Säyne/hauki-mössö
Valvoja: Moderaattorit
Säyne/hauki-mössö
Morotus!..mitenkähän tuo maistuis kiekoille ja toisaalta käykö mössönvalmistukseen jauhettu säyne tai hauki korvaamaan muikun? Järvikalojahan ne kaikki kuitenkin ovat.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Raskasmetallit
Hauen elohopeasta on tuskin ongelmaa kiekoille. Särkikaloissa on B-vitamiini tiamiinia tuhoavaa aihetta, mutta ei ole tietoa olisiko haitaksi asti. Itse epäilisin hauen ja säyneen maittavuutta. Lisäksi ehdottomasti syöttäisin vain fileet ilman isoja ruotoja ja suomuja.
Jouni
Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
Kyllä elelee. Kuten ahvenessa ja mateessakin. Mutta pakastamallahan siitä selviää ja eikös räxmix kuitenkin pääosin säilötä pakastamalla?JJVi kirjoitti:Eikös hauessa elele myös lapamato? Itse mietin tuossa että voisiko ahvenia jauhaa räxmixiin, mutta lapamadon pelossalaitoin silakkaa...
-jari
Teemu
Tiedä lapamadosta ... varsinkin mikäli mixin pakastaa, niin eiköhän se kuole? Tuo Räk-/kiekkomixin ohje on kyllä yksi eniten keskustelua aiheuttanut keskustelunaihe. Oma tietotaitoni ei kyllä riitä sanomaan mitään "totuutta" asiasta, koulutuskin on ihan muuta kuin ravintotieteeseen liittyvääJJVi kirjoitti:Eikös hauessa elele myös lapamato? Itse mietin tuossa että voisiko ahvenia jauhaa räxmixiin, mutta lapamadon pelossalaitoin silakkaa...
-jari
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ammattilaisten kanssa keskustuani on muutama pointti noussut esiin. Yleisesti käytetty muikku kuuluu rasvakaloihin, joten ei sen suhteen ole parasta sapuskaa syötettäväksi. Toisaalta, silakka on muikkuakin rasvaisempaa ruokaa, joten sen jättäisin omasta sapuskastani ainakin pois.
Itse olen tyytynyt kauppojen pakastealtaiden valikoimiin ja laittanut mixiin seitiä. Sinänsä houkuttelisi kotimaisen vaihtoehdot, niistä kokeilemisen arvoinen voisi olla ihan kotoinen särki?
Hauen maittavuutta en osaa sanoa, omassa keittiössä siitä saa kelvolista sapuskaa sopivasti maustamalla. Kalojen makutottumuksesta en osaa sanoa. Sopivasti katkista, survaria sekoittamalla voisi haukikin mennä. Ja tietysti mausteksi muutama kynsi valkosipulia sekaan

Kommentit ylläoleviin tervetulleita, seuraava kokkikerho kokoontuu alkusyksystä
-KAri-
Tuttavani tätä kokeili ja kiekot meni suurinpiirtein karkuun tätä ruokaa...KAri kirjoitti:Sinänsä houkuttelisi kotimaisen vaihtoehdot, niistä kokeilemisen arvoinen voisi olla ihan kotoinen särki?
Itsekin otin pienen määrän testattavaksi, ainut kala joka suostui edes maistamaan oli perhoskirjoahven ja jos kaloilla olisi ilmeitä voisi sanoa, että se oli näkemisen arvoinen..."hyi he..."

Thanks tiedoista, punakynä käy särjen osaltaPehis kirjoitti:Tuttavani tätä kokeili ja kiekot meni suurinpiirtein karkuun tätä ruokaa...KAri kirjoitti:Sinänsä houkuttelisi kotimaisen vaihtoehdot, niistä kokeilemisen arvoinen voisi olla ihan kotoinen särki?
Itsekin otin pienen määrän testattavaksi, ainut kala joka suostui edes maistamaan oli perhoskirjoahven ja jos kaloilla olisi ilmeitä voisi sanoa, että se oli näkemisen arvoinen..."hyi he..."
-KAri-
Muikku on oikein hyvää, ei liian rasvaista. On rasvaisimmillaan syksyllä, silloinkaan tuskin on haittaa. Silakka ei minun kokemuksen perusteella maistu yhtä hyvin. Jos oikein pieniä määriä tekee niin kirjolohi tai lohifile nahattomana käy hyvin. Maistuu kiekoille myös sellaisenaan ohuina suikaleina, on silti edelleen halvempaa kuin akvaarioruuat.
Hauki, made, ahven ja kiiski kantavat lapamatoa, joka kuitenkin tarttuu niistä nisäkkääseen eli no hätä kiekoille
Jouni
Hauki, made, ahven ja kiiski kantavat lapamatoa, joka kuitenkin tarttuu niistä nisäkkääseen eli no hätä kiekoille
Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.