Seeprakalan kudetus

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cruella
Member
Member

Seeprakalan kudetus

Viesti Kirjoittaja cruella »

Siirsin juuri isosta akvasta 2 naarasta ja yhden uroksen kudetusaltaaseen. Laitoin altaaseen sellasta naruhöttöä joka muistuttaa sammalta,että mahdolliset poikaset olisivat turvassa. Lämpötila on tällä hetkellä 23,5 astetta...eli onko kaikki ok ja suotuista olot kutemiselle? Kasveina on karvelehteä.tosin aika vähän.. Allas on juuri kypsytetty ja aikasemmin siellä ei ole ollut kaloja..Koska voi odotella että pkkukaloja seeprat rupeavat pukkaamaan?
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
noel.runeberg
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Kai tiedät että seeprakalat(kaikki barbit jne) syö munat aika nopsasti kudun jälkeen. Itse kudetin seeprakaloja niin että kiinitin pienisilmäisen verkon veden keskiosaan jonka läpi munat putosivat eikä vanhemmat ehtineet syödä näitä.
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
cruella
Member
Member

Seeprat

Juu,on tiedossa. Hyvä idea tuo verkko. Täytyy kokeilla.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ei kannata laittaa kuin yksi naaras ja yksi koiras. Koiras kutee kuitenkin vaan yhden naaraan kanssa ja se kolmaspyörä kuluttaa aikansa syömällä mätiä.
Mäti on turvassa jos vaan akvaarioon laittaa niin paljon sammalta tai vastiketta että pohja peittyy. Seeprakalat kutee yleensä samantien ja mäti kuoriutuu parissa päivässä. Kannattaa tehdä niin että antaa pariskunnan olla kutualtaassa aina kerrallaan 2 päivää ja jos emojen poiston jälkeen ei viikkoon näy pienten pyrstöjen vipellystä niin laittaa ne sitten yrittään uudestaan.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Minä kudetin aikanaan seeprakaloja isommassa porukassa, ts pari naarasta ja pari koirasta. Siirsin illalla hyvin tiheällä kasvipuskalla varustettuun kutualtaaseen, kutu tapahtui yleensä sitten seuraavana aamuna jonka jälkeen emot pois. parin päivän päästä lasi oli täynnä pikkuisia "viivoja" ja jo muutaman viikon ikäisillä poikasilla näkyi raitoja.
Minulla lämpöä taisi olla 25, ja poikaset kasvoivat artemialla ja likoeläimillä kyllä rivakasti. Kananmunakeltuaistakin popsivat ihan pieninä.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
cruella
Member
Member

Jippii!

Jippii! Luulin ettei kudetus onnistu. Äsken mietin akvan vieressä mitä sitten laittas tohon altaaseen ja silmä osui pieniin mustiin "tikkuihin" akvan seinissä. POIKASIA! Koskas niitä pitää alkaa syöttää? Ja millä? Sopiva lämpötila?
Mimos
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Heti kun lähtevät uimaan,minullakin on sama tilanne POIKASIA :mrgreen: :mrgreen: .Minulla on JBL (joku fluid) sisältää vitamiinejä ja 10 prosenttia artemiaa hyvin napsivat.Lämpötilana on 25 astetta.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Meillä kudetettiin vastoin kaikkia sääntöjä ja ohjeita eli pariskuntia oli kaksi ja saivat vilistää useamman päivän pitkin allasta jossa pohjalla oli soraa ja kasveina miekkalehti ja muutama muu innostavan oloinen rehu.

Siltikin kutu onnistui yli odotusten ja olen jo siirtänyt poikasia oikeaan altaaseen kolmisen kymmentä eli ovat toistasenttiä pitkiä.
Yksi ihmetyksen aihe ja ns. ongelma kuitenkin on noiden poikasten kanssa... mikseivät kaikki poikaset kasva ?
Eli hämmennystä herättää muutama kymmentä sellaista minikalaa, ihan samasta kudusta alkunsa saanutta jotka eivät vieläkään saaneet edes kunnon juovia.

Olen odotellut ja odotellut niiden kasvua, mitään ei vaan näytä tapahtuvan.
Onko muilla tälläisestä kokemusta, olen jossain aiemmassa topiikissa jo samaa ihmetellyt saamatta vastauksia .

Tänään täytyy kuitenkin haavia ne rääpäleetkin tuolta pois jotta saan laitettua toista lajia kaloja kutua yrittämään.

