Kommentteja 140l kalastoon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Kommentteja 140l kalastoon

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei,
Olen joutunut pattitilanteeseen, kun en keksi mitä akvaariooni laittaisin ja onko se ehkä ihan ok. Mielestäni kalasto voisi olla näyttävämpikin. Esim vähän isompi parvi joitain pieniä kaloja tms (kirsikat kun eivät varsinaisesti parveile), mutta ei mitään liian vilkkaita sillä taistelukalat haluan pitää tuossa altaassa. Pitäisikö joitain kaloja vaihtaa toiseen altaaseen jne? Voinko pitää kaikki tässä ja ottaa jonkin parven vielä lisää? Monnisia ja piikkisilmiä voisi kait olla enemmänkin, mutta tuntuu jo että niitä on partiksen kanssa tuohon pohjaan ihan tarpeeksi. Myös timantti/murisijarihmakalat kiinnostaisivat, mutta menisivät varmasti paremmin lajialtaassa.

Altaani on siis 100x35x40 kokoinen. Pehmeä, vähän humuspitoinen vesi, ph 6.8, lämpö 26C. Paljon kasveja, vähän virtausta.

Kalat:
3 taistelukalaa
4 kirsikkabarbia
4 kuparimonnista
2 siiaminpiikkisilmää
1 partamonni
1 viirikirjokala (näitä ei saa mistään lisää muuta kuin koiraita, seurailee taistelukaloja ja tulee onneksi niiden kanssa oikein hyvin toimeen)
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

Muista, vain yksi taistelukala äijä tai tulee kolmas maailmansota
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
Midi
Member
Member

Koiraita on ehkä kaksi, mutta toinen tajuaa olla värittömämpi eikä ole kasvattanut pitkiä eviä. Ovat siis samaa poikuetta, mutta sukukypsiä jo. Ruokailunkaan aikana ei ole mitään ongelmaa kaikki kolme mukavasti sulassa sovussa syömässä.
Mietin vaan tuota muuta kalastoa sellaista, jotka eivät stressaa taistoja. Nyt ne on siellä aika ittekseen akvaarion valtioina.
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Joitain rauhallisia tetroja, voisi noiden seuraks ostaa.. mm. Neontetroja, kiilakylkiä tms. Ei kuitenkaan barbeja, jotka syövät noiden evät, eikä vilkkaita kaloja, kuten mm.eräät rasborat, kuten seeprakalat,hammaskarpit, jne.
Ameno
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Ameno »

Kyllä ne kirsikkabarbitkin parveilisi, mikäli niitä olisi parvi. Neljä kalaa ei ole parvi, vaan vähintään kuusi yksilöä samaa lajia. Joten älä ainakaan ota lisää lajeja, vaan kasvata mieluummin nykyisten parvikokoja. Monnisiakin sinulla oli vain neljä, joten niitäkin saisi olla ainakin sen 6 kpl..
Kysy ihan mitä haluat, minä vastaan mitä minä haluan..
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kommentteja 140l kalastoon

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Midi kirjoitti: Altaani on siis 100x35x40 kokoinen. Pehmeä, vähän humuspitoinen vesi, ph 6.8, lämpö 26C. Paljon kasveja, vähän virtausta.

Kalat:
3 taistelukalaa
4 kirsikkabarbia
4 kuparimonnista
2 siiaminpiikkisilmää
1 partamonni
1 viirikirjokala (näitä ei saa mistään lisää muuta kuin koiraita, seurailee taistelukaloja ja tulee onneksi niiden kanssa oikein hyvin toimeen)
Itse tekisin muokkaisin tuosta jonkin tämänsortisen kalaston:
  • taistelukalat
    kirjoviirikaloja (Iriatherina werneri) haaremi/haaremiparvi
    ~10 piikkisilmää
    partis
    6 monnista
Näyttääkö se viirikirjokala tältä? Näitä saattaa (kannattaa soittaa ja tsekata) olla Kouvolan Faunattaressa, ainakin jotain viirikaloja sinne tuli aika vasta. Kirsikkabarbeista hankkiutuisin ehkä itse eroon jos ne eivät ole kamalasti mieleen (ainakin sen kuvan sain tekstistäsi etteivät ole "must" kaloja ;)). Itse en tuonne lisäisi parvikalaa, tai jos parvikala on mieleen niin joku kirjoviirien tilalle. Kolme lajia vapaan veden uivia kaloja on aika sekava näky.

Miltäs vaikuttaisi?

Edit: Neontetrat ja muut viileämmän veden veikot kannattaa jättää pois laskuista, ennemmin kaloja joilla riittää lämpösuositukset tuonne 28-30 astetta asti :D
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

aurora00 kirjoitti:Joitain rauhallisia tetroja, voisi noiden seuraks ostaa.. mm. Neontetroja, kiilakylkiä tms. Ei kuitenkaan barbeja, jotka syövät noiden evät, eikä vilkkaita kaloja, kuten mm.eräät rasborat, kuten seeprakalat,hammaskarpit, jne.
Yleisimmät hammaskarpit kuten platyt, miekkapystöt millikset ja mollit kaipaavat yleensä sen verran vesiarvoiltaan poikkeavaa vettä etten suosittelisi. Jo pelkästään lämpötila tekee tässä sen etten lähtisi samaan altaaseen taistelukalan kanssa.
Samoin on neontetran kohdalla, se kun viihtyy parhaiten tuolla n. 24asteisessa vedessä, Taisto taas on tyytyväinen kun mennään tuonne 26astetta ja enemmän lämpötiloihin. Sopivia samannäköisiä tetroja olisivat sinineontetra ja kardinaalitetra.
Kiilakylki kuulostaa mukavalta vaihtoehdolta tuohon soppaan, tosin ehdottaisin tavallisen muodon tilalle ennemmin värikkäämpää ja pienempää rusokiilakylkeä.

