Timanttikääpiöahven - onko kukaan kuullut?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Timanttikääpiöahven - onko kukaan kuullut?
Näin akvaarioliikkeessä aivan ihastuttavan kalan. Altaan kyljessä luki, että se on timanttikääpiöahven. Kala oli kirkkaaan oranssipunainen ja siinä oli pieniä pilkkuja kuin pikkuruisia timantteja, josta varmaan nimikin on tullut. Pilkut olivat valkoisia (ei kai kuulosta pilkkutaudilta. No ei. Pisteet olivat todellakin kauniita). Kalan kooksi täysikasvuisena mainittiin muistaakseni n. 6 cm. Mikähän tuo voisi olla toiselta nimeltään. En löytänyt sitä mistään kirjaston akvaariokirjasta (Tosin en jaksanut kaikkea Axelrodista käydä lävitse). Onko jollain ehdotuksia ja kuvalinkkejä ehdottamastaan kalasta.
260 l, 6 kissaa + coton de tulear Rulle
-
- Junior Member
en olekkaan kääpiölajeista kuullut..
Itselläni on punatimanttipariskunta. Uros on n 10cm ja naaras selvästi pienempi, noin 8cm. On kyllä melkoisia persoonia, mutta ei mielestäni mitään ongelmakaloja. Itse nimenomaan halusin kirjoahvenia, jotka yleensä aina on "ärhäkkäitä". Jos sen kokee miinuksena, on plussat minusta tuntuvammat. Kalojen kuteminen ja poikastenkasvatus on todella kiinnostavaa seurailla, vanhempien hoitaessa poikasiaan. Pienemmille kaloille (jos nyt "suupalankokoisia" ei oteta mukaan
) kalat on ihan kilttejä. Meillä seurana mustatetroja. Pitkässä altaassani on myös avainkirjoahvenia ja niidenkin yhteiselo onnistuu ihan hyvin, avaimet ei ala timanteille ärhenteleen, vaan väistyvät tarvittaessa kiltisti.
Mielipiteeni on että kääpiötöyhtöahvenet ja taistelukalat ovat jopa vielä ärhäkämpiä.. tai ainakin minun edesmenneet yksilöni olivat!
kaikki silti ihania![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itselläni on punatimanttipariskunta. Uros on n 10cm ja naaras selvästi pienempi, noin 8cm. On kyllä melkoisia persoonia, mutta ei mielestäni mitään ongelmakaloja. Itse nimenomaan halusin kirjoahvenia, jotka yleensä aina on "ärhäkkäitä". Jos sen kokee miinuksena, on plussat minusta tuntuvammat. Kalojen kuteminen ja poikastenkasvatus on todella kiinnostavaa seurailla, vanhempien hoitaessa poikasiaan. Pienemmille kaloille (jos nyt "suupalankokoisia" ei oteta mukaan

Mielipiteeni on että kääpiötöyhtöahvenet ja taistelukalat ovat jopa vielä ärhäkämpiä.. tai ainakin minun edesmenneet yksilöni olivat!
kaikki silti ihania
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)