Palettikala
Valvoja: Moderaattorit
Palettikala
Olen tykästynyt palettikalaan, mutta voinko ottaa sellaisen tuohon 136 litraiseen?
Ennestään siellä on 20 rubiinitetraa, 12 kiilakylkeä, partis, 6 leopardimonnista ja huulirihmakala.
Tuleeko liian täyttä?
Ennestään siellä on 20 rubiinitetraa, 12 kiilakylkeä, partis, 6 leopardimonnista ja huulirihmakala.
Tuleeko liian täyttä?
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Monniset saattaa kyllä saada kutuaikana kyytiä, ja muutenkin.. Tuohon mahtuisiko en sano yhtään mitään. Jos jatkuva poikastulva rähinöiden kera ei kiinnosta, niin ota vaikka kaksi naarasta, ovat pienempiä, parempi luontosia ja myös paljon kauniimpia kuin ukot.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Paletti tosiaan on ahven ja petokala joltain sivuilta luin et antaisi pinnan tuntumas asustelevien kalojen olla rauhas (rihmakala) ja myös pienet parvikalat saisivat olla rauhas mut oli maininta et voi kiusata kilttejä pohjakaloja esim monnisia. Silloin kun itsellä oli paletteja ne olivat siellä partamonnien kanssa ja niiden ne antoi ainakin olla rauhassa. enenmän ne on agressiivisia kutuaikaan ja jos altaas o 2 naarasta voisi päätellä et ne olisi aina rauhallisia... mut eihän noista naisista koskaan tiedä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Aika yksilökohtaista, toiset paletit jättävät tietynlaiset kalat rauhaan kutuajan ulkopuolella, toiset taas eivät jätä silloinkaan ketään. Kutuaikana aggressiivisuus tosiaankin pahenee huomattavasti, mutta kutuajan ulkopuolellakin monet palettikalat ovat niin aggressiivisia, että tykkäävät kiusata ja hyökkäillä kaiken liikkuvan kimppuun. Asia siis pääsääntöisesti selviää vain kokeilemalla. Kahta naarasta voi kokeilla tuohon kokoonpanoon, mutta olisi hyvä olla varalla toinen akva, jos tulee ongelmia.
Fishy fella.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Palettikala
itse olen ihastunut tuohon palettikalaan, mutta mitä olen lukenut siitä kerrotaan paljon kaikkea negatiivista. 240l 120x45x45 on akvan koko eli aika matala. Tällä hetkellä siellä on 9 kerritetraa ja nuori partamonni. Myös helmirihmaa olen ajatellut kun sehän liikkuu enemmän pinnassa ja sitten jotain isompaa pikkukalaparvea palettien kaveriksi.
harmittaa vain kuulla miten agressiivinen se välillä on ja lisääntyy hullun lailla.
olen myös lukenut että olisivat kuitenkin säyseämpiä kuin moni muu kirjoaffen...?
onko kenelläkään kokemuksia kahdesta naaraasta yhdessä?
eli uskallanko ottaa riskiä? löytyisi multa sitten ylimääräinen 45l allas karanteeniksi, ei ole vain käytössä nyt..
harmittaa vain kuulla miten agressiivinen se välillä on ja lisääntyy hullun lailla.
olen myös lukenut että olisivat kuitenkin säyseämpiä kuin moni muu kirjoaffen...?
onko kenelläkään kokemuksia kahdesta naaraasta yhdessä?
eli uskallanko ottaa riskiä? löytyisi multa sitten ylimääräinen 45l allas karanteeniksi, ei ole vain käytössä nyt..
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Junior Member
No minulla nuo hätyyttävät kyllä vain omia aikuisia poikasiaan. Muut ovat saaneet olla rauhassa.
Oli minullakin 1 vähän ärhäkämpi koiras joka hätyytteli melkein kaikkia. Eli kaipa nuokin on kaikki eriluontosia.
Tuo 2 naarasta voi kyllä olla ihan hyvä idea jos ei halua allasta täyttää poikasilla.. kokemusta minullakaan ei kyllä ole siitä miten toimii.
Tällä hetkellä mulla onkin diili partamonnin kanssa joka käy sitä mukaan kudut syömässä, kun niitä tulee.
Niin eivät ole päässeet lisääntymään. 

Tuo 2 naarasta voi kyllä olla ihan hyvä idea jos ei halua allasta täyttää poikasilla.. kokemusta minullakaan ei kyllä ole siitä miten toimii.

