Ongelmia Juwelin suodattimen kanssa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
samira
Starting Member
Starting Member

Ongelmia Juwelin suodattimen kanssa

Viesti Kirjoittaja samira »

Hei,

Juwelin suodattimen taakse (suodattimen ja lasin väliin) kerääntyy valtavasti jätöksiä eikä niitä saa millään poistettua. Juwelin suunnittelijat eivät ole ilmeisesti ottaneet siivousnäkökulmaa ollenkaan huomioon kun ovat laitteen suunnitelleet!

Olen muuttamassa parin viikon päästä, jolloin tyhjennän ja siivoan akvaarion kokonaan. Mutta mitä minun kannattaisi tehdä suodattimen kanssa? Poistaa se kokonaan ja vaihtaa toisenlaiseen vai? Miten suodattimen saa irti kun se on liimattu tiukasti lasiin kiinni?

Olisin tosi kiitollinen neuvoista!
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Fileointiveitsellä lähtee suodatin nätisti.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kaija K
Junior Member
Junior Member

Terve

Viesti Kirjoittaja Kaija K »

Itselläni on juwelin rekord 120 ja kyllä siinäkin on huono suodatin, joutuu toista pitämään sen lisäksi koko ajan, jotta jos sinulla on aikaa ja rahaa kannatan juwelin oman suodattimen poistamista ja uuden tehokkaamman ostoa tilalle tai vaihtoehtoisesti jättää se pörräämään toisen suodattimen kanssa kimpassa.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itse suosittelisin roottorin vaihtamista isompaan tuossa Juwelin suodattimessa.
Ei sitä kannata sieltä minnekään repiä, ihan hyvä suodatin se on.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Niin ei kannata toki repiä, ellei aio hankkia tilalle toista, jossa on isommat suodatinmassat. Eli parempiakin saa rahalla, mutta perusakvapaketeissa yleensä on huonommat.
Minä juon nyt kahvia!
Tro
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tro »

Itselläni täsmälleen sama ongelma! Muutto edessä ja Juwelin akvaario(180L)! Suodattimen takana myös levää tms.. Minä kuitenkin jo ratkaisuni tein ja nyppäsin pöntön vekeen! Olisikohan pönttö mahdollista virittää jotenkin siivoamista helpottavalla tavalla takaisin esim. imukupeilla? Vai ostaako ulkoinen suodatin? Mikä mahtaisi olla järkevintä ajatellen akvaarion kokoa, suodatus tehoja jne... Ulkoinen suodatin on kuitenkin suht iso sijoitus ,kuitenkaan niiden eroja käytännössä tuntematta! Itselläni muuten tuo suotimen irroitus ei ollut kummoinenkaan operaatio.. Lähtipä melkein itsestään hitusen vääneltyäni!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Ostin käytetyn Juwelin ja sama ongelma siinäkin oli havaittavissa: suodattimen tausta oli ihan täynnä moskaa. Näytti kyllä kamalalta :x. Koska olin lisäksi lukenut kyseisistä suodattimista liian monta huonoa sanaa, päätin purkaa koko höskän. Keittiöveitsellä lähti irti, ja silikonit raaputtelin varovasti kirurginveitsellä pois.

Rakentelin pumpusta ja mattosuodatinmatosta (yhden palan hyödynsin Juwelista) uuden härvelin täältä löytämäni idean mukaan. Kolme palasta silikonilla päällekkäin ja keskelle kolo pumppua varten. Käytännössä siis biologinen sisäsuodatin. Harmi vain, että kyseisen suodatinmallin kuvaa ei enää ollut löydettävissä, koska linkki ei toiminut. Lisänä ajattelin pitää pikkuista Aquaballia pintavettä rikkomassa. Nyt on akva vasta kypsymässä, joten käyttökokemuksia en valitettavasti osaa kertoa. Tilaa nykyinen ratkaisu ainakin vie vähemmän kuin se ruma musta pönttö :D.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täältä myös ääni Juwelin suotimen poistolle. Itse korvasin pöntön Tetratecin ulkoisella ja olen huomattavasti tyytyväisempi altaan suodatukseen. Ehdotonta bonusta on myös ihan huomattava altaan vapaan tilavuuden kasvu kun ei se musta lokero mikään ihan huomaamaton siellä takakulmassa ollut. 8-)
hande1
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

jälleen sama aihe

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Tätä juttua tulee aika ajoin... haukutaan tuo suodatin huonoksi ja sitten kaikki veitsen kanssa sen kimppuun ja irrottamaan. Tosiasiassa aivan
mainio suodatin ja pitkä huoltoväli sisäsuodattimeksi. Toki lisäksi toinen sisäsuodatin roskankerääjäksi usein tarpeen niin kuin ulkosuodattimillakin.

