Yön kauhunhetket/kun allas hajoaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Yön kauhunhetket/kun allas hajoaa
Tätähän tapahtuu vain elokuvissa tai hemmetin huonolla tuurilla, ei siis minulle. Vaan tapahtuipa kuitenkin. Juuri eilen oli elämäni onnellisimpia päiviä kun sain isoja kiekkoja 600 litraiseen ja siirsin pienet kasvamaan 240 litraiseen. Tälle 240 litraiselle oli ostaja ja hakusessa kiekoille siis isompi allas.
Illalla kaikki oli ihan hyvin. Yöllä kuului "kruks" ja vedenvirtaus lattialle. Mies pomppasi allasta pitelemään ja huusi että tuo saaveja, allas on rikki. (Minä luulin että suodatin vain jotenkin "heittää" vettä lattialle.) Yllättävän nopeaa tyhjenee tuommoinen 240 litrainen. Kaloja heittelin toisiin altaisiin ja toivon etteivät stressaa tästä yöllisestä operaatiosta.
Onneksi tämä tapahtui yöllä kello 1.00 eikä esm. 4.00 jolloin mies olisi ollut jo töissä. Onneksi tämä tapahtui yöllä eikä päivällä(en kuiten olisi ollut kotona). Onneksi tämä tapahtui minulle, eikä uudelle akvaario harrastajalle, joka oli tätä allasta ostamassa.
Allas on alle vuoden vanha (ostettu 15.3.06) ja lasit 8mm. Etu- ja takaseinän yläosassa "tuki". Halkeama tullut tuen jälkeiselle alueelle. Takuuseenhan tämä menee, mutta onko minun pakko ottaa samanlainen allas? En todella sitä halua.
Illalla kaikki oli ihan hyvin. Yöllä kuului "kruks" ja vedenvirtaus lattialle. Mies pomppasi allasta pitelemään ja huusi että tuo saaveja, allas on rikki. (Minä luulin että suodatin vain jotenkin "heittää" vettä lattialle.) Yllättävän nopeaa tyhjenee tuommoinen 240 litrainen. Kaloja heittelin toisiin altaisiin ja toivon etteivät stressaa tästä yöllisestä operaatiosta.
Onneksi tämä tapahtui yöllä kello 1.00 eikä esm. 4.00 jolloin mies olisi ollut jo töissä. Onneksi tämä tapahtui yöllä eikä päivällä(en kuiten olisi ollut kotona). Onneksi tämä tapahtui minulle, eikä uudelle akvaario harrastajalle, joka oli tätä allasta ostamassa.
Allas on alle vuoden vanha (ostettu 15.3.06) ja lasit 8mm. Etu- ja takaseinän yläosassa "tuki". Halkeama tullut tuen jälkeiselle alueelle. Takuuseenhan tämä menee, mutta onko minun pakko ottaa samanlainen allas? En todella sitä halua.
-
- Senior Member
- Viesti:
Ehtihän tuota mennä lattialle, saaveihin sai onneksi valutettua suurimman osan+ lapolla "vauhditettiin" veden säännöllistä poistumista. Onneksi ei ole puulattia.Pirtsakka kirjoitti:Huih..Melkeinpä akvaristin pahin painajainen. Menikö paljon vettä lattialle?
Ei naarmuja, ei kolhujakami82 kirjoitti:Et sitten osaa yhtään sanoa mistä halkeama on tullut? Oliko naarmua tai olitko kolauttanut tms.? Tosi ikävää...

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
Onni kävi onnettomuudessa, että olitte kotona.
Mulle kävi 300 litrasen kanssa aivan samanlailla. Ihmettelin yöllä, kun tulin töistä kotiin, et mikä täällä lorisee? Akvaariohan se siellä lorisi pitkin lattiaa.
Vesivahingolta onneksi vältyttiin ja asukit saatiin ajoissa talteen.
Ainakin mun altaan korjaus meni takuuseen, mutta sitä en tiedä vaihtaako ne isompaan lootaan?

Mulle kävi 300 litrasen kanssa aivan samanlailla. Ihmettelin yöllä, kun tulin töistä kotiin, et mikä täällä lorisee? Akvaariohan se siellä lorisi pitkin lattiaa.

