Kalasto pohdintaa 450-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kalasto pohdintaa 450-litraiseen

Viesti Kirjoittaja minna.o1 »

Tulossa olisi 450l akvaario ja tahtoisin mukavia vinkkejä niin sisustukseen kun kalastoonkin.

Kiinnostavat esim.
-Mustatetrat
-Neontetra
-Albiinomonniset

Haluaisin näyttävän kalaston jossa on myös vähän väriä!

Pohjaksi tulee Bilteman hiekkapuhallushiekka (rae kokona 0,2-1,0mm)

Kaikki neuvot ovat tervetulleita. Kiitos jo etukäteen.

*Itselleni uusi akvaario jo loistaa silmissäni olohuoneessa* :mrgreen:
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Tuon kokoiseen saisi todella hienon rihmakala-altaan, muutama käheä pleko soppaan sekaan ja... :roll:

Tai sitten lehtikaloja ja okamonneja...

Itse ainakin haluaisin isoon altaaseen isoja kaloja. :mrgreen: Pikkutetroja kun joutuu investoimaan melkoiset parvet, että näkyvät mihinkään. Toki joku tetra-/barbiparvikin soppaan passaa. Valitset vain ensin jonkin sellaisen kalan, minkä aivan ehdottomasti haluat, niin sen ympärille on sitten helpompi lähteä rakentamaan.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Plekoja on kohta joka altaassa :D
Tee akvaariostasi uniikki. Laita sinne jotain aivan uutta ja käytä mielikuvitusta. Itselläni kanssa 400litrainen tuolla hautumassa ja kovasti olen miettinyt millaista sisustusta.
Netissä akvaariokuvia katsellessani(suosittelen sinullekin haku->akvaariokuvia) huomasin, että ei nuo tavalliset kasvialtaat nyt niin häppösiä ole. Juju piileekin siinä, että altaan sisustuksessa on tyyliä ja jotain, mikä vie huomion. Itse olen nyt pitkän pohdinnan jälkeen päättänyt, että haen mökiltä pitkän uppotukin(jonkun hienon) Jonka upotan tuonne, sitten vähän kiviä ympärille ja muutama kasvi. 3d tausta tekee kokonaisuudesta vielä hienomman. Laitan tänne kuvan, kun projekti valmis. Kiva olis saada myös sinun altaasta =)
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

kauhean vaikeata, kun yrittää keksiä mitä haluaisi niin ei tuu oikein mitään mielee.. on niin paljon mistä valita kaloissa..

hmm.. tykkään myös rehevästä akvaariosta mutta siellä pitää olla myös pohjatilaa monnisten vipeltämiselle.. :D

ajattelin kyllä noita lehtikalojakin ja nehän olisi jo aika isoja.. altaan korkeuskin riittäisi kun korkeutta on 60cm.. mutta nuo mustatetrat ovat jotenkin valloittanut minun sydämen.. :mrgreen:
tuniunelo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuniunelo »

aurora00 kirjoitti:Plekoja on kohta joka altaassa :D
Tee akvaariostasi uniikki.
OT: Tuntuu vähän siltä - mitä nyt näitä juttuja olen lukenut - että pelkillä neontetroilla saisi kohta akvaariostaan uniikin truu-akvaarioharrastajien piirissä ;) Suunta kun tuntuu olevan siinä, että pitäisi heti alusta asti saada mahdollisimman erikoisia kaloja.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Mustatetrat on nuorina kyllä komeita, mutta vanhetessaan lähinnä harmaita lättyjä. :roll: Itse omistan tuollaisen vanhan harmaiden lättyjen parven, näyttävät lähinnä kitukasvuisilta piraijoilta. Ei voi ainakaan värikkäiksi haukkua... No, kalasto on muutenkin valko-musta-kupari-hopea...
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Mitenkäs olisi seuraava.

Lehtikaloja pariskunta. Pienenä jos ostat niin osta parvi ja sit ku pariskunta on muodostunut niin myyt ylimääräiset.
Ruusu- / timantti- tai sitruunatetroja suht iso parvi (30-40 kpl)
Albiinomonnisia ja täplämonnisia pohjalle yhteensä vaikka 20 kipaletta.

