Kivat sukulaiset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
noel.runeberg
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Kivat sukulaiset

Viesti Kirjoittaja noel.runeberg »

Setäni tuli tänään ruotsista ja olin pyytänyt häneltä jotain pientä tuliaista esim kantoa, kasvia tai kalanruokaa. Hän harrastaa itsekin akvaarioita ja omistaa mm 1000litrasen akvaarion jossa sateenkaarikaloja ja kymmeniä lajeja monnisia.
Yllätys oli suuri kun huomisin mitä hän oli tuonut: safiiri ja opaaliplekon, ylänkömonnisia sekä ison läjän kasveja.

Hyvin pieniä tuliaisia joo :mrgreen:
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Epistä.
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mitä kasveja? Erikoisuuksia?
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Minä olen kade noista ylänkömonnisista 8-)
noel.runeberg
Member
Member

Joo tuli ihan yllätyksenä mullekin :mrgreen:
Kasveja olivat harvinaisuuksina esim blyxa japonicaa ja kääpiökieltä sekä tonia fluviatilista, eriocauloneita, ja muita jonka nimiä en vielä ole selvittänyt.
Sitten ihan peruskasvejakin. Keihäslehtiä hirmukasa sekä erilaisia sammalia esim peacocksammalta jne
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Saako tuollaisia setiä ostaa jostain? :mrgreen:
noel.runeberg
Member
Member

Wyrda kirjoitti:Saako tuollaisia setiä ostaa jostain? :mrgreen:
En tiedä. riippuu hinnasta :mrgreen: :mrgreen:
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minna.o1 »

harvinaista että tuollaisia setiä on :D mulle myös!
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Oispa mullakin tuollaisia sukulaisia... Viimeksi kun olin hirveässä rahapulassa ja kävin porukoilta pyytämässä ruokarahaa, faija vain tokaisi että kyllähän sulla rahaa on, ku sulla on niitä akvaarioita. :roll: Mummon mielestä on outoa pitää tällaisia "salaattikippoja" olohuoneessa. Ainoa syy näiden pitämiseen voisi olla jos tekisin näistä kandin työni tai graduni... Siis mummon mielestä. Sisko ihmettelee kun mulla on näitä "ötököitä" näin hitosti, mitä mä näilläkin teen. Onneksi kaverit ja avokki ymmärtää tätä "hulluutta".
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
noel.runeberg
Member
Member

partis<3 kirjoitti:Oispa mullakin tuollaisia sukulaisia... Viimeksi kun olin hirveässä rahapulassa ja kävin porukoilta pyytämässä ruokarahaa, faija vain tokaisi että kyllähän sulla rahaa on, ku sulla on niitä akvaarioita. :roll: Mummon mielestä on outoa pitää tällaisia "salaattikippoja" olohuoneessa. Ainoa syy näiden pitämiseen voisi olla jos tekisin näistä kandin työni tai graduni... Siis mummon mielestä. Sisko ihmettelee kun mulla on näitä "ötököitä" näin hitosti, mitä mä näilläkin teen. Onneksi kaverit ja avokki ymmärtää tätä "hulluutta".
Sitä se on :roll: äiti ja isäkään ei oo hirveen mielissään kun saan tavaraa sedältä. Sanovat että yrittävät opettaa että jonkun asian eteen pitää tehdä töitä. Ja ei myöskään siksi että setäni ja minä käytetään kaikki rahamme akvaariotavaraan. Valittavat: Eihän kaloilla ole edes luonetta. Ja pah :x
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Sanopa äitille ja iskälle terveisiä että miettivät mihin kaikkeen paljon pahempaan sinä voisit rahasi laittaa.. Akvaarioiden harrastaminen on kuitenkin monella tapaa kehittävä harrastus.

Olisipa mukavaa päästä joskus myös avaamaan tuollaista yllätystä! Laatikollinen hyvällä maulla ostettuja kaloja ja kasveja..Kuulostaa aika mukavalta!
Sanna.Kaisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanna.Kaisa »

No, vitsit...
Meikäläinen saa vain uneksia tuommoisista yllätyksistä...
"Mitäs matoja noi on?"
Kysyi isä nähdessään sukaravut.
160 ja 21 litraa
noel.runeberg
Member
Member

Fisuliina kirjoitti:Sanopa äitille ja iskälle terveisiä että miettivät mihin kaikkeen paljon pahempaan sinä voisit rahasi laittaa.. Akvaarioiden harrastaminen on kuitenkin monella tapaa kehittävä harrastus.

