Sukarapuja syövä suodatin

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
maatsu
Junior Member
Junior Member

Sukarapuja syövä suodatin

Viesti Kirjoittaja maatsu »

Minulla on eheimin (en muista sarjanumeroa) sisäsuodatin 75L sukarapu akvaariossa. Olen kietonut suodattimen sukkahousuihin [;)] , mutta siitä huolimatta kun alan puhdistaa suodatinta siellä on aina kokonainen armeija red cherryjä. Mikä neuvoksi? Toki kaikki on aina hengissä ja saan siirrettyä ne vahingoittumattomina takaisin akvaan mutta että kehtuuttaa...
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Katsoppa se se suodattimen malli tyyppikilvestä, laita kuva tai käy kurkkaamassa vaihtoehdot vaikka Amazonin sivuilta. Kerroppa tämän jälkeen mikä malli kyseessä ja missä päin suodatinta ne rapuset kokoontuu.
-=Rami=-
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja airam »

Mulla 40 litrainen sukarapuallas ja ostin Seran pieniin akvaarioihin (max 60 litraa) tarkoitetun ilmapumpulla toimivan suodattimen. Sopii mm. pieniin poikasaltaisiin. Isompiinkin oli oma malli tarjolla. Mallia en just nyt tietenkään muista :( Mun tietääkseni Tetrallakin on omansa alle 100 litraisiin tarkoitettu "poikasakvaariosuodatin".
maatsu
Junior Member
Junior Member

Se suodatin on Eheim Pickup 2010

Viesti Kirjoittaja maatsu »

Olen siis vuorannut koko systeemin (paitsi veden poistuloaukon) sukkahousuilla. Samoin nuo imukuppikohdat on paljaat. Ja kohta johon rapuset tunkeutuu on tuossa ritilikössä siinä alaosassa ja olempa noukkinut poikasia suodattimen vanustakin...
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Mulla on eheim pickup 2006, mahtuuko sinne ravunpoikasia?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Varmasti on täynnä rapuja jos et imuritilää peitä jollain.
BadGirl
Junior Member
Junior Member

Re: Se suodatin on Eheim Pickup 2010

Viesti Kirjoittaja BadGirl »

maatsu kirjoitti:Olen siis vuorannut koko systeemin (paitsi veden poistuloaukon) sukkahousuilla. Samoin nuo imukuppikohdat on paljaat. Ja kohta johon rapuset tunkeutuu on tuossa ritilikössä siinä alaosassa ja olempa noukkinut poikasia suodattimen vanustakin...
Eli veikkaisin että tuon viestin perusteella myös imuritilät on vuorattu sukkiksilla, ainoa mitä ei oo vuorattu on ilmeisesti se mistä vesi tulee takasin akvaarioon, siis se missä on virtaus.. :D
-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Taitavat sitten mennä Aquaboll'iinkin? 8O
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä menevät, mutta Aquaball on niin avoin että pääsevät sieltä myös helposti pois. Minulla on kaksi noita altaassa ja sukaravut suorastaan viihtyvät patruunoiden pinnalla. [;)]
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

BadGirl kirjoitti:
maatsu kirjoitti:Olen siis vuorannut koko systeemin (paitsi veden poistuloaukon) sukkahousuilla. Samoin nuo imukuppikohdat on paljaat. Ja kohta johon rapuset tunkeutuu on tuossa ritilikössä siinä alaosassa ja olempa noukkinut poikasia suodattimen vanustakin...
Eli veikkaisin että tuon viestin perusteella myös imuritilät on vuorattu sukkiksilla, ainoa mitä ei oo vuorattu on ilmeisesti se mistä vesi tulee takasin akvaarioon, siis se missä on virtaus.. :D
Meillä on 60l poikasaltaassa jokin eheim pickup (näyttää tällä sivulla http://www.amazon.fi/eheimsisasuodattimet.htm ihan alhaalla olevalta keskimmäiseltä) ja juurikin noin ollaan yritetty sukkiksilla parin poikueen aikana vuorata. Poikaset söi tuo suodatin heti jos minnekään tuli pienikään reikä. (Ja ihan ekat viikot oltiin suodatin kiinni, ei olisi muuten tullut mitään). Nyt suunnittelin laittaa tähän altaaseen mm. rapuja, tuo suodatin on siis niillekin vaarallinen? :( Kuinka tuon vuorauksen voisi tehdä jotenkin fiksusti? Koska olen ihan varma että niitä poikasia tuo suodatin ainakin söi myös sukkahousuilla :frown: Tuota tuntuu vain olevan hyvin vaikea vuorata, kun niitä reikiä on joka paikassa.. Ja sukkahousut eivät päästä likaa läpi.

