Ostin uuden akvaarion ja sen alle kehotetaan laittamaan 2cm paksu styrox. Onko se ihan ehdoton juttu? Niin paksuhan näkyy rumasti.
Ei minulla aikoinaan ollut sellaista..
Kyllä sen ihan pienimmistä voi jättää poiskin, mutta suositeltavaa sen käyttö on niissäkin. Yli satalitraisista en kuitenkaan jättäisi enää pois.
Styrox (tai jokin muu pehmuste) tukee pohjalasia, vähentää jännitteitä ja saattaa pidentää näin pienenkin altaan käyttöikää sekä silikonien vaihtoväliä.
Styrox tai retkipatja käy. Se leikataan justa altaan pohjan kokoiseksi ei sen pidä tulla yli reunoista. Styroksin voi päällystää, ettei näytä niin pahalta. Meillä esim jeesusteippiä tms:
Kuvassa näkyy hyvin, että ei se pahannäköinen ole. Vielä siistimmän saa esim reunateipillä (keittiö ym. tasoihin tarkoitettu) sitä saa esim puun näköisenä
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa. kuvia akvasivuni
Calatar kirjoitti:Allas on vain 120 litrainen. Styroxin pitää olla siis niin iso, että yltää reunojen ylikin näkyen rumasti. Voi harmin paikka..
Aikoinaan minulla oli 300 litrainen eikä minulla ollut mitään styroxia tms alla.
Osta Etolasta harmaata solumuovia 18mm niin on lähes saman väristä kuin alumiinikehykset. Tuo solumuovi/retkipatja ei murenu niin kuin styroxsi ja siitä on helppo leikata mattoveitsellä tai terävällä keittiöveitsellä oikean kokoinen pala. Itse laitoin solumuovin päälle tyhjän altaan ja leikkasin mattoveitsellä ylimääräiset ympäriltä pois.
Solumuovissa vaan on se vika, että se litistyy vähitellen niin, ettei siitä itse asiassa enää ole mitään hyötyä. Mulla oli vanhan 140-litraisen alla solumuovia, ja kun akvaario tyhjennettiin, solumuovi oli ohut kuin paperi.
Nykyinen 200-litrainen on tuplalasipohjallinen, ja akvaarioliikkeessä sanottiin, ettei sen alle kannata laittaa mitään. Niinpä se sitten on sellaisenaan oman mukana tulleen puuhyllynsä päällä. Toinen, juuri täytetty altaani on Juwel, joiden alle valmistaja nimenomaan kieltää laittamasta mitään. Tiedä sitten, mikä on paras ratkaisu. Styroxia näyttäisivät monet suosivan.
Mustavaris kirjoitti:Solumuovissa vaan on se vika, että se litistyy vähitellen niin, ettei siitä itse asiassa enää ole mitään hyötyä. Mulla oli vanhan 140-litraisen alla solumuovia, ja kun akvaario tyhjennettiin, solumuovi oli ohut kuin paperi.
Nykyinen 200-litrainen on tuplalasipohjallinen, ja akvaarioliikkeessä sanottiin, ettei sen alle kannata laittaa mitään. Niinpä se sitten on sellaisenaan oman mukana tulleen puuhyllynsä päällä. Toinen, juuri täytetty altaani on Juwel, joiden alle valmistaja nimenomaan kieltää laittamasta mitään. Tiedä sitten, mikä on paras ratkaisu. Styroxia näyttäisivät monet suosivan.
Sempä takia se pitääkin olla jäykää versiota ja vähintää 18mm paksua eikä mitään tarjoustalon jumppa patjaa.
edit: Valmistajan ohjeita kannattaa aina noudattaa niin ei tule takuiden kanssa ongelmia.
Tuo 18mm litistyy noin 10mm 300L altaan alla mutta ei kutistu siitä enempää jos pohja on suht suora.
karihe kirjoitti:Tuo 18mm litistyy noin 10mm 300L altaan alla mutta ei kutistu siitä enempää jos pohja on suht suora.
