Kaloihin koskemisesta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kaloihin koskemisesta

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Olen täältä palstalta lukenut, että joku akvaristi on ottanut kalansa käteen ja nostanut veden pinnalle. Itse olen aikanaan, kun oli tuuheapartainen partis jäänyt haaviin kiinni, joutunut sitä hieman koskettelemaan siinä irrottelemis vaiheessa.

Mietin vain, että eikö tuollainen vahingoita kaloja. Olen kuullut, että kun kalat ovat vaihtolämpöisiä voi ihmisen kädessä oleminen aiheuttaa sille "palovammoja". Onkohan tämä ihan huuhaata. Itse välttelen viimeiseen asti, ettei kalat missään tilanteessa joudu minun käden kanssa kosketuksiin.
240l
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Varsinaisesti ruumiinlämpö ei aiheuta kaloille vahinkoa.
Kalojen uloin ihokerros (joka on suomujen päällä) on hyvin ohut, vain joitakin solukerroksia vahva ja herkkä vaurioitumaan. Kalat erittävät limaa sen suojaksi.
Jos kalaa käsittelee kuivin käsin, tärttuu tämä lima ja ihon uloin kerros käsittelijän käsiin... 8O
Siksi kädet pitäisi olla märät kun käsittelee elävää kalaa.
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Näin maalaisjärjellä luulen että ihmisen märkä ja pehmeä käsi on kalalle hellävaraisempi kuin esim. karhea verkkohaavi?

Palovammoja tms. kala tuskin saa,meillä altaissa noin 27 astetta lämmintä joten kalat ovat aika lämpimiä jo lähtöönsä :mrgreen: . Muutama sekuntti vesitilkassa käden päällä tuskin tekee pahaa.

Itse muuten mieluiten siirrän kalat juurikin puhtaalla, märällä kädellä kuin karhealla haavilla.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Adrianna kirjoitti:Itse muuten mieluiten siirrän kalat juurikin puhtaalla, märällä kädellä kuin karhealla haavilla.
Tällä tavalla on kyllä aika turha yrittää siirtää yhtäkään tetraparvea :mrgreen:
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

partis<3 kirjoitti: Tällä tavalla on kyllä aika turha yrittää siirtää yhtäkään tetraparvea :mrgreen:
Ai kui? Itse olen siirtänyt tetraparven altaasta toiseen menttalitteetilla saalistetaan tetrat isoon haaviin ja noukitaan ne haavin vesitilasta käsin pois ja nakellaan viereiseen altaaseen. Itseä jotenkin inhottaa nostaa kaloja haavilla ylös ataasta. Haavi tuntuu aina likistyvän/kiertyvän kalan ympärille ikävästi ja niitä on aika vaikea sitten hellävaroen yrittää ravistaa pois haavista. :?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kyllä "lasipiippu" olisi ehdottoman hyvä tuon käden tilalle kun haavista kaloja otetaan.
Kädellä kyllä vahingoittaa kaloja tosi helposti kun on olemassa tuo refleksi jota on vaikea hallita. Jos kala meinaa pudota niin siinä voi käydä niin että tulee sellainen pieni puristus refleksin omaisesti.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Mä teen nyt itsestäni varmaan taas aika typerän, mutta en ymmärrä miten tuo lasipiippu toimii.. joku varmaan voipi sen mulle selittää?
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Ennen kun upottaa piippua altaaseen laittaa sormen piipun varren päässä olevan reijän päälle. Piippu altaaseen kohteen lähelle ja sormi pois reijän päältä. Nyt vesi pääsee piippuun ja imaisee veden ja halutun kohteen piippuun. Sormi reijälle ja nostetaan piippu pois altaasta. Tavoitetilassa haluttu kohde on nyt piipussa. (efektiä voi testata pillillä)
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Ihan yksinkertaisesti vaan otetaan piipulla kala haavista. Altaasta en piipulla lähtisi kaloja pyydystämään, ehkä jotain taistelukaloja ym. hitaita kaloja lukuunottamatta. Haavit on siihen huomattavasti parempia.
Piippu on todella kätevä esim. eri lajisten pikkukalojen tai rapujen erotteluun haavista.
Dauthi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dauthi »

Minulla on akvaariossa hyvin tuttavallinen noin 20sentin pusukala jota aina rapsuttelen (siis tarkoitan silitän sormella hellästi) ja joka tulee 'pussaamaan' sormea kun on ruoka-aika. Ei siinä vahinkoa minusta näy, hyvin fisu on voinut ja kyörääkin muita pois kun haluaa olla sormen suosiossa :D Tai sitten vaan lisää ruokaa, noh jokatapauksessa :mrgreen:
Damae
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Damae »

Meidän isopurjetta pitää joskus kutitella pyrstöstä että siirtyisi ryökäle siivouksen alta pois.
Pessimisti ei pety.
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Joskus kakarana kun oli akvaario omistin sangen innokkaita kaloja (olisikohan ollut seeprabarbeja). Kun laitoin sormen akvaarioon ne kävivät kynsinauhoihin kiinni.

Ja joskus olen joutunut pikkumonnisia hieman tökkimään että siirtyisivät pois letkun tieltä.

Ehkä maailman söpöin näky on kuitenkin se kun pikkumonninen joutuu letkun imuun (vahingossa) sen pienet evät vispaavat armottomasti taistellessaan imua vastaan. Mutta yleisesti ottaen ovat sangen typeriä kaloja, eivät välitä mistään ulkoisista häiriötekijöistä, kuten esim. kaiken imevästä TappajaLetkusta.

EDIT: ei tainnut niin pahemmin aiheeseen liittyä, mutta so not.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Voinen tämän keskustelun pohjalta sitten luopua tuosta koskettelupelosta. Meillä partis on niin itsepäinen, ettei välillä väistä mihinkään kun laseja putsailen. Sitten se täytyy sormella tökätä likkeelle. Ja hammaskarpit tulevat innokkaasti näykkimään käsiä kun sen sinne työntää.
240l
KeljuKeiju
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KeljuKeiju »

Miten kalasta saa otettua loisen pinseteillä?
Laitetaanko kala märän paperin/kankaan päälle? Kuinka kauan voi rakasta lemmikkiään pitää kuivilla ennenkuin kala alkaa siitä kärsimään?
Vai onko tän tyyliset toimenpiteet vain sairauden/loisten tutkimiseksi, kuolleelta kalalta, ei niinkään hoitokeinoja?
Pysyykö se kala paikallaan tai pitääkö/miten sitä pitää aloillaan jos se liikkuu?
Mielenkiinnosta kysyn; kun en ainakaan osannut hakea tähän vastausta. En ala amatöörikalakirurgiksi :mrgreen:
Czakki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Czakki »

Kyllähän se kala jonkin aikaa voi kuivilla olla ja loisenkin mahdollisesti ehtisit nyppäämään mutta en kyllä suositettele.
Optimisti näkee munkkirinkilän mutta pessimisti näkee vain reiän. - Wilson McLandburgh
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Voi olla hieman kivuliasta loisen irroittaminen kalasta, ja joissain tapauksissa sitä loista ei saa kalasta irti ilman että repii kalankin rikki (kokeiltu on bilsan labroissa...). Kalan ottaminen kuivalle maalle hoitoa varten tietääkseni toimii vain jos pitää jotain salvaa sivellä kalan kylkeen tms.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”