Olisipa mukavaa päästä joskus myös avaamaan tuollaista yllätystä! Laatikollinen hyvällä maulla ostettuja kaloja ja kasveja..Kuulostaa aika mukavalta!
Jepp!!
Onhan se hauskaa kun saa tuollaisia yllätyksiä.
Kalat karanteenissa. Ovat ne ylänkömonniset kyllä upeita tosin myös plekot. Kasveja olen paraa-aikaa istuttamassa. Olen nyt tauolla kun niitä on niin jumalaton määrä että tässä menee varmaan koko ilta. Juuri kypsynyt tyhjä 350 litraseen kyllä kasveja mahtuu. Siitä tulee varmaan upea!!
Tarkennetaan vielä että ylänköjä oli 12!!!
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Sen verran voin lohduttaa, että et ole ainoa jonka vanhemmat eivät pidä, että akvaarioon menee suurin osa rahoista :frown: .
Ne aina yrittävät mulle sanoa, että älä laita sitä akvaariota täyteen kasveja(Haluavat, että akvaariossa on tyyliin kaksi kasvia :roll: ), kun ei niitä kaloja näy sitten...hmm, olen yrittänyt niille sanoa, että ne kalat tarvitsee suojaa, piilopaikkoja yms. ja ennenkaikkea kasvit puhdistavat vettä ja tuovat happea.

Täälläkin olisi tollainen akvaariosukulainen tarpeen [;)] , koska olen ainoa tuttavapiirissäni kenellä on akvaario :|
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

No LOL suoraan sanoen. epäreilua.
Mulla on viisi enoa ja kaksi setää eikä kukaan ymmärää akvaarioista mitään, tädeistä puhumattakaan.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
-_Antti_-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -_Antti_- »

Kasveja olen paraa-aikaa istuttamassa. Olen nyt tauolla kun niitä on niin jumalaton määrä että tässä menee varmaan koko ilta. Juuri kypsynyt tyhjä 350 litraseen kyllä kasveja mahtuu. Siitä tulee varmaan upea!!
Olisi kiva nähdä kuvia :D
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Kissanhiekka kirjoitti:Sen verran voin lohduttaa, että et ole ainoa jonka vanhemmat eivät pidä, että akvaarioon menee suurin osa rahoista :frown: .
Ne aina yrittävät mulle sanoa, että älä laita sitä akvaariota täyteen kasveja(Haluavat, että akvaariossa on tyyliin kaksi kasvia :roll: ), kun ei niitä kaloja näy sitten...hmm, olen yrittänyt niille sanoa, että ne kalat tarvitsee suojaa, piilopaikkoja yms. ja ennenkaikkea kasvit puhdistavat vettä ja tuovat happea.

Täälläkin olisi tollainen akvaariosukulainen tarpeen [;)] , koska olen ainoa tuttavapiirissäni kenellä on akvaario :|
Samaa sanotaan täällä, mutta se on mennyt ohi, koska perustelen kasviostokseni: "Kun saan nämä kasvamaan voin myydä niitä eteen päin ja tienaa siinä enemmän kuin kulutan". Olen siis myynyt kasveja ja koska vanhempani ovat huomanneet sen lisäävän rahavaraani, eivät ole enää epäilleet "sijotuksiani". Oikeastaan kasvikaupalla rahoitan koko harrastuksen. :D
noel.runeberg
Member
Member

:frown: Tosin onhan niitä sukulaisia jotka eivät ole niin kullan arvoisia. Tätini kävi vaihtamassa akvaarion vedet kun olin kalastusleirillä leirillä. Onneksi leiri loppui ennen aikojaan ja pääsin kotiin pari tuntia tätini vedenvaihdon jälkeen. Katsoin että kaiki näytti hyvältä kunnes katse kääntyi lämpömittariin:33,2. MItä hemmettiä. Katsoin toisella mitarilla jos vaikka se eka näyttäisi väärin. Ei, se näytti samaa!!!! Äiti ja Isä ei ollut kotona. Olivat lähteneet landelle mutta olin soittanut aikaisesta tulostani ja he olisivat kotona joskus aamulla. Mitä tästäkin tulee ajattelin. Yritin parhaani saadakseen veden viilentyvän ja koska ONNEKSI oli talvi avasin kaikki ikkunat sun muut jotta lämpötila talossa laskisi. Tarkkailin mittaria ei se ollut laskenut kuin 0,3 astetta. Ei auta muu kun pittä ikkunat auki koko yön. Siten vietin yön. Yksin ja kypökylmässä kämpässä. Aamulla vanhempani tulivat ja jouduin selittämään kaiken. Onneksi akvan lämpötila oli laskenut 27:mään asteseen mutta kämpän 3,6 asteesen!!!
Aika kylmät oltavat oli yöllä joo.
Sen jälkeen kyllä täti sai kuulla kunniansa. En ole antanut hänen vaihtaa vettä tai muutenkaan hoitaa akvaani tämän jälkeen.
Kivasti vietti 12 vuotias poika ensimmäisen yön yksin kotona :frown:
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Taisi käydä samanlailla kuin joskus pienenä onkikaloille. Olimme olleet kalassa ja saalis oli tietenkin laitettu kymmenenlitran ämpäriin ja viety kotiin.