Ja ikäähän näillä poikasilla on jo yli kaksi kuukautta, kokoa saman verran kuin normaalisti viikon vanhoilla 8O
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Enpä tuohon mitään virallista vastausta tiedä, mutta ainahan isommissa poikueissa, muillakin eläimillä on noita rääpäleitä, jotka jäävät joukon jalkoihin ja ilman ruokaa. Tiedä sitten olisiko nuo heikot parasta karsia heti pois, vai siirtää omaan kasvatusaltaaseen paremmille ruoka-apajille.
Kannan kannalta varmaan olisi parempi lopettaa?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Ruoasta ei tässä ole kyse, olen vieressä vahtinut syömistään ja kaikki ovat saaneet evästä ihan varmasti.

Muutaman mini-sintin ymmärtäisin, mutta en tälläistä määrää ja epäilinkin jo että onko tässä taustalla joku luonnon temppu taata osalle poikasista "elävää ravintoa" jos vaikka ruokaolosuhteet olisivatkin heikot.

No, katsotaan nyt mitä noille tapahtuu.
Akvaario91
Junior Member
Junior Member

Re: Seeprakalan kudetus

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

Lisään oman kysymykseni tähän vanhaan ketjuun...

Tässä suunnittelin kudettaa omia seeprakalojoni ja haluisin kysyä:
1.) Eli mikä on parasta pohjamateriaalia kudetusaltaaseen jotta mäti ei tulisi syödyksi?
2.) Pitää varmaan olla paljon kasveja?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tässä tietoa "kalatietokannasta" tavallisen seeprakalan viljelystä ja rusoseepralla suurinpiirtein samalla tavala.
Kurkkaa: http://84.230.79.66:8080/kalaprojekti2007/login.jsp
Tunnarit joilla sisään: harjoittelija1 silakka1

Sukupuolierot, Koiraan ja Naaraan tuntomerkit
Naaraan ruumiin rakenne on selkeästi pyöreämpi ja usein se on hieman muutenkin kookkaampi kuin koiras. Koiraalla on taas hieman kirkaammat väri useimmiten ja sen evät näyttävä hieman suuremmilta.

Selostusta viljelystä
Seeprakalaa on helppo viljellä ja kasvattaa. Viljelyakvaarioksi kelpaa melkein millainen tahansa "purkki" mutta parhaiten tuloksiin pääsee pitkänmallisella akvaariolla. Itselläni on hyviä kokemuksia loisteputkivalaisimen suojakuvusta. Täytyy vaan muistaa suojata allas niin ettei kalat pääse hyppäämään pois. Erillinen kutuakvaario tarvitaan sillä muuten poikasilla ei ole mahdollisuuksia selvitä. Veden lämpötila ehkä asteen lämpimämpää kuin normaalisti ja pH:ta voi laskea myös hieman ja sen tulisi olla siinä 6,5 luokkaa. Puhdas ja tuore vesi joka on kohtalaisen pehmeää.
Itse olen laittanut kalat aina samaan aikaan kutuakvaarioon mutta kutuhalukkuutta voidaan nostaa siten että laitetaan naaras (1-3kalaa) ensin päiväksi pariksi kutualtaaseen ja sitten koiraat. Myös auringon valo vaikuttaa ja varsinkin jos akvaarioon pääsee aamuaurinko paistamaan auttaa se kututapahtuman käynnistymiseen. Akvaario olosuhteissa kalat kutee kyllä muuhunkin aikaan kuin aamulla. Kaloja voi kutualtaaseen laittaa parin tai vaikka useammankin kalan. Itse olen usein laittanut 2 naarasta ja kolme koirasta samaan altaaseen.

