Melalehti sulaa
Valvoja: Moderaattorit
Melalehti sulaa
Missähän vika piilee? Uusi akvaario kysessä,veteen lisätty hieman kovetusainetta,lannoitteessa rautaa,onko siitä haittaa tai aiheuttaako sulamisen?
Itse olen huomannut, että veden korkeampi pH (> 7) sulattaa mulla melalehden (Cryptocoryne wendtii 'Tropica'). Näin kävi 200-litraisessa kypsytysvaiheessa (
niin, miksi ne kasvit oli siellä silloin), nyt altaan pH on vakiintunut siihen 6,5-7, ja melalehti voi hyvin. Sitten rupesin puljailemaan voiden hiilarijuttujen kanssa ja pH nousi hetkellisesti yli seitsemän (kun nosti altaan KH:ta), ja taas alkoi melalehti sulamaan.
Myös kun laitoin tuota samaa melalehteä rapulaan, jossa pH 7,5 ja siellä se alkoi sulaa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Myös kun laitoin tuota samaa melalehteä rapulaan, jossa pH 7,5 ja siellä se alkoi sulaa.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Melalehdet saattavat ottaa nokkiinsa jo pelkästään paikan vaihdosta. Siirsin joku aika sitten ison melalehtipuskan paikkaa 10 cm ja vaikka kuinka yritin kämmenellä työntää hiekkoineen kaikkineen, niin otti ja suuttui. Päivässä suli useita lehtiä. Kyllä ne siitä kuitenkin pikkuhiljaa tokenee, jos juuret ovat hyvät.
Itselläni on kyseistä Cryptocoryne wendtii ´Tropica´ -kasvia altaassa, jossa pH on 7,5 eikä ole edes meinannut sulaa,Hermis kirjoitti:Itse olen huomannut, että veden korkeampi pH (> 7) sulattaa mulla melalehden (Cryptocoryne wendtii 'Tropica'). Näin kävi 200-litraisessa kypsytysvaiheessa (niin, miksi ne kasvit oli siellä silloin), nyt altaan pH on vakiintunut siihen 6,5-7, ja melalehti voi hyvin. Sitten rupesin puljailemaan voiden hiilarijuttujen kanssa ja pH nousi hetkellisesti yli seitsemän (kun nosti altaan KH:ta), ja taas alkoi melalehti sulamaan.
Cryptocoryne wendtii ´green´ taas sulaa.

Itse muistelen kuulleeni/lukeneeni teorian siitä, että nitriitillä saattaisi olla tekemistä melalehtien sulamisen kanssa. Tämä ainakin kelpaisi selitykseksi uudessa akvaariossa. Tarkemmin kun muistelen, tieto taisi olla jossain M. Varjon vanhemmassa julkaisussa. Aikoinaan omatkin melalehdet kärsivät, kun siirsin niitä vastaperustettuun altaaseen.
Omat kääpiömelalehdet riehaantuivat joitain viikkoja sitten kukkimaan, kun vedenvaihdon yhteydessä pitkästä aikaa jaoin niitä ja istutin uusiin paikkoihin. Enpäs ole moista ennen omalla kohdalla nähnyt.
Taimia odotellessa...
Omat kääpiömelalehdet riehaantuivat joitain viikkoja sitten kukkimaan, kun vedenvaihdon yhteydessä pitkästä aikaa jaoin niitä ja istutin uusiin paikkoihin. Enpäs ole moista ennen omalla kohdalla nähnyt.
Taimia odotellessa...

litroja 720+400+126
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Miulla on kans ollut vastaavaa ilmiötä.. (Ai miten niin akvaariokasvien järjestys muuttuu liiankin usein??Kilppis kirjoitti:Melalehdet saattavat ottaa nokkiinsa jo pelkästään paikan vaihdosta. Siirsin joku aika sitten ison melalehtipuskan paikkaa 10 cm ja vaikka kuinka yritin kämmenellä työntää hiekkoineen kaikkineen, niin otti ja suuttui. Päivässä suli useita lehtiä. Kyllä ne siitä kuitenkin pikkuhiljaa tokenee, jos juuret ovat hyvät.

Mutta toki kannattaa ne vesiarvotkin tarkistaa.