Sukarapukuolemia

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Hermis
Member
Member
Viesti:

Sukarapukuolemia

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Mistähän lähtisin ratkomaan pulmaa, joka on ilmestynyt rapulaan viimeaikoina. Tuli- ja helmisukarapuja löytyy kuolleena harvasen päivä :cry: . Myös nuoria yksilöitä, joten vanhuuteen eivät kuole.

Tässä altaan tietoja:
- litrat: 45 l
- ravusto: 7 helmisukarapua, 3 kimalaissukarapua, + 30 tulisukarapua
- hoitorutiineina vedenvaihto (1-2 ämpärillistä) viikottain, ruokin katkarapulastuilla ja pelleteillä 1-2 päivän välein (yksi pelletti/pieni pala katkarapulastua/pvä)
- tekniikka: Liinasen tekemä suodatin, valaistus yksi loisteputki, ei lämmitintä
- kasvit: argentiinanvesirutto, herttamiekkakasvi, riccia, amerikankilpukka, kellussaniainen, limaska, melalehtilaji, jaavansaniainen
- muu sisustus: pohjalla Rodasand musta hiekka, yksi kanto
- Kasvilannoitukseen PMDD:tä 5 ml/vko

Ja tässä tuoreita vesiarvoja:
- Lämpötila 25 astetta
- nitriitti 0
- nitraatti 1-5 mg/l
- pH n. 5

Tuo pH on meidän vedessä kauhean alhainen, hanavesikin on tuossa viiden paikkeilla. Mielestäni muut asiat ovat kunnossa, joten lähtisinkö nostamaan tuota pH:ta?
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Tuo pH. on aivan liian alhainen sukaravuille. Pitäisi olla siinä 6.5 vähintään mielellään 7.
Jario
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Tuo ph:han on hirvittävän alhainen. 8O
Tuotahan voisi pian kutsua hapoksi, kestääkö mikään kasvikaan tuota.
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Oletko mitannut rauta-arvoja? Tuskin se kuolinsyy olisi (en tiedä kuinka herkkiä sukaravut ovat raudalle?), ennemminkin tuo hyvin alhainen pH, jota ehdottomasti kannattaa nostaa. Sinulla on kuitenkin alhaisessa pH:ssa samaa hiekkaa kuin minulla, jonka kanssa olen taistellut tovin tuon liiallisen raudan yms ongelmien kanssa, siksi nuo rauta-arvot kiinnostaisivat
:)
Meniköhän liikaa OT:ksi :|
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Täällä tulisukaravut kuolivat pois myös, enkä keksinyt mitään syytä. Uudet ravut tippuivat pikkuhiljaa n kuukauden sisällä. PH oli rapulassa 7, kovuudet molemmat 5 luokkaa. Allas oli kypsä, mutta ainoa minkä olen syyksi keksinyt vanhat kupariset vesiputket. Eikös sukaravut ole herkkiä kuparille? Käytin toki vedenparannusainetta aina veden vaihdon yhteydessä mutta ehkä se ei sitonut raskasmetalleja ynnämuuta riittävän tehokkaasti. Hirmuinen harmi tuo oli, ravut olivat tosi nättejä ja mielellään niille olisi suonut hyvät oltavat :(
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

PH on Espoon vedeksi ihan hämmästyttävän alhainen! Käytätkö ihan vesijohtovettä vai tuleeko vesi omasta kaivosta? Tarkistuta vielä pH toisellakin testillä tai vie vesinäyte akvaarioliikkeeseen.

Joka tapauksessa kuten muutkin ovat sanoneet, vesi on liian hapanta ravuille. Nosta hetimiten pH arvoa vähintäänkin 6,5:een.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Kyllä se vesi ihan hanasta tulee (asumme kerrostalossa).

No tänään kävin hakemassa ruokasoodaa ja aloitan pH:n nostamisen. Pitäisikö minun hankkia KH-testi, eikö tuo ruokasooda nosta myös KH:ta? Minulle kun ei ole ihan selvää, mitä teen KH-tiedolla (en ole sitä koskaan mitannut). Voisinpa samalla hankkin myös testin rautaa varten.

Testi, jota käytän pH:n mittaamiseen on sellainen Merckin laboratoriokäyttöön tarkoitettu liuskatesti, jos pH-arvot ovat 0,3 pH-arvon välein välillä 4,0-7,0. Itsellänikin kävi mielessä, että täytyy tarkistaa testin toimivuus. Taidanpa kiikuttaa huomenna töihin vesinäytteen ja mitat pH:n ihan mittarilla.

Ja mitä kasvien kestävyyteen tulee, niin yleisesti ottaen ne rehottaa.

Nyt nyt tarttee sitten tarkistaa tuon seura-akvaarion kalojen pH-suositukset ja nostaa tarvittaessa pH:ta myös siihen altaaseen.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

pH 5 kuulostaa aivan älyttömän alhaiselta, varsinkin jos hanastakin sitä tulee. Kannattaa tarkistaa ne vesiarvot ennen kuin rupeat muuttelemaan mitään. Voi olla, että testisi näyttää väärin.