Kutuvalmiin naaraan tunnistaa pyöreästä vatsasta ja koiraan suun seutu tulee joskus kellertävän punaiseksi. Kalat kutee niin helposti että kutukalojen valinta ei ole vaikeaa. Seeprakalat kutee usein myös seura-akvaariossa vedenvaihdon jälkeen. Ne voivat kutea esimerkiksi karanteenialtaaseen kun niitä ollaan kotiuttamassa.
Mädinsirottelija ja sen mätimunat ovat pieniä ja kirkkaanläpikuultavia. Pohjamateriaali on valittava siten että mätimunat pääsevät vajoamaan siihen eikä ne saisi nousta emokalojen ryntäilystä johtuvan virtauksen mukana ylös. Jos näin tapahtuu mätimunat tulee syödyksi hyvin helposti. Esimerkiksi tiheitä puskia ja hyvin karkeaa soraa noin 2cm kerros jonka rakoihin mätimuna vajoaa. Itse olen käyttänyt pohjamateriaalin alla muoviverkkoa jonka avulla saan nostettua sorat pois ja akvaarioon jää vain lasipohjalla olevat mätimunat. Näin akvaario on helppo pitää puhtaana. Kuitenkin kannattaa muistaa että kutumunia ja poikasia saattaa kerralla tulla satoja jos naaraat ovat suuren kokoisia. Emokalat poistetaan heti kudun jälkeen. Jos kutua ei ole tullut tarpeeksi voi saman päivän (16h) aikana laittaa samaan akvaarioon vielä toiseen kutuparin ennen ensimmäisen kudun kuoriutumista. Vastakuoriutuneet poikaset kiinnittyvät laseihin (tms.) ja roikkuvat niissä kunnes ruskuaispussi on kulutettu tyhjäksi. Sen jälkeen ne lähtee etsimään ruokaa. Poikaset syövät aluksi likoeläimiä, mikromatoja, viinietikkamatoja ja hienoa poikasruokaa. Jo muutaman päivän kuluttua voi antaa elävää tai kuorittua artemiaa. Kahden viikon jälkeen menee jo melkein kaikki pienikokoinen purtava mutta artemialla saavutetaan nopeakasvu.

Yleistietoa

Seeprakala sopii aloittelijan kalaksi ja seura-akvaarioihin joiden pituus on vähintään 75cm. Vilkkautensa takia seeprakala saattaa häiritä muita rauhallisia kaloja. Etenkin jos seeprakaloja on suuri parvi ei akvaariossa tule rauhallista hetkeä koskaan. Ahne kala joka saattaa ahmia itsensä hengiltä jos ruokaa annetaan liikaa. Parven vähimmäiskoko saisi olla ainakin 6 kalaa mutta kun kaloja on enemmän niin ne viihtyvät paremmin. Kalojen kuvioinnissa ja värityksissä on melkoisen paljon eroja joita on kehittynyt suuren viljelymäärän ja lajin yleisyyden johdosta. Parven sukupuolijakaumalla ei ole juurikaan väliä. Kalaa käytetään paljon tieteelliseen tutkimukseen. Kaikki kaupoista saatavat seeprakalat ovat yleensä viljeltyjä ja se elää noin 5-6 vuotiaaksi.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
joky
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja joky »

Aika uskomaton kuva noista poikasista :o

http://www.geo-lehti.fi/picture/kaksi-s ... n-poikasta
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Jatkan myös omalta osaltani tätä viestiketjua...

Olen saanut seeprakalani kutemaan ja nyt kiinnostaisikin että kuinka ne kuoriutuneet ötökät saa pidettyä hengissä. Elikkäs, millaista purkkia pitäisi olla?

Olen tehnyt seuraavaa:
Kalat kutivat 9.3. aamupäivällä.
Siirsin kudun 10 litran kalakuljetuslootaan, vaihtanut siitä 1 litran vettä noin 4 x päivässä.
Vesi on noin +22°C
Purkissa on kuplakone liitettynä sokeripaloineen jotta vesi ei seiso, ja olen laittanut harsokankaan kannen suojaksi ettei sinne mene esim kissankarvoja.

Katselin noita munia tuol suurennuslasilla sillä tavalla että kohta saa hankkia rillit kun karsastaa. Liikettä näkyy, joten oletan että jotakin olen tehnyt oikein.
Mitäs sitten kun siellä yksi on jo vähän niinku "jalkeilla"? Se ei ui mihinkään vaan menee sillä tavalla pohjaa pitkin. Laitoin jotakin poikasruokaa sinne jo pikkusen setin kun luulin että se lähtee kohta uimaan. Minul on toinen akvaario tuolla missä on aikomus sitten kasvattaa niitä vähän isommaksi, jos säilyvät hengissä. Minkä ikäisinä niitä voidaan siirrellä? Uskoisin, että loput noista kuoriutuvat tässä vuorokauden sisällä.

Kiitoksia etukäteen!
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Korjataan tähän tuon Micken satavuottavanhan postauksen linkkiosoite:
http://kalaprojekti2007.hopto.org/

-m2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”