Mitä akvaarion alle?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mitä akvaarion alle?

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Mitäs tuon 317litraisen alle pitäisi pistää? Riittääkö pelkkä retkipatja? vai onko styroksi parempi? Vai molemmat?

Akvaariolla pituutta 130cm ja jalustana kaapisto jossa päällä 2tuuman vaneri.
Kuvia
317L kalakippo.
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Solumuovia

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

Mulla on 180 x 60 x 60 altaan alla vaneri ja solumuovi. Ostin Etolasta sopivana palasena, koska retkipatjana en löytänyt sopivan kokoista (60 cm leveää) ja enkä sopivan paksuista. Mun mielestä retkipatja on hyvä vaihtoehto. Solumuovi ja retkipatja taitavat olla samaa matskua, ainakin samantyyppistä.

Styroksi on kans ok, mutta sitäkään en löytänyt sellaisena palasena, ettei olis tullut ihan hulluna hukkapalasia ja sitä olis saanut taas sitten tosi paksuna.

Olen ymmärtänyt, että styroksin ja retkipatjan välinen valinta, että kumpaa laittaa, on enemmänkin makuasia. Joku korjatkoon jos olen väärässä. Jomman kumman laittamista kuitenkin suosittelen. Eli retkipatja kyllä riittää, hyvinkin!
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mun mielipide:
Jos sulla on 12-15mm retkipatja niin siilloin se riittää.
6mm retkipatja yksin ei ole oiken riittävä.

Riippuu myös hieman kehysten "korkeudesta".
Itse laitoin 5mm styroksin ja 6mm retkipatjan 300litarisen alle. Kehyksen korkeus 5mm. Stroksi on leikattu siten että se mahtuu kehyksien sisäpuolelle kokokaan. Tällä systeemillä pohjalasi tukeutuu melkoisesti pöytälevyyn.

Joo-o kyllä tuo 6mm myytiin retkipatjana..... :mrgreen: ..ajaa asiansa ainoastaan akvaarion alla, ei retkellä. Tai jos hyviä puolia haetaan niin se on kevyt kantaa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
astarte
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja astarte »

Mulla olisi myös saman kokoinen akvaario, 318 litraa. Riittääkö 10mm paksu retkipatja/solumuovi sen alle vai tarvisiko paksumman? Voisinko siinä tapauksessa laittaa kaksi retkipatjaa?
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kaksinkertainen retkipatja on ihan toimiva systeemi. Meillä on 6mm retkipatjaa 2 kerrosta 100-litraisen alla, enkä kyllä vaihtaisi pois. On siisti ja huomaamaton, ja värejäkin on valita monenlaisia (sisustuksen mukaan!).
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mielipiteitä on niin monia. Minä ainakin suosin retkipatjaa ihan siitä syystä, että se tukee kehysten sisäpuolellakin ja jos altaan "lataa vinoon" (esim. meikäläisen sitruunakirjo siirtää aina kaikki miljoona kiloa hiekkaa etulasia vasten), niin solumuovi ei painu lopullisesti vinoon. Jos styroksiin tulee painauma kun allas on painava toiseen suuntaan niin allas on lopullisesti vinossa...

Paksu solumuovi alle ja tietenkin jalustan säätö suoraksi vatupassilla.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Osaako joku sanoa mitä tuo 15 mm solumuovi Etolassa maksaa ?
Mistä näistä tietää..
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Minulla on riittänut altaan ( 500 litraa ) alla ohut solumuovi. Muovilla ei ole paksuutta kuin jotain 2mm.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”