Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Junttis kirjoitti:
Veikkonen kirjoitti: Allekirjoituksessa linkki videoon, jossa vasta NL-aquasta hankkimani ripsari pällistelee.
Mä oon JJVi:n kanssa samoilla linjoilla.
Ehkäpä se on hybris. Mä silti kaipaan sitä olkalisäkekuvastoa. Täytyy käydä PCF:ä kahlaamaas kans.
Junttis kirjoitti:On muuten päheet efektit videossa! :mrgreen:
MacBook Pro ja iMovie <3!
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja prboy »

Veikkonen kirjoitti:
Junttis kirjoitti:
Veikkonen kirjoitti: Allekirjoituksessa linkki videoon, jossa vasta NL-aquasta hankkimani ripsari pällistelee.
Mä oon JJVi:n kanssa samoilla linjoilla.
Ehkäpä se on hybris. Mä silti kaipaan sitä olkalisäkekuvastoa. Täytyy käydä PCF:ä kahlaamaas kans.
Kun sinä nyt olet aika kiinnostonut ripsareista, hanki Lothar Seegersin krja "The Catfishes of Africa", oikea helmi monnikirjallisuuden joukossa.

Olkalisäke tuolla nyt vielä sopisi robbarille, mutta muu vaikutelma mättää, kuten JJVi edellä totesi. Minulla vain on liikaa aikaa kulunut aidon tumman näkemisestä, joten on viisaapaa olla enempi kommentoimatta. Jopa Seegers muuten mainitsee hormonikasvatettujen robbianusten myymisen njassaeina. Tuota viljelyä on kyllä kiittäminen, että hyvin suppealta alueelta kotoisin olevaa lajia ylipäätään on esiintynyt Suomenkin markkinoilla.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Mä sain tässä viikonloppuna idean pistää yhden pikkualtaan uusiksi kun bongasin Exotic gardenista papyruksen siemeniä. Ajattelin testata ensin pienessä altaassa ja sitten jos homma pelittää, niin vähän isommassa altaassa aitoa papyrus kaislikkoa. Voisi mennä noille pienemmille ripsareille aika mainiosti ja varmasti olis aika näyttäväkin. Kunhan ei ihan yli parin metrin kasva nuo pusikot.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Junttis kirjoitti:Mä sain tässä viikonloppuna idean pistää yhden pikkualtaan uusiksi kun bongasin Exotic gardenista papyruksen siemeniä. Ajattelin testata ensin pienessä altaassa ja sitten jos homma pelittää, niin vähän isommassa altaassa aitoa papyrus kaislikkoa. Voisi mennä noille pienemmille ripsareille aika mainiosti ja varmasti olis aika näyttäväkin. Kunhan ei ihan yli parin metrin kasva nuo pusikot.
Kiva idea. Jotenki puski toi teologi läpi ensin, että "jaahas papyrus, mitäköhän papyruskääröjä ja raamatuntekstejä tässä oikein käsitellään..." Mutta ilmeisen monikäyttöinen kaisla! Mutta pituutta saat varmaan tarpeeksi.
prboy kirjoitti:Kun sinä nyt olet aika kiinnostonut ripsareista, hanki Lothar Seegersin krja "The Catfishes of Africa", oikea helmi monnikirjallisuuden joukossa.
Kiitos vinkistä. Ja sitten jippo kertoo sen kivan kirjakaupan mistä totakin sai, vai oliko se tämä?

Ei taida kauheasti hintavertailu auttaa, voi onkoha hintahaitari kirjavaakin... Sain joskus käsiini sen vanhan ranskankielisen läpyskän ja siinä oli niitä olkalisäkkeitä muistaakseni. Olis pitäny kopsata. Mutta toi Seegers on tottapuhuen käynyt mielessä, ja onpa muuten komia kansi.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Jos Veikko tilaat tuon kirjan, niin tilaa mulle kanssa. [;)]
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja prboy »

Veikkonen kirjoitti: Kiitos vinkistä. Ja sitten jippo kertoo sen kivan kirjakaupan mistä totakin sai, vai oliko se tämä?

