Malawi/Tanganjika?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
harkk
Starting Member
Starting Member

Malawi/Tanganjika?

Viesti Kirjoittaja harkk »

Olen kolmatta allastani suunnittelemassa, ja ajatuksena olisi kivikkoaltaan perustaminen. Kaksi muuta ovat runsaskasvisia Aasia-teemaisia altaita, joten kivikkoakvaario toisi kivaa vaihtelua. Nyt en kuitenkaan osaa päättää, olisiko helpointa perustaa allas jonkin E-Amerikkalaisen kääpiökirjoahvenen ympärille vai kenties uppoutua malawi- tai tanganjikamaailmaan.

Olen ihan pihalla malaweista ja tanganjikoista. Olen lueskellut näitä sivuja ja siltikin on jäänyt epäselväksi, kuinka työlästä on pitää ko vesi oikeanlaisena ja kuinka helposti kaikki menee pieleen. Kumpi on helpompi, malawi vai tanganjika? Tuleva allas on Juwel Trigon 190 eli malaweille ilmeisesti hieman turhan pieni?

Eräs ystäväni yrittää tyrkyttää minulle "Burgundin Prinsessoja" eli ilmeisesti tanganjikalaisia "viirikirjoahvenia". Olen löytänyt niistä harmillisen vähän tietoa. Ystävälläni ne elävät tavallisessa vedessä (Hgin vesi, siis pehmeää ja oletettavasti neutraalia-hapanta) ja lisääntyvät kuin kanit. Itse haluaisin säätää veden oikeanlaiseksi, mutta mitäköhän nuo tykkäisivät siitä? Saako ko kalojen poikasia mihinkään, jos lisääntyminen on tuota luokkaa? Toisaalta toivoisin kalojen olevan melko värikkäitä kivikkosisustuksessa, ja sitähän nuo kalaset eivät ole. Siinä mielessä malawi houkuttelisi.

Huh. Kiitos, jos joku jaksoi lukea. Olisiko kellään antaa ideoita, mielipiteitä tai rohkaisua malawin/tanganjikan perustamiseen? Vai onko pitäydyttävä tutussa ja turvallisessa "normaalivedessä" kera Etelä-Amerikkalaisten kääpiökirjoahventen ja ehkäpä joidenkin tetrojen?
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Tanganjikaksi tuo taitaa olla sopiva, malawialtaaksi turhan pieni. Ylläpito ei ole vaikeaa, kun alkuun pääsee. Itse tykkään, että malawialtaan hoito on jopa helpompaa kuin tavallisen, runsaskasvisen altaan.

Jos englanti taipuu niin tuossa prinsessasta tietoa: http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1601
aph-80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aph-80 »

Itse laitoin ensimmäisen malawialtaan viime kesänä, ja hyvinpä nuo ovat hengissä pysyneet :mrgreen: ! Kohtuullisen helppohoitoisia ha värikkäitä otuksia ovat. Itse päädyin malawiin koska mielestäni ovat värikkäämpiä ja nätimpiä kuin tanganjikat. Altaani on samaa kokoluokkaa kuin sinulla, ja jos kaloja ei ole liikaa niin hyvin mahtuvat myös malawit.
Eli malawia suosittelen. Tsemppiä uuden altaan kanssa :)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

malawiksi aivan sopiva. Laittaa sinne 3-4 eriä pineksi kasvavaa lajia.
Tunhan litratilavuus on 230 litraa.

Ne vesiarvojen pito on todella helppoa. Muutama kerta menee, että löytää sen sopivan määrän sitä ainetta ja suosittelen NL-aqua:n malalawi-suolaa.

Minun sivuilla on juttua joistakin malawi- ja tanganjika lajeista. Nyt on vasta muutamasta, mutta pian kirjoitan lisää.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jahonen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Minä rohkaisisin Malawi tai Tangajikan touhuun mukaan vain.

Mitä olen kavereita seurannut, niin vaikeampia ne kasviakvaariot on. Joutuu tekemään kaikenlaisia temppuja, että saisi veden happamaksi.

Malawi ja Tanganjika tarvii emäksisempää ja kovempaa vettä kuin tutut "seuraariot", mutta onneksi juuri emäksisyyden ja kovuuden nosto on helppoa ja halpaa (ruokasoodaa ja askartelukipsiä noin periaatteessa).

