Perhoskirjoahventen kutu
Valvoja: Moderaattorit
Perhoskirjoahventen kutu
Huomasin juuri, että perhoskirjoahveneni ovat kuteneet pohjahiekan päälle. Edellisen kerran sama pari kuti kasvin lehdelle, vartioivat kutua reilun vuorokauden ja työpäiväni aikana kutu oli ilmeisesti mennyt parempiin suihin... Onko jotain vinkkiä kuinka voisin edesauttaa kudun selviämistä poikasiksi, ja kannattaako poikaset (jos niitä tulee) kerätä poikasaltaaseen? Muita kaloja on aika runsaasti, joten vähän epäilyttää projektin onnistuminen.
-
noel.runeberg
- Member

- Sukupuoli: Mies
Jos on paljon kaloja on turha haaveilla poikasten kasvavan aikusiksi. Tosin minulla kerran perhoskirjoahvenet kutivat 480litraisessa seura-akvaariossa ja 9 kuukautta myöhemmin bongasin perhoskirjoahvenen. Aika laiha oli mutta hengissä. Oli varmaan piilotellut jossain puskassa koko ajan. Meni kyllä heti pieneen altaseen( 144 l) kun `vanhemmat` huomasivat tämän ja alkoivat nokkia sitä. Ehtivät evät jo vähän haaroittua. Nykyään elelee paksusti pienessä altaassa kardinaalitetrojen kanssa. Ihme että oli piilotellut koko ajan myös `vanhemmilta` muuten olisi varmaan jo kuollut 
-
noel.runeberg
- Member

- Sukupuoli: Mies
Jos haluat poikasten selviytyvän kannattaa laita kutupari erilliseen kutuakvaarioon tai sitten sirtää pelkästään munat jolloin kannataa laitaa ilmastin munien lähelle jotta saavat happirikasta vettä
Minä taas teen punakirjoahventen( kutevat viikottain)kohdalla niin että odotan kuoriutumista jolloin vielä värisevät kutualustalla ja sitten siirrän ne poikasakvaarioon jossa samaa vettä jota oli siinä missä kalat kutivat.
Kuukauden kuluttua tuleekin punakirjoja myyntiin![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minä taas teen punakirjoahventen( kutevat viikottain)kohdalla niin että odotan kuoriutumista jolloin vielä värisevät kutualustalla ja sitten siirrän ne poikasakvaarioon jossa samaa vettä jota oli siinä missä kalat kutivat.
Kuukauden kuluttua tuleekin punakirjoja myyntiin