Meillä oli tänään töistä tullessani varsinainen murhenäytelmä vastassa, kuolleena oli nyt kolme tulisukarapua ja yksi helmisukarapu. Nyt monikymmenpäisestä ravustosta taitaa olla enää alle 10 elossa.
Olen huomannut, että tässä viimeaikoina kuolleet nuoret tulisukaravut ovat olleet hieman epänormaalin näköisiä. Pyrstöosa on ollut laiha ja selkä hieman koukussa. Voisikohan tuolla jyllätä jokin sairaus? No noista tänään kuolleista vain yksi oli sellainen nuori tulisukarapu.
Viimeaikoina myös melalehti ja argentiinanvesirutto ovat alkaneet voimaan huonosti. Argentiinanvesiruton kasvu on pysähtynyt ja melalehdestä syöpyy/mätänee lehdet. Viimeksi kasveille kävi minulla noin, kun kypsyttelin tuota seura-akvaariota ammoniakilla ko. kasvien kera
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
. No ajattelin sitten, että voisikohan tuolla rapulassa olla sitten jostain syystä ammoniumia. pH näyttää tällä hetkellä olevan 7,5 (tehty Tetran tippatestillä, samaa näytti hanavesi). Ammoniumtestinkin hätäpäissäni ostin, se kyllä näyttää nollaa.
Olen tässä koittanut miettiä, saisinko noita viimeisiä sissejä tuolta mitenkään pelastettua? Esim. laittamalla toiseen altaaseen, jos vaikka tuossa altaassa onkin jotain pahasti vialla? Ongelmana vaan on, että seura-akvaarioon en halua niitä laittaa, jos niillä vaikka sitten olisikin jokin sairaus tai joutuvat sitten muuten vaan rusokirjoahventen ruuaksi. Yksi pikkuallas tuolla olisi, mutta on tyhjillään, ja kun sitä Tetran SafeStarttiakaan ei saa näin pakkasilla, niin kypsytykseen menee varmaan niin kauan, ettei tuolla ole enää ketään hengissä.
No tulipas sitä nyt vuodatettua...
Edit:Tein tuossa juuri vedenvaihtoa rapulaan ja tein seuraavan havainnon: Yksi kimalaissukaravuista on muuttunut sisältä valkoisen sameaksi

. Kuva:
Eli nuo kohdat, jotka ravusta näkyvät nyt vaaleina, kuuluisivat olla sellaisia läpikuultavia. Liekö tällä jotain tekemistä kuolemien kanssa?