Tetran nestelannoitteen annostus
Valvoja: Moderaattorit
Tetran nestelannoitteen annostus
Niin eli millaisia annostuksia olette käyttäneet tämän aineen kanssa (Planta Min taitaa olla nimi)? Lähinnä ajattelin että oletteko poikenneet purkin ohjeesta ja millaisin tuloksin?
Lotta
Lotta
No ei kai, purkissani lukee 5 ml/10 litraa eli sataan menisi puoli desia. Ja saa kyllä ainakin minun altaaseeni tuon laittaakin, kasveja on sen verran runsaasti. Hintaa aineella on niin paljon että siirryin PMDD:hen ja tulokset ihan yhtä hyvät. Jämät käytän karanteeniakvaarioon, PMDD-annostus olisi 60-litraiseen kovin pientä läträystä, tuota Tetran tavaraa saa kipata sinnekin puolitoista korkillista viikossa.
Niin, karanteenissakin minulla on lujasti kasveja, mm. siksi että siellä eleli aikansa kaksi keltarihmakalaa jotka eivät todellakaan sietäneet toisiaan. Ja nyt siellä on niin paljon kotiloita pallokalan ruuaksi kasvamassa, että kasveille on kysyntää.
Mika
Niin, karanteenissakin minulla on lujasti kasveja, mm. siksi että siellä eleli aikansa kaksi keltarihmakalaa jotka eivät todellakaan sietäneet toisiaan. Ja nyt siellä on niin paljon kotiloita pallokalan ruuaksi kasvamassa, että kasveille on kysyntää.
Mika
Jotain tuollaista laimentamista mietin, toinen ajatus oli hommata jostain pumppupullo jolla saisi sopivan kerta-annoksen ruikkastua altaaseen ilman sen kummempaa mittailua. Apteekista ei löytynyt, ehkä jostain laboratoriotarvikkeita myyvästä firmasta saisi. Mieluiten helposti säädettävä, niin ei tarvitsisi kahdelle (tai useammalle) altaalle eri pulloja.
Mika
Mika
Minä olen törkeästi rikkonut purkin ohjeita vastaan, sillä ohjeet on mielestäni suunniteltu ihan liian harvaan vedenvaihtotahtiin. 140-litraiseeni lisään vedenvaihdon yhteydessä eli 2*viikossa 2.5 ml 10 litraa kohden eli 10 ml kerralla (vedenvaihdon ollessa 40 l/kerta).
Tähän mennessä kasvit kasvavat hyvin, mutta leväongelmiakaan ei ole.
Tähän mennessä kasvit kasvavat hyvin, mutta leväongelmiakaan ei ole.
Ruiskuja toki on, mutta ongelmana on juuri se pullon kanssa läträäminen. Kun ainetta kuluu, sitä on käytännössä tuollaiset 1,5 litran pullolliset ja ruiskuun sieltä ei suoraan saa litkua. Pitäisi ensin kaataa johonkin ja ottaa sieltä ruiskuun tai hommata pikkuallasta varten erikseen sellaiset "vauvalääkepullot" joihin ruiskun saa tökättyä korkin reikään. Paras olisi sellainen pumppupullo joita labrassa käytettiin vesinäytteiden analyyseissä isompien reagenssimäärien annosteluun, vähän kuin nestesaippuapumppu paitsi että ensin pumppua nostetaan ja sitten lasketaan, kaiketi jotta pumppuosa olisi tyhjä silloin kun pumppu on säilytystilassa. Maksavat varmaan jotain, mutta mikäpä ei...
Mika
Mika
Tuon ongelman olen ratkaissut liittämällä ruiskun päähän pätkän ilmaletkua. Määrien tarkkuudet siinä ehkä hiukan kärsii, mutta ylettää hyvin pullon pohjalle asti tarpeen vaatiessa.mjalava kirjoitti:Kun ainetta kuluu, sitä on käytännössä tuollaiset 1,5 litran pullolliset ja ruiskuun sieltä ei suoraan saa litkua.
-
kiltsi
- Senior Member

Jonkun merkkinen sekamehupullo on myynnissä ja siinä käyttivät ainakin muutama kuukausi sitten korkkia jossa on suukappale/korkki joka käy ruiskunnokkaan. Merkkiä en muista, muta sieltä se mehuhyllystä löytyy. saa siinä pienet itellekkin...
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*