Hiekan määrä ja hinta
Valvoja: Moderaattorit
Hiekan määrä ja hinta
Kuinka paljon hiekkaa menee altaaseen, jossa pohja on 35*100 cm?
Ja onko kellään tietoa paljonko hiekka tulee maksamaan, kyse on siis hienosta hiekasta? Onko paljonkin eroa hinnassa jos ostaa rautakaupasta eikä akvaarioliikkeestä?
Ja onko kellään tietoa paljonko hiekka tulee maksamaan, kyse on siis hienosta hiekasta? Onko paljonkin eroa hinnassa jos ostaa rautakaupasta eikä akvaarioliikkeestä?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Ehdottomasti...njaa...Sanoisin, että jos vaan mahdollista hakea itse hiekkakuopalta niin se olisi ehdottomasti se edullisin vaihtoehto.sani kirjoitti:Hiekka kannattaa ehdottomasti ostaa rautakaupasta, akvaarioliikkeissä hinta on kaksin-kolmin-nelinkertainen!!!
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Hiekasta
Olen aika uusi harrastaja ja tuo hiekkakeskustelu kiinnostaa. Miksi pitää olla hiekkapuhallushiekkaa? Käsittääkseni se on hienoa ja voi tukkeutua helposti. Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä. Lapolla saa aika hyvin siitä pöyhäistyä liat pois. Onko tämä enemmän "makuasioita"?
Re: Hiekasta
Ei. Hienolla hiekalla riittää kun pistää pari kierteisarvikotiloa pöyhimään pohjaa, karkealla joutuu jatkuvasti lappoamaan ja samalla imee lähes kaiken hyödyllisen aktiivilietteen ulos pohjasta.Kiki kirjoitti:Olen aika uusi harrastaja ja tuo hiekkakeskustelu kiinnostaa. Miksi pitää olla hiekkapuhallushiekkaa? Käsittääkseni se on hienoa ja voi tukkeutua helposti. Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä. Lapolla saa aika hyvin siitä pöyhäistyä liat pois. Onko tämä enemmän "makuasioita"?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Kyllä hiekkapuhallushiekka on hienoa, mutta tuskin sitä tukkoon saa. Pöyhiä sitä ajoittain pitää (elleivät kalat ja kierteissarvikotilot sitä tee). Hieno hiekka on helposti pöllytettävissä toisin kuin normaaliakvaariosora, joka menee helpostikin tukkoon.Kiki kirjoitti:Olen aika uusi harrastaja ja tuo hiekkakeskustelu kiinnostaa. Miksi pitää olla hiekkapuhallushiekkaa? Käsittääkseni se on hienoa ja voi tukkeutua helposti. Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä. Lapolla saa aika hyvin siitä pöyhäistyä liat pois. Onko tämä enemmän "makuasioita"?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hiekka-asiaa vielä
Nyt vähän harmittaa.
Tuliko valittua "väärää" hiekkaa? Akvaario on kypsymässä ja nitriittipiikki menossa. Enää ei taida toimittaa hiekkaa vaihtamaankaan ruveta - vai kannattaisiko?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Hiekka-asiaa vielä
Hiekan edut soraan verrattuna ovat...hmm...joo, ovat ne. Minä kyllä vaihtaisin.Kiki kirjoitti:Enää ei taida toimittaa hiekkaa vaihtamaankaan ruveta - vai kannattaisiko?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Itselläni on reilu 300 litraisessani englannin hienoa hiekkaa (akvaarioliikkeestä ostettu) pitäisiköhän munkin hankkia noita kierteissarvikotiloita, kun niitä niin kovasti kehutaan monessa yhteydessä, vaikka pohja tuntuu pysyvän siistinä ilman niitäkin. Taitavat olla hyviä talkkareita. Syövätkö kasveja ?
Ja Holzig ei sit rupee kiusaa mua
Ja Holzig ei sit rupee kiusaa mua

Jos nyt välttämättä haluaa soraa käyttää siihen on olemassa halvempi vaihtoehto. Menee rautakauppaan ja kysyy sokkelimursketta. Optirocin Salpausselän ruskea on luonnonväristä kiveä. Reilusti alle 10 €/25 kg.Kiki kirjoitti: Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä.
Mother nature is a bitch !
Mother nature is a bitch !
-
- Starting Member
Koska altaaseen tulee oskuja niin hiekkaa on varmaan hyvä olla ihan reilusti, kun tykkäävät pirulaiset tonkia. Jos haluat vaikka kymmenen senttiä niin litramäärän hiekkaa saat helposti laskettu näin:zakka kirjoitti:Ajattelin itekin vaihtaa puhallushiekkaan, paljonko painaa litra hiekkaa et tietää paljonko ostaa:)
Pohja-alaa olis 200cm*50cm eli neliö, 50-60 litraa kait olis ok, vai kun toi on "tiukkaa" tavaraa niin mikä on sopiva paksuus? Kalasto Oskuja ym.
Oliskos 100 kiloo?
20 x 5 x 1 = 100l.
Sitten tosiaan vain jostain ongit selville, että kuinka paljon litra sitä sinun hiekkaasi painaa kiloissa

"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Se on ilmiselvää pohjan vaihdoksessa ja kirkkaassa valossa varmaan suurimmalla osalla. Tottuvat taas kuitenkin, toivottavasti, mutta lisästressinä se voi olla joskus käytännössä pahakin. Pintakasveja ja muuta varjostavaa ja turvaa antavaa sisustusta paljon auttaa. Ja ehkäpä himmennettyjä valoja alkuun, aivankuin kaloja kotiuttaessakin.*Viltzu* kirjoitti:Tulevatko jotkut lajit oikeasti säikyiksi jos pohja-aines on kovin vaaleaa?
Minulla on loistokiipijäkaloja, jotka eivät kirkkaisiin ja vaaleisiin pohjanosiin kertakaikkiaan totu, vaan ne alueet ovat pois niiden elinpiiristä.
Punertavia hiekkoja löytyy ja harjusorakin on yleisilmeeltään mukavasti tummempaa kuin monet muut.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Otanpas tälläsen vanhan aiheen, jos vaikka saisin kommentteja. 
Itselläni on ollut akvaario melkein vuoden, tosin helmikuussa tapahtui akvaarion vaihdos edellisen rikkouduttua. Akvaarion pohjalla on soraa, ja alunperin 1/3 hienoa hiekkaa. Nyt ne ovat aika pitkälti jo sekoittuneet..
Ostin juuri uusia kasveja, kannattaisiko minun vaihtaa hiekkapuhallushiekkaan ennenkuin kasvit ehtivät juurtua soraan? Kaikki täällä niin kovin kehuvat tuota hienoa hiekkaa..
Hiekka on paljon parempaa&käytännöllisempää kuin sora?

Itselläni on ollut akvaario melkein vuoden, tosin helmikuussa tapahtui akvaarion vaihdos edellisen rikkouduttua. Akvaarion pohjalla on soraa, ja alunperin 1/3 hienoa hiekkaa. Nyt ne ovat aika pitkälti jo sekoittuneet..
Ostin juuri uusia kasveja, kannattaisiko minun vaihtaa hiekkapuhallushiekkaan ennenkuin kasvit ehtivät juurtua soraan? Kaikki täällä niin kovin kehuvat tuota hienoa hiekkaa..
Hiekka on paljon parempaa&käytännöllisempää kuin sora?