Tällä hetkellä mulla onkin diili partamonnin kanssa joka käy sitä mukaan kudut syömässä, kun niitä tulee.

Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
-
- Advanced Member
Nyt nuori palettiparsikunta ollut kohta viikon. Koiras n.7cm naaras 4cm. Ovat nyt kaivaneet hiekkaa 3d taustan alta(on siis ihan irrallaan akvassa ja tukittu sivuilta suodatinsienellä) ja siellä on jo kalan mentävä kolo. Varsinkin koiras käy siellä kolossa ja tullessaan pullauttaa hiekkaa. Mietityttää että kaivavat käytävän sinne taustan taakse....
Voivatko jo näin nuorina alkaa kutemaan? Aika rauhallisia ovat kyllä, hieman koiran ajoi partista pois lähistöltä, muita asukkaita on 8 kerritetraa ja 5 nuolimonnista. Toinen asia ihmetyttää, koiran aina välillä ravistelee kummasti itseään. Hassusti koko kala tärisee hetken, mitähän se tarkoittaa. Kulkevat tiivisti naaraan kanssa yhdessä.
Hauskoja kaloja. Ahkerasti tonkivat pohjaa, koko pohja hauskan reikäinen.
Voivatko jo näin nuorina alkaa kutemaan? Aika rauhallisia ovat kyllä, hieman koiran ajoi partista pois lähistöltä, muita asukkaita on 8 kerritetraa ja 5 nuolimonnista. Toinen asia ihmetyttää, koiran aina välillä ravistelee kummasti itseään. Hassusti koko kala tärisee hetken, mitähän se tarkoittaa. Kulkevat tiivisti naaraan kanssa yhdessä.

-
- Advanced Member
ja jatkan nyt vielä tähän samaan. Täytin eilen tuon kuopan minkä olivat tehneet kun siellä ei mitään näkynyt. Tänään seurailin tetroja ja yhdeltä oli revitty melkein koko selkäevä...Olisiko kyseessä nyt tuo palettikoiras..? Pitäisikö jo olla vähän huolissaan. ja onko tuo kalalle haitaksi että selkäevä on nypitty..? Olen harkinnut että pystyisikö tuon koiraan vaihtamaan eläinkaupassa toiseen palettinaaraaseen. kun ei varmaan täällä kauheasti halukkaita ole ottamaan. VAi voivatko nuo naaraat käyttäytyä agressiivisesti?
Jatkan tähän samaan rimpsuun oman kysymykseni: voiko palettikaloja pitää useamman tytön porukkana? meillä siis poikasia tällä hetkellä ja niiden uusiin koteihin siirtoa tässä mietitään.. Eli tytöt kaksin vai voiko olla useampiakin jos pariskuntana ei siirretä eikä yhtään ukkoa altaassa ole?
-
- Advanced Member
meille ilmestyi pariskunnan ensimmäiset poikaset eilen, tosi pieniä ja läpinäkyviä n. 10 kpl. kuinka usein nuo paletit lisääntyy? koska saa taas odotella uusia poikasia...Mitä olette poikasille tehneet, tietenkin yritän niitä myydä. Ahtaaksihan tuo käy kun kasvavat 240l. Syökö muut kalat poikaset?(2 helmirihmaa, kerrejä, kiilakylkiä, 1 partis...)
onko joku ollut niin hurja että on vain laponnut poikaset....?
ai niin ja kuinka nopeasti nuo paletin poikaset yleensä kasvaa?
onko joku ollut niin hurja että on vain laponnut poikaset....?

ai niin ja kuinka nopeasti nuo paletin poikaset yleensä kasvaa?
Omakohtainen kokemus palettikalan poikasista. Joskus vuosia sitten tyhjensimme akvaariota ja siellä oli kolmen kokoisia paletin poikasia. Ne kasvaa yllättävän nopeasti,ainakin itsellä silloin joskus
-
- Starting Member
itselläni on viisi kappaletta näitä palettikaloja. tarkoitus olisi kyllä luopua kolmesta ja jättää yksi pari.. sain ne tutulta, sillä hänellä oli liika kansoitusta.
ovat olleet ahkeria kaivamaan ja nytkin suodattimen alla kunnon kuoppa. meillä koiraat harrastavat tätä rimpuilua, joka on ilmeisesti jonkinlaista kosiskelua.
eivät ole tapelleet tai häirinneet muita kaloja, mutta selkeät reviirit löytyvät. 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

60l & 100l, syyrialainen hamsteri Elsa
)