Ei taida kauheasti hintavertailu auttaa, voi onkoha hintahaitari kirjavaakin... Sain joskus käsiini sen vanhan ranskankielisen läpyskän ja siinä oli niitä olkalisäkkeitä muistaakseni. Olis pitäny kopsata. Mutta toi Seegers on tottapuhuen käynyt mielessä, ja onpa muuten komia kansi.
Tarkottanet ranskankielisellä Pollin vanhaa revisiota suvusta. Et sinä tarvitse sitä, jos hankit Seegersin kirjan. Siinä ovat kaikki ilmestymisketkellä tunnetut lajit (myös muista kuin ripsareista). Jos Seegersillä ei ole ollut kuvaa, hän on käyttänyt mm. Pollin piirroksia. Hieno kirja, voi jopa yrittää määrittää Chiloglaniksia. Niistä on kuvien kera esitelty muutama kuvaamatonkin laji. Tämän saksalaisen "eine kurze Einführungin" koko on 604 sivua, jos ihmettelette hintaa.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

prboy kirjoitti:Tarkottanet ranskankielisellä Pollin vanhaa revisiota suvusta. .---. Tämän saksalaisen "eine kurze Einführungin" koko on 604 sivua, jos ihmettelette hintaa.
Jep, just se Poll. Oli aika trenssendenttinen olo kun tapailin ranskaa. Mut kyl siit jotain sai, kun yhdisteli latinaa ja englantia päässään. On järkyttävän iso toi Seegers. Nyt ymmärrän hinnan paremmin. Kiitosh!
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Katsoin uudelleen tuon videon ja olen edelleen sitä mieltä että se on robbianus. Onhan se mahdollista että Venäjällä ovat risteyttäneet robbianuksen ja nigritan ja tässä on lopputulos mutta minun käsitykseni mukaan sen pitäisi silloin olla suurempi tuossa iässä. Robbianusta on kuitenkin tehtailtu Venäjällä hormonien avustuksella paljon ja nämä yksilöt on saatu lisääntymään myös Suomessa joten näitä kyllä löytyy. Heok Hee oli näköjään PCF:ssä arvaillut nigritaa mutta sitä en usko monnisi olevan, nigrita ei ole yhtä pyöreän muotoinen kuin robbianus jota sinun kalasi on. Itselläni on tällä hetkellä kolme robbianusta luonnonkantaa ja yksi(ollut aiemmin useampia) Venäjän viljeltyjä, näyttävät kyllä samalta mutta viljeltyjen pisteytys näkyy selvemmin ja ovat hieman likaisemman näköisiä. Luonnonkantaiset taas ovat puhtaamman värisiä eikä aikuisilla yksilöillä erota pisteytystä enää muuten kuin oikein tarkasti katsomalla. Yhteistä niillä on kuitenkin koko ja yleinen pyöreys jonka kyllä huomaa kun on niitä pitänyt.
Veikkonen kirjoitti:Kiitos vinkistä. Ja sitten jippo kertoo sen kivan kirjakaupan mistä totakin sai, vai oliko se tämä?

Ei taida kauheasti hintavertailu auttaa, voi onkoha hintahaitari kirjavaakin... Sain joskus käsiini sen vanhan ranskankielisen läpyskän ja siinä oli niitä olkalisäkkeitä muistaakseni. Olis pitäny kopsata. Mutta toi Seegers on tottapuhuen käynyt mielessä, ja onpa muuten komia kansi.
Tuohan se putiikki on josta olen omani tilannut.