Kotona muutaman vuoden vanhempi isosisko keksi, että laitetaan kaloille lämmin vesi, niin niillä on hyvä olla. Noin kädenlämpöinen vesi ja sen jälkeen vielä lamppu porottamaan valoa ja lämpöä. Kohta puoliin kalat alkoivat kääntyilemään ja minä tietenkin ihmettelin, isosisko kuitenkin vakuutti, että: "kalat nauttii" eli ottaa aurinkoa. :roll:
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Etkö olisi voinut vain laittaa osan veden tilalle viileämpää vettä?
Lämpö olisi mielestäni kyllä suurempi riski kuin toinen pienempi vedenvaihto.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

noel.runeberg kirjoitti:Sitä se on :roll: äiti ja isäkään ei oo hirveen mielissään kun saan tavaraa sedältä. Sanovat että yrittävät opettaa että jonkun asian eteen pitää tehdä töitä. Ja ei myöskään siksi että setäni ja minä käytetään kaikki rahamme akvaariotavaraan. Valittavat: Eihän kaloilla ole edes luonetta. Ja pah :x
Äiti ja isä eivät taida olla akvaarioihmisiä :D

Minä olisin oikein onnellinen, jos vaikka kummipoika innostuisi akvaarioista, ja saisin tuoda hänelle kaikkea kivaa! Ihan kadehdin setääsi, kun hänellä on noin kiva sukulaispoika!
noel.runeberg
Member
Member

Joo ainoa este oli se että kun käytän semmoista letkusysteemiä joka menee akvasta lavuaariin ja toisinpäin. Ja letku ja muut akvaarionhoitotarvikkeet ämpärit sun muut ei sa meidän huushollissa olla missään muualla kuin kellarissa jossa kaikki muukin ``hölynpöly`` säilytetään. Ja kun isällä on tapana lukita kellari kun ne lähtee matkoille ja minäkun en omista avainta sinne. Muuten se on avoinna päivät pitkät. Ainoa suht iso astia jnka löysin oli 8 liraa vetävä vanha ämpäri, Sillä minä nyt aluksi vaihdoinkin mutta mielestäni vesi ei viilentynyt. Kokoa kun on silti neljä ja puolsataa. Enkä oikein tiedä mitä päässäni liikkui silloin :roll: [:I] :?
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Minä ole kyllä niin niuho, etten kestäisi ollenkaan jos joku ystävä/sukulainen alkaisi raijaamaan minulle akvaario kamaa tai kaloja. Ne olisi luultavasti väärän laisia. Toisaalta jos on osaava ihminen joka ostaa niin varmaan tietää paremmin mitä ostaa.

Mutta silti altaat on minun yksityis aluettani ja niihin ei osteta mitään ilman minun tarkkaa harkintaani. (Tässä puhuu nainen joka melko useinkin esim. kukkakimpun saadessaan ajatelee että voi ei keltaisia/punaisia/oransseja, olispa mitää vaan muuta väriä...) Ja ei en ole sitten muuten yyhtään hankala ihminen... :twisted:
noel.runeberg
Member
Member

Jakulaari kirjoitti:Minä ole kyllä niin niuho, etten kestäisi ollenkaan jos joku ystävä/sukulainen alkaisi raijaamaan minulle akvaario kamaa tai kaloja. Ne olisi luultavasti väärän laisia. Toisaalta jos on osaava ihminen joka ostaa niin varmaan tietää paremmin mitä ostaa.

Mutta silti altaat on minun yksityis aluettani ja niihin ei osteta mitään ilman minun tarkkaa harkintaani. (Tässä puhuu nainen joka melko useinkin esim. kukkakimpun saadessaan ajatelee että voi ei keltaisia/punaisia/oransseja, olispa mitää vaan muuta väriä...) Ja ei en ole sitten muuten yyhtään hankala ihminen... :twisted:
Jo siis setäni on kyllä ihan osaava akvaarioiden suhteen. Hän on kai harrastanut sitä about 10 vuotta.
Setäni kyllä tietää mitkä kalat ovat toivottuja ja mitkä ei. Puhutaan aika usein akvaarioista kun ei hänen vaimonsa eikä minun vanhemmat ole innostuneita. Aina jos joku meistä on jonkun asian tarpeessa esim jonkun kasvin tai juurakoita ja jos löytyy ylimääräisiä tavaroita kysytään aina ensin minuta ja minä sedälleni josko hän on tarpeessa enen kuin pistän myyntiin.
Monnisfriikki!! 250l
Sekä hölmö koiramme
Get a life or die tryin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”