ostin juuri nitraatti testin ja se huutaa punaista eli näin tässä harrastuksessa mennään perse edellä puuhun. Omistan kyllä muita testejä liudan, mutta nitraatti testin hommasin vasta nyt n.6 vuoden akvaarion omistamisen jälkeen.
vesiarvot siis:
nitriitti = 0
pH = 6
kH = 2
gH = 3
nitraatti tällä hetkellä yli 20mg/l (vettä olen vaihtanut pari kertaa 50% kahden päivän aikana, aluksi nitraattia oli yli 30mg/l)
Olen siis ilmiselvästi vaihtanu vettä aina liian harvoin (kerran kahdessa viikossa ehkä 1/4) akvaario on 317litrainen.
Akvaarion pinnassa on nyt sellainen kalvo, aivan kuin öljyä veden päällä.. mistä se johtuu?? Ja miten saan tuon nitraatin laskemaan, uskallanko vaan vaihtaa vettä vaikka 70% kerrallaan??
Ihan sellaine olo taas että hemmetti en ymmärrä näitten vesi juttujen päälle yhtään mitään
Ennen muita vastauksia yksi huomio. Tarkista nitraattitestin toiminta siten, että kun mittaat lukeman ja sitten laimennat vesinäytettä 50%, niin puolittuuko tulos. Tämä vain yhtenä testinä itse testin toiminnalle. Tuon voit testata myös 50% vedenvaihdon yhteydessä. Noudata testin ohjeita mm. siinä, kuinka kauan odotetaan ennen lukeman katsomista.
Toinen testi testille on mitata hanavesi. Yleensä siinä ei ole paljoa (juuri yhtään) nitraattia.
Tuon kalvon saa pois joko lisäämällä pintaveden kulkua tai muutaman päivän vanhan sanomalehden laittaa kellumaan niin kalvo imeytyy lehteen (niinkös se meni)
Selvemmäksi selvennökseksi (en ehtinyt muokata): Tarkista nitraattitestin toiminta siten, että kun mittaat lukeman ja sitten laimennat vesinäytettä 50% hanavedellä, niin puolittuuko tulos uudessa testauksessa laimennetusta vedestä.
olen kyllä mitannut hanaveden erikseen ja siinä ei ollut nitraattia. Ja heti molempien 50% veden vaihtojen jälkeen mittasin akvaariosta, niin eipä ollut laskenut kun siihen 20mg/l. Ei siis varmaan ole testissä vikaa?..
Sugar kirjoitti:olen kyllä mitannut hanaveden erikseen ja siinä ei ollut nitraattia. Ja heti molempien 50% veden vaihtojen jälkeen mittasin akvaariosta, niin eipä ollut laskenut kun siihen 20mg/l. Ei siis varmaan ole testissä vikaa?..
No eipä kai, testien lukematarkkuuksien puitteissa. 50% vedenvaihto pitäisi toki puolittaa nitraattipitoisuus.
(Tuo selvennös tuolla oli vain sitä varten, kun on tullut eteen sellaistakin että on laimennettu vain suoraan sitä samaa testausta mittalasiin. Ei välttämättä silloin ole vertailukelpoinen tulos. )
Nitraatti edelleen yli 30mg/l tai sitten vika on mittaajassa.. en tajua miten voi olla mahdollista. Kahden viimeisimmän päivän aikana olen vaihtanut molempina päivinä 50% vedestä ja tulos on aina sama. Seran tippatestillä mitattu arvo. Muutenkin olen vettä vaihtanut parin viikon aikana lähes joka päivä, eikä nitraatti laske.
Partamonni sätkii pohjalla, eikä pääse liikkumaan mihinkään... johtuuko nitraatista vai iästä (ikää hänellä n.6-7vuotta). selkä evä on ihan vähän "syöpynyt", muita ulkoisia taudin merkkejä en löydä. Muut asukkaat voivat vallan mainiosti, eivätkä näytä mitenkään sairailta.
Auttakaa tyhmää, että voisin jatkaa harrastusta taas iloisemmissa merkeissä.. Kiitos
Meillä kävi samoin Seran testillä, että aina oli melkein täpöillä vaikka oli vain päivä väliä vedenvaihdosta.