Pollin revisiossa on kyllä hyvät kuvat olkalisäkkeistä jotka puuttuvat Seegersin kirjasta mutta suosittelen ehdottomasti tuota Seegersin kirjaa.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

jippo kirjoitti:Katsoin uudelleen tuon videon ja olen edelleen sitä mieltä että se on robbianus...
Joo PCF:ssä veikkailtiin nigritaa, mutaa mä olen enempi ja enempi kanssa tummaripsimonnin kannalla. Se on aika laihassa kunnossa ja olis varmasti pyöreämpi normaalissa jamassa. Kumman aktiivinen. Laitoin tänään altaaseen mattosuodattimen ja vedet ja nää kaks ripsaria sinne niin toki Aalto meni omaan muovikiveensä ja tää toinen tutki altaan pohjan läpi ja syödä hutas ruokatabletin naamaan. Aivan erilaiset persoonat.

En tiä uskaltaisko sitä rengasripsaria ottaa tohon, tartis varmaan vähän enemmän tilaa. Nyt parhaalta tuntuu ajatus siitä, että hankin Uudesta akvaariosta Siimaripsimonnin, jos siellä viel niitä on. Siitä tykkäsin kyllä simona kun aiemmin moisen omistin. Jos jippo liikut täällä niin toimitatko kympillä ja kaakaomukillisella semmosen tänne Vantaalle?
prboy kirjoitti:Olkalisäke tuolla nyt vielä sopisi robbarille, mutta muu vaikutelma mättää, kuten JJVi edellä totesi. Minulla vain on liikaa aikaa kulunut aidon tumman näkemisestä, joten on viisaapaa olla enempi kommentoimatta. Jopa Seegers muuten mainitsee hormonikasvatettujen robbianusten myymisen njassaeina. Tuota viljelyä on kyllä kiittäminen, että hyvin suppealta alueelta kotoisin olevaa lajia ylipäätään on esiintynyt Suomenkin markkinoilla.
Ääh. Ainiin se tummaripsimonni on Nigerjoesta. Mä kun haaveilin jo että pistän biotoopintyyppistä pystyyn kun hommaan vielä ne pantterikiipijäkalat jotka ovat Zairejoesta. Jos mä tekisin itäisen Zaireisen / läntisen Nigerjoen vesistön, niin teoriassahan jossain pikkusivuhaarassa jossa ei juuri virtausta ole nämä lajit vois asustella oikeastikin? Aaltoripsimonni, pantterikiipijäkolmikko, tummaripsimonni ja siimaripsi. Kasvaako tuolla muuten luonnollisesti vallisneriaa?
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Veikkonen kirjoitti:Se on aika laihassa kunnossa ja olis varmasti pyöreämpi normaalissa jamassa.
En tarkoita pyöreydellä naarasyksilöiden pulleaa ulkomuotoa vaan koko lajin yleispyöreätä olemusta eli evät, kuono, pyrstö.
Veikkonen kirjoitti:En tiä uskaltaisko sitä rengasripsaria ottaa tohon, tartis varmaan vähän enemmän tilaa. Nyt parhaalta tuntuu ajatus siitä, että hankin Uudesta akvaariosta Siimaripsimonnin, jos siellä viel niitä on. Siitä tykkäsin kyllä simona kun aiemmin moisen omistin. Jos jippo liikut täällä niin toimitatko kympillä ja kaakaomukillisella semmosen tänne Vantaalle?
En itse ottaisi tuon kokoiseen rengasripsaria, kasvaa kuitenkin sinne reiluun 25cm ja hyvällä ruokinnalla sekä pitkällä eliniällä paljon enemmänkin. Suurin luonnosta pyydetty on ollut yli 50cm 8O . Kyllä sun kannattaisi haalia useampia noita pienempiä ripsareita altaisiisi, näkisitkin niitä joskus. Mullakin saattaisi jotain löytyä, esim. juurikin noita siimaripsimonneja [;)] . Koitahan hommata itsesi tänne turun suunnalle joskus ja käy kurkkaamassa mitä löytyisi. Uuden Akvaarion tilanteesta en tiedä, siihen saa joku muu vastata jos siitä jotain tietää.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

