Hunajarihma vai huulirihma?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Hunajarihma vai huulirihma?

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Olin jo varma siitä, että tulen hankkimaan huulirihmoja tulevaan akvaariooni, mutta satuin vilkaisemaan, minkälainen on hunajarihmakala ja voi..olipas se ihanan värinen. Joten nyt en enää tiedä kumman rihmakalan valitsisin.
Olen lukenut joistain paikoista, että hunajarihmat ovat kauhean arkoja ja toisista paikoista, että ovat aluksi arkoja, mutta yllättävänkin rohkeita kunhan tottuu. Eli mitä kokemuksia teillä on hunajarihmoista? Ovatko kovin arkoja?
Ovatko hunajat kovin herkkiä kaloja? Kertokaa kaikki mahdollinen mitä tiedätte hunajarihmoista ja kertokaa plussat ja miinukset verrattuna huulirihmaan.
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Kokemuksia on molemmista.
Pidän itse hunajarihmakaloista enemmän, mutta kyllä nekin ilmentävät sitä rihmojen perusluonnetta: jokainen koiras on vaimon hakkaaja pahimmasta päästä. 1+2 lienee ainoa toimiva ratkaisu. Arkojahan hunajat ovat, mutta minusta ne ovatkin selkeästi pienemmän (max. 200 l) akvaarion kaloja. Alle satalitraisessakin pärjäävät. Mitään hirmuisen eläväistä (kuten tiikeribarbeja tai muitakaan barbeja) ei kannata niille kaveriksi laittaa. Pienet tetrat toimivat mukavasti. Elelevät aika paljon monnisten kanssa pohjakerroksessa joten varaa niille tilaa sieltä.
Huulirihmakala muistuttaa minusta enemmän kääpiötä. Luonteeltaan selvästi rihmakalamaisempi hunajaan verrattuna. (Hunajat on vielä leppoisia.) Komeahan tuo uros on kuin mikä, mutta naaraita käy sääliksi. Ikävä luonteenpiirre kalassa. Huulirihmakala elää taas selvästi pinnassa ja tykkää pintakasveista. Molemmille lajeille pusikot on mieleen. Huulirihmakala pärjää ehkä paremmin raisumpienkin kavereiden kanssa. Ja antaa toisinaan kyytiä kirsikkabarbeillekin.
Tero Kankaanperä
Elmiira
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Mulla on 5 hunajarihmakalaa 128 litrasessa kiilakylkien kanssa. Hunajat ovat tosi rauhallisia ja tällä hetkellä on ainakin 3 koirasta hunajien joukossa. Varmuudella on yksi naaras.

En sitten tiedä hunajien arkuudesta, mutta ei ne liian vilkkaita ovat. Elelevät rauhassa eivätkä kiusaa ketään, edes sitä yhtä varmaa naarasta.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kuva

Hunajarihmat ovat rauhallisia, kuten jo täällä on sanottu, antavat joskus vaimoilleen turpiin(melko harvoin kuitenkin), jos ei ole tarpeeksi piilopaikkoja ja ovat aivan uskomattoman kauniita.

Minun hunajarihmani silloin aikoinaan olivat jopa rohkeampia kuin kääpiörihmat.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Edelleen toistan saman varoituksen minkä olen toistanut monessa muussakin viestiketjussa aiemmin.

Eli jos ottaisin uudelleen hunajarihmoja, niin yksi koiras ja yksi naaras.

Karu kokemus oli 140 litraisessa altaassa, kun koiras ja yksi naaraista päättivät ruveta kutemaan, niin ennen sitä tapahtumaan yksinäinen naaras piti nuijia hengiltä...

Tällä palstalla olen kuullut muitakin samansuuntaisia kokemuksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”