Jalustan uusiminen edessä!
Valvoja: Moderaattorit
Jalustan uusiminen edessä!
Meidän 430-litraisessa altaassa on jalustana lastulevykaappi. Allasta reilu vuosi sitten ostaessa oli se jo saanut vähän vettä itseensä, mutta ajattelin, että uusimme jalustan. No aikaa on jo mennyt ja vihdoin aiomme uusia jalustan. Juttuja lukiessa olen miettinyt, että onko kosteusvaurio voinut aiheuttaa altaalle vääntymistä tai muuta haittaa?
Voin laittaa illalla kuvan tuosta jalustasta jos se helpottaa.
Kukahan on edes keksinyt, että akvaariolle laitetaan lastulevyalusta?! Ei oikeen sovelias altaalle, mutta eihän sitä silloin tajunnut, kun altaan osti.
Pelko persiissä aina, että millon se leviää, mutta kun rahatilanne ym ei ole antanut periksi niin ei ole sitten uusittu, nyt aiomme sen uusia vihdoin.
Mites sitten se alumiinijalusta, laitetaanko sen alle vaneria ja tyroksi? Mullainen vaneri ja minkä paksuinen tyroksi on paras? Nyt altaan alla on 5cm paksu, mutta uusi hankitaan toki tilalle.
Että tällästä, jos joku jaksaa vastailla pohdintojani...
Voin laittaa illalla kuvan tuosta jalustasta jos se helpottaa.
Kukahan on edes keksinyt, että akvaariolle laitetaan lastulevyalusta?! Ei oikeen sovelias altaalle, mutta eihän sitä silloin tajunnut, kun altaan osti.
Pelko persiissä aina, että millon se leviää, mutta kun rahatilanne ym ei ole antanut periksi niin ei ole sitten uusittu, nyt aiomme sen uusia vihdoin.
Mites sitten se alumiinijalusta, laitetaanko sen alle vaneria ja tyroksi? Mullainen vaneri ja minkä paksuinen tyroksi on paras? Nyt altaan alla on 5cm paksu, mutta uusi hankitaan toki tilalle.
Että tällästä, jos joku jaksaa vastailla pohdintojani...
No juu, lastulevyjalustat on just parhaita...
Minulla muuton myötä selvisi että Juwelin ihan akvaariokäyttöön tarkoitetun puolitoistavuotta vanhan jalustan kansilevy oli turvonnut kuin pullataikina... Lisäksi koko viritys on uskomattoman hutera, vaihtoon meni. Oikeen karmii ajatella että tuon isomman altaan alla on edelleen vastaava viritys...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Toivottavasti tuo alusta kestää vielä siihen, kun uusi saadaan.
Se mahdollisuus lasien vääntymiseen ym vielä mietityttää. Mutta onko se mahdollista, kun altaassa on hyvät alumiinikehykset ja alla styroksi? Ja allas on Giantin jos siitä on apua
Ja se tuli mieleen kysyä, kun altaan kohdalla lattia ei sitten olekaan aivan täysin suorassa niin voiko niillä säätöjaloilla säätää altaan suoruutta? Ei siinä ole kuin kolmen millin heitto, mutta parashan olisi, että on täysin suorassa.
Tässä nyt vielä kuvaa kaapin reunasta jos siitä saa selvää. Ei eilen ehtinytkään laittamaan kuvaa, mutta tässä se nyt tulee

Se mahdollisuus lasien vääntymiseen ym vielä mietityttää. Mutta onko se mahdollista, kun altaassa on hyvät alumiinikehykset ja alla styroksi? Ja allas on Giantin jos siitä on apua

Ja se tuli mieleen kysyä, kun altaan kohdalla lattia ei sitten olekaan aivan täysin suorassa niin voiko niillä säätöjaloilla säätää altaan suoruutta? Ei siinä ole kuin kolmen millin heitto, mutta parashan olisi, että on täysin suorassa.
Tässä nyt vielä kuvaa kaapin reunasta jos siitä saa selvää. Ei eilen ehtinytkään laittamaan kuvaa, mutta tässä se nyt tulee

En nyt osaa tuohon kysymykseen vastata, mut meillä akvaario (450l) on melkeen sentin vinossa ja hyvin on kestäny.. ainaki vielä
Mut tuli sit tuosta uuden jalustan teosta mieleen, että jos tekis sellasen kaappijalustan vanerista tai mistä levystä nyt sit tekeekään nii oisko mitään ideaa laittaa sellanen kylppäriin tarkotettu kosteussuoja maalin alle?

