Mustaneontetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Mustaneontetrat

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Viikon ajalta on nyt kokemusta mustaneontetroista.

Ja mielestäni on aika aliarvioitu laji, monet on sanoneet, että on ihan liian vaatimaton kala. Väritön ja tylsä.

Mulla vasta 5 kappaletta tätä lajia, 20 tulossa ensi tai seuraavalla viikolla ja innolla jo odotan lisäystä.

Aika säikkyjä nuo tuntuu olevan, varsinkin kun meidän 1,5vee menee juoksemaan akvaarion lasin viereen akvaariota päästä päähän, säntäilee kalat pitkin akvaariota. Varsinkin valojen ollessa päällä ei mustaneontetroja tahdo nähdä intianvesitähdikin seasta, jonne piiloutuvat.

Mut valot kun sammuu, alkaa elämä. Painetaan pitkin poikin akvaariota ja uidaan ihan pintavedessä. Albiinomonnisia ihmettelevät, kun nämä yhtäkkiä pyrähtävät mustaneontetrojen parven keskelle.

Mielenkiinnolla odotan parven kasvua, miten vaikuttaa käyttäytymiseen.
317 L (sekala)
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Samaa mieltä olen kanssasi, aivan liian aliarvostettu tetralaji!

Mulla on kokemusta nuista ehkä kahden viikon ajalta.. :) Mutta ovat valloittaneet sydämmeni. Aivan ihania.

Meillä on sama homma, ovat kovin säikkyjä. Meillä ei ole mitään erikoisen vilkasta tuo liikenne akvaarion ohitse, sillä akvaario on eteiskäytävässä ja siitä kuljetaan tietenkin vain mennen tullen ulos sisälle. Ja hirveän kova en ole ramppaamaan pihalla [;)]
Valoisaan aikaan mustaneonit piilottelee melkein pohjan tuntumassa. Ajattelin aluksi että onkohan ne kipeitä kun tekevät niin, kun eiväthän ne ole pohjakaloja 8O Mutta valojen sammuessa uskaltautuvat tulla uimaan ihmisten ilmoille. Joskus nuolimonnit luulevat olevansa osa parvea (niillä on just samanlainen väritys :D ) ja uivat ihan parven mukana. Tetrojen noustessa liian lähelle pintaa nuolimonnit muistavat olevansa pohjakaloja ja jäävät parven muodostelmasta pois :mrgreen:

Kivoja vekkuleita. Isompaan altaaseen otan takuulla ison parven nuita mustaneontetroja. Nyt niitä on 11kpl, sellainen 25 tuntuis sopivalta, niinkuin sullekin on tulossa :)
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
ElinaS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ElinaS »

Hassua, meillä on just päin vastoin! Nämä on ne rohkeimmat ja korurihmat menee piiloon, kun joku tulee akvaariota pällistelemään. Meillä mustaneonit myös uiskentelee tosi ylhäällä, 5-10 senttiä pinnan alapuolella, vaikka kasvisto yltää tällä hetkellä vaan noin puoleenväliin akvaariota. Hankkiessani odotin niiden pysyttelevän alempana, mutta kivempi näin että niitä näkee! Yöt ne viettää jossain siellä kasvien juurilla ja sitten valojen syttyessä ne ilmestyy sieltä pikkuhiljaa yksitellen avoveteen. Hauskaa katseltavaa. Mutta tosi kaunis ja hienon värinen kala! Pitkään niitä himoitsin, enen kun tilaisuus hankkimiseen sitten koitti.
suka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suka »

Mulla on ollut mustaneontetroja pari kuukautta. Ne on aika rauhallisia, mutta kauniita. On hauska seurata, miten mustaneontetran väri muuttuu kellertävänruskeasta mustavalkoiseksi sen mukaan, onko valot päällä vai pois. Tällä hetkellä niiden seurana on vain partamonni, joten ne eivät edes piittaa juuri parveilla, vaan uivat siellä täällä hajallaan. Odotan, millaisia niistä tulee, kun ne kasvavat isommiksi.
IceQueen
Member
Member

suka kirjoitti:On hauska seurata, miten mustaneontetran väri muuttuu kellertävänruskeasta mustavalkoiseksi sen mukaan, onko valot päällä vai pois.
Tota värien muuntumista on juu tosi hauska seurata. :) Hetkessä häviää musta raita kyljestä ja taas toisessa hetkessä se on tullut takas.