Kyllä kannattaa tietää myös se KH ja parempi olisi varmaan jos hommaisit toisenlaisen pH-testinkin (tippatesti) tai tosiaan viedä vettä akvaarioliikkeeseen mitattavaksi (silloin varmaan mieluummin sekä hanasta että akvaariosta).
Hermis
Member
Member
Viesti:

Mittasin nyt täällä töissä meidän vedet pH-mittarilla, päin prinkkalaahan se liuskatesti sitten näytti [}:)] :

hanavesi pH 6,9
rapulan vesi pH 7,0
200-litraisen vesi pH 7,0

Täytyy kipaista tänään kauppaan ostamaan sellainen tippatesti, taas sitä nähtiin, että tippatestit kunniaan! Hyvä uutinenhan tuo pH:n oikea arvo on, mutta miksiköhän ne sukaravut eivät sitten pysy hengissä. Ehkä tuo rautatesti kertoo sitten enemmän.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Bromitymolisininen ja JBL:n tippatestin värikartta... [;)]

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... A&start=15
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Hermis
Member
Member
Viesti:

Nyt sain hankittua sen Fe-testin. Oman tulkintani mukaan rautaa olisi 0,1 mg/l. Eli ei ilmeisesti mitenkään liialti.

Onkohan muilla ollut hankaluuksia JBL:n rauta-tippatestin tulkinnan kanssa? Väriasteikko on violetin eri sävyjä, mutta omat veteni olivat sellaisia kellertäviä. Tietääkö kukaan, kuuluko reagenssin olla itsessään keltaista? No, parhaan tuloksen sain, kun laitoin vertailupulloon 5 ml hanavettä ja 5 tippaa reagenssia (aiemmin olin kokeillut, ettei hanavesi muuta reagenssin väriä lainkaan -> hanavedessä ei ole rautaa) ja testipulloon 5 ml rapulan vettä ja 5 tippaa reagenssia. Hanavesi toimi tässä ns. reagenssiblankkina. Rapulan vesi muuttui aavistuksen punertavammaksi. Ja kun vertailupullon asetti väriasteikkokartan väritäplän päälle ja vertasi rapulan vettä, olivat värit vastaavat tuossa 0,1 mg/l:n kohdalla.

Joka tapauksessa, mulla alkaa paukut loppua näihin sukarapukuolemien selvittämiseen. Nuoria tulisukarapuja kuolee 1-2 päivässä :cry: . Mieleeni tuli, että olisikohan mahdollista, että kyseisen ikäluokan poikue olisi jotenkin heikompi kuin aiemmat? Tässä rapulassa on kuitenkin poikueita syntynyt useampia ja hyvällä menestyksellä.

Muoks: Olen aloittanut nyt myös vedenparannusaineen käytön (Tetran AquaSafe), jonkin aikaa minulla oli taukoa vedenparannusaineen käytöstä.
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja airam »

Jatkan tätä ketjua kun aihe on itselle valitettavan sopiva.

Taustatietoja: rapula on 40 litrainen, No3 0, No2 0, GH 6, KH 3, PH n.7. Lämpötila 24-25 astetta. Pumppu Sera air L60. Altaassa kaksi kantoa, kiviä, kasveina jaavansammalta ja-saniaista, vallisneriaa, vesiruttoa ja kääpiökeihäslehteä. Vettä olen vaihtanut n. 10 litraa / viikko. Hommasin sinne la 31.12.06 viisi leväsukarapua ja pe 26.1.07 kymmenen kirsikkasukarapua. Sitten alkoivat ongelmat. Ensimmäinen kirsikkasuka oli kuolleena kuljetuspussissa, mutta ajattelin että sellaista sattuu joskus kuljetuksen aikana. Seuraavat kaksi kuolivat ti 30.1. Perjantaiaamuna 2.2. oli kuolleena yksi leväsuka ja yksi kirsikkasuka, launantaiaamuna 3.2. kuolleena löytyi yksi leväsuka ja viisi kirsikkasukaa. Sunnuntaiaamuna 4.2. oli kuolleena loput. Itku on tullut jo moneen otteeseen :cry: Perjantaina ja lauantaina vaihdoin vettä, kun ajattelin että se olisi auttanut, Tetran vedenparannusainetta ja Bactozymeä olen käyttänyt. Nyt on akvaario tyhjillään odottaa pesua ja desinfiointia. Mutta en tiedä uskallanko aloittaa rapulaa alusta, jos taas jotakin menee pieleen...

Satalitraisessa tetra-altaassa sen sijaan elämä onnellisesti jatkuu!
Hermis
Member
Member
Viesti:

Meillä oli tänään töistä tullessani varsinainen murhenäytelmä vastassa, kuolleena oli nyt kolme tulisukarapua ja yksi helmisukarapu. Nyt monikymmenpäisestä ravustosta taitaa olla enää alle 10 elossa. :cry:

Olen huomannut, että tässä viimeaikoina kuolleet nuoret tulisukaravut ovat olleet hieman epänormaalin näköisiä. Pyrstöosa on ollut laiha ja selkä hieman koukussa. Voisikohan tuolla jyllätä jokin sairaus? No noista tänään kuolleista vain yksi oli sellainen nuori tulisukarapu.