jippo kirjoitti:En tarkoita pyöreydellä naarasyksilöiden pulleaa ulkomuotoa vaan koko lajin yleispyöreätä olemusta eli evät, kuono, pyrstö.
Ah so. Alles gut. Selkäevästä on muuten mahdoton sanoa, se kun on rispaantunut. Tää fisu oli siis NL-aquassa siinä isoimmassa altaassa mikä sen myyntitiskin vieressä on. Olisko 600-litraa. Ainakin kaksi hybridiä siellä pyöri ja sit niitä sekalaisia isohkoja kirjoahvenia varmaan 20 kpl. Yhdellä kutuviritykset siinä keskelä allas (hieno valinta sijainniksi?) ja se sitä vahti. Tällä Robbiella oli vasemmassa laidassa kahden muun kanssa semmoinen max 100-litran tila joss ne puikkelehti. Heti kun meni tää jeppe keskemmälle, niin ahven käskytti sen husiin.
jippo kirjoitti:Kyllä sun kannattaisi haalia useampia noita pienempiä ripsareita altaisiisi, näkisitkin niitä joskus. Mullakin saattaisi jotain löytyä, esim. juurikin noita siimaripsimonneja [;)] . Koitahan hommata itsesi tänne turun suunnalle joskus ja käy kurkkaamassa mitä löytyisi. Uuden Akvaarion tilanteesta en tiedä, siihen saa joku muu vastata jos siitä jotain tietää.
Tajusin muuten ihan just, että itseasiassa olen jo sopinut, että tulen sinnepäin Suomea 8.3. tai 9.3. nääs. Äitimuori asuu Salossa ja ne kolme pantterikiipijää jotka purkkiin tulee myös, on Turussa. Joten. Ihan oikeasti tässä olisi ok homma. Mä en mitään ylikansoitusta haluaisi, mutta noita max. 15 cm ripsareita menisi varmaan vielä näitten kahden lisäksi ainakin se kaksi. Suodatus on tehokas ja koloja piisaa kyllä. Siimaripsari olisi mahdollinen, samoin joku toinen tummaripsari vaikka. Virtaus ei tule pantterikiipijöiden takia olemaan mikään puromainen, joten kaikki seepraripsarit ja muut makkaramallin lajit jää pois.

---------------------------

Tosta toinen lyhyt video ja kyl tää nyt varmaan olis selvä tämä juttu...
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja prboy »

Hiljan on kuvattu uusi ripsimonnilaji Kongosta, nimeltään carineae. Lisätietoja Planetissa, ilmeisen mielenkiintoinen.

Kuvaus on ilmestynyt Ichthyological Exploration of Freshwaters-sarjassa. Kyseinen lehti tulee minulle, mutten ole tuoreinta numeroa vielä saanut. Kustantaja taitaa olla niin nuuka, ettei lähetä lehteä lentopostissa, koska saan sen säännöllisesti viikkoja ilmestymisen jälkeen. Yhtä kaikki yksi tärkeimmistä julkaisuista, joissa uusia lajeja kuvataan eikä ole (eikä ilmeisesti tule) saatavana netistä.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja tuvu »

www.pfeil-verlag.de
prboy kirjoitti:Kuvaus on ilmestynyt Ichthyological Exploration of Freshwaters-sarjassa. Kyseinen lehti tulee minulle, mutten ole tuoreinta numeroa vielä saanut. Kustantaja taitaa olla niin nuuka, ettei lähetä lehteä lentopostissa, koska saan sen säännöllisesti viikkoja ilmestymisen jälkeen. Yhtä kaikki yksi tärkeimmistä julkaisuista, joissa uusia lajeja kuvataan eikä ole (eikä ilmeisesti tule) saatavana netistä.
Täältä saa tilattua pdf-versiot (samoin kuin paperisen) : www.pfeil-verlag.de

PC, SF tai petfrd foorumeilta voi kysellä jos jollakin lähettää
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

prboy kirjoitti:Hiljan on kuvattu uusi ripsimonnilaji Kongosta, nimeltään carineae. Lisätietoja Planetissa, ilmeisen mielenkiintoinen.

