Aaargh!! Valkoista höhhö -kakkaa
Valvoja: Moderaattorit
Aaargh!! Valkoista höhhö -kakkaa
Sain viime viikolla uuden ison kiekon. Se ei ole koko aikana minulla syönyt yhtään mitään, ei edes hyttystoukat kelpaa vaikka niitä on tottunut syömään. Eilen pasko tuollaista valkoista epämääräistä joka roikkui perässä ja oli muutaman sentin mittaista. Epäilen että suolistossa jotain häikkää. Muuten on norm. väri ja ui muiden seurassa. Olen nyt tiedustellut miten kala söi aikaisemmassa paikassa viime aikoina, ei vielä vastausta. Muut kiekot mulla ok. Vesi 6.8, kh 2, ei nitriittiä. Mitä kantsis tehä ? (Sorry, en ehdi nyt etsimään aikaisempia topiceja!)
Ensi töikseen nosta lämpötila tuonne 31-32 asteeseen (vähitellen).
Sitten tosiaan selvitä mitä on aiemmin syönnyt.
Itselläni oli sama ongelma syömättömyys yhdellä isolla villillä kiekolla jonka hankin muutama viikko sitten. Kaveri ei huomioinut normaalia surviaista eikä sydän mössöä. Kauppiaalta sain tietää kalalle syötetyn isoa surviaista ja ostin niitä itse myös.
Lämpötilan nosto ja nämä isot surviaiset saivat meidän "jätin" vihdoin syömään, nyt jälkeenpäin ovat jo pienemmätkin kelvanneet.
Sitten tosiaan selvitä mitä on aiemmin syönnyt.
Itselläni oli sama ongelma syömättömyys yhdellä isolla villillä kiekolla jonka hankin muutama viikko sitten. Kaveri ei huomioinut normaalia surviaista eikä sydän mössöä. Kauppiaalta sain tietää kalalle syötetyn isoa surviaista ja ostin niitä itse myös.
Lämpötilan nosto ja nämä isot surviaiset saivat meidän "jätin" vihdoin syömään, nyt jälkeenpäin ovat jo pienemmätkin kelvanneet.

Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Eli ennen ON syönyt pääasiassa punaistahyttystoukkaa, mutta edes se ei NYT kelpaa. On ihan pulskassa kunnossa. Koitikin juuri tiedustella onko syömättömyyttä ollut kalalla jo silloin hänen luonaan. Veden lämmön olenkin jo eilen nostanut 28:sta 30:een. Katsoin kuvaa heisimadosta ja on kuin, mutta tällä kaverille roikkui vain yksi valkoinen epämääräinen "rihma" peräsuolesta.
Se saattaa olla myös niitä syötyjä surviaisen jämiä jota jätöksenä tulee ulos.
Usein käy niin että kun uuden kiekon tuo altaaseen niin vie viikon ennenkuin se alkaa syömään.
Lämpötilan nosto saa yleensä ruokahalut syttymään saattaahan toki olla että kalalla on jotain suolisto matoja/pöpöjä mutta seuraisin viellä asiaa.
Usein käy niin että kun uuden kiekon tuo altaaseen niin vie viikon ennenkuin se alkaa syömään.
Lämpötilan nosto saa yleensä ruokahalut syttymään saattaahan toki olla että kalalla on jotain suolisto matoja/pöpöjä mutta seuraisin viellä asiaa.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Lueskelin viikonloppuna artikkelin "terve kiekkokala", jossa mainittiin seuraavaa...
...Pysyvä, voimistuva stressitila johtaa suolen limakalvon
irtoamiseen, mikä näkyy pitkinä, valkoisina, venyvinä ulosteina. Kalat lopettavat syömisen
miltei tyystin...
...Jos kalojen ulosteet ovat pitkiä, valkoisia ja venyviä tai helminauhamaisia, niin
suolen sisäpinta on jostain syystä epäkunnossa. llmiön voi aiheuttaa pitkään koettu
stressitila, vääränlainen hoito, heikohko ruoka tai suolistoloistartunta....
Koko artikkeli löytyypi "artikkelit" osiosta.
...Pysyvä, voimistuva stressitila johtaa suolen limakalvon
irtoamiseen, mikä näkyy pitkinä, valkoisina, venyvinä ulosteina. Kalat lopettavat syömisen
miltei tyystin...
...Jos kalojen ulosteet ovat pitkiä, valkoisia ja venyviä tai helminauhamaisia, niin
suolen sisäpinta on jostain syystä epäkunnossa. llmiön voi aiheuttaa pitkään koettu
stressitila, vääränlainen hoito, heikohko ruoka tai suolistoloistartunta....
Koko artikkeli löytyypi "artikkelit" osiosta.
Olen artikkelin lukenut. Olen jo miettinyt kalan paluttamista entiseen kotiinsa mutta taas sekin stressaa kalaa. Ei ole väritykseltään yhtään tumma ja ui muiden mukana, välillä menee piiloon. Ei vieläkään ole, ainakaan minun tarkkailun alla, ruokaa maistanutkaan. Kuulemma söi entisessä paikassa normaalisti ja on saanut flubenol kuurin puoli vuotta sitten.