Minulla on 180-litrainen akvaario ollut reilu kolme kuukautta. Asukkeja on tällä hetkellä 6 katinkultamonnia, punakääpiöahvenpariskunta ja 11 kuparitetraa. Kalat voivat hyvin ainakin näin aloittelijan silmin. Pohjalla on hienoa hiekkaa, kasveja on muutama vallisneria, kaksi jättiläismiekkakasvia (ovat vielä pieniä) ja kolme punalehtistä kasvia lat. Ludwigia glandulosa "perennis", suomenkielistä nimeä en kasville tunne. Kasvit kasvavat reipasta tahtia. Minulla on hiilidioksidilevitin ja suodattimena porisee EHEIM 2215. Muuta sisustusta on mangrovejuurakko, muutamia kiviä ja yksi kookospähkinä. Lamppuina 2xSylvania AquaStar 30W.
Vedenvaihdon teen kerran viikossa, kerrallaan n. 50 litraa. Vesiarvot ovat toistaiseksi olleet kohdallaan, nitraatti oli kolme viikkoa sitten 25, jolloin tein ylimääräisen vedenvaihdon ja arvo tippui "tavallisiin" lukemiin.
Kysymyksiin:
1) Olimme joulun jälkeen 4 päivää matkalla, kalat kotona ilman ruokaa, valo toimi ajastimella klo 13-21.30 kuten muulloinkin. Palatessamme tänään vesi oli sameaa, ehkä hivenen vihertävää. Sähkökatkoa ei ole ollut. Otin suodattimen irti ja katsoin sisustat. Massat sekä karkea ja hienosuodattimet olivat likaisia, hienosuodatinlevyn vaihdoin ja huuhtelin massat hyvin pikaisesti. Olen epätietoinen, teenkö tässä jotain väärin. Pitäisikö osa roskaisista/likaisista massoista jättää huuhtelematta? Ei kai tässä muuten mitään, mutta kun hienosuodatin oli kaksi viikkoa sitten vielä ruskeampi ja tosi likainen. Ei ole varmaan hyväksi vaihtaa hienosuodatinlevyä näin usein, mutta miten sitten toimia, kun se on likainen?
2) Mistä samennus voi johtua? Sitä oli ehkä hieman jo ennen joulua, mutta pistin sen vedenvaihdon ja muun "huoltomylläyksen" piikkiin (lasien puhdistus, kasvien karsiminen ym). Pitäisikö valaistusta muuttaa?
3) Hiekassa on näkynyt lasia vasten jotain kirkkaanvihreää (kuin Fairy-tiskipesuainetta) muutamassa kohtaa parin senttimetrin alueella...hiekkaa sekoittaessa vihreä häviää. Mitä se mahtaa olla?
4) Vallisneriassa on välillä pieniä mustia tupsuja, levää luulisin. Mitähän levää se on ja onko haitallista? Olen nyppinyt ko. kasvinosat, joissa tupsuja on näkynyt, pois.
Kiitos jo etukäteen, jos joku osaisi minua auttaa.