Kuvaus on ilmestynyt Ichthyological Exploration of Freshwaters-sarjassa. Kyseinen lehti tulee minulle, mutten ole tuoreinta numeroa vielä saanut. Kustantaja taitaa olla niin nuuka, ettei lähetä lehteä lentopostissa, koska saan sen säännöllisesti viikkoja ilmestymisen jälkeen. Yhtä kaikki yksi tärkeimmistä julkaisuista, joissa uusia lajeja kuvataan eikä ole (eikä ilmeisesti tule) saatavana netistä.
Olisi nämä http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... es_id=2319 carineaeita? Tosin oma yksilöni ei ole läheskään noin keltainen ja pisteet ovat säännönmukaisempia.
/jari
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja prboy »

prboy kirjoitti: Kuvaus on ilmestynyt Ichthyological Exploration of Freshwaters-sarjassa. Kyseinen lehti tulee minulle, mutten ole tuoreinta numeroa vielä saanut. Kustantaja taitaa olla niin nuuka, ettei lähetä lehteä lentopostissa, koska saan sen säännöllisesti viikkoja ilmestymisen jälkeen. Yhtä kaikki yksi tärkeimmistä julkaisuista, joissa uusia lajeja kuvataan eikä ole (eikä ilmeisesti tule) saatavana netistä.
tuvu kirjoitti:Täältä saa tilattua pdf-versiot (samoin kuin paperisen) : http://www.pfeil-verlag.de

PC, SF tai petfrd foorumeilta voi kysellä jos jollakin lähettää
Jep,

tekstistäni oli tipahtanut pois sana ilmaiseksi. Eräitä julkaisujahan voi nykyään lukea netissä, kuten osaa Zootaxan jutuista samoin kuin paljon monnikuvauksia sisältävää "Neotropical Ichthyology"a. Viimeksi mainitun tilauksen lopetin juuri tuosta syystä, vaikkei se maksanut muistaakseni kuin 50 dollaria vuodessa. Pfeil-Verlagilla on hyvin tiukka linja ilmaisjakeluun ja kopioidenkin hinta näyttää olevan aika kova.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

JJVi kirjoitti:
prboy kirjoitti:Hiljan on kuvattu uusi ripsimonnilaji Kongosta, nimeltään carineae. Lisätietoja Planetissa, ilmeisen mielenkiintoinen.

Kuvaus on ilmestynyt Ichthyological Exploration of Freshwaters-sarjassa. Kyseinen lehti tulee minulle, mutten ole tuoreinta numeroa vielä saanut. Kustantaja taitaa olla niin nuuka, ettei lähetä lehteä lentopostissa, koska saan sen säännöllisesti viikkoja ilmestymisen jälkeen. Yhtä kaikki yksi tärkeimmistä julkaisuista, joissa uusia lajeja kuvataan eikä ole (eikä ilmeisesti tule) saatavana netistä.
Olisi nämä http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... es_id=2319 carineaeita? Tosin oma yksilöni ei ole läheskään noin keltainen ja pisteet ovat säännönmukaisempia.
En usko että puhutaan samasta lajista ainakaan lukemani kuvauksen perusteella. Kuvat Planetissa ovat minun yksilöistäni joilla oli vielä kuvaushetkellä voimakas stressiväritys, se yksi kuva jossa monni on ruskeampi on se oikea väritys. Myös omilla neljällä yksilöllä pisteytys ei ole samanlainen kaikilla mutta takuulla ovat kaikki samaa lajia. Ja tämä laji on varmuudella pyydystetty Kamerunista.
Sammy_S
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 00:11, 20.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Sammy_S »

Tällaisia löytyy nyt 6 kpl kasvamassa pikkuhiljaa, Synodontis Multipunctatus F1. Ovat oman altaan asukkien poikasia, neljäs kerta kun nämä monnit nyt lisääntyvät.