Meillä veteen lisätään vedenvaihdon yhteydessä pari-kolme teelusikallista NL-aquan suolaa, siinä kaikki. Kun tuo maksaa sen 8€/500g, niin en tiedä meneekö sentti rikki/vedenvaihto.

T:Jarkko
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Se on muuten "Burundin prinsessa" (Ei burgu :mrgreen: ), Neolamprologus brichardii ynnä muut viirikirjoahvenet.. Itse olen tykästynyt tähän kalaan, nimenomaan brichardiin.
harkk
Starting Member
Starting Member

Burundihan se juu... :)

Kiitokset vastauksista kaikille! Taidan huomata pikkuhiljaa innostuvani.

VilleJ ja muut: Oletteko pitäneet brichardiit lajialtaassa vai onko muita lajeja joukossa? Minne saatte poikaset, ottavatko liikkeet viirikirjoja vastaan? Vähän mietiskelen tätä tanganjikapuolta, kun olisi kaloja jo valmiiksi tyrkyllä. Mutta värikkäämpi toinen laji voisi olla mukava joukossa.

Tai sitten ne malawit...
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Aurinkokirjoahvenet menisivät varmaankin prinsessojen seurana. Lajia saa ainakin NL-Aquasta, minullakin on muutama parisenttinen poikanen kasvamassa.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Jos värejä haluaa, niin Malawi on parempi vaihtoehto. Jos taas haluaa seurata mielenkiintoista käytöstä eikä vaan kalojen aggressiivisuutta, niin sitä löytyy enemmän Tanganjikan puolelta. NL-Aquassa sanoivatkin, että jos haluaa kaloja oikeasti harrastaa, niin sitten suosittelevat hankkimaan Tanganjikan. Itse ihastuin niihin tanganjikalaisiin ihan heti, kun niitä siellä näin. Jossain vaiheessa on mullekin tulossa seeprakotiloahvenia. Vähän on jäänyt projekti vaiheeseen, kun nyrjäytin polveni aika pahasti parisen viikkoa sitten :(.

Tanganjikan puolella nättejä kaloja ovat mielestäni juuri nuo mainitut aurinkomalawiahvenet. Sen lisäksi mustat helmikuonoahvenet (Altolamprologus calvus black) ja kaikki Julidochromikset (mustavalkoisia) ovat omasta mielestäni hienoja.
harkk
Starting Member
Starting Member

Kivaa, on tullut lisää vastauksia, kiitos!

Nuo aurinkokirjoahvenet näyttävät tosiaan kauniilta. Pidetäänkö niitä pareittain vai haaremina? En löytänyt tietoa vielä, jatkan kyllä googlettamista. Prinsessat vissiin elävät ensisijaisesti pariskuntana (+ jälkikasvu).

Kyllä nämä tanganjikalaiset jostain syystä malaweja enemmän kiehtovat. Jos prinsessojen ja leleupien yhdistäminen onnistuisi, niin se vaikuttaisi kyllä hyvältä. Leleupeissa on vissiin muutamaakin väriä? Tuo oranssi on tosi kaunis. Minkävärisiä yleensä on tarjolla?

Tuo seeprakotiloahven on erittäin kiinnostava laji myös. Tulevaan altaaseeni ei kyllä varmaankaan hyvä vaihtoehto. Olen ymmärtänyt, että niiden kanssa ei muita lajeja kannata ottaa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
harkk
Starting Member
Starting Member

Kiitosta paul! Olitkin lisännyt sivuillesi muitakin juttuja sen jälkeen, kun viimeksi kävin katsomassa.

Siis leleupit ovat parvikaloja. Onko sukupuolijakaumalla väliä, siis voiko altaassa olla useampikin koiras? Jostain luin, että sukupuolenmääritys ei ole kovin helppoa ainakaan keskenkasvuisilla.

Tämähän rupeaa pikkuhiljaa hahmottumaan. Täytynee mennä käväisemään NL-Aquassakin jossain vaiheessa.

Vielä pitää pohtia, miten olisi järkevintä toteuttaa prinsessojen totutus tanganjikaveteen, kun ovat ikänsä asuneet hanavedessä. Helpointa minulle olisi, jos kalojen nykyinen omistaja suostuisi hoitamaan homman jo etukäteen [;)] .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”