Ehdotus:
3 taistelukalaa
4 kirsikkabarbia (jääköön tai lähteköön, jolleivat ole mikään "pakko" niin ehkä luovuttaisin pois)
1viirikirjokala (löytyisikö tälle koti jonkun muun luota jolla näitä jo ennestään)
1partamonni
2piikkisilmää
6 kuparimonnista (vaihtoehtoisesti luovuta nämä möhköt toiseen kotiin ja ota tilalle iso parvi nuolimonnisia, liikkuvat sen verran muuallakin kuin pohjalla että saattaa jäädä tuo parven hommaaminen ns. turhaksi))
20-30 sinineontetraa TAI 20 rusokiilakylkeä (parvimäärät kuulostavat suurilta, mutta kyseessä ovat pienet kalat jotka kaipaavat ympärilleen isohkon parven.)

Tavallaan samaa mieltä kuin Adrianna tuosta että voi mennä sekavan näköiseksi jos montaa eri lajia samassa altaassa suhaa menemään, mutta toisaaltaan sekin on siitä katsojan silmästä kiinni loppujen lopuksi.
Midi
Member
Member

Hei,
Mukavia ehdotuksia teillä. Samoja tietenkin olen vähän itse ajatellut, mutta hyvä saada samansuuntaisia mielipiteitä. Veden sopivuus tietenkin on yksi vaikuttava tekijä, josta kaikki lähtee. Itse olin ajatellut vielä noita rasboroitakin, mutta jos ovat kovin vilkkaita niin ei sitten niitä.

Kirjoviirikala oli samaa sorttia kuin Adriannan esittämässä, joskin kellertävä väriltään. Noita on kait punertavia ja sinertäviäkin vielä lisäksi eri värimuotoja siis. Koiraita kyllä löytyy satunnaisesti vaikka mistä, mutta mielestäni pitäisi olla niitä naaraitakin ja mielellään enemmän kuin koiraita. Omani on naaras. Niistä pidän paljon ja ottaisin mielelläni niitä lisää.

Ja kuten jo arvelittakin kirsikat eivät ehkä ole niin kovin mieluisia. Varsinkin koiraiden kanssa ihan mahdottomia. Pärräävät ja kutevat koko ajan ja syövät samalla oman kutunsa. Varsinaisia possuja. Tuo voisi kyllä olla hyvä syy pitääkin näistä, mutta minä pidän sellaisesta rauhallisesta akvaariosta, jossa välillä on säpinää, mutta ei liikaa. Kirsikoita on vähän kyseltykin multa toisaalle, joten niistä voisi luopua jos toiselle ovat mieluisampia, siellä on tilaa ja hyvä parvi jo valmiina.

Monnisia aattelin kasvatella lisää, kun saan 2. akvaarion vapun tienoolla (kun on muutettu). Mutta, että piikkisilmiä 10! Huh. Pohjahan olisi siinä ihan täynnä... Tosin ois ne aika veikeen näköisiä. Paras ois tietenkin varmaan jos olis vain monnisia tai vain piikkisilmiä, mutta ei sillon joskus aikanaan sitä tajunnut. Teki vaan niin paljon mieli päästä tutuiksi molempien otusten kanssa, ja nyt ei kummistakaan raski luopua.

Eli jos kirjoviirejä ei löydy niin otan parven sinineontetroja tai rusokiilakylkiä ja annan kirsikat pois.

Tässä tulla tietenkin vielä muutoksia kalastoon, jos kaikki kalat eivät selviä muutosta (!), mut eiköhän ne selviä jos en laita monnisia muiden kanssa samaan. Tiedän kuitenkin aika tarkkaan miten muutto suoritetaan ja suodattimen kanssa toimitaan. Ja uudet kalat ostan sitten vasta kun akvarion muutto ok ja vesiarvot tasaset.

-------------------

Hei,
Mites muuten kynäkalat tai kääpiösuppusuut? Sellaisiakin olen joskus miettinyt? Meinaan siksi ykdeksi parveksi joka altaaseen tulisi.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itselläni on kynäkaloja ja pakko sanoa että ovat aivan ihastuttavia otuksia. 12 kappaletta noita tuolla 250litraisessa huitelee menemään ja järjestävät kyllä ohjelmaa enemmän kuin tarpeeksi. Tällä haavaa koirailla on reviirien muodostus menossa ja naaraat pulleita kuin pienet possut. Kovin tehokkaasti tuntuvat käyttävän kaiken tilan edukseen, mutta eivät kylläkään tunnu millään muotoa häiritsevän altaan muuta kalastoa. Parvikalaksi en noita kyllä tituleeraisi muuta kuin silloin kun tuntevat olonsa uhatuksi, muulloin jokainen menee siellä missä itseä huvittaa.
Midi
Member
Member

Hei,
Huomasin vielä, tuolta netistä kalatietoja lukiessani, että sekä sinineontetrat että kiilakyljet tykkäisivät eniten tummasta pohjasta. Mulla on ihan vaalea hiekka pohja. Koska akvaario on aika kapean mallinen pitäisin mielelläni tämän vaalean pohjan syvyyttä tuomaan. Olisko muita ehdotuksia vielä pieniksi suht rauhallisiksi parvikaloiksi jotka mielellään kulkis parvessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”