Säyne/hauki-mössö

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Säyne/hauki-mössö

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Morotus!..mitenkähän tuo maistuis kiekoille ja toisaalta käykö mössönvalmistukseen jauhettu säyne tai hauki korvaamaan muikun? Järvikalojahan ne kaikki kuitenkin ovat.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Hmm, haukihan on petokala, joten siihen on voinut rikastua kaloille vaarallisia määriä raskasmetalleja. Itse en lähtisi kokeilemaan.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Raskasmetallit

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Hauen elohopeasta on tuskin ongelmaa kiekoille. Särkikaloissa on B-vitamiini tiamiinia tuhoavaa aihetta, mutta ei ole tietoa olisiko haitaksi asti. Itse epäilisin hauen ja säyneen maittavuutta. Lisäksi ehdottomasti syöttäisin vain fileet ilman isoja ruotoja ja suomuja.

Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Eikös hauessa elele myös lapamato? Itse mietin tuossa että voisiko ahvenia jauhaa räxmixiin, mutta lapamadon pelossalaitoin silakkaa...

-jari
hsjp_0
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hsjp_0 »

JJVi kirjoitti:Eikös hauessa elele myös lapamato? Itse mietin tuossa että voisiko ahvenia jauhaa räxmixiin, mutta lapamadon pelossalaitoin silakkaa...

-jari
Kyllä elelee. Kuten ahvenessa ja mateessakin. Mutta pakastamallahan siitä selviää ja eikös räxmix kuitenkin pääosin säilötä pakastamalla?

Teemu
KAri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KAri »

JJVi kirjoitti:Eikös hauessa elele myös lapamato? Itse mietin tuossa että voisiko ahvenia jauhaa räxmixiin, mutta lapamadon pelossalaitoin silakkaa...

-jari
Tiedä lapamadosta ... varsinkin mikäli mixin pakastaa, niin eiköhän se kuole? Tuo Räk-/kiekkomixin ohje on kyllä yksi eniten keskustelua aiheuttanut keskustelunaihe. Oma tietotaitoni ei kyllä riitä sanomaan mitään "totuutta" asiasta, koulutuskin on ihan muuta kuin ravintotieteeseen liittyvää [;)]

Ammattilaisten kanssa keskustuani on muutama pointti noussut esiin. Yleisesti käytetty muikku kuuluu rasvakaloihin, joten ei sen suhteen ole parasta sapuskaa syötettäväksi. Toisaalta, silakka on muikkuakin rasvaisempaa ruokaa, joten sen jättäisin omasta sapuskastani ainakin pois.

Itse olen tyytynyt kauppojen pakastealtaiden valikoimiin ja laittanut mixiin seitiä. Sinänsä houkuttelisi kotimaisen vaihtoehdot, niistä kokeilemisen arvoinen voisi olla ihan kotoinen särki?
Hauen maittavuutta en osaa sanoa, omassa keittiössä siitä saa kelvolista sapuskaa sopivasti maustamalla. Kalojen makutottumuksesta en osaa sanoa. Sopivasti katkista, survaria sekoittamalla voisi haukikin mennä. Ja tietysti mausteksi muutama kynsi valkosipulia sekaan :D

Kommentit ylläoleviin tervetulleita, seuraava kokkikerho kokoontuu alkusyksystä [;)]

-KAri-
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pehis »

KAri kirjoitti:Sinänsä houkuttelisi kotimaisen vaihtoehdot, niistä kokeilemisen arvoinen voisi olla ihan kotoinen särki?
Tuttavani tätä kokeili ja kiekot meni suurinpiirtein karkuun tätä ruokaa...
Itsekin otin pienen määrän testattavaksi, ainut kala joka suostui edes maistamaan oli perhoskirjoahven ja jos kaloilla olisi ilmeitä voisi sanoa, että se oli näkemisen arvoinen..."hyi he..." ;-)
KAri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KAri »

Pehis kirjoitti:
KAri kirjoitti:Sinänsä houkuttelisi kotimaisen vaihtoehdot, niistä kokeilemisen arvoinen voisi olla ihan kotoinen särki?
Tuttavani tätä kokeili ja kiekot meni suurinpiirtein karkuun tätä ruokaa...
Itsekin otin pienen määrän testattavaksi, ainut kala joka suostui edes maistamaan oli perhoskirjoahven ja jos kaloilla olisi ilmeitä voisi sanoa, että se oli näkemisen arvoinen..."hyi he..." ;-)
Thanks tiedoista, punakynä käy särjen osalta [;)]

-KAri-
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Muikku on oikein hyvää, ei liian rasvaista. On rasvaisimmillaan syksyllä, silloinkaan tuskin on haittaa. Silakka ei minun kokemuksen perusteella maistu yhtä hyvin. Jos oikein pieniä määriä tekee niin kirjolohi tai lohifile nahattomana käy hyvin. Maistuu kiekoille myös sellaisenaan ohuina suikaleina, on silti edelleen halvempaa kuin akvaarioruuat.

Hauki, made, ahven ja kiiski kantavat lapamatoa, joka kuitenkin tarttuu niistä nisäkkääseen eli no hätä kiekoille

Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jouniv kirjoitti:Muikku on oikein hyvää...
Jouni
Mitenkäs olette valmistelleet?
Fileiksi asti, kokonaisina myllyn läpi vai jotain siltä väliltä?
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Jukka kirjoitti:
jouniv kirjoitti:Muikku on oikein hyvää...
Jouni
Mitenkäs olette valmistelleet?
Fileiksi asti, kokonaisina myllyn läpi vai jotain siltä väliltä?
Kokonaisina vaan myllyn läpi.

T:Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”