Kuva
Myytävänä: 440L malaŵi
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Sammy_S kirjoitti:Tällaisia löytyy nyt 6 kpl kasvamassa pikkuhiljaa, Synodontis Multipunctatus F1. Ovat oman altaan asukkien poikasia, neljäs kerta kun nämä monnit nyt lisääntyvät.


Kuva
Noi on kyllä supernättejä. Ovatko vanhemmat nimenomaan tota Multipunctataa vai sitä vain reilu kymmensenttiseksi jäävää S. Grandiopsia? Kuvattiin eri lajeiksi vasta viitisen vuotta sitten. Multi kasvaa kai likemmäksi kahtakymmentä senttiä jos oikein muistan.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Sammy_S kirjoitti:Tällaisia löytyy nyt 6 kpl kasvamassa pikkuhiljaa, Synodontis Multipunctatus F1. Ovat oman altaan asukkien poikasia, neljäs kerta kun nämä monnit nyt lisääntyvät.


Kuva
Minullakin on ollut käkiä (en ole varma onko grandiops vai multipunctata) nyt vähän aikaa ja ovat melko pieniä. Kuinka olet saanut nämä kutemaan? Ovatko kuteneet ihan itsekseen omia aikojaan? Onko poikasia säilynyt ihan pääaltaassa?
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Sammy_S
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 00:11, 20.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Sammy_S »

kalahullu123 kirjoitti:Minullakin on ollut käkiä (en ole varma onko grandiops vai multipunctata) nyt vähän aikaa ja ovat melko pieniä. Kuinka olet saanut nämä kutemaan? Ovatko kuteneet ihan itsekseen omia aikojaan? Onko poikasia säilynyt ihan pääaltaassa?
Labidochromis Caeruleus on aika hyvä "kutualusta" :D Etsit vaan ahvenlajin joka kutee kaikista eniten, syötät monnit pulskaan kuntoon ja toivot parasta. Ei siihen taida oikein muu auttaa. Kutevat omia aikojaan kun kohdalle sattuu sopiva tilanne. On aika huvittavaa seurata kun 4 monnia ja ahvenpari kaikki häärää kerralla kutua.

Poikasia on alussa säilynyt pääaltaassa, ovat aika hyviä piiloutumaan. Paras konsti on "stripata" ahven monninpoikasista. Ahven haavilla kiinni, kumihanskat käteen, ahven pakasterasiaan jossa vähän vettä, ahven kylittäin sormien alle ja hammastikulla suuta auki. Monnit talteen ja ahvenemo toipumaan.
Veikkonen kirjoitti:Noi on kyllä supernättejä. Ovatko vanhemmat nimenomaan tota Multipunctataa vai sitä vain reilu kymmensenttiseksi jäävää S. Grandiopsia? Kuvattiin eri lajeiksi vasta viitisen vuotta sitten. Multi kasvaa kai likemmäksi kahtakymmentä senttiä jos oikein muistan.
En ole mittonut vanhempia viivottimella mutta 10-15 cm on kokoluokka. Synodontis Multipunctatuksina nämä hankin NL-aquasta aikoinaan. En muista oliko Grandiops suluissa, saattoi olla, saattoi olla olematta.
Myytävänä: 440L malaŵi
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

jippo kirjoitti:Katsohan näkyykö koruripsarillasi pisimmissä viiksissä sellaisia väkäsiä, ne näkyvät jo nuorellakin yksilöllä vaikka pyrstön raidoitus olisikin vielä vähän vaiheessa.
On sillä väkäset paikoillaan. :) Kovasti aidolta korulta se kyllä vaikuttaa.