Sain täältä ohjeen ostaa Tetran vastaavan nitraattitestin. Sillä mitatut arvot ovat näyttäneet normaalia eli on testeissäkin eroja.
altaassa on hiekkapohja, eikä siinä roskia näy, niin olen vaan möyhinyt pohjaa kepillä. Hiekassa ei ole kierteisiä.
Ilmeisesti ammoniakki myrkytys ei voi olla kyseessä, koska ph alle 6,5?
Mietin tässä että millaisia oireita kupari tai rauta aiheuttaa? Vanha talo ja vanhat putket, enkä omista rauta enkä kuparitestejä (onko sellaisia myynnissä?). Ja kertokaa samalla kaikki testit joita minulla pitäisi vielä olla, tännä hetkellä omistan nitraatti,nitriitti,pH,kH,gH testit ja kaikki on seran tippatestejä.
Kyllä löytyy kupari- ja rautatestejä, mutta aika usein niitä ei ole "hyllytavarana", vaan pitää tilata.
Vielä tuosta akvaariosta - onko siellä reilusti kasveja, jotta on jotain joka sitä väkisinkin syntyvää nitraattia käyttää hyväkseen? Pohjaa voisit kyllä käydä tarkemminkin läpi, jos sulla ei ole siellä kierteisarmeijaa hommissa.
kasveja on mielestäni ihan hyvänlaisesti, mutta aion kyllä vielä lisääkin hommata (kunhan pääsen jyvälle tarttenko hiilidioksiidilannoitusta).
Jos nyt teen taas vedenvaihdon ja möyrin pohjan oikein kunnolla, niin paljonko uskallan vaihtaa vettä kerrallaan?
pikku-tatti kirjoitti:Tuon kalvon saa pois joko lisäämällä pintaveden kulkua tai muutaman päivän vanhan sanomalehden laittaa kellumaan niin kalvo imeytyy lehteen (niinkös se meni)
Minäkin tiedän miten sen kalvon saa "pois", eli pois näkyvistä, mutta itse ainakin haluaisin tietää miten sen saa kokonaan pois + mistä se johtuu.
Möyri pohja lapolla, jos sinulla sellainen on, niin veteen ei sekoitu niin paljon moskaa. Itse teen niin, että kun putsaan pohjan tai suodattimen, niin silloin vaihdan vettä vain max 1/3, muuten vaihtuu puolet.
Vettä uskaltaa kyllä yleisesti ottaen vaihtaa vaikka melkein kaikki, mutta kuten sanottu ei missään nimessä samanaikaisesti muiden huoltotöiden kanssa. Tällaiseen supervedenvaihtoon ei muutenkaan ole yleensä syytä, mutta just tällaisissa erikoistapauksissa, kun vesiarvoissa on jotain häikkää.
Etene ihan rauhassa, putsaa se pohja, vaihda maltillisesti vettä ja katsele arvot sitten uudestaan.
Niin ja suodattimesta et vissiin maininnut mitään. Onhan se iskussa ettei ole päässyt tukkeentumaan?
suodattimena on joku Projektin 1001 ulkosuodatin(mallista en ihan varma ole), hyvin pyörittää vettä, eli ei ole tukossa. Sisäsuodattimena aquaball.. enkä muista senkään malli numeroa, kuitenkin se isoin. Sisäsuodatinta olen putsannut n. kerran viikossa, ulkosuodatinta tarpeen vaatiessa.
Eli loogiset vaihtoehdot liikaa kaloja/ liikaa ruokaa/ liian vähän kasveja/ kasvien muu lannoitus tai co2 ei kunnossa, jolloin eivät kasva tarpeeksi ja käytä sitä nitraattia hyväkseen.
Hyvä puoli on se, että se mitä altaassasi on, on nitraattia eikä nitriittiä . Itselläni ongelmana tuppaa tällä hetkellä olemaan sen vähyys. Paaaaaljon kasveja ja vähän kaloja.
Edelleen ensiapuna lappoaisin pohjan, vaihtaisin vettä ja katsoisin, nihin suuntaan NO3 lähtee. Sen jälkeen tosiaan tiukka mietintä, miksi sitä alunperinkin on paljon...
laitampa vielä kalaston tähän ja sitten lappoamaan pohjaa. 8 timanttitetraa, kaksi lehtikalaa, 6 kuparimonnista ja tuo partamonni, jota en tainnut ehtiä pelastaa . Kaloja ei siis hirmuisesti ole.. mutta nyt lappoamaan ja tekemään testit taas uudestaan!!