Mulla ollut entisessä altaassa tuollainen kalasto. Jos otat isoja kaloja (lehtikaloja, helmi-, sini- tai keltarihmakaloja), niin otathan vain yhden ison parven jotakin lajiketta? Muuten kalasto näyttää sekaiselta kalasopalta.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Valentine
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Valentine »

ninniw81 kirjoitti:Mustatetrat on nuorina kyllä komeita, mutta vanhetessaan lähinnä harmaita lättyjä. :roll:
8O Meidän mustatetrat on kyllä värinsä pitäneet, vaikka vanhimmat on lähemmäs 5-v. Komeita kaloja minustakin, tuollaiseen isompaan altaaseen näyttäviä tetroja, kun kokoakin tulee mukavasti. Mutta suuri rakkauteni tetrarintamalla on timanttitetra. Aivan upean mykistyttäviä otuksia, kimaltelevia ja "huntueväisiä" kaunottaria. Sopivat mustatetrojen tavoin lehtikalojen seuraan, koska kasvavat kookkaiksi.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Neontetra on mahtavannäköinen ja varmasti huomion herättävä kala ISOSSA parvessa, mutta jos tahdot lämpimämmän veden, ota kardinaalitetroja. Helmirihma on näyttävä rihmakala, joka sopisi hyvin tuon kokoiseen. Lehtikalaa en itse laittaisi neontetrojen kanssa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

ninniw81 kirjoitti:Itse ainakin haluaisin isoon altaaseen isoja kaloja. :mrgreen:
Itselläni taas on iso allas (540) ja suht pienet kalat. Vilinää ja vilskettä riittää. Esim. kiekot olisivat komeita, mutta jaksaako sellaisia hitaasti lipuvia cd-levyjä pidemmän päälle kattella. Tyytyväinen olen ollut omaan valintaani.
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Tiikeribarbeja 25kpl niin on kivasti väriä ja vipinää :mrgreen:
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

f_isu kirjoitti:
ninniw81 kirjoitti:Itse ainakin haluaisin isoon altaaseen isoja kaloja. :mrgreen:
Itselläni taas on iso allas (540) ja suht pienet kalat. Vilinää ja vilskettä riittää. Esim. kiekot olisivat komeita, mutta jaksaako sellaisia hitaasti lipuvia cd-levyjä pidemmän päälle kattella. Tyytyväinen olen ollut omaan valintaani.
Kyllä mäkin tykkään, että on jokin isompi katseen vangitsija kala(t), toisaalta joku tiiviisti uiva parvi on myös kaunis. Itse en pidä sinne tänne sinkoilevista sinteistä.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Valkoisia mustatetroja

Viesti Kirjoittaja marinum »

ninniw81 kirjoitti:Mustatetrat on nuorina kyllä komeita, mutta vanhetessaan lähinnä harmaita lättyjä. :roll: Itse omistan tuollaisen vanhan harmaiden lättyjen parven, näyttävät lähinnä kitukasvuisilta piraijoilta. Ei voi ainakaan värikkäiksi haukkua... No, kalasto on muutenkin valko-musta-kupari-hopea...
Minä näin tänään Turussa yhdessä liikkeessä valkoisia Mustatetroja.
Enpä ole moisia ennen nähnyt tai edes kuullut.
Eivät olleet edes albiinoja, tummasilmäisiä kun olivat. Kivan näköisiä olivat.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mielestäni pienet kalat SUURESSA parvessa ovat todella hienon näköisiä! Esim allas jossa on kiilakylkiä/kardinaalitetroja 50-60 ois tosi hienon näköinen. :P Pohjalle on monneista vara valita; ihastuttavia kaloja kaikki kunhan huolehtii etteivät omista kovin suurta suuta... [;)]
Rihmiksiäkin on kauniita, eivätkä syö pienempiään. Ja ovat lähinnä pintaeläjiä.
Siinähän ois kolmen kerroksen väkeä. :)
-uusio-harrastaja-
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

f_isu kirjoitti: Esim. kiekot olisivat komeita, mutta jaksaako sellaisia hitaasti lipuvia cd-levyjä pidemmän päälle kattella. Tyytyväinen olen ollut omaan valintaani.
Kyllä jaksaa :mrgreen: . Ja ei ne aina lipuile eteenpäin hitaasti ja arvokkaasti, on kuule vähän väliä sellaista melua ja melskettä että huhhuh... Niillä on ihan omat kaunarit ja melkeimpä joka päivällä jopa uudet kuviotkin ettei vaan Brooke aina seilaa Ridgen ja Ericin väliä :mrgreen: [;)] .