Nyt alkaa rääpäle jo pikku hiljaa kotiutua, ja uskaltaa jo välillä tulla muiden seassa syömään. Se alkaa varmaan venyä pituuttakin, kun maha pulskistuu. Onko teillä kokemusta, onko koruripsimonni hidaskasvuisempi kuin esimerkiksi sulkaripsimonni? Euptera-poikaset aikoinaan kasvoivat silmissä niin, että viikon pois oltuaan niitä ei ollut uskoa samoiksi kaloiksi, mutta tämä ei ole vielä kasvanut paljoakaan. On toki ollut vähemmällä ruuallakin, koska ei ole uskaltanut tunkea muiden sekaan ruoka-aikana, mutta ei sitä nälässä ole pidetty.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Sammy_S kirjoitti:En ole mittonut vanhempia viivottimella mutta 10-15 cm on kokoluokka. Synodontis Multipunctatuksina nämä hankin NL-aquasta aikoinaan. En muista oliko Grandiops suluissa, saattoi olla, saattoi olla olematta.
Mulla oli neljän parvi S. grandiopsia jotka vein NL:ään muistaakseni noin vuosi sitten. Ettei olis samoja? Ilmeisesti se grandi on reippahasti yleisempi.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

7330 kirjoitti:
jippo kirjoitti:Katsohan näkyykö koruripsarillasi pisimmissä viiksissä sellaisia väkäsiä, ne näkyvät jo nuorellakin yksilöllä vaikka pyrstön raidoitus olisikin vielä vähän vaiheessa.
On sillä väkäset paikoillaan. :) Kovasti aidolta korulta se kyllä vaikuttaa.

Nyt alkaa rääpäle jo pikku hiljaa kotiutua, ja uskaltaa jo välillä tulla muiden seassa syömään. Se alkaa varmaan venyä pituuttakin, kun maha pulskistuu. Onko teillä kokemusta, onko koruripsimonni hidaskasvuisempi kuin esimerkiksi sulkaripsimonni? Euptera-poikaset aikoinaan kasvoivat silmissä niin, että viikon pois oltuaan niitä ei ollut uskoa samoiksi kaloiksi, mutta tämä ei ole vielä kasvanut paljoakaan. On toki ollut vähemmällä ruuallakin, koska ei ole uskaltanut tunkea muiden sekaan ruoka-aikana, mutta ei sitä nälässä ole pidetty.
Aidolta koruripsarilta vaikuttaa, hieno homma.

Kyllä se sinunkin monnisi siitä alkaa kasvaa kunhan oppii ruokailemaan tehokkaasti. Olen itse kasvattanut yhden koruripsarin 3-4cm poikasesta vajaaseen 30cm parissa vuodessa joten kyllä niilläkin kasvuvauhti ihan kunnossa on.
kalahullu123
Member
Member
Viestit: 401
Liittynyt: 19:17, 02.03.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Mistä muuten erotatte grandit ja multipuncit, jos kalat ovat nuoria? Onko ero jokin mitätön, jota tuskin silmillä huomaa.

Kuvia:
Olisiko kumpi? Pystyykö tunnistamaan?
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaa ... 4.JPG/full
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaa ... 4.JPG/full
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaa ... 2.JPG/full
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

kalahullu123 kirjoitti:Mistä muuten erotatte grandit ja multipuncit, jos kalat ovat nuoria? Onko ero jokin mitätön, jota tuskin silmillä huomaa.

Kuvia:
Olisiko kumpi? Pystyykö tunnistamaan?
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaa ... 4.JPG/full
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaa ... 4.JPG/full
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaa ... 2.JPG/full
Ei riitä mun sivistys määritykseen nuorena. Mulle ainoa tieto on toi koko aikuisena josta voi päätellä. Ja olikohan jotain sellaista, että grandiopsilla on suurempi silmä. En ole varma.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”