Olen ihan varma että joku neuvoi laittamaan suodatinmattoa tässä ketjussa mutta olen tullut sokeaksi enkä näe sitä viestiä enää. Kuinka sellainen toteutettaisiin tuon mallisessa suodattimessa? Jokin kokonainen "suodatinmattolaatikko" pintaan asti ja suodatin sinne? :)
-riff-
Advanced Member
Advanced Member

Suodatinmatosta leikataan noin sentin vahvuinen vähän imuritilää suurempi levy. Se viritetään ritilän päälle vaikka kumilenkeillä. Riittää estämään rapujen pääsyn suodattimeen ja virtaus ei hidastu.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Moonlight kirjoitti: Olen ihan varma että joku neuvoi laittamaan suodatinmattoa tässä ketjussa mutta olen tullut sokeaksi enkä näe sitä viestiä enää. Kuinka sellainen toteutettaisiin tuon mallisessa suodattimessa? Jokin kokonainen "suodatinmattolaatikko" pintaan asti ja suodatin sinne? :)
Toimii esim näin .
Mullakin on samankaltainen systeemi pikkulaarin Renassa. Imuosan(alaosa) päällä 'suodatinmattopussi' ja yläosa vapaana, että pääsee puhaltamaan veden pihalle. Ei oo näkyny rapusia sisäpuolella enää ton laiton jälkeen.
I'm #1 so why try harder?
Moonlight
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Kiitos molemmille edellisille minun puolestani :) Taidan kokeilla tuota suodatinmattohommelia (kuminauhaa tietenkin, taas piti ajatella niin vaikeasti :roll:) ennen kuin rapusia altaaseen tulee. Toimii varmaan sitten poikastenkin kanssa?
Tuossa suodattimessa taitaa olla niitä reikiä sekä alhaalla että sivulla takanapäin ellen ole ihan väärin tulkinnut (okei avo on enemmän tuo tekniikkapuolen hoitaja meidän akvaarioiden kanssa, en tajua niitä), mutta joka tapauksessa tuollaiset palaset viritettynä ovat varmasti nätimmät ja tehokkaammat kuin sukkahousu.

muoks: tuo toinenkin tapa vaikuttaa kyllä aika siistiltä. Noh, jää avollekin jotain valinnanvaraa ;) t: henkilö jolla on parin viikon porttikielto akvaarioon pöpövaaran takia :P
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Minulla on yhdistetyssä poikas/rapualtaassa juurikin tuollainen suodatinmattosysteemi.

Kuva

Tuossa suodattimessa oli imureikä vain ihan tuolla alhaalla, joten porasin reikiä koko runkoon ja peitin ne suodatinmatolla, jonka kiinnitin nippusiteillä. :D En suosittele nippusiteitä, kumirenksu olisi ollut varmaan järkevämpi vaihtoehto puhdistuksen kannalta. Ei ole yhtään piskuista miljoonakalan poikasta joutunut suodattimeen ja imuteho on hyvä, minkä suodattimen pinnassa olevan roskan määrästä voi päätellä.
Helppo, halpa ja kätevä keino, eikä kalat/ravut joudu suodattimen kitaan.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Eheim Compact -pumpuista ja suodatinmatosta saa helposti tehtyä melko huoltovapaan ja rapuystävällisen suodattimen JJärven ohjeita soveltamalla. Itselläni on kolmessa altaassa ollut tuollainen jo pitkän aikaa, sekä olen tehnyt useita noita myyntiin asti. 300l/h kierrättävä pumppu riittää hyvin pieniin altaisiin ja kun virtauksen ohjaa kohti pintaa niin suodattimen voi piilottaa pohjalle.

Mitä enemmän suodatinmattoa käytetään sitä hitaammin se menee tukkoon. Jos tukkii tavallisen sisäsuodattimen imuaukot suodatinmaton palalla, kannattaa laittaa ehkä hiukan isompi pala mattoa, niin se ei tukkeennu niin helposti.

ohje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”