Viimeaikoina myös melalehti ja argentiinanvesirutto ovat alkaneet voimaan huonosti. Argentiinanvesiruton kasvu on pysähtynyt ja melalehdestä syöpyy/mätänee lehdet. Viimeksi kasveille kävi minulla noin, kun kypsyttelin tuota seura-akvaariota ammoniakilla ko. kasvien kera [:I] . No ajattelin sitten, että voisikohan tuolla rapulassa olla sitten jostain syystä ammoniumia. pH näyttää tällä hetkellä olevan 7,5 (tehty Tetran tippatestillä, samaa näytti hanavesi). Ammoniumtestinkin hätäpäissäni ostin, se kyllä näyttää nollaa.

Olen tässä koittanut miettiä, saisinko noita viimeisiä sissejä tuolta mitenkään pelastettua? Esim. laittamalla toiseen altaaseen, jos vaikka tuossa altaassa onkin jotain pahasti vialla? Ongelmana vaan on, että seura-akvaarioon en halua niitä laittaa, jos niillä vaikka sitten olisikin jokin sairaus tai joutuvat sitten muuten vaan rusokirjoahventen ruuaksi. Yksi pikkuallas tuolla olisi, mutta on tyhjillään, ja kun sitä Tetran SafeStarttiakaan ei saa näin pakkasilla, niin kypsytykseen menee varmaan niin kauan, ettei tuolla ole enää ketään hengissä.

No tulipas sitä nyt vuodatettua...

Edit:Tein tuossa juuri vedenvaihtoa rapulaan ja tein seuraavan havainnon: Yksi kimalaissukaravuista on muuttunut sisältä valkoisen sameaksi 8O . Kuva:
Kuva

Eli nuo kohdat, jotka ravusta näkyvät nyt vaaleina, kuuluisivat olla sellaisia läpikuultavia. Liekö tällä jotain tekemistä kuolemien kanssa?
al aq'wah
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja al aq'wah »

Yksi tulisukaravuistani oli ollut lähes koko päivän paikallaan kököttäen (muut liikkuu kokoajan aktiivisesti) ja muuttunut samalla lailla valkoiseksi sameaksi. Läpinäkyviltä kohdiltaan kuin ylläolevassa kuvassa. No, menin kuitenkin sen nyt mestaamaan, en halua muidenkin sairastuvan, kun seassa on yksi raskaanakin oleva. :) Ravut olleet alle kuukauden ja kyseessä on ensimmäinen raskaus.

Mutta siis kysymys on: onko tuo samentuminen sairauden merkki? Aamulla tosin löytyi yksi luotu kuorikin, mutta luulen että tuossa ei ollut uusi kuori kyseessä kun oli kuitenkin selvästi passiivinen ja haavissakaan ei mitenkään pyristellyt,

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja korjattu rivitys.
-Ylläpito
Hermis
Member
Member
Viesti:

al aq'wah kirjoitti:Mutta siis kysymys on: onko tuo samentuminen sairauden merkki? Aamulla tosin löytyi yksi luotu kuorikin, mutta luulen että tuossa ei ollut uusi kuori kyseessä kun oli kuitenkin selvästi passiivinen ja haavissakaan ei mitenkään pyristellyt,
Aika paha mennä varmaan sanomaan, oliko kyseessä minun tapauksessa sairaus. Ongelmat loppuivat, kun vaihdoin mustan hiekan puhallushiekkaan. Sen jälkeen en ole yhdelläkään ravulla nähnyt tuota samentumaa.

Tuosta minun tapauksesta on jo yli puoli vuotta aikaa, joten enää ei taida ko. sukarapuja olla enää elossa (kuolleet vanhuuttaan), mutta kaikki eivät silloin kuolleet, vaikka kato olikin melkoinen.

Jos antaisit lisätietoa altaastasi (koko, vesiarvot, milloin perustettu ja miten kypsytetty, muut eliöt jne.), voisi tuota sinun ongelmaa alkaa miettiä.
piupau
Member
Member

Re: Sukarapukuolemia

Viesti Kirjoittaja piupau »

Laitampa nyt tänne pienen vinkin, jonka huomasin itselläni toimivan.
Asun siis vanhassa kerrostalossa, eikä ole tehty putkiremonttia. Tulisukarapuja on kahdessa eri altaassa, ja rapujen kuolemia on ollut aina silloin tällöin vedenvaihtojen jälkeen, ilman muuta järkevää syytä. Aikani kun tuskailin, löysin JBL:n Biotopol C vedenparannusaineen, tarkoitettu erilaisille ravuille, jonka käytön aloittamisen jälkeen on ravut olleet täysin ok, eikä mystisiä kuolemia ole enään tullut. Aine on ilmeisesti aika uusi tuttavuus Suomessa, mutta meillä ainakin toimi.. :)
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”