"Riccia ja se penteleen pintarikkaruoho"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

"Riccia ja se penteleen pintarikkaruoho"

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

En nyt oikein tiedä, laittaako tämän ystävällisesti "hän" tänne kasveihin vaiko hoitoon ja onkelmiin...... mutta tässä tämä kysymys:

Eli oletteko keksineet mitään helpompaa kikka kolmosta, jolla voisi riccian joukosta erotella pois tuon hiivatin sikiävän pintarikkaruoho-kolmilehtiällötyksen, kuin yksitellen nyppien?? [}:)]

Yhden kerran noukin ne 1 kerrallaan mielestäni kaikki sieltä pois, mutta eilen oli jo taas röyhässyt sinne kunnommin, sapettaa :frown: .

Tiedän että jos sinne jää yksikin lehdykkä tuosta, jonka nimeä en muista, enkä tahtoisi muistaakkaan [;)] , niin hetkessä on fiasko käsillä.

Eli millä pois?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
peltsi92
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

En tiedä mutta sen rikkaruohon nimi on pikkulimaska! [;)]
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Voisikohan onnistua näin; jos riccian laittaa pitkäksi aikaa veden alle, se selviää, kun taas limaska luultavasti kuolee, koska on sopeutunut kokonaan pintakasviksi, pinnalle jääneet limaskat voi lisäksi noukkia helposti pois.
En tiedä voisiko toimia.
kami82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Haavilla kaikki pois akvaariosta ja kippaa lavuaariin, siellä helpoin käsin erotella. Sillä tavoin oon itse päässyt eroon. Aina kun ostaa uusia kasveja sitä tulee lisää. Eli kasveja karanteeniin.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Limaskasta pääsimme jo kerran eroon, mutta tuli takaisin juuri mainitsemallasi tavalla... Aiempi tuhoutuminen tapahtui oletettavasti pistian avulla - pinta sillä tukevasti peittoon, niin eipähän pikkuiset joukossa selviä. Tosin huonommin muutkaan kasvit, kun valon läpäisy pinnalla on minimaalinen.
Itse ongelmaan en osaa sanoa mitään, mutta upotusvinkkiä on pakko kokeilla! :)
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

riccia vain pinnalla

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

..kö? eli kun olen nähnyt myös niitä niistä tehtyjä kiviä harrastajilla...minulla olis kans sitä limaskaa mutta ricciaa sais tarjota jos jollakulla on liikaa.. heh. meillä limaska tarttuu jaavansammaleeseen ja viihtyy myös pinnan alla.. voi p.
born to party, forced to work
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Riccia kannattaa poistaa "alakautta" eli ensin pinnan alle ja sitten ylös jostain limaskattomasta paikasta niin siihen ei tartu niin paljon sitä. Sitten sitä voi varovasti huuhtoa ämpärissä ja sitten tuo nyppiminen tietty.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Tanks vinkeistä, täytyy ryhtyä uuteen taistoon ja kokeilla vaikka noita kaikkia, heh.....

Karanteenaus ei tässä tapauksessa auttanut kun tuo raivostuttava "limalurpuke" tuli tuon riccian joukossa alun alkaen tuohon akvaan.

Allas on kasviallas, joten kauhian pimentoon en uskalla pintaa laittaa. Siinä on kyllä myös pistiaa mutta silleen kevyenlaisesti.
jaba
Member
Member

Re: riccia vain pinnalla

Viesti Kirjoittaja jaba »

elisabeth73 kirjoitti:..kö? eli kun olen nähnyt myös niitä niistä tehtyjä kiviä harrastajilla...minulla olis kans sitä limaskaa mutta ricciaa sais tarjota jos jollakulla on liikaa.. heh. meillä limaska tarttuu jaavansammaleeseen ja viihtyy myös pinnan alla.. voi p.
Joo... Meillä Suomen vesissäkin limaska selviytyy "vajoamalla" talven tullen pohjalle ja keväällä se taas "joidenkin kaasujen*" avulla nousee takaisin pintaan.

*En tarkemmin muista kun tuosta oli bilsassa 7.lla :roll:
kami82
Senior Member
Senior Member

Taas meneillään limaskan hävitys... Haavin kaikki kilpukat, ricciat ja pistiat yms. pintakasvit toiseen altaaseen kera limaskan. Sitten haavin kaiken limaskan mitä löysin pois. Lisäsin pinta veden liikkuvuutta. Vuorokauden kuluttua taas ainakin 20 uutta limaskaa pinnalla. Kuinka usein tuo kasvi monistaa itsensä?
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

kami82 kirjoitti:Taas meneillään limaskan hävitys... Haavin kaikki kilpukat, ricciat ja pistiat yms. pintakasvit toiseen altaaseen kera limaskan. Sitten haavin kaiken limaskan mitä löysin pois. Lisäsin pinta veden liikkuvuutta. Vuorokauden kuluttua taas ainakin 20 uutta limaskaa pinnalla. Kuinka usein tuo kasvi monistaa itsensä?
Niin kauan että ei ole enää tilaa, se jakaantuu, sitten jakaantuneet kappaleet jakautuvat...
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Itse otin pienestä altaasta limaskaa riccian joukosta pinnalta ilmastointiteipillä, johon limaska tarttui kätevästi kiinni, mutta riccia alempana ollessaan ei.

