Korun poikasia... apua!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Korun poikasia... apua!
Yhym... Seurallisessa altaassa parisen viikkoa asustellut korurihmakala-pariskunta, ja naikkonen viipottaa nyt pitkin poikin allasta dumdidumdum, kun herra vaanii yhdessä nurkassa ja ajaa porukkaa pois. Hauskan ja pelottavan näköstä, kun pieni koru-sintti heivaa ison mustatetran reviiriltään huitsun kuuseen ja tetra jää hölmistyneenä uiskentelemaan sinnetänne tyyliin "mikäs muhun iski..."
Noh, niin... Selvis tossa äsken syykin, nurkassa kuplapesä jossa pienenpieniä tirrejä sitkuttelee... Mitä mä teen???
Jääkö niistä mitään jäljelle, jos jätän pesän paikalleen (ne mustatetrat nääs)?
Uskaltaako pesää enää siirtää, kun poikaset jo osin liikenteessä?
Onko toivoakaan löytää sapuskaa tommosille tirreille?
Ja onko toivoakaan, että niistä selviäis joku hengissä yleensäottaenkaan?
Jeesatkaa PIAN, jos saa pyytää, ei nyt jouda hakua käyttämään...
Noh, niin... Selvis tossa äsken syykin, nurkassa kuplapesä jossa pienenpieniä tirrejä sitkuttelee... Mitä mä teen???
Jääkö niistä mitään jäljelle, jos jätän pesän paikalleen (ne mustatetrat nääs)?
Uskaltaako pesää enää siirtää, kun poikaset jo osin liikenteessä?
Onko toivoakaan löytää sapuskaa tommosille tirreille?
Ja onko toivoakaan, että niistä selviäis joku hengissä yleensäottaenkaan?
Jeesatkaa PIAN, jos saa pyytää, ei nyt jouda hakua käyttämään...
Jos jätät poikaset sinne seura-altaaseen niin tulevat varmasti syötyä. Siinä vaiheessa kun poikaset alkaa uimaan ja isukki luovuttaa niiden valvomisen, niin poikaset kannattaa siirtää omaan purkkiiin. Poikasten kasvattaminen aika samanlaista kuin taistelukalan poikasten.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
-Nalle Puh
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Meillä myös pienokaisia 40-litraisessa
Syksystä asti olen näitä yrittänyt kudettaa. Nyt kun työkiireiden takia luovuin koko yrityksestä, niin eivätkös pakanat kude ihan salaa! En tiedä milloin, mutta poikaset ovat tosi pieniä! Vielä pienempiä, kuin vasta kuoriutuneet hunajarihman poikaset. Osalla näkyi ainakin eilen vielä ruskuaispussi eivätkä juuri liiku muuten kuin hätistellessä, eli aika vasta ovat varmaan kuoriutuneet. Molemmat emot tuntuvat puolustavan koko akvaarion pintakerrosta kaikkea liikkuvaa vastaan
Toisaalta, ovat kyllä alusta asti olleet aika äksyjä..
Aika mission impossible noita tuosta viidakosta onkia erilleen ennen kuin vähän kasvavat
Ellen sitten kuori koko pintakasvillisuutta. Ehkä olisi helpompi siirtää kaikki muut kalat ja jättää poikaset tuohon kasvamaan..
Hm, olen kasvattanut taistelukalat samalla tavalla kuin hunaja- ja kääpiörihmakalat
Kuinka nopeasti kasvavat? Onko kasvatuksessa mitään erityistä (ruokinta, lämpötila) mitä pitäisi tietää? Paljonko poikasia yleensä tulee kerralla? Moniko selviää aikuiseksi asti?

Aika mission impossible noita tuosta viidakosta onkia erilleen ennen kuin vähän kasvavat

Hm, olen kasvattanut taistelukalat samalla tavalla kuin hunaja- ja kääpiörihmakalat

Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Aika hitaasti nuo mulla kasvo, mutta saattoi johtua kyllä siitä että samassa altaassa (98 litraa) kasvoi taistelukalan poikasia eivätkä saaneet mitään täsmäruokintaa. Muuten siellä altaassa vakiasukkeina sukarapuja ja kuparimonnisia. Nyt ovat n.2 cm ilman pyrstöä ja ikää on muistaakseni nelisen kuukautta. Tosin taistonuorukaisten lähdettyä maailmalle on korun poikasten kasvu kiihtynyt. Nämä ovat semmoisia vahinkolapsia kun niitten emot majailivat vain vajaan viikon tuossa altaassa ennen muuttoa niiden omaan 60 litraseen.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
-Nalle Puh
-
- Starting Member
Korupoijjiista...
Kiitti Jimikkon vinkistä.
Otin ja siirsin kasan varovasti tollaseen poikimislaatikkoon, turvemmassa ehkä siellä kuin vain altaassa. Tosin siellähän niitä sinttejä altaan puolella kuitenkin viipottaa menemään...
Sielläpä ovatten, laatikossa ja altaassa.
Poikasruokaa kävin ostaan, kokeillaan...
Katsotaan mitä tulee, tuleeko muuta ku sanomista
mut yritetään.
Toivossa eläen.
Otin ja siirsin kasan varovasti tollaseen poikimislaatikkoon, turvemmassa ehkä siellä kuin vain altaassa. Tosin siellähän niitä sinttejä altaan puolella kuitenkin viipottaa menemään...
Sielläpä ovatten, laatikossa ja altaassa.
Poikasruokaa kävin ostaan, kokeillaan...
Katsotaan mitä tulee, tuleeko muuta ku sanomista