Menetin partamonnin, mutta luullakseni kyse ei kuitenkaan ollut nitraatista, koska muut kalat eivät siihen reagoi?! vai olenko väärässä. Oireiden perusteella (sätkimistä ja jäykistyminen mutkalle jne.) epäilen ammoniakkimyrkytystä, mutta voisiko joku kertoa onko se mahdollista kun ph on alle 6,5? ja mistä tuota ammoniakkia tulee?
Nyt on siis pohja möyritty ja lapottu oikein kunnolla, mutta nitraattitesti näyttää edelleen 30mg/l... Käyn ostamassa toisen merkkisen testin, kunhan täältä korvesta pääsen ihmisten ilmoille
Luultavasti nitraattia on alle 10mg/l. (Eihän sellaista olekaan ettei vedenvaihto sitä alenna!) Itse asiassa nitraattitesti on hyödytön kalojen kannalta, jos vaihtaa vettä tarpeeksi ja säännöllisesti. On sanottu ettei nitraatin itsessään ei pitäisi olla ongelma kaloille 0-50mg/l pitoisuuksissa, eikä välttämättä aina suuremmissakaan. Vedenvaihdon riittävyyden indikaattoriksi siitä ei oikein hyvin ole. Kuitenkin se antaa suuntaa: ihan hyvä nitraatin tavoitearvo on alle 20mg/l, ehkä jopa 10mg/l. Mutta akvaariot ovat erilaisia ja voi miettiä sen kuormitusta ja vedenvaihdon määrää enemmänkin kuin nitraattiarvoa kun pohtii
onko vesi tarpeeksi puhdasta kuona-aineista.
Jos kyseessä on jo kypsä akvaario, ammoniumia tuskin on. Sitäpaitsi osa siitä on vaarallisen ammoniakin muodossa vasta pH-arvoltaan neutraalissa vedessä, käytännössä emäksisessä. Toisin sanoen sitä suurempi osa ammoniumista on ammoniakin muodossa, mitä suurempi on veden emäksisyys. Ammonium ei ole tietääkseni itsessään haitallista.
Pohjassa olevaa lietettä ei ole syytä lapota kuin eturaunasta ja sieltä missä se optisesti häiritsee. Liete vakioi akvaarion olosuhteita ja sitoo sekä vapauttaa kasviravinteita. Nitraattia ja muita helppoliukoisia yhdisteitä lietteestä ei liukene.
Liete on erittäin hyödyllistä akvaariossa kasvienkin kannalta.
Sorassa liete on murusten väleissä ja hiekassa mattosuodattimessa sekä sen puhdasvesitilassa.
Sugar kirjoitti:8 timanttitetraa, kaksi lehtikalaa, 6 kuparimonnista ja tuo partamonni, jota en tainnut ehtiä pelastaa . Kaloja ei siis hirmuisesti ole..
Minulla on samankokoisessa altaassa 6 pikkulehtikalaa, 9 timanttitetraa, 15 kuparimonnisen kokoista Perun vihreää monnista ja se pakollinen partamonni, joka on ehtinyt jo 12-senttiseksi pötkyläksi. Ei sen nitraatin todellakaan pitäisi nyt noin kohota tai ainakaan olla noin lujassa vedenvaihdosta huolimatta. Veikkaan partiksen kuolinsyyksi ja nitraattipitoisuudeksi jotain ihan muuta.
111na kirjoitti:On sanottu ettei nitraatin itsessään ei pitäisi olla ongelma kaloille 0-50mg/l pitoisuuksissa, eikä välttämättä aina suuremmissakaan.
Olen mitannut eräästä akvaariosta yli 100 mg/l nitraattipitoisuuden. En tiedä, miten korkealle se meni, kun en jaksanut enää laimentaa näytettä Aikuiset kirjoahvenet elelivät siellä ainakin näennäisen tyytyväisinä. Joskin kutivat harvemmin, eivätkä poikaset selviytyneet moisissa pitoisuuksissa. Altaaseen oli tuotu pari partista, jotka olivat kyllä kuolleet viikon sisällä tuonnista Muistelen, että altaan pH oli varsin alhainen, siinä viitosen kieppeillä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri 125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei 120l: L. oncinus, P. wingei