Mut tuli sit tuosta uuden jalustan teosta mieleen, että jos tekis sellasen kaappijalustan vanerista tai mistä levystä nyt sit tekeekään nii oisko mitään ideaa laittaa sellanen kylppäriin tarkotettu kosteussuoja maalin alle?

800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Mitenkäs olisi liimapuulevy?
Niitä saa vaikka honkkarista tai rautakaupasta, puutavaraliikkeestä myös.
Valmiiksi höylättyä, 20mm paksua.
Itselläni on tarkoituksena tehdä olohuonekelpoinen "hylly"
317l Giantin alle. 130*46 pohja
Tapahtuu siten että;
Valmista levyä joko mittoihin sahattuna tai sahataan itse
Pohjalevy 135*50, samoin kansi
Päätylevyt 50*80
Väliseinät 2kpl 50*80
Porakone, 8mm puuterä ja puutappeja 8mm ja puuliimaa.
Puuruuveja esim 50mm uppokantaisia ja pieni poranterä reiän tekoon (ei puu halkea kun on pieni "alkureikä").
Mitta ja terävä kynä.
Lisäksi aikaa ja hermoja, kaverikaan ei ole pahitteeksi.
Aina voit lisätä hyllyjä niiden seinien väliin tai nikkaroida ovet ja taustalevyn.
Varsin mukavan vaihtoehdon tarjoaa myös ammattikoulun puuseppä opiskelijat. Kannattaa soittaa ja kysyä, ainakin itse opiskeluaikaan tein siellä tilaustöitä.
Toimitusaika voi olla laaja käsite.

