Ohjeita sukarapujen lisäämiseen?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ohjeita sukarapujen lisäämiseen?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Millainen olis hyvä lisääntymisboxi? Eli riittääkö esim. 10 l muoviterra? Missä vaiheessa naaras sinne? Kauanko on kantoaika? Ohje vedenvaihtoihin? Tarvitaanko tekniikkaa tai sisustusta?

---------------------

Voisiko joku vielä selvittää, että kuinka tämä homma etenee eli kuorenvaihdossako ne munat tulee pois sieltä ravun kuoren sisältä? Ja kantaako se sitten niitä vielä jaloissaan?
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Munat tarttuvat sukaravun pyrstöjalkoihin. Poikasten kuoriutuminen kestää semmoset kolmisen viikkoa.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ahaa! Eli siis ne ovat ensin siellä kuoren alla, kuorenvaihdossa takertuvat jalkoihin ja kolmen viikon päästä niistä tulee pikkurapuja. Taidanpa aloittaa tässä pikkuboxin kypsyttelyn.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Sukarapujen "lisääminen": ota akvaario, laita sinne kaksi (2) eri sukupuolta olevaa rapua ja odota. Kohta sinulla on akvaariossasi runsas populaatio sukarapuja!
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Niin miksi käytät pikkuallasta? Onko sukarapualtaassa kaloja, jotka söisivät poikaset? Jos ei, niin ei niitä emoja minnekään tarvitse siirtää.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ja vaikka altaassa olisikin kaloja, jotka voisivat syödä poikaset, niin mukava jaavansammalpöheikkö tai vastaava toimii turvallisena lastentarhana poikasille. Turha siirtely on aina vähän riskihommaa,kun on noinkin hentoisista eläimistä kyse, varsinkin munia kantavan naaraan.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Luultavasti ne ei säilyis pienenä elossa siellä. Mulla on samassa altaassa töyhtökääpiöahvenpari, joka saa nämä emotkin pysyttelemään päivät pintakasvillisuudessa.

--------------------

Jokin aika sitten yritin pieniä kirsikkasukia. Heti yks joutui töyhtöakan suuhun. Minä kiireesti laittamaan niitä "turvaan" isoon altaaseen, eikä niitä ole enää näkynyt. Sielläkin on kirjoahvenia. Tästä syystä en luota enää yhtään töyhtiksiini.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Tee siitä 10 litraisesta ihan oma rapula. Meillä on samanmoinen "faunaboxi" jossa on crystal redejä ja white pearleja kutakin noin 6 kpl + erikokoisia poikasia. Jossain välissä siirtelen niitä 70 litraiseen kun alkaa olla ahdasta.
70-litraisessa oli alunperin kuparitetroja, mutta ne jahtasivat ihan hullun lailla näitä rapuja(ja taistoa), joten siirtyivät isompaan akvaan elvistelemään. Nyt kyseisessä akvassa on greenejä ja muutamia redejä.
*laa la laa*
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Semmonen ajatus mulla vähän olikin. Se on kans faunaboxi. Kasvattaisin siellä rapuja aikuisemmaksi ja siirrän muihin altaisiin levänsyöjiksi. Tarvitaanko rapulaan suodatin? Käykö se ilmapumpputoiminen? Tarvitaanko muuta tekniikkaa tai soraa?
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Ilmapumpulla toimiva suodatin käy oikein hyvin. Lampuksi käy vaikka pöytävalaisin, johon menee E14 tai E27 kannalla oleva energiasäästölamppu. Megaman merkiltä löytyy kasvilamppu. Kummalla kannalla se on, en nyt muista. Pohjamateriaalia on tietysti hyvä olla. Se, kun on hyvä alusta bakteerikannalle. Ja saa jonkin kasvinkin kasvamaan :D.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Mustaa hiekkaa vasten erottuu poikaset kohtuu hyvin.
*laa la laa*
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Rapula