Toivossa eläen.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Sain parikymmentä tirriäistä kauhottua erilliseen astiaan (parin litran muovinen jäätelölaatikko, jossa neulalla pisteltyjä reikiä helpottamassa vedenvaihtoa). Lootan laitoin kellumaan poikasaltaaseen, jossa ennestään kääpiörihma- ja taistelukalavauvoja kasvamassa.
Onnettomia rääpäleitä ovat! Koko porukka mahtuu helposti piiloon yhden pinnalla kelluvan pistianlehden alle
Onnettomia rääpäleitä ovat! Koko porukka mahtuu helposti piiloon yhden pinnalla kelluvan pistianlehden alle

Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
-
- Starting Member
Uus kersalauma :?
Nyt tolla edellämainitulla pariskunnalla on jo uus kersalauma, ja ihan huomaamatta ovat toimineet. Pöyhäsin kasvikasaa ja hirveä kuhina, kun tirrejä sinkoili sinne tänne. Osan sain pyydystettyä ja siirrettyä omaan lootaan. Osa jäi altaan seinille ja kasveihin, oletin tulevan syödyiksi.
Ja mitä vielä... No osa toki joutunei isompien kalojen ruokalistalle, mutta osa porskuttaa ruokintarenkaan reunassa, jossa niiden ÄITI heitä paimentaa.
Ihmettelin kun akka nakottaa pienel alueel ja kun ruok.renkaaseen oli joutunu kilpukka, niin nostin sen pois... Ja taas alko karuselli, tirrejä sinkoilee... Osan taas pelastin omaan lootaan ja osa majailee vielä siellä ruok.renkaan reunoilla.
Ja jos joku erehtyy poistumaan tai putoaa, niin ÄITI hotkasee suuhunsa ja käy sylkäseen takas muiden kersojen joukkoon.
Onko toi nyt jotain outoa toimintaa, vai ei..?
Koska luulin, että ISÄ on se, joka kersat hoitaa. Ja sekin vaan jonkun aikaa...
Ja mitä vielä... No osa toki joutunei isompien kalojen ruokalistalle, mutta osa porskuttaa ruokintarenkaan reunassa, jossa niiden ÄITI heitä paimentaa.
Ihmettelin kun akka nakottaa pienel alueel ja kun ruok.renkaaseen oli joutunu kilpukka, niin nostin sen pois... Ja taas alko karuselli, tirrejä sinkoilee... Osan taas pelastin omaan lootaan ja osa majailee vielä siellä ruok.renkaan reunoilla.
Ja jos joku erehtyy poistumaan tai putoaa, niin ÄITI hotkasee suuhunsa ja käy sylkäseen takas muiden kersojen joukkoon.
Onko toi nyt jotain outoa toimintaa, vai ei..?
Koska luulin, että ISÄ on se, joka kersat hoitaa. Ja sekin vaan jonkun aikaa...
Re: Korun poikasia... apua!
No niin, tällainen löytyi aamulla altaasta kun piti alkaa siivouspuuhiin;
http://picasaweb.google.com/lh/photo/pr ... directlink
Altaassa asustaa korujen lisäksi hehkurasboroita ja kirsikkasukarapuja. Ja suodatuksen hoitaa mattosuodatin.
Miten kannattaako mun lähtee siirtämään noita poikasia vai antaa olla tuolla vaan?
http://picasaweb.google.com/lh/photo/pr ... directlink
Altaassa asustaa korujen lisäksi hehkurasboroita ja kirsikkasukarapuja. Ja suodatuksen hoitaa mattosuodatin.
Miten kannattaako mun lähtee siirtämään noita poikasia vai antaa olla tuolla vaan?
huhuu... onko tämä labyrinttikalat osio ihan kuollut..
No, eipä ole palsta kuollut. Seurannut olen, muta en ole kirjuutellut mitään. Voisinkin kysäistä yhtä juttua... Olen laittamassa kolmatta allasta. Uusi on 40x40x200 cm. Teenkö siitä rihma-altaan, vai jätänkö ne tuohon normi 180 litraseen? Nyt minulla on kiilakylkien kanssa 3 kultarihmaa, 3 kääåiörihmaa ja helmirihma(leskirouva). Tarja
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
tollainen iso allas ois kiva kun tekis siitä täysin Helmirihmakaloille! Se on yksi maailman kauniimpi makeanveden kaloja!!pirta071+ kirjoitti:No, eipä ole palsta kuollut. Seurannut olen, muta en ole kirjuutellut mitään. Voisinkin kysäistä yhtä juttua... Olen laittamassa kolmatta allasta. Uusi on 40x40x200 cm. Teenkö siitä rihma-altaan, vai jätänkö ne tuohon normi 180 litraseen? Nyt minulla on kiilakylkien kanssa 3 kultarihmaa, 3 kääåiörihmaa ja helmirihma(leskirouva). Tarja