Melalehti sulaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minttis
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Melalehti sulaa

Viesti Kirjoittaja minttis »

Missähän vika piilee? Uusi akvaario kysessä,veteen lisätty hieman kovetusainetta,lannoitteessa rautaa,onko siitä haittaa tai aiheuttaako sulamisen?
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Uusiin vesiin tullessaan melalehti usein sulattelee lehtiään. Juurakko kannattaa jättää lähtee kyllä yleensä uudestaan kasvamaan.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Itse olen huomannut, että veden korkeampi pH (> 7) sulattaa mulla melalehden (Cryptocoryne wendtii 'Tropica'). Näin kävi 200-litraisessa kypsytysvaiheessa ( [:I] niin, miksi ne kasvit oli siellä silloin), nyt altaan pH on vakiintunut siihen 6,5-7, ja melalehti voi hyvin. Sitten rupesin puljailemaan voiden hiilarijuttujen kanssa ja pH nousi hetkellisesti yli seitsemän (kun nosti altaan KH:ta), ja taas alkoi melalehti sulamaan.

Myös kun laitoin tuota samaa melalehteä rapulaan, jossa pH 7,5 ja siellä se alkoi sulaa.
Kilppis
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kilppis »

Melalehdet saattavat ottaa nokkiinsa jo pelkästään paikan vaihdosta. Siirsin joku aika sitten ison melalehtipuskan paikkaa 10 cm ja vaikka kuinka yritin kämmenellä työntää hiekkoineen kaikkineen, niin otti ja suuttui. Päivässä suli useita lehtiä. Kyllä ne siitä kuitenkin pikkuhiljaa tokenee, jos juuret ovat hyvät.
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Hermis kirjoitti:Itse olen huomannut, että veden korkeampi pH (> 7) sulattaa mulla melalehden (Cryptocoryne wendtii 'Tropica'). Näin kävi 200-litraisessa kypsytysvaiheessa ( [:I] niin, miksi ne kasvit oli siellä silloin), nyt altaan pH on vakiintunut siihen 6,5-7, ja melalehti voi hyvin. Sitten rupesin puljailemaan voiden hiilarijuttujen kanssa ja pH nousi hetkellisesti yli seitsemän (kun nosti altaan KH:ta), ja taas alkoi melalehti sulamaan.

Myös kun laitoin tuota samaa melalehteä rapulaan, jossa pH 7,5 ja siellä se alkoi sulaa.
Itselläni on kyseistä Cryptocoryne wendtii ´Tropica´ -kasvia altaassa, jossa pH on 7,5 eikä ole edes meinannut sulaa,
Cryptocoryne wendtii ´green´ taas sulaa. :frown:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Korkea nitraatti arvo myös voi sulattaa melalehdet. Siihen auttaa säännöllinen vedenvaihto.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

Itse muistelen kuulleeni/lukeneeni teorian siitä, että nitriitillä saattaisi olla tekemistä melalehtien sulamisen kanssa. Tämä ainakin kelpaisi selitykseksi uudessa akvaariossa. Tarkemmin kun muistelen, tieto taisi olla jossain M. Varjon vanhemmassa julkaisussa. Aikoinaan omatkin melalehdet kärsivät, kun siirsin niitä vastaperustettuun altaaseen.

Omat kääpiömelalehdet riehaantuivat joitain viikkoja sitten kukkimaan, kun vedenvaihdon yhteydessä pitkästä aikaa jaoin niitä ja istutin uusiin paikkoihin. Enpäs ole moista ennen omalla kohdalla nähnyt.
Taimia odotellessa... :mrgreen:
litroja 720+400+126
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Kilppis kirjoitti:Melalehdet saattavat ottaa nokkiinsa jo pelkästään paikan vaihdosta. Siirsin joku aika sitten ison melalehtipuskan paikkaa 10 cm ja vaikka kuinka yritin kämmenellä työntää hiekkoineen kaikkineen, niin otti ja suuttui. Päivässä suli useita lehtiä. Kyllä ne siitä kuitenkin pikkuhiljaa tokenee, jos juuret ovat hyvät.
Miulla on kans ollut vastaavaa ilmiötä.. (Ai miten niin akvaariokasvien järjestys muuttuu liiankin usein?? :roll: :mrgreen: ) Yleensä kasvi palaa suht nopeasti uuteen kukoistukseensa. :)

Mutta toki kannattaa ne vesiarvotkin tarkistaa. :) Koska myös tosiaan se korkea nitriittipitoisuus voi sulattaa melalehtiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”