Hiekan määrä ja hinta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Nakkestus
Starting Member
Starting Member

Hiekan määrä ja hinta

Viesti Kirjoittaja Nakkestus »

Kuinka paljon hiekkaa menee altaaseen, jossa pohja on 35*100 cm?
Ja onko kellään tietoa paljonko hiekka tulee maksamaan, kyse on siis hienosta hiekasta? Onko paljonkin eroa hinnassa jos ostaa rautakaupasta eikä akvaarioliikkeestä?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Hiekka kannattaa ehdottomasti ostaa rautakaupasta, akvaarioliikkeissä hinta on kaksin-kolmin-nelinkertainen!!!

optirockin hiekkapuhallushiekka esim. k-rauta tourutornista Jkl:stä 25 kg alle 7 euroa (ainakin kuukausi sitten oli...) ja taitaa hyvin riittää tuohon altaaseen.
Jari S
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Ostin myös hiekkapuhallus hiekkaa k-rauta kaupasta 40kg säkki 4 euroa eli huomattavasti halvempaa ostaa se sieltä,nyt onkin 120kg hiekan pesu joka ottaa kylläkin oman aikansa :?
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Biltemasta ostin muutama viikko sitten puhallushiekkaa taisi olla 6.50e 25kg. Enpä pesty muuten yhtään oli puhdasta valmiiksi :mrgreen: .
Minka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minka »

Minulle on tulossa 25 kg hienoa hiekkaa biltemasta samankokoiseen altaaseen. Riittäköhän :?? Kokemuksia?
Nakkestus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nakkestus »

Täytyy sitten suunnistaa rautakauppaan :P
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

sani kirjoitti:Hiekka kannattaa ehdottomasti ostaa rautakaupasta, akvaarioliikkeissä hinta on kaksin-kolmin-nelinkertainen!!!
Ehdottomasti...njaa...Sanoisin, että jos vaan mahdollista hakea itse hiekkakuopalta niin se olisi ehdottomasti se edullisin vaihtoehto.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Petunia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petunia »

Viikko sitten ostin k-raudasta 25 kg säkin ja maksoi 4.90 euroa. Akvaarioliikkeessä 10 litraa olisi maksanut jo 30 euroa.
"Puh ?" sanoi Nasu. "Niin Nasu ?" kysyi Puh. "Ei mitään , tarkistin vain että olet siinä".
Kiki

Hiekasta

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Olen aika uusi harrastaja ja tuo hiekkakeskustelu kiinnostaa. Miksi pitää olla hiekkapuhallushiekkaa? Käsittääkseni se on hienoa ja voi tukkeutua helposti. Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä. Lapolla saa aika hyvin siitä pöyhäistyä liat pois. Onko tämä enemmän "makuasioita"?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Hiekasta

Viesti Kirjoittaja jusa »

Kiki kirjoitti:Olen aika uusi harrastaja ja tuo hiekkakeskustelu kiinnostaa. Miksi pitää olla hiekkapuhallushiekkaa? Käsittääkseni se on hienoa ja voi tukkeutua helposti. Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä. Lapolla saa aika hyvin siitä pöyhäistyä liat pois. Onko tämä enemmän "makuasioita"?
Ei. Hienolla hiekalla riittää kun pistää pari kierteisarvikotiloa pöyhimään pohjaa, karkealla joutuu jatkuvasti lappoamaan ja samalla imee lähes kaiken hyödyllisen aktiivilietteen ulos pohjasta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kiki kirjoitti:Olen aika uusi harrastaja ja tuo hiekkakeskustelu kiinnostaa. Miksi pitää olla hiekkapuhallushiekkaa? Käsittääkseni se on hienoa ja voi tukkeutua helposti. Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä. Lapolla saa aika hyvin siitä pöyhäistyä liat pois. Onko tämä enemmän "makuasioita"?
Kyllä hiekkapuhallushiekka on hienoa, mutta tuskin sitä tukkoon saa. Pöyhiä sitä ajoittain pitää (elleivät kalat ja kierteissarvikotilot sitä tee). Hieno hiekka on helposti pöllytettävissä toisin kuin normaaliakvaariosora, joka menee helpostikin tukkoon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kiki

Hiekka-asiaa vielä

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Nyt vähän harmittaa. [:I] Tuliko valittua "väärää" hiekkaa? Akvaario on kypsymässä ja nitriittipiikki menossa. Enää ei taida toimittaa hiekkaa vaihtamaankaan ruveta - vai kannattaisiko?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hiekka-asiaa vielä

