Kasvaako naaras kudun jälkeen?
Valvoja: Moderaattorit
Kasvaako naaras kudun jälkeen?
Onko kenelläkään fakta tietoa että kun kirjoahven naaras kutee ensimmäisen kerran niin kasvaako se enään pituutta sen jälkeen?
Itse olen vain empiiristen tulkintojen mukaan päätellyt niin kun kirjoahven naarat ovat usein jääneet tavallista pienemmiksi kun kutevat "keskenkasvuisena". Ajattelin että josko ne käyttää siihen niin paljon energiaa että kasvu tyssää, vai onko taustalla joku biologinen reaktio?
Itse olen vain empiiristen tulkintojen mukaan päätellyt niin kun kirjoahven naarat ovat usein jääneet tavallista pienemmiksi kun kutevat "keskenkasvuisena". Ajattelin että josko ne käyttää siihen niin paljon energiaa että kasvu tyssää, vai onko taustalla joku biologinen reaktio?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kuitenkin on kokemusta seuraavasta, että kun samasta poikueesta on naaraita samoissa oloissa, kalat ovat suunnilleen samankokoisissa akvaarioissa, samalla ruokinnalla, mutta nuorehkona kutenut naaras jää kahta muuta naarasta hiukan pienemmäksi. Voihan toki kyse olla yksilöeroistakin, vain kolmella yksilöllä vertailu ei oikein toimi. Ennen kutua kaikki naaraat olivat suunnilleen saman kokoisia, tämä kutenut jopa vähän suurempi, kuin toinen näistä kutemattomista. Vastaavaa olen kuullut muualtakin.
Fishy fella.
Niin en tiedä onko lajien välillä sitten eroja vai onko erot yksilöllisiä? Olis mielenkiintoista kuulla jos sitä on laajemmin tutkittu jossain..Azkhaeracan kirjoitti:Kuitenkin on kokemusta seuraavasta, että kun samasta poikueesta on naaraita samoissa oloissa, kalat ovat suunnilleen samankokoisissa akvaarioissa, samalla ruokinnalla, mutta nuorehkona kutenut naaras jää kahta muuta naarasta hiukan pienemmäksi. Voihan toki kyse olla yksilöeroistakin, vain kolmella yksilöllä vertailu ei oikein toimi. Ennen kutua kaikki naaraat olivat suunnilleen saman kokoisia, tämä kutenut jopa vähän suurempi, kuin toinen näistä kutemattomista. Vastaavaa olen kuullut muualtakin.