![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sukarapuja syövä suodatin
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Sukarapuja syövä suodatin
Minulla on eheimin (en muista sarjanumeroa) sisäsuodatin 75L sukarapu akvaariossa. Olen kietonut suodattimen sukkahousuihin
, mutta siitä huolimatta kun alan puhdistaa suodatinta siellä on aina kokonainen armeija red cherryjä. Mikä neuvoksi? Toki kaikki on aina hengissä ja saan siirrettyä ne vahingoittumattomina takaisin akvaan mutta että kehtuuttaa...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Katsoppa se se suodattimen malli tyyppikilvestä, laita kuva tai käy kurkkaamassa vaihtoehdot vaikka Amazonin sivuilta. Kerroppa tämän jälkeen mikä malli kyseessä ja missä päin suodatinta ne rapuset kokoontuu.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Mulla 40 litrainen sukarapuallas ja ostin Seran pieniin akvaarioihin (max 60 litraa) tarkoitetun ilmapumpulla toimivan suodattimen. Sopii mm. pieniin poikasaltaisiin. Isompiinkin oli oma malli tarjolla. Mallia en just nyt tietenkään muista
Mun tietääkseni Tetrallakin on omansa alle 100 litraisiin tarkoitettu "poikasakvaariosuodatin".

Se suodatin on Eheim Pickup 2010
Olen siis vuorannut koko systeemin (paitsi veden poistuloaukon) sukkahousuilla. Samoin nuo imukuppikohdat on paljaat. Ja kohta johon rapuset tunkeutuu on tuossa ritilikössä siinä alaosassa ja olempa noukkinut poikasia suodattimen vanustakin...
Re: Se suodatin on Eheim Pickup 2010
Eli veikkaisin että tuon viestin perusteella myös imuritilät on vuorattu sukkiksilla, ainoa mitä ei oo vuorattu on ilmeisesti se mistä vesi tulee takasin akvaarioon, siis se missä on virtaus..maatsu kirjoitti:Olen siis vuorannut koko systeemin (paitsi veden poistuloaukon) sukkahousuilla. Samoin nuo imukuppikohdat on paljaat. Ja kohta johon rapuset tunkeutuu on tuossa ritilikössä siinä alaosassa ja olempa noukkinut poikasia suodattimen vanustakin...

-Nora
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
-Kahden Aksolotlin valtakunta 500L ja Kimalaispallokalojen ja partamonnien 250L koti-
Meillä on 60l poikasaltaassa jokin eheim pickup (näyttää tällä sivulla http://www.amazon.fi/eheimsisasuodattimet.htm ihan alhaalla olevalta keskimmäiseltä) ja juurikin noin ollaan yritetty sukkiksilla parin poikueen aikana vuorata. Poikaset söi tuo suodatin heti jos minnekään tuli pienikään reikä. (Ja ihan ekat viikot oltiin suodatin kiinni, ei olisi muuten tullut mitään). Nyt suunnittelin laittaa tähän altaaseen mm. rapuja, tuo suodatin on siis niillekin vaarallinen?BadGirl kirjoitti:Eli veikkaisin että tuon viestin perusteella myös imuritilät on vuorattu sukkiksilla, ainoa mitä ei oo vuorattu on ilmeisesti se mistä vesi tulee takasin akvaarioon, siis se missä on virtaus..maatsu kirjoitti:Olen siis vuorannut koko systeemin (paitsi veden poistuloaukon) sukkahousuilla. Samoin nuo imukuppikohdat on paljaat. Ja kohta johon rapuset tunkeutuu on tuossa ritilikössä siinä alaosassa ja olempa noukkinut poikasia suodattimen vanustakin...

Olen ihan varma että joku neuvoi laittamaan suodatinmattoa tässä ketjussa mutta olen tullut sokeaksi enkä näe sitä viestiä enää. Kuinka sellainen toteutettaisiin tuon mallisessa suodattimessa? Jokin kokonainen "suodatinmattolaatikko" pintaan asti ja suodatin sinne?

