Edit: Otsikko korjattu.
Ylläpito
Valvoja: Moderaattorit

Kommentoinpa tähän kun noita killejä tosiaan aina silloin tällöin kysellään. Maailmalta, etenkin Tsekeistä löytyy killejä vaikka minkämoisia. Niitä on aivan mahdollista saada Suomeenkin, mutta kun ainakin minun tapauksessani tyhmä kauppias ei tiedä kyseisistä kalasista mitään, niin enpä juuri ole uskaltanut sokkona tilailla.miss-tetra kirjoitti:Itsekin tässä nyt päätin hankkia killejä altaaseeni! Mistä kannattaisi hankkia? Helsingissä kun asustelen

urmutti kirjoitti:Olen tässä todennut ettei taida olla killejä juurikaan kellään. Mistähän moinen? Itse hommasin äskettäin ekat ihan"tavis"killit ja ovat kyllä upeita kaloja. Populaatiokin on jo moninkertaistunut.Siispä suosittelen kyllä kokeilemaan.
Edit: Otsikko korjattu.
Ylläpito
Cromaphyosemion bitaeniatum: onkohan tällä suomalaista nimeä? Miksiköhän FishBase ei tunne tätä tieteellistä nimeä ollenkaan?santanae kirjoitti:Hyvää Jussin päivää kaikille Killifileille
Avatar oli ottanut hienon kuvan 20.04.07 Killikoiraastaan Aphyosemion bivittatum.
Asiaan hieman oikaisua, jos sopii.
Tälle kalalle tämä väärä vanha nimi kummittelee yhä vanhoissa kirjoissa suomenkielisissä ja vieraskielisissä. se on jo ajat sittetten korjattu siten että Aphyosemion bivittatum on aivan toinen kala, ja myös eri nököinen.
Suku Aphyosemion on nykyisin jaettu sukuihin :
Aphyosemion
Cromaphyosemion
Scriptaphyosemion
Fundulopanchax
Tämä kala on Cromaphyosemion bitaeniatum myös Cromaphyosemion plenbopleure on hyvin samannäköinen ja onhan niitä joukko muita Cromaphyosemioneitakin hyvin samannäköisiä.
Mutta yhtä kaikki tämä on nykyiseltä nimeltään Cromaphyosemion bitaeniatum.
koko suku Cromaphyosemion on ihastuttava ja helppohoitoinen ja se lisääntyy lajiakvaariossa jossa on tiheä hienolehtinen kasvillisuus sille riittää pieni akvaario jossa se on viihtyy hyvin. Suvusta löytyy monta lajia ja erinäköisiä paikallis populaatioita on rekisteröity n. 50 kpl.
ik
www.koti.phnet.fi/monea