Mahtuuko muuta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Frost's
Starting Member
Starting Member

Mahtuuko muuta?

Viesti Kirjoittaja Frost's »

Minulla elelee tällä hetkellä 73 litraisessa purkissa 10 kardinaalitetraa. Olisi kiva hankkia sinne vielä lisäksi jotain muuta, mitä mahtuisi ja mikä sopisi tetrojen kanssa yhteen?
Veden pH 6.6, kovuus 4 dH, veden lämpötila vaihtelee välillä 27-29 astetta (riippuen ilmoista).
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Pinnalle vaikka tapparakaloja, pohjalle vaikka 5-6 kpl Corydorasparvi.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Lämpötilaltaan ja vesiarvoiltaan allas olisi ihanteellinen jollekkin pienelle rihmalle eli voisit valita vaikkapa huulirihman, joka vähiten kärsisi mahdollisesti vilkkaasta kardinaaliparvesta. Paljon vain kasvillisuutta joukkoon ja vahdit että myös rihma saa ruokaa tetrojen seurassa niin siinäpä se.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Olen Rääkyn kanssa samaa mieltä eli pieni rihma voisi hyvinkin tulla kysymykseen. Ehkä vielä pari piikkisilmää mahtuisi senkin lisäksi.

Maketzun ehdottamat tapparakalat vaativat enemmän tilaa, joten ei niitä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Taidan vaihtaa monniset piikkisilmiin. Eli olen siinä aisassa samaa mieltä Lisan kanssa. Ja tapparakalt voi vaihtaa vaikka sitten tuohon rihmakalaan.

Niin tapparakaloista vielä, että eikös se marmoritapparakala jää pieneksi. Täällähän oli yhdessä toisessakin viestissä juttua marmoritapparakalasta. Akvaario oli siinäkin taisi olla melko pieni.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

maketzu kirjoitti:Niin tapparakaloista vielä, että eikös se marmoritapparakala jää pieneksi. Täällähän oli yhdessä toisessakin viestissä juttua marmoritapparakalasta. Akvaario oli siinäkin taisi olla melko pieni.
Muukin vaikutta, kuin koko. Tapparat ovat parvikaloja, samoin monniset. Altaassa ei mielsetäni ole tilaa kolmelle parvelle. Rihmakalat ja piikkisilmät ovat mielestäni hyvä lisä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tapparat ovat parvikaloja, samoin monniset. Altaassa ei mielsetäni ole tilaa kolmelle parvelle. Rihmakalat ja piikkisilmät ovat mielestäni hyvä lisä.
Siksi toiseksi syyksi vaihdankin mielipiteeni teidän muiden kaa, eli olen samaa mieltä teidän muiden kanssa.

Ja tapparoiden altaassa pitäisi olla kunnolliset kansilasit.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jäähän se marmoritappara aikasta pieneksi, mutta samalla vaatii sitä pintaa aika paljon, kun ei kuitenkaan käytä akvaarion 'kokonaistilaa' kovinkaan järkevästi :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

Joo ei tappiksia munkaan mielestä.

Piikkareita mahtuisi jotain 3-7 kipaletta koska ne vievät muotonsa takia paljon vähemmän tilaa kuin monniset. [;)] Huulirihma sopii hyvin ja voisit harkita pariskuntaa jos akvasta löytyy kasveja. 8)
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Epäilen kyllä hiukan tuota seitsemän piikkisilmän määrää. Eli en suosittele ihan heti ensimmäisenä vaihtoehtona.
TanTan
Member
Member

Rihmat.

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Huulirihma on vielä hiukan isompi kuin kääpiörihma, ja runsaskasviseen kuuskymppiseen ei kääpiörihmapari mahtunut. 73 litraa ei ole kovin paljon enemmän. Eli rihmaparista voi seurata ongelmia, ja 1 + 2 yhdistelmä ei mahdu. Kuoleepi käsiin se tyttörihma, sellasia ne miehet on [;)] .

Tokko huulirihma kääpiötä kesympi ja kiltimpikään on?

t.
Parasta ihmisessä on koira.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Nosiis. Tässä nyt taas on vähän epäselvyyttä- että taitanee olla että kaikki muut paitsi aku olisi suosittamassa yhtä ainoaa huulta, ilman minkänlaista haaremia :)

En itse laittaisi kuin vasta 130 litraiseen rihmapariskuntia, enkä siis ole suosittelemassa sitä nytkään.

Lukisin huulirihman itse kaikkein rauhallisimmaksi pikkurihmaksi, mutta en silti pistäisi edelleenkään naikkosia kehiin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Juu yhdestä rihmiksestä puhuin minä ainakin. Pikkasen vois olla ahdasta ja vaikka kooltaan menisivät, niin pakomatka voi tyssätä lyhyeen :cry:
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Miten olisi taistelukala? Kamputsealainen versio, jolla on vaalea ruumis ja värikkäät evät sopisi minusta kauniisti kardinaalien joukkoon, huulirihma kuulostaa kardinaalien seurassa vähän värittömältä vaikka hieno kala onkin. Ja koska (ainakin minun havaintojen) mukaan taistiskin viihtyy aika lailla pinnassa, se ei joutuisi tetrojen "tielle" kovin pahasti.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Taistelukala voisi olla ihan käypä vaihtoehto kyllä. En kuitenkaan suosittele pitkälle jalostettuja taistoukkoja, vaikka ovatkin hyvässä hoidossa (ja terveen yksilön sattuessa kohdalle) vallan ihastuttavia. Herkiksi kavereiksi olen nämä fisut todennut.

Vesiarvojen puolesta taistelukala menisi kyllä erinomaisesti. Lämpötila varsinkin on erittäin taistoystävällinen :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”