Niitä saa vaikka honkkarista tai rautakaupasta, puutavaraliikkeestä myös.
Valmiiksi höylättyä, 20mm paksua.
Itselläni on tarkoituksena tehdä olohuonekelpoinen "hylly"
317l Giantin alle. 130*46 pohja
Tapahtuu siten että;
Valmista levyä joko mittoihin sahattuna tai sahataan itse
Pohjalevy 135*50, samoin kansi
Päätylevyt 50*80
Väliseinät 2kpl 50*80
Porakone, 8mm puuterä ja puutappeja 8mm ja puuliimaa.
Puuruuveja esim 50mm uppokantaisia ja pieni poranterä reiän tekoon (ei puu halkea kun on pieni "alkureikä").
Mitta ja terävä kynä.
Lisäksi aikaa ja hermoja, kaverikaan ei ole pahitteeksi.
Aina voit lisätä hyllyjä niiden seinien väliin tai nikkaroida ovet ja taustalevyn.
Varsin mukavan vaihtoehdon tarjoaa myös ammattikoulun puuseppä opiskelijat. Kannattaa soittaa ja kysyä, ainakin itse opiskeluaikaan tein siellä tilaustöitä.
Toimitusaika voi olla laaja käsite.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Ite oon kyllä vankkumaton lastulevyn kannattaja !!
Se täytyy vaan kasitellä ennen käyttöönottoa.
Eli suosittelen tuota 30mm lastulevyä jota käytetään keittiön pöytälevyina. Siinä on etureuna pyöristetty sillee sopivasti. Sitten se käsittely tehdään kaikkiin reunoihin maalilla niin ettei levyyn pääse imeytymään maalia mistään reunasta. Myös póhjan reunaosat maalataan.
Ja väriskaalaa löytyy satoja erilaisia.
Kannattaa tehdä levystä hieman suurempi kuin akvaario niin saa kivat laskutasot tarvikkeille.
HUOM! Myös lastulevyn reunalistojen allejäävä reuna olisi hyvä maalata.
Liimapuulevy ei kestä kosteutta pitkäaikaisesti. Jos akvaariosta tippuu vettä kuten minulla tippui hapettimesta tuleva vesi kansilasia pitkin ja turvotti liimapuulevyn niin että akvaario alkoi keikkua.
Se täytyy vaan kasitellä ennen käyttöönottoa.
Eli suosittelen tuota 30mm lastulevyä jota käytetään keittiön pöytälevyina. Siinä on etureuna pyöristetty sillee sopivasti. Sitten se käsittely tehdään kaikkiin reunoihin maalilla niin ettei levyyn pääse imeytymään maalia mistään reunasta. Myös póhjan reunaosat maalataan.
Ja väriskaalaa löytyy satoja erilaisia.
Kannattaa tehdä levystä hieman suurempi kuin akvaario niin saa kivat laskutasot tarvikkeille.
HUOM! Myös lastulevyn reunalistojen allejäävä reuna olisi hyvä maalata.
Liimapuulevy ei kestä kosteutta pitkäaikaisesti. Jos akvaariosta tippuu vettä kuten minulla tippui hapettimesta tuleva vesi kansilasia pitkin ja turvotti liimapuulevyn niin että akvaario alkoi keikkua.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Lastulevy on ihan hyvä akvaario jalusta materiaali ja käytetäänhän sitä varsin yleisesti. Se homma vaan perustuu siihen ,että akvaariota hoidettaessa ja pidettäessä ne vedet kuuluu olla siellä altaan sisäpuolella eikä ulkopuolella.
Sanoisin,että kehittävämpi tapa ratkaista ongelma olisi huoltaa sitä akvaariota niin ettei vesi pääse roiskumaan tai makaamaan sinne jalustaan.
Mulla on ollut lastujalusta viisi vuotta ja ongelmia ei ole ollut semmoisia jotka johtuisivat lastun heikosta kosteuden kestosta.
Tosin jos asia oikeasti on ongelma niin silloin voi olla järkevää siirtyä paremmin kosteutta kestäviin rakenteisiin. Vaneri tosiaan nyt paremmin kosteutta kestää mutta alumiini jalusta vielä paremmin. Siihen kun laittaa vaikkapa puu tai peräti kivi tason niin eipä pitäisi kosteuksista olla haittaa.
Sanoisin,että kehittävämpi tapa ratkaista ongelma olisi huoltaa sitä akvaariota niin ettei vesi pääse roiskumaan tai makaamaan sinne jalustaan.
Mulla on ollut lastujalusta viisi vuotta ja ongelmia ei ole ollut semmoisia jotka johtuisivat lastun heikosta kosteuden kestosta.
Tosin jos asia oikeasti on ongelma niin silloin voi olla järkevää siirtyä paremmin kosteutta kestäviin rakenteisiin. Vaneri tosiaan nyt paremmin kosteutta kestää mutta alumiini jalusta vielä paremmin. Siihen kun laittaa vaikkapa puu tai peräti kivi tason niin eipä pitäisi kosteuksista olla haittaa.
En tarkoittanut pintakäsittelemättömiä (sanahirviö) levyjä.
Voihan sen puulevun sutaista vahalla, ihan värittömällä vaikka.
Eipä imeydy vesi puuhun, eikä esim. vedenparantajat jotka myös saattavat värjätä.
Vahapinta kun on myös helppo paikata, ei tarvitse raaputella ja hioa pintoja jos pitää uusia kuluneita kohtia. Senkun sutii uutta päälle ja vòila, taas kelpaa katsella.
Toki jokainen tekee mieltymyksensä mukaan, itseäni viehättää massiivipuu.
---------------------
Sitä kosteussulku mönjää peittämään on varmaankin tarkoitettu se maali.
Muistaisin, siis villi arvaus, kosteussulkulitkussa on mukana väriaine, helpottaa levittämistä, kun näkee mihin asti vedetty.
Värit taisi olla sininen ja vihreä. En itse ainakaan haluaisi sellaisia reunoja katsella.
Voihan sen puulevun sutaista vahalla, ihan värittömällä vaikka.
Eipä imeydy vesi puuhun, eikä esim. vedenparantajat jotka myös saattavat värjätä.
Vahapinta kun on myös helppo paikata, ei tarvitse raaputella ja hioa pintoja jos pitää uusia kuluneita kohtia. Senkun sutii uutta päälle ja vòila, taas kelpaa katsella.

