjaa harrastuksen tiimoilta mm. kauppaan kiikutetuista rahoista niin johtopäätös on lähinnä ollut että pitäisi lakata siellä kaupassa käynti taikka vaihtaa harrastusta :mrgreen:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

jusa kirjoitti: Muutama vannoutunut akvaristi kun on erehtynyt pitämään päiväkirjaa harrastuksen tiimoilta mm. kauppaan kiikutetuista rahoista niin johtopäätös on lähinnä ollut että pitäisi lakata siellä kaupassa käynti taikka vaihtaa harrastusta :mrgreen:
Olin jo unohtanut akvaariokauppaan kiikutetut rahat kun olen pitkät tovit vain tuolta Saksan puolelta ostanut (satunnaisesti hyvissä varannoissa) tavaraa "vähän" yli tarpeenkin [:I]

Mutta ehkä seuraavat 12-13 vuotta menevät taas ämpäreiden kanssa ihan hienosti, joten älkää sentään minusta huolehtiko niin ;)

Ja rahajuttu nyt oli vain irvokkaan huono vitsi ja tekosyy ikuisuussaamattomuudelleni, jonka toivottavasti myös mjalava ymmärsi :roll:
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Lisa kirjoitti: Ja rahajuttu nyt oli vain irvokkaan huono vitsi ja tekosyy ikuisuussaamattomuudelleni, jonka toivottavasti myös mjalava ymmärsi :roll:
Heheeeee Lisa, saamattomuus kunniaan! Jos tekemättömien töiden ja keskenjääneiden rojektien määrästä saisi pisteitä, meikä olis, hmm... pistepartamonni? :D

Vedenvaihtoon palatakseni (jotta ei nyt ihan aiheesta tiputa), onko kukaan kehitellyt jotain muita apuvärkkejä? Minulle tuli tuota tyhjennyspuolta ajatellen mieleen, että voisi laittaa lappoletkulle sellaisen pitimen, jolla saisi letkun pään vakiosyvyydelle ja uskaltaisi jättää vahtimatta imemään vettä kunnes pinta laskee letkunpään alle. Toistaiseksi käsipelillä, minä kun olen vähän... saamaton [;)]

Oikein hieno systeemihän voisi täyttöpuolenkin hoitaa jotenkin automaattisesti, vedentulo poikki kun pinta on kohdallaan. Minulla se tapahtuu varsin itsestään, kun vaihtovesi on muutenkin pakko ottaa saavista. Kun tyhjentää allasta poistovaiheessa sopivasti, ei voi tulla vesivahinkoja kun saavista ei kerta kaikkiaan vettä riitä reunan yli, vaan uppopumppu imaisee tyhjää. Se "slurp-uiiiiiiiiii" on hyvä äänimerkkikin, jos unohtaa pumpun vahtimatta. Ei varmaan tykkää kovin hyvää, mutta biltema-pumppu maksaa huimat 9,90€...

Mika
Elmiira
Member
Member

mjalava kirjoitti:
Vedenvaihtoon palatakseni (jotta ei nyt ihan aiheesta tiputa), onko kukaan kehitellyt jotain muita apuvärkkejä? Minulle tuli tuota tyhjennyspuolta ajatellen mieleen, että voisi laittaa lappoletkulle sellaisen pitimen, jolla saisi letkun pään vakiosyvyydelle ja uskaltaisi jättää vahtimatta imemään vettä kunnes pinta laskee letkunpään alle. Toistaiseksi käsipelillä, minä kun olen vähän... saamaton [;)]
Tuo pitimen tekaisin uudenvuoden tinasta (ei sulatetusta) ja kuminauhasta. Tämä yhdistelmä viritetään kiinni letkuun ja tina kehyksen ympärille.. tai siihen sillein.. [:I]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

mjalava kirjoitti: Heheeeee Lisa, saamattomuus kunniaan! Jos tekemättömien töiden ja keskenjääneiden rojektien määrästä saisi pisteitä, meikä olis, hmm... pistepartamonni? :D
Pistepartamonni on jo aikamoinen titteli :mrgreen: Itse luulisin olevani samassa kategoriassa lorvimakrilli tai laiskiaistetra.

Ja mitä tulee letkupidikesysteemiin, niin muistelisin jonkun käyttäneen "jollain ihmeen tavalla" isoa pyykkipoikaa :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”