Vesivahingolta onneksi vältyttiin ja asukit saatiin ajoissa talteen.
Ainakin mun altaan korjaus meni takuuseen, mutta sitä en tiedä vaihtaako ne isompaan lootaan?
-
- Senior Member
- Viesti:
Toivotaan nyt että liike alkaa vaihtamaan altaan, samanlaista en uskalla enää ottaa.
ROMMI, mitä teit hajonneelle altaalle? Veitkö sen takaisin liikkeeseen?
Ihme että jaksettiin miehen kanssa silloin yölläkin laskea asiasta leikkiä tyyliin "älä nyt valuta sitä suodatinta pitkin lattiaa ettei tule vesivahinko"
. Mekö hulluja.
ROMMI, mitä teit hajonneelle altaalle? Veitkö sen takaisin liikkeeseen?
Ihme että jaksettiin miehen kanssa silloin yölläkin laskea asiasta leikkiä tyyliin "älä nyt valuta sitä suodatinta pitkin lattiaa ettei tule vesivahinko"

voi ei.. eihän tommosta voi tapahtua.. :/ ilman mitään erityistä syytä..
Toivottavasti kalasesi voivat hyvin..
Rupesi oikein hirvittämään, kun mulla on kaks tankkia toinen jotain 500 litraa ja toinen 250 litraa.. ja meillä on parkettilattia.. vesienvaihdon kanssa jo joutuu oleen tosi varovainen ettei vettä jää lattialle ettei parketti imase sitä sisäänsä jollon se on entinen.. :/ mitähän ukkokin siihe sanois ku ilmottaisin et hei btw meil on öbauttiarallaa semmoset 750 litraa vettä lattialla ja nyt voi sit alottaa uudestaa lattiaremontin ja vaihtaa parketit olohuoneesta ja makkarista.. nään sieluni silmin sen reaktion.. toiv. meillä ei oo yhtä huonoa tuuria..
Rupesi oikein hirvittämään, kun mulla on kaks tankkia toinen jotain 500 litraa ja toinen 250 litraa.. ja meillä on parkettilattia.. vesienvaihdon kanssa jo joutuu oleen tosi varovainen ettei vettä jää lattialle ettei parketti imase sitä sisäänsä jollon se on entinen.. :/ mitähän ukkokin siihe sanois ku ilmottaisin et hei btw meil on öbauttiarallaa semmoset 750 litraa vettä lattialla ja nyt voi sit alottaa uudestaa lattiaremontin ja vaihtaa parketit olohuoneesta ja makkarista.. nään sieluni silmin sen reaktion.. toiv. meillä ei oo yhtä huonoa tuuria..

-
- Senior Member
- Viesti:
Saakohan täällä yleisesti "leimata" ? Sanotaanko vaikka että ei mikään merkkiallas. Loppupeleissä en usko, että merkissä vika,mutta en haluaisi alkaa pelotella muita,joilla sama merkki on.ospeanmu kirjoitti:oliko minkä merkkinen allas kyseessä?
Kiitos kysymästä ja kaikille muillekkin tiedoksi, että kiekot, plekot ja monniset voivat kaikki oikein hyvin! Koomisinta tässä onkin, että altaan rikkoutuminen pelasti yhden kiekon hengen. Se oli illalla jotenkin poikkeava (=ylensyönyt) ja yöllä kellui jo kyljellään. Laitoin vatiin ja suolaa sinne, parin tunnin päästä kiekko oli täysin normaali ja nyt ui kavereiden kanssa.kalamiäs kirjoitti:mitäs fisuparoille kuuluu?
Äläs nyt. Tosi kurjaahan se olisi, mutta minua lohduttaa tieto, että tätä ei oikeasti tapahdu kuin harvoin. Miksi pilata harrastus pelonsekaisilla tunteilla, jos jotain tapahtuuBadGirl kirjoitti:voi ei.. eihän tommosta voi tapahtua.. :/ ilman mitään erityistä syytä..

-
- Junior Member
- Viesti:
Siis ettekö saaneetkaan uutta allasta tilalle?
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
http://sinisetotukset.blogspot.com/
-
- Junior Member
Jos silikonit on kunnon tavaraa ja oikein laitettu, ne voi kestää jopa 20 vuotta. Enoni rakensi nuorena poikana itselleen akvaarion (yli 500 litraa) ja se oli toiminnassa 19 vuotta, sitten innostus lopahti ja allas päätyi puuliiterin nurkkaan. Sieltä se sitten muutto päivänä putkahti esiin ja se meni naarmuisuutensa takia roskiin. Oli meillä työ purkamisessa, kun ei silikoonit meinannu antaa periks millään.
Tietenkin onhan noi silikoonit hyvä vaihtaa sillon tällön.

Tietenkin onhan noi silikoonit hyvä vaihtaa sillon tällön.

-
- Senior Member
- Viesti:
Eikös se mene niin, että jos silikoonit menee, niin allas alkaa vuotaa pikku hiljaa? Korjatkaa te, joilla kokemusta asiasta on. Näin vain olen luullut. Tällä meidän altaan hajoamisella ei ollut mitään tekemistä silikoonien kanssa. Jännite (mistä se sitten tulikin) hajotti lasin. Lisätäkseni tuohon "onneksi" listaani, onneksi hajosi etu- eikä takalasi (mitenpä olisi tungettu ämpäreitä akvaarion ja seinän väliin). Täällä tilanne se, että lattiat on jo kuivat, seinät ei kastuneet yhtään ja kaikki kalat elossa. Kovasti vain jahkailevat toimimasta siellä liikkeessä. Jos tämä allas olisi ollut ainoa, olisi kaikki kalat jo kuolleet
.