Kalastoehdotus 450litraan;
15-20xmustatetra
10xalbiinomonninen
10x C. aeneus "black venezuela"
10x nuolimonni
6x punainen noitamonni
15-30x tulisuppusuu
rusokirjoahvenpariskunta

Värimaailmaa voisi luoda vehreillä kasvipuskilla ja laittamalla väripilkuiksi sinne tänne muutaman puskan jotain punaista kasvia.
Etualalle esim. kääpiömiekkakasvia matoksi kasvamaan, seuraavaksi erilaisia melalehtipuskia, muutama iso miekkakasvi, kantoja (näihin kiinni sammalia ja osa matalia, osa pintaan asti ulottuvia) ja taka-alalle korkeita puskia esim. papukaija,- sekä karttulehteä ja eustralis stellataa.
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

toi kuullostaa hyvälle.. mutta kerroppas tietämättömälle millaisia kaloja ovat nuo : C. aeneus "black venezuela" ?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Monnisia [;)] KLIKUTIKLIK, ovat sitten aivan ihanaisia tapauksia, itsellä näitä 10 ja olen aivan rakastunut :mrgreen: .
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

no on ihania.. tykkään kyllä muutenkin monnisista.. :mrgreen:
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

crisse_83 kirjoitti:Kyllä jaksaa :mrgreen: . Ja ei ne aina lipuile eteenpäin hitaasti ja arvokkaasti, on kuule vähän väliä sellaista melua ja melskettä että huhhuh... Niillä on ihan omat kaunarit ja melkeimpä joka päivällä jopa uudet kuviotkin ettei vaan Brooke aina seilaa Ridgen ja Ericin väliä :mrgreen: [;)] .
Yhdytään edelliseen! Meillä asustaa 10 höpönlöpökiekkoa, joissa ei ole merkkiäkän ruhtinaallisesta lipumisesta :). Kovin ovat uteliaita ja eläväisiä, ja tosiaan "kaunarimeininkiä" löytyy - edellispäivänä Brooke yritti ensin iskeä porukan komeinta koirasta, sitten alkoi vamppaamaan kaikkea, mikä ohi ui, ja loppujen lopuksi ryhtyi hommiin yksin! Sitä ei muuten olla taidettu TV-versiossa vielä kokeakaan :mrgreen:. Kyllä niitä veijareita seuratessa jää telkkari toiseksi.
* Huvinsa kullakin! *
tuniunelo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tuniunelo »

crisse_83 kirjoitti:Monnisia [;)] KLIKUTIKLIK, ovat sitten aivan ihanaisia tapauksia, itsellä näitä 10 ja olen aivan rakastunut :mrgreen: .
!

Mistä moisia kaunottaria voisi löytää (pk-seudulta)?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ainakin Marilla on ollut Pieni Akvaariokauppa putiikissaan näitä, samoin Petrillä Helsingin Akvaariokeskuksessa muistaakseni. Kannattaa soitella ja kysellä, ja jollei löydy paikallisista niin ainahan voi tilata esim. Viherkalasta [;)] .
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Menikin homma ihan uusiks ja tulossa oliskin 550 l akvaario.. Mitäs sinne ehdottaisitte..

nyt ei pitäs innostua ettei tämäkin mene ohitse..!!
Minä, mies, poikia 3 kpl
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tiedätkö yhtään millaiset mitat tuossa tulevassa altaassa on?
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

niin siis mitat ovat 150x60x60
Minä, mies, poikia 3 kpl
Panu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Panu »

Ota joku kiva väriteema. Punertava hiekka(ei Biltema), hiekkakiveä, 100 kardinaalitetraa, pari punaista miekkakasvia(esim Rubin&Rose), punarotalaa, rusolehteä, pohjalle 20 albiinomonnista kontrastia antamaan. Ei niinkään se lajien valtava määrä, vaan se asetelma.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”