Rapulassa on nyt akvaariosta otettua englanninsoraa ja vettä, kierteisiä sekä ilmapumppusuodatin pulputtamassa. Lisäsin vielä nitrivec-liuosta. Toiveena pian toimiva rapula.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Meillä on toiminut hyvin kun olen joka päivä vaihtanut noin litran vettä. Värit on kirkkaammat kuin 70 litraisen crystal redien värit.
*laa la laa*
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kirjoittelin tuossa taannoin jutun sukarapujen lisääntymisestä Aponogeton -verkkolehteen:

Aponogeton 7/05

(Sivu 29: Mistä on pienet katkaravut tehty)
-Sami-
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Rapula

Lämmin kiitos kaikille vinkeistä ja ohjeista. Eiköhän näillä saada rapupopulaatio kasvamaan (jos nyt ylipäätänsä lisääntyvät makeassa vedessä).
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Tuolla sun sivulla kuvissa oleva rapu muistuttaa hyvin paljon meidän tummimpia greenejä, jotka ainakin meillä kanniskelevat munia :D
*laa la laa*
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos Samille!

Erityiskiitos sulle Sami vielä linkistäsi. Mä tajusin nyt, että olin vieläkin ymmärtänyt tämän sukarapujen lisääntymisen väärin. Eli ne munat vain siis näyttävät olevan siellä kuoren alla, koska naaraalla ne kuoren reunat peittävät ne uimajalat.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mikä näistä lajeista muuten lisääntyy kaikkein tehokkaimmin? Ihan noin niinkuin meinaan että jos niitä kasvattelisi "virikkeeksi" Bettoille... :twisted:
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Kirsikka- ja vihersukaravut ainakin mulla lisääntyvät tehokkaimmin. [;)]
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Meillä white pearlit kantaa kokoajan munia, ja erikokoisia poikasia viilettää ympäriinsä.
*laa la laa*
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Poikasten kuoriutuminen

Alkaakohan pikkuravut tulla maailmaan, kun emo kauheesti viuhtoo niillä jaloillaan? Aivan niin kuin sitä kutittaisi. Välillä taittaa pyrstönkin mutkalle.
Riinuzka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riinuzka »

Pakko hehkuttaa: meidän pikkurapuset tupsahtivat maailmaan eilen! Nyt olen eilisillan ja tämän päivää tuijotellut nenä kiinni lasissa pikku veitikoita niin, että silmiä särkee. Uskoisin, että kymmenkunta tuolla pusikoissa piileksii, kerralla olen onnistunut laskemaan n. 5-6 yksilöä. Herttaisia söpöläisiä nuo pikkuiset! :mrgreen:
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Meillä on tuollaisia vihersukarapuina myytyjä eriasteisen vihreitä tuolla altaassa kanssa. Pari kantavaa naarasta siirrettiin jokin aika sitten 16l pieneen lasilootaan. Nyt siellä on sitten vauvoja ja naaraat ovat takaisin akvaariossa. Tosin kyllä tuonne akvaarioonkin oli syntynyt pikkusia eli ainakin 3 naarasta oli samaan aikaan kantavana. Kysymys kuitenkin oli, että pitääkö niille pikkuisille siinä pikkuisessa akvaariossa syöttää jotain erityistä?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Ei niille mielestäni mitään ihmeellistä ruokaa tarvitse antaa. Jotain helposti hajoavaa pohjaruokaa itse antaisin, esim. TetraTips.

Ehdin jo miettiä että eikö nuo ostamani 10 kimalaissukaa aio ollenkaan lisääntyä, kuukauden-pari ovat altaassa pyörineet. Eilen kuitenkin neljästä bongaamastani yksilöstä kolme kantoi munia, joten eiköhän sieltä tule lapsosia kohtapuoliin..
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hip hei!

Minä ihmettelin äsken, että kuinkas noi surviaiset ei oo kaikki kelvanneet, kun tajusin, et sehän on yks red cherry. Se sai heti siirron rapulan puolelle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”