No monenlaisia harrastuksia ihmisillä tosin on ja tämäkin lienee yksi niistä. Miksi haaskata rahaa hukkaan ja ostaa paketti jonka osat sitten vaihtoon??
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Minä poistin suodattimen, koska se oli ruma ja roskia oli kertynyt ikävästi sen taakse eikä niitä saanut pois. Jos sen höskän lisäksi olisi laittanut vielä toisen sisäsuodattimen, olisivat ne vieneet yhdessä tilaa aivan liikaa. Nyt tilaa menee kokonaisuudessaan vähemmän kuin siihen pelkkään pönttöön. Toisaalta ostin Juwelini käytettynä. Jos olisin ostanut uuden akvaarion, en varmaankaan olisi päätynyt Juweliin lainkaan, vaikka se ulkonäöltään nätti onkin. Omakohtaista kokemusta Juwelin suodattimen toimivuudesta tai toimimattomuudesta ei siis ole. Syyt poistoon olivat ensisijaisesti esteettiset ja tilaan liittyvät.
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

Pääsyy miksi olen poistanut sekä 180 litraisesta että 400 litraisesta Riosta alkuperäiset suodattimet pois, on kyllä puhtaasti ulkonäköseikka. Varsinkin tuon isomman altaan oikea kylki on sohvan suuntaisesti eikä altaasta siis olisi näkynyt kuin n. puolet sohvalla istuen :(

Tilalla kummassakin on nyt sekä ulko- että sisäsuodattimet. Mun mielestä ratkaisu on parempi, vaikka alkuperäinen suodatin sinänsä kyllä hyvin toimikin 180 litraisessa. 400 litraisen hommasin käytettynä ja ennen käyttöönottoa irrotin suodattimen eli ei ole kokemusta tuossa isommassa sen toiminnasta...
rohanna
Junior Member
Junior Member

Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja rohanna »

Itselläni on Juwelin 180l. ja olen ajatellut hankkia siihen (myös) ulkosuodattimen. Nyt olisi näköpiirissä EHEIM 2026. Tarviiko/kannattaako tuon lisäksi pitää sisäsuodatinta. Mahtaako pistää koko altaan tuulemaan kyseinen vempele? :)
undin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja undin »

Minäkin irroitin tuon ison mötikän lähinnä esteettisistä syistä. Ei se tosiaan mikään kaikista paras suodatin ole, mutta olisi se ollut ihan toimiva. Ja kun valmiiksi oli jo toinen sisäsuodatin kotona ja olin joka tapauksessa ostamassa ulkosuodatinta, ei se loppujen lopuksi edes vaikuttanut hankintoihin. Eli sama määrä rahaa olisi kulunut kuitenkin. Ja kun ulkomailta tilaa, saa halvemmalla.

Eli ei se mikään huono vempele ole. Melkoisen suuri vain. En osaa ottaa kantaa tuohon likaantumiseen, kun suodatin ei ole koskaan ollut tässä altaassa käytössä.
Jouko
Member
Member

Re: Suodattimesta

Viesti Kirjoittaja Jouko »

rohanna kirjoitti:Itselläni on Juwelin 180l. ja olen ajatellut hankkia siihen (myös) ulkosuodattimen. Nyt olisi näköpiirissä EHEIM 2026. Tarviiko/kannattaako tuon lisäksi pitää sisäsuodatinta. Mahtaako pistää koko altaan tuulemaan kyseinen vempele? :)
Pitää olla aika fakiiri että 2026:lla saa 180 litraisen altaan sekaisin :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”