Kasvaako naaras kudun jälkeen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kasvaako naaras kudun jälkeen?

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Onko kenelläkään fakta tietoa että kun kirjoahven naaras kutee ensimmäisen kerran niin kasvaako se enään pituutta sen jälkeen?

Itse olen vain empiiristen tulkintojen mukaan päätellyt niin kun kirjoahven naarat ovat usein jääneet tavallista pienemmiksi kun kutevat "keskenkasvuisena". Ajattelin että josko ne käyttää siihen niin paljon energiaa että kasvu tyssää, vai onko taustalla joku biologinen reaktio?
cube122
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cube122 »

Faktaa sen verran että avaimet, töyhtökääpiöt ja lippukirjot kasvavat ainakin (kaikki poikasista kasvatettu ja aikaisin kuteneet). Kasvun hidastumiseen vaikea vastata kun ei ole ollut toista kutematonta vieressä, mutta saattaahan se vaikuttaa.
Uutta matoa koukkuun...
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Mullakin on lehtikalanaaraat kasvaneet käsittääkseni ihan täyteen mittaan (siis lähes samankokoiseksi koiraan kanssa) vaikka ovat kuteneet nuoresta, ollessaan vasta puolet siitä koosta mitä nyt.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Ainakin oma avainkirjoahven-naaras on kasvanut reippaasti. Ensimmäisen kerran se on kutenut alle puolivuotiaana (nyt ikää pari vuotta) ja on kasvanut siitä melkoisesti, olisikohan tuplannut kokonsa.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ainakin useimmat mun kokemuksen mukaan kasvavat, tosin vauhti tuntuu hitaammalta kudun jälkeen?
Fishy fella.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Azkhaeracan kirjoitti:Ainakin useimmat mun kokemuksen mukaan kasvavat, tosin vauhti tuntuu hitaammalta kudun jälkeen?
Ehkäpä vauhdin hidastuminen on ihan normaalia, tuntuisi että sukukypsäksi tulevat kalat ovat jo sen verran aikuisia että nopein kasvuvauhti on jo ohitettu.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Kuitenkin on kokemusta seuraavasta, että kun samasta poikueesta on naaraita samoissa oloissa, kalat ovat suunnilleen samankokoisissa akvaarioissa, samalla ruokinnalla, mutta nuorehkona kutenut naaras jää kahta muuta naarasta hiukan pienemmäksi. Voihan toki kyse olla yksilöeroistakin, vain kolmella yksilöllä vertailu ei oikein toimi. Ennen kutua kaikki naaraat olivat suunnilleen saman kokoisia, tämä kutenut jopa vähän suurempi, kuin toinen näistä kutemattomista. Vastaavaa olen kuullut muualtakin.
Fishy fella.
jaihanir
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaihanir »

Azkhaeracan kirjoitti:Kuitenkin on kokemusta seuraavasta, että kun samasta poikueesta on naaraita samoissa oloissa, kalat ovat suunnilleen samankokoisissa akvaarioissa, samalla ruokinnalla, mutta nuorehkona kutenut naaras jää kahta muuta naarasta hiukan pienemmäksi. Voihan toki kyse olla yksilöeroistakin, vain kolmella yksilöllä vertailu ei oikein toimi. Ennen kutua kaikki naaraat olivat suunnilleen saman kokoisia, tämä kutenut jopa vähän suurempi, kuin toinen näistä kutemattomista. Vastaavaa olen kuullut muualtakin.
Niin en tiedä onko lajien välillä sitten eroja vai onko erot yksilöllisiä? Olis mielenkiintoista kuulla jos sitä on laajemmin tutkittu jossain..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”