Hyvä tietää, jos vastaisuudessa tulee tarvetta. Kyllä mä ajattelin laittaa jotain alle, ellei erikseen ole sanottu, ettei tartte tai ei saa. Mulla oli tosiaan jotain retkipatjan tapaista silloin 140-litraisen alla, niin tottakai sellainen sitten litistyi.
Kyllä tämä juttu saa minut nyt tosiaan raapimaan päätä..
Olen jo viikon pyöritellyt asiaa mielessäni enkä pääse mihinkään tulokseen. Kun näin naisena ajattelen niin.. Kun styrox on aivan altaan kokoinen eli leikataan aivan metallireunoja pitkin ja sitten siihen päälle läjäytetään painava akvaarion... ... Eikö se styrox painu enemmän lyttyyn juuri niiden metallireunojen alta, kun ne ovat hieman alempana.. Eli eikö tuosta nyt ole sitten haittaa sille pohjalle tai eikö koko akvaario voi muljahtaa joltakin reunalta pois styroxin päältä
Huomaattekos - joukkoonne on saapunut hieman liikaa ajatteleva blondi
Mustavaris kirjoitti:Toinen, juuri täytetty altaani on Juwel, joiden alle valmistaja nimenomaan kieltää laittamasta mitään.
Niinkä Juwel kieltää Ihan hyvä tietää, mulle nimittäin tulossa 400 litrainen Juwel-allas kaapistoineen helmikuun alussa ja itse olisin kyllä sinne alle alkanut tuota solumuovia tunkemaan. Mutta ei kai sitä nyt sitten tarviikaan....?
Minulla ei ole muuten vartavasten akvaariolle valmistettua tasoa vaan yhtä suurta ja vahvaa tasoa tukevoitetaan parilla lisäjalalla. Meinasin jättää laittamatta styroxin aivan ulkonäköseikkojen vuoksi. Sitten aloin miettimään sitä, että mitäpäs jos taso onkin vaikkapa millin tai pari kiero ja se vääntää akvaariota. Hui!
Siksi siis laitan jotain alle vaikken millään haluaisi. Eräs ystäväni aikoo tuoda minulle 3cm paksua polyuretaanilevyä. Mitenkähän sellainen mahtaisi pelittää??? Pitäisiköhän minun kysyä asiaa ihan altaan valmistajalta..?
Calatar kirjoitti:Kun styrox on aivan altaan kokoinen eli leikataan aivan metallireunoja pitkin ja sitten siihen päälle läjäytetään painava akvaarion... ... Eikö se styrox painu enemmän lyttyyn juuri niiden metallireunojen alta, kun ne ovat hieman alempana.. Eli eikö tuosta nyt ole sitten haittaa sille pohjalle tai eikö koko akvaario voi muljahtaa joltakin reunalta pois styroxin päältä
Huomaattekos - joukkoonne on saapunut hieman liikaa ajatteleva blondi
Täällä toinen blondi kertoo sinulle, että olet juuri ymmärtänyt sen jujun minkä takia akvaarion alle laitetaan palanen styroxia. Kehykset painuvat styroxin sisään ja loppu tukee akvaarion pohjaa niin kuin sen tarkoitus onkin. Lisäksi tukee kehyksiä, jotka haluavat olla suorassa vaikka alusta olisikin propellilla, kehyksen sisällä oleva lasi kun ei halua taipua hyllyn mahdollisiin epämuodostumiin. Se vähän riippuu kehyksien mallista, kuinka paksu pehmike sinne alle pitää laittaa. Kovin korkeiden kehysten kanssa ei yhdestä sentin paksuisesta retkipatjasta ole mitään hyötyä, mutta kehyksettömän altaan kanssa se toimii. Kehyksetön nyt ei tarvitse sillälailla tukea pohjalasiin, vaan retkipatjan funktio on tasata alustan epätasaisuuksia. Pikkuinen hiekan jyvä altaan ja hyllyn välissä on epäkiva juttu. Jos siinä on retkipatja, hiekanjyvä on yhdentekevä juttu.
Calatar kirjoitti:Olen kuitenkin ajatellut, että on parempi kysellä tyhmiä kuin toimia tyhmästi!
