Omistaako joku "huntupyrstöistä" karppia?
Mietin vaan onko tuo äitini kasvatti risteytys kultakalasta ja karpista,vai onko kyseistä huntupyrstöä "oikeasti" olemassa?
Olen itse suunnittelemassa uuteen puutarhaamme karppi-lampea, ja tuo huntu-kalanen on niiiin paljon kauniimpi kuin tavalliset lajitoverinsa että tahtoisin samanlaisia yksilöitä omaani!
Liitän kuvia hienosta kalasesta kunhan pääsen kotikotiin ja kameran taakse.
_Marjana_ kirjoitti:Oletko varma että kyseinen kala ei ole tavallinen japanin kultakala huntu evien kanssa?
Kuvassa taitaa olla komeetta-mallin kultakala. Kultiksenhan erottaa karpista helposti, karpilla on viikset ja kultakalalla ei. Kuvia odotellessa...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kyllä karpistakin on olemassa huntueväinen versio. Olen nähnyt kuvia jossain lehdessä jo varmaan yli 10 v sitten, livenä ei (onneksi) ole tullut vastaan koskaan.
sanko kirjoitti:omistaako joku "huntupyrstöistä" karppia?
...mietin vaan onko tuo äitini kasvatti risteytys kultakalasta ja karpista,vai onko kyseistä huntupyrstöä "oikeasti" olemassa...
olen itse suunnittelemassa uuteen puutarhaamme karppi-lampea, ja tuo huntu-kalanen on niiiin paljon kauniimpi kuin tavalliset lajitoverinsa että tahtoisin samanlaisia yksilöitä omaani!
liitän kuvia hienosta kalasesta kunhan pääsen kotikotiin ja kameran taakse.
Yksi vaihtoehto on perhoskoi..
ohessa kuvia.. omasta mielestäni rumia..
Kyllä koikarpista on olemassa huntupyrstöinen muunnos. Olen kuullut käytettävän niistä nimiä butterfly-koi tai angel-koi. En sitten tiedä onko Suomessa ollut tuota jalostusta saatavilla ja toivon hartaasti ettei tule.
Eikö se jo riitä että kultakala on pilattu jalostamalla? Olisivat jättäneet karpit rauhaan.
pitänää huolestua näistä harvoista koti-käynneistä,mutta nyt vihdoin kuitenkin sinne pääsin! kuvat ei ihan onnistuneet,kun tämä kaveri oli aina muiden takana piilossa... MUTTA: viiksiähän tällä EI ollut!!!! epäilen tuota japanin kultakalaa,huntupyrstöistä sellaista siis, kiitos kaikille vastauksista,nyt tiedän millä nimikkeellä lähden lampeeni kaloja hakemaan! ...talokin on vasta vain paperilla,mutta onpahan aikaa etsiä kalasia.
sanko kirjoitti:epäilen tuota japanin kultakalaa,huntupyrstöistä sellaista siis, kiitos kaikille vastauksista,nyt tiedän millä nimikkeellä lähden lampeeni kaloja hakemaan!
Etsi ihan vaan kultakalan nimellä, luonnonmuotoa tai komeettaa. Lammikossa ei taida nuo pidemmälle jalostetut pärjätä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Käydessäni Japanissa n. 4 vuotta sitten kuulin, että Tokiossa joku keisarillinen/kuninkaalinen/tai jotain puutarha oli kuuluisa huntueväisistä karpeista ja niitä ei kuulemma ollu muualla Japanissa... Täytyy tarkistaa tuo paikka vielä....
Enpäs lentänyt retkuun, sanoi kärpänen kun pummia väisti.
On niitä nykyään saatavilla, ennemmänkin nyt kevään tullessa ja lammikkokalojen myyntikautena.
Suomen Akvaariotukun listoille on ainakin tulossa lähiaikoina ja ovat tilattavissa lähiliikkeisiin ympäri Suomen.
Akvaariotukun vähittäismyyntiliike on Akvaariolinna ja Turun seudun liikkeistä tietääkseni kaikki on Akvaariotukun asiakkaita.
Sieltä kyselemään vaan, että selvittävät milloin nuo ensimmäiset saapuneet lammikkokalat vapautuvat myyntiin.
Ne saapuivat tosiaan eilen eli hetki menee karanteenauksessa / tarkkailussa, mutta muuten toimituksia Turkuun on joka viikko.
Kalakaverit kirjoitti:Akvaariotukun vähittäismyyntiliike on Akvaariolinna ja Turun seudun liikkeistä tietääkseni kaikki on Akvaariotukun asiakkaita.
Sieltä kyselemään vaan, että selvittävät milloin nuo ensimmäiset saapuneet lammikkokalat vapautuvat myyntiin.
Ne saapuivat tosiaan eilen eli hetki menee karanteenauksessa / tarkkailussa, mutta muuten toimituksia Turkuun on joka viikko.
Japanissa Tokyon keisarillisessa puistossa on karppilammikossa muutama sata ainakin 50 kg huntupyrstöistä karppia.. todella suuria ja värikkäitä. Jos tuola poikkeaa, kannattaa poiketa myös altaille!
JPuranen kirjoitti:Japanissa Tokyon keisarillisessa puistossa on karppilammikossa muutama sata ainakin 50 kg huntupyrstöistä karppia.. todella suuria ja värikkäitä. Jos tuola poikkeaa, kannattaa poiketa myös altaille!
Meikäläinen käväisi tuolla kesällä 2009. Olin näköjään ottanut karpeista kuvankin, jonka olin jo unohtanut. Kun luin tämän viestin aloin miettiä, että tulikohan noista otettua kuvaa ja huomasin, että kyllä oli tullut otettua.
Liitteet
P7030033.JPG (139.44 KiB) Katsottu 9190 kertaa
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.