Kyllä joo, mutta riippuen vähän takuuehdoista, niin korjatun tuotteen pitäisi vastata alkuperäistä. Mitä ei mielestäni esim. tuollainen halkeamasta paikattu akvaario enää vastaa.m2 kirjoitti:Normaaliahan on, että yleisesti ensin yritetään korjata viallinen/vahongoittunut tuote ja vasta toissijaisesti mikäli tämä ei onnistu niin sitten viallisen tuotteen tilalle annetaan uusi tai alkuperäistä tuotetta vastaava tuote.
-
- Advanced Member
Poppeli, meillä meni syksyllä silikoonit ja altaasta lorisi noin 150 litraa vettä, lattialle ja ämpäreihin alle minuutissa. Allas oli, vielä silloin, ns. kokolasiallas, mutta ei ole enää. Eli joskus lorottelee hitaasti ja joskus sitten vähän nopeemmin. Ei kala menetyksiä meilläkään tullut, ämpäreissä joutuivat elämään, silikoonien vaihto ajat.
Meillä joskus 5 vuotta sitten vanha (ehkä 13v.), 48-litrainen pikkuallas oli vuotanut päätysaumasta. Aamulla vaan huomasin, että altaan alla oleva retkipatja ui. Altaan jalustana oleva mäntyinen kaappi ja retkipatja olivat altaan pohjaa suuremmat. Kaappi ei ollut kastunut ollenkaan, retkipatja vain oli märkä. Marssin kauppaan, ostin uuden 15-litraa tilavamman Giant-altaan ja nakkasin vanhan pellolle. Tuo vuotokohta sattui vaan olemaan altaan yläreunassa n. 5cm yläkehyksen alapuolella, niin ei ollut enempää vuotanut. Varmasti olisi yönaikana hipihiljaa valunut tyhjäksi koko allas, jos olisi johonkin alareunaan tuo vuoto sattunut.
(Kiva yllätys olisi ollut aamulla herätä sängynvieressä tyhjä allas pohjallaan kuolleet kalat...)
(Kiva yllätys olisi ollut aamulla herätä sängynvieressä tyhjä allas pohjallaan kuolleet kalat...)
-
- Junior Member
Ja sitten taas ääripäähän. Alakerran naapuri osti käytetyn ( 200 l ) akvaarion ja viritti sen toimintaan. Vettä purkkiin ja liikkeeseen testaamaan joko voisi tuoda kaloja? Kalat mukaan ja kotia.
Kotona odotti yllätys. Akvaarion etulasi oli lähtenyt irti ja lentänyt parin metrin päähän muusta akvaariosta. Sulakkeet palanu, kun suodatin ja muu tekniikka kärvähti. Puoli vuotta vanha parketti lainehti ja perheen koira haukkui hysteerrisesti keskellä kaaosta. Eipä tule naapuri perheeseen enää minkään laista akvaarioo.
Jälki viisautena naapuri päivittelee, et olis säästyny tooosi isolta remontilta, kun olisi vaan viitsinyt uusia ne silikonit.

Mitenkäs kun olen avokin riemuksi hommaamassa jälleen yhtä allasta lisää, kyseessä on kokolasiallas, jonka silikonit ovat 1,5 vuotta vanhat ja allas tulee suoraan käytöstä, pitääkö silikonit vaihtaa? Hiukka alkaa hirvittämään kun näitä ketjuja lukee, vaikka eihän tästä mitään tulisi jos joka asiasta alkaisi hermoilemaan
.

-
- Senior Member
- Viesti:
Hei, eipäs pelotella siellä, mulle jäi vielä tuo 600 litrainen johon ei ole silikooneja vaihdettu aikoihin (on kyllä kehysakva,mutta silti)Piuku kirjoitti:Mitenkäs kun olen avokin riemuksi hommaamassa jälleen yhtä allasta lisää, kyseessä on kokolasiallas, jonka silikonit ovat 1,5 vuotta vanhat ja allas tulee suoraan käytöstä, pitääkö silikonit vaihtaa? Hiukka alkaa hirvittämään kun näitä ketjuja lukee, vaikka eihän tästä mitään tulisi jos joka asiasta alkaisi hermoilemaan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Member
Mulla tuli huoli altaan kuitista kun muistelin että ukko ei sitä mulle antanut kun oli altaan käyny hakemassa.
Kirjottaakohan ne uuden kuitin tai jonkun vastaavan?
Millä sen muuten todistaa että allas on ostettu silloin ja silloin ja takuuta vielä tallella?
Päiväkirjastako
?
Kirjottaakohan ne uuden kuitin tai jonkun vastaavan?
Millä sen muuten todistaa että allas on ostettu silloin ja silloin ja takuuta vielä tallella?
Päiväkirjastako

Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3