Kiki kirjoitti:Enää ei taida toimittaa hiekkaa vaihtamaankaan ruveta - vai kannattaisiko?
Hiekan edut soraan verrattuna ovat...hmm...joo, ovat ne. Minä kyllä vaihtaisin.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Itselläni on reilu 300 litraisessani englannin hienoa hiekkaa (akvaarioliikkeestä ostettu) pitäisiköhän munkin hankkia noita kierteissarvikotiloita, kun niitä niin kovasti kehutaan monessa yhteydessä, vaikka pohja tuntuu pysyvän siistinä ilman niitäkin. Taitavat olla hyviä talkkareita. Syövätkö kasveja ?
Ja Holzig ei sit rupee kiusaa mua :D
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Lea kirjoitti:Ja Holzig ei sit rupee kiusaa mua :D
Eivät syö kasveja ja muutenkin ihan kilttejä, mut juu...liikuskelen tässä taas varmaan "joskus" teilläkinpäin ja voin vaikka kauhaista noita pari kourallista sinullekin.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Juu, kiitoksia kovasti jo etukäteen :D
Nyt mie jään vaan innolla odottamaan, koskas liikut täällä päin, että mäkin saisin niitä talkkareita :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Miepä kuule yksityisveetuilen niin ei tarvitse kaikkien nähdä koska ja missä liikun.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Kiki kirjoitti: Ostin itse sitä kallista akvaariokaupan hiekkaa jonka raekoko on sitä 2-5 milliä.
Jos nyt välttämättä haluaa soraa käyttää siihen on olemassa halvempi vaihtoehto. Menee rautakauppaan ja kysyy sokkelimursketta. Optirocin Salpausselän ruskea on luonnonväristä kiveä. Reilusti alle 10 €/25 kg.
Mother nature is a bitch !
murmeli_85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Blääh. Mä sain akvaarion mukana jotain ihme englanninkivipohjasoraa, sellasii 1-2cm kokoisia pyöreitä kiviä. Taidanpa tästä sitten mennä rautakauppaan ostamaan tota hiekkaa jos on niin hyvää, rupesin tossa mietiskelemään että kasvitkaan ei varmaan kukoista tällä pohjalla [:I]
zakka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zakka »

Ajattelin itekin vaihtaa puhallushiekkaan, paljonko painaa litra hiekkaa et tietää paljonko ostaa:)
Pohja-alaa olis 200cm*50cm eli neliö, 50-60 litraa kait olis ok, vai kun toi on "tiukkaa" tavaraa niin mikä on sopiva paksuus? Kalasto Oskuja ym.
Oliskos 100 kiloo?
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

zakka kirjoitti:Ajattelin itekin vaihtaa puhallushiekkaan, paljonko painaa litra hiekkaa et tietää paljonko ostaa:)
Pohja-alaa olis 200cm*50cm eli neliö, 50-60 litraa kait olis ok, vai kun toi on "tiukkaa" tavaraa niin mikä on sopiva paksuus? Kalasto Oskuja ym.
Oliskos 100 kiloo?
Koska altaaseen tulee oskuja niin hiekkaa on varmaan hyvä olla ihan reilusti, kun tykkäävät pirulaiset tonkia. Jos haluat vaikka kymmenen senttiä niin litramäärän hiekkaa saat helposti laskettu näin:

20 x 5 x 1 = 100l.

Sitten tosiaan vain jostain ongit selville, että kuinka paljon litra sitä sinun hiekkaasi painaa kiloissa :)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
zakka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zakka »

joo sitäpä juuri kysyinkin paljonko se painaa, pari kg/l arvioisin mutta jos joku tarkan arvon tietää, no ostan 100 kiloo aluksi ja katotaan
Ja kymmentä senttiä en ihan laita kun oskut ovat kohta 35 cm ja allas on vain 50 korkea:)
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mikä olisi sopivan tummaa pohja-ainesta että esim. sitruunatetrat pääsisivät oikeuksiinsa ja toisaalta taas sopivan hienoa monnisille?

Tulevatko jotkut lajit oikeasti säikyiksi jos pohja-aines on kovin vaaleaa?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

*Viltzu* kirjoitti:Tulevatko jotkut lajit oikeasti säikyiksi jos pohja-aines on kovin vaaleaa?
Se on ilmiselvää pohjan vaihdoksessa ja kirkkaassa valossa varmaan suurimmalla osalla. Tottuvat taas kuitenkin, toivottavasti, mutta lisästressinä se voi olla joskus käytännössä pahakin. Pintakasveja ja muuta varjostavaa ja turvaa antavaa sisustusta paljon auttaa. Ja ehkäpä himmennettyjä valoja alkuun, aivankuin kaloja kotiuttaessakin.

Minulla on loistokiipijäkaloja, jotka eivät kirkkaisiin ja vaaleisiin pohjanosiin kertakaikkiaan totu, vaan ne alueet ovat pois niiden elinpiiristä.

Punertavia hiekkoja löytyy ja harjusorakin on yleisilmeeltään mukavasti tummempaa kuin monet muut.
lion king
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja lion king »

Otanpas tälläsen vanhan aiheen, jos vaikka saisin kommentteja. :)

Itselläni on ollut akvaario melkein vuoden, tosin helmikuussa tapahtui akvaarion vaihdos edellisen rikkouduttua. Akvaarion pohjalla on soraa, ja alunperin 1/3 hienoa hiekkaa. Nyt ne ovat aika pitkälti jo sekoittuneet..

Ostin juuri uusia kasveja, kannattaisiko minun vaihtaa hiekkapuhallushiekkaan ennenkuin kasvit ehtivät juurtua soraan? Kaikki täällä niin kovin kehuvat tuota hienoa hiekkaa..

Hiekka on paljon parempaa&käytännöllisempää kuin sora?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”