Kerritetran käytös

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ixoyz
Starting Member
Starting Member

Kerritetran käytös

Viesti Kirjoittaja ixoyz »

Hei !

Altaassani, 128 uiskentelee parvi kerritetroja (11 kpl).
Onko tyypillistä että yksi "pomoilee" koko ajan?
Yksi uros ajaa muut kalat tähdikkipuskaan ja muut kalat lymyilevät siellä, jos joku uskaltautuu esiin niin välittömästi tulee kyytiä "pomolta".
Luin että kerri on rauhallinen parvikala?
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Hei,
minulla on tynkäparvi kerritetroja (5 kpl) ja mitään parveilua eivät harrasta. Voi toki johtua tuosta parven pienestä koosta, mutta epäilisin silti, että ainoastaan naaraat parveilisivat.
Minulla on kolme ukkoa, Hulio, Hidalgo ja Hercules, joilla kaikilla on oma reviiri. Hulio ajoi kiilakyljet pois altaan toisesta päästä ja muut paimentavat kiiloja sitten muussa osassa allasta. Joten en aivan sanoisi rauhalliseksi parvikalaksi. Välillä takaa-ajo on melko kiivastakin ja todella uteliaita ja rohkeita kaloja ovat, vaikka useissa lähteissä niiden sanotaan olevan arkoja ja säikkyjä.
Sinirihma on ainoa, jota kerrit eivät uskalla hätistellä, mutta parin sentin päästä sille pörhistelevät eviään joka kulmalta, meidän sinirihma-Saddam ei kuitenkaan pienistä hätkähdä.
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Koiraiden tehtävä on "pomotella", siis kerritetrojen. Jokaisella oma paikkansa altaassa ja naaraat ovat paimennettavia tai poisajettavia, jos kalat eivät kiinnostuneita kutupuuhiin eli olosuhteet eivät ole suotuisat.

Ruoka aiheuttaa parveutumisen. Koirailla evien sätkyttely kuuluu luontoon niin koiraan kuin naaraan nähdessään. Kasvipuskilla saa paljon aikaiseksi, jolloin jokaisella oma osansa kasvista.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
jarvimar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jarvimar »

Mulla on Kardinaalitetroista yks tommonen vähän samankaltanen "sekopää" joka pomottaa kaikki muut akvaarion laidoille. Oon yrittäny kertoa sille, että oot muuten parvikala näitten samannäkösten kanssa, mutta taitaa olla valikoiva kuulo... :mrgreen:

Voisko toi selittyä tällä samalla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”