Toimii esim näin .Moonlight kirjoitti: Olen ihan varma että joku neuvoi laittamaan suodatinmattoa tässä ketjussa mutta olen tullut sokeaksi enkä näe sitä viestiä enää. Kuinka sellainen toteutettaisiin tuon mallisessa suodattimessa? Jokin kokonainen "suodatinmattolaatikko" pintaan asti ja suodatin sinne?
Mullakin on samankaltainen systeemi pikkulaarin Renassa. Imuosan(alaosa) päällä 'suodatinmattopussi' ja yläosa vapaana, että pääsee puhaltamaan veden pihalle. Ei oo näkyny rapusia sisäpuolella enää ton laiton jälkeen.
I'm #1 so why try harder?
Kiitos molemmille edellisille minun puolestani
Taidan kokeilla tuota suodatinmattohommelia (kuminauhaa tietenkin, taas piti ajatella niin vaikeasti
) ennen kuin rapusia altaaseen tulee. Toimii varmaan sitten poikastenkin kanssa?
Tuossa suodattimessa taitaa olla niitä reikiä sekä alhaalla että sivulla takanapäin ellen ole ihan väärin tulkinnut (okei avo on enemmän tuo tekniikkapuolen hoitaja meidän akvaarioiden kanssa, en tajua niitä), mutta joka tapauksessa tuollaiset palaset viritettynä ovat varmasti nätimmät ja tehokkaammat kuin sukkahousu.
muoks: tuo toinenkin tapa vaikuttaa kyllä aika siistiltä. Noh, jää avollekin jotain valinnanvaraa
t: henkilö jolla on parin viikon porttikielto akvaarioon pöpövaaran takia 

Tuossa suodattimessa taitaa olla niitä reikiä sekä alhaalla että sivulla takanapäin ellen ole ihan väärin tulkinnut (okei avo on enemmän tuo tekniikkapuolen hoitaja meidän akvaarioiden kanssa, en tajua niitä), mutta joka tapauksessa tuollaiset palaset viritettynä ovat varmasti nätimmät ja tehokkaammat kuin sukkahousu.
muoks: tuo toinenkin tapa vaikuttaa kyllä aika siistiltä. Noh, jää avollekin jotain valinnanvaraa

-
- Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minulla on yhdistetyssä poikas/rapualtaassa juurikin tuollainen suodatinmattosysteemi.
Kuva
Tuossa suodattimessa oli imureikä vain ihan tuolla alhaalla, joten porasin reikiä koko runkoon ja peitin ne suodatinmatolla, jonka kiinnitin nippusiteillä.
En suosittele nippusiteitä, kumirenksu olisi ollut varmaan järkevämpi vaihtoehto puhdistuksen kannalta. Ei ole yhtään piskuista miljoonakalan poikasta joutunut suodattimeen ja imuteho on hyvä, minkä suodattimen pinnassa olevan roskan määrästä voi päätellä.
Helppo, halpa ja kätevä keino, eikä kalat/ravut joudu suodattimen kitaan.
Kuva
Tuossa suodattimessa oli imureikä vain ihan tuolla alhaalla, joten porasin reikiä koko runkoon ja peitin ne suodatinmatolla, jonka kiinnitin nippusiteillä.

Helppo, halpa ja kätevä keino, eikä kalat/ravut joudu suodattimen kitaan.
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Eheim Compact -pumpuista ja suodatinmatosta saa helposti tehtyä melko huoltovapaan ja rapuystävällisen suodattimen JJärven ohjeita soveltamalla. Itselläni on kolmessa altaassa ollut tuollainen jo pitkän aikaa, sekä olen tehnyt useita noita myyntiin asti. 300l/h kierrättävä pumppu riittää hyvin pieniin altaisiin ja kun virtauksen ohjaa kohti pintaa niin suodattimen voi piilottaa pohjalle.
Mitä enemmän suodatinmattoa käytetään sitä hitaammin se menee tukkoon. Jos tukkii tavallisen sisäsuodattimen imuaukot suodatinmaton palalla, kannattaa laittaa ehkä hiukan isompi pala mattoa, niin se ei tukkeennu niin helposti.
ohje
Mitä enemmän suodatinmattoa käytetään sitä hitaammin se menee tukkoon. Jos tukkii tavallisen sisäsuodattimen imuaukot suodatinmaton palalla, kannattaa laittaa ehkä hiukan isompi pala mattoa, niin se ei tukkeennu niin helposti.
ohje