Teippiä tässä kuitenkin kuluu kohtalaisen paljon, koska siihen ei tartu kiinni kuin heti ekalla painaisulla, koska sitten teippi kastuu eikä tartu sen jälkeen enää. [;)]
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Uskokaan tai älkää, nujersin tuon limaskan tuolta riccian ja pistian joukosta. Toista viikkoa tuo sota silloin otti ja vielä senkin jälkeen yksittäisiä lehtiä ilmaantui mistä lie, mutta nyt on se suuri hetki kun voin altaani julistaa limaskattomaksi :mrgreen: , jeeeee, ihan sankariolo. 8-)

Miehelle ole takonut niin päähän sen että sinne joka limaskan vielä tuo, saa juosta henkensä edestä karkuun :twisted: .....
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Ei käy tasan onnen antimet.
Meillä taas tykkäisin limaskasta mutta kun nuo omppukotilot syö sen salaattina :mrgreen:
kami82
Senior Member
Senior Member

Taas aamulla parikymmentä yksilöä. En ymmärrä mistä veden uumenista se tulee. Ilmeisesti vuorokaudessa kasvattaa juuren pätkään lehdet ja tekee pari poikastakin. :x

Kun tämän saan kuntoon on tuon pikkuakvaarion vuoro.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Joko alat päästä suomalaisella sisulla eroon tuosta limaskasta?

Itse huomasin että helpointa oli ottaa erinäisiin kulhoihin pintakasveja ja pikkuhiljaa siitä lisätä akvaan ainoastaan aina sellaiset idioottivarmat tupsakkeet.
kami82
Senior Member
Senior Member

Juu hikku piljaa... Tänään muutaman palasen taas haavin pois... harmittaa nyt vaan kun laitoin tuon riccian pikku akvaarioon ja se näyttää menneen ihan hailuksi... toivottavasti ei tyystin kuole.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Millaiset valot siellä pikkuakvassa on? Siis tarkasti putket?
kami82
Senior Member
Senior Member

Seran joku surkee 15 w, empä ole vielä kerennyt panostaa siihen...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Tiesitkin jo varmasti että kovasti valosta tykkää tuo riccia. Se voipi olla niinkin että, jos altaassa on ollut pidempään ja paljon tuota limaskaa, niin on vuorautunut sen riccian ylle jo vähän valovarjoksi, mutta kyllä se siitä virkoaa kun saa issekseen siellä nyt elellä ilman limaskaa, saa taas kunnolla valoa ja heittelet sinne aina väliin nestelannotetta ja jos vain on niin iisiikarpoo.
kami82
Senior Member
Senior Member

Päädyin siirtämään riccian tonne isoon takaisin, vaikka limaska ei ole vielä täysin poissa. Jännä juttu, että muutamassa päivässä meni lähes valkoiseksi, vaikka samat lannoitteet molemmissa altaissa.

Mietin vaan, että onkohan juurikin tuota iisi karpoo tullut laitettua liikaa, on hiukan hankala annostella 1 ml kun ei oo ees ruiskua. Akvaarion pinta jossa riccia lillu oli noin 1,5 cm päässä loisteputkesta oisko se voinut lämmetä liikaa? Tai pikemminkin saada valoa liikaa? Isossa akvaariossa se lilluu ympäri akvaariota ja harvoin on valon alla... No toivottavasti selviää!
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Altaassa jossa on paljon pinnalle kasvavia kasveja + ricciaa jne. on aivan mahdotonta päästä limaskasta eroon. En ainakaan itse koskaan ole onnistunut.
kami82
Senior Member
Senior Member

No älä lannista mua... Oon jo hyvällä mallilla. [;)] Toivottavasti! Kerroin jo edellä kuinka olen síirtänyt toiseen akvaarioon karanteeniin pintakasvit.
rangatanga
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rangatanga »

Tunnen itseni sangen epänormaaliksi, koska ihan tykkään limaskasta.
Alunperin en saanut sitä akvassa pysymään, ilmeisesti kalat söivät sen. Nyt tuolla on muutaman kuukauden pikkulehtisiä killunut, eikä tuo ainakaan vielä lisäänny riesaksi asti.
Saa vain sitten nähdä minä päivänä palaan lukemaan limaskan tuhoamisohjeita... :mrgreen:
Emmää mittää tiiä.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Jerns kirjoitti:Altaassa jossa on paljon pinnalle kasvavia kasveja + ricciaa jne. on aivan mahdotonta päästä limaskasta eroon. En ainakaan itse koskaan ole onnistunut.
Eipä piä paikkaansa :D , terveisin kokemusta on...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”