Toki jokainen tekee mieltymyksensä mukaan, itseäni viehättää massiivipuu.
---------------------
Sitä kosteussulku mönjää peittämään on varmaankin tarkoitettu se maali.
Muistaisin, siis villi arvaus, kosteussulkulitkussa on mukana väriaine, helpottaa levittämistä, kun näkee mihin asti vedetty.
Värit taisi olla sininen ja vihreä. En itse ainakaan haluaisi sellaisia reunoja katsella.
Se riippuu mitä maalia aikoo käyttää.
Lähdetään nyt siitä oletuksesta, että nykyään maali kuin maali kuivuttuaan kestää jonkin verran kosteutta ja seisovaa vettä.
Eli jos et lotraa litra tolkulla vettä tai muita nesteitä ympäri akvaariopöytää, niin ei kai siinä kosteussulussa ole paljoa mieltä.
Siinä tapauksessa, jos pöydässä on reunalistoitus, suosittelen mönjäämistä. Sillä vesi tekee pahaa jälkeä jäädessään levyn ja listan väliin muhimaan.
Itse olen pienemmän akvan kanssa käyttänyt sitä konstia, että levitän pöydälle ennen lutraamista pari pyyhettä imemään sen veden joka ei syystä tai toisesta osu sinne tankkiin.
Lähdetään nyt siitä oletuksesta, että nykyään maali kuin maali kuivuttuaan kestää jonkin verran kosteutta ja seisovaa vettä.
Eli jos et lotraa litra tolkulla vettä tai muita nesteitä ympäri akvaariopöytää, niin ei kai siinä kosteussulussa ole paljoa mieltä.
Siinä tapauksessa, jos pöydässä on reunalistoitus, suosittelen mönjäämistä. Sillä vesi tekee pahaa jälkeä jäädessään levyn ja listan väliin muhimaan.
Itse olen pienemmän akvan kanssa käyttänyt sitä konstia, että levitän pöydälle ennen lutraamista pari pyyhettä imemään sen veden joka ei syystä tai toisesta osu sinne tankkiin.
Voi sitä toki laittaa jos mieli tekee ja ei siitä varmaan haittaakaan ole mutta ennenkuin laittaa kannattaa varmaan ottaa selvää mitenkä se vaikuttaa päällä käytettävän maalin tarttuvuuteen ja muihin ulkonäköjuttuihin.-Piia- kirjoitti:Sitä just tarkotin, niinku kirjotin niin onko järkee laittaa maalin ALLE?
*minäkö vaikeesti ymmärrettävä... en suinkaan*
Siis ensinnäkin pitäisi tietää tarkoitatko kosteuseristettä vaiko vesieristettä? Eka on vesimäistä litkua jota ennen käytettiin vesieristeenä ja nykyään primerinä. Vesieriste taas puolestaan on sitkeämpää siveltävää mössöä.
Jälkimmäinen olisi parempi ja suositeltavampi mutta sössö maksaa jonkin verran ja jättää helposti epätasaisen pinnan. Sen päällä tuskin muu maali kuin telalla vedetty lateksi voi näyttää siedettävältä.
Maalikaupassa setä neuvoo lisää jos aihe tulee toteutus vaiheeseen.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen

suo siellä vetelä täällä
En nyt varsinainen asiantuntia ole, mutta olettaisin sen lastulevyn turpoavan kastuessaan siihen suuntaan, johon se on helpointa.
Eli akvaariosta pois päin.
Painoa on kaappisi päällä niin paljon että se turpoaminen tuskin on vääntöä altaallesi aiheuttanut. Todennäköisempää on kaapin kansilevyn haurastuminen, mutta tuskin niin paljoa, etteikö koko massaa kantaisi.
Kosmeettinen haitta taitaa olla suurempi kuin tekninen.
Painoa on kaappisi päällä niin paljon että se turpoaminen tuskin on vääntöä altaallesi aiheuttanut. Todennäköisempää on kaapin kansilevyn haurastuminen, mutta tuskin niin paljoa, etteikö koko massaa kantaisi.
317l +54l (telakalla) + 128l
Kiitos tästä, tätä juuri hainnina1979 kirjoitti:En nyt varsinainen asiantuntia ole, mutta olettaisin sen lastulevyn turpoavan kastuessaan siihen suuntaan, johon se on helpointa.