Aamen. Kaikkea ei tarvitse kokeilla (mokata) itse kun vaan jaksaa kysellä ja hämmästellä ja kyseenalaistaa ja ihmetellä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jep, viksut kysyy ensin, ja tyhmä kysymys on se, jota ei tehdä!
Itsellä aikoinaan 150 litrainen alkoi vuoden käytön jälkeen vuotaa, alla ei siis ollut mitään. Onneksi oltiin telkkua katsomassa, kun alkoi kuulua ensin tippumista, sitten lirinää, ja kohta valui vesi altaasta koko alasauman alueelta. Sen jälkeen on ollut styroksi alla kaikissa altaissa, sen päällä ja reunojen alle taiteltuna sopivan värinen vahankangas, niin en näykkään sieltä juuri lainkaan.
Vähän sivuan mutta jäin miettimään omaa 500 litraista kehyksellistä allasta joka on alumiinijalustalla. Alla on 1 cm styroxi. Olen esteettisetä syystä rakentanut styroxin eteen listan jonka nyt poistin. Näyttää siltä kuin styroxi ei olisi yhtään painunut altaan painosta vai painuuko vaan niin että se ei näy?
Itselläni kaikissa altaissa aina ollut alla styrox eikä yksikään ole alkanut vuotamaan. Isompiin altaisiin vaihdettaessa altaiden tyhjennyksen jälkeen on käytännössä nähnyt, kuinka asia tosiaan toimii kuten Millia kirjoitti eli kehysten kohdalta styrox painunut enemmän kuin muualta pohjalasien kohdalta.
Itselläni kanssa styroxit "naamioitu" ja kissoilta suojattu (repivät pirulaiset (kaksi kolmesta) styroxia muuten) jeesusteipillä sekä viimeisimmässä seeprakuvioisella, muovitetulla paperilla. Siitä tuli aika hauska
Trinket kirjoitti:Niinkä Juwel kieltää Ihan hyvä tietää, mulle nimittäin tulossa 400 litrainen Juwel-allas kaapistoineen helmikuun alussa ja itse olisin kyllä sinne alle alkanut tuota solumuovia tunkemaan. Mutta ei kai sitä nyt sitten tarviikaan....?
Ohjeissa tosiaan sanotaan, ettei saa laittaa mitään alle:
"The JUWEL Aquarium is built with a special bottom frame for security. The aquarium should be placed directly onto the cabinet. DO NOT place any additional support, e.g. polystyrene, under the aquarium since this is not necessary with our aquariums."
Tämä siis lainaus Juwel Rekord 96:n ohjeista. Mulla on akvaarion alla Juwelin oma kaappi eikä nyt siis välissä mitään.
Täällä taas. Sain tänään veljeltäni routaeristelevyn, joka on 5cm paksu.
Parikin tuttavaani on sanonut, että se käy tähän tarkoitukseen jopa paremmin kuin styrox. Onko näin? Haittaako kun se on niin paksu?
Calatar kirjoitti:Täällä taas. Sain tänään veljeltäni routaeristelevyn, joka on 5cm paksu.
Parikin tuttavaani on sanonut, että se käy tähän tarkoitukseen jopa paremmin kuin styrox. Onko näin? Haittaako kun se on niin paksu?
Routaeristelevy on yleensä liian kova, eli ei painu kasaan "kevyen" akvaarion alla.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mikkor kirjoitti:Saakos Karihe Etolasta paksumpaa kuin tuota 18 mm solumuovia? Ja onko pahan hintaista? Vai riittäiskö tuo 18 mm 740 litraisen alle?
En tiedä saako paksumpaa mutta kyllä 18mm pitäisi riittää jos alustassasi ei hirveitä mutkia ole. Tuon solumuovin/styroksin idea on estää altaaseen tulevia jännitteitä. Niitä voisi olla akvaarion jalustan kierous , hiekanjyvä lasin ja pöytätason välissä, mahdollinen pöydänjalan notkahdus lattiapintamateriaaliin. Vaikka altaasi on 740L ei sen paino yhteen kohtaan jakaudu ja jos solumuovi on hyvin paksu (vaikka tuplat eli 36mm ) saattaa tulla altaalle huojumis ilmiötä kun allasta huoltaa .