Ja just tuo kellertävänrukeasta lähes mustavalkoiseksi muuttuminen on kans aika vekkulin näköistä. :)
317 L (sekala)
suka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Muuten, mitä kaikkia lajeja teillä on mustaneontetrojen seurana? Itse yritän parhaillani keksiä niille kavereita. Kyselinkin jo Alkeet-osassa ja sain hyviä ehdotuksia. Kertokaa kuitenkin tekin, kun kerran omistatte kyseisiä kaloja. [;)]
IceQueen
Member
Member

suka kirjoitti:Muuten, mitä kaikkia lajeja teillä on mustaneontetrojen seurana? Itse yritän parhaillani keksiä niille kavereita. Kyselinkin jo Alkeet-osassa ja sain hyviä ehdotuksia. Kertokaa kuitenkin tekin, kun kerran omistatte kyseisiä kaloja. [;)]
Mulla ei vielä oo muita, kuin albiinomonnisia pohjalla.

Mutta oon ostamassa timanttitetraparvea kaveriks mustaneoneille. On niin komeen näkösiä kaloja...

Ja pohjalle tulee vielä partis.
317 L (sekala)
Kai P
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kai P »

Olen juuri saanut altaan kypsäksi ja olin jo etukäten päättänyt hankkia tetroja. Nyt 240 l:n altaassa on Mustianeontetroja (6kpl), Neontetroja (10kpl) sekä Kuparitetroja (10 kpl). Muita on 2 Leväbarbia, 1 partis ja 1 Täpläimumonni. Ainakin kuparit ja mustat uivat samassa parvessa aika ajoin. Minulla ainakin silmä lepää näitä vilperttejä seuratessa ja tv saa seistä pimeänä paljon useammin.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Miulla on ollut alusta asti mustaneontetraa. Ja olen syvästi ihastunut ko. tetroihin. Ja minä myös ihmettelen IQ:n tavoin, miten noita ihania yksilöitä ei osata arvostaa.

Nyt kun niitä on suht hyvänkokoinen pikkuparvi (15kpl), on sitä näyttävyyttäkin enemmän. :) Itse jaksaa ihmetellä, miten niissäkin sitä värimaailmaa löytyy. Valo kun käy vähän eri tavalla, on koko kala ihan toisen näköinen. :D

Vaikka kyseessä on rauhallinen kala, eivät ne tunnu vilkkaiden tiikeribarbieni seurasta kärsineen, vaan pärjäävät oikein hyvin. Akvaarioni onkin kuin pitkittäissuuntaan jaettu kahtia. Taka-alalla missä on enempi kasveja, mutta myös uintitilaa asustelevat tetrat ja etualalla, missä on tarkoituksellisesti jätetty vapaata uintitilaa enemmän asustelevat barbit.

Toki siellä kuljeskelevat myös sikin sokin sekaisin.. Ja ruoka-aikaan ovat hyvin saaneet puolensa pidettyä nuo tetrat, vaikka tikrut ovat hyperahneita.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Meillä asustaa 800-litraisessa pytyssä 50-60 kpl parvi mustaneoneita. Se on ehdottomasti hienoin tetraparvi (romminokkien lisäksi), mitä olen omistanut.
Allastovereina on ahvenia (lehtikalat, avainkirjoahvenet, rusokirjoahvenet jne.), monnisia sekä joukko erilaisia plekoja.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Itselläni oli aikoinaan n. 25 mustaneontetraa ja n. 30 kardinaalitetraa ja parveilivat suuressa sekaparvessa. Ja oli muuten tosi kaunis näky. Rohkeita ja rauhallisia veijareita.
Pohjalla oli partis ja albiinomonnisia sekä pinnalla taisto-koiras.
-Ansku
rangatanga
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rangatanga »

Mukavia kokemuksia täälläkin. Ekassa altaassani oli mustanenontetroja ja kardinaalitetroja. Parveilivat yhdessä, täysin erilaisine värityksineen jotenkin täydensivät toisiaan. :D
Emmää mittää tiiä.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miun yksi mustaneontetra on kadonnu.. En tiiä milloin ja minne.

Joko kuollut omia aikojaan luonnollisin syin tai sitten on joku tappanut. Raato kuitenkin on melko varmasti syöty, sillä eikö partikset ja nuo tiikeribarbitkin syö kuolleita kaloja?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä 20 mustaneontetraa noin kymmenen kuparitetran kanssa. Parveilee sekaisin koko akvan alueella. Seurana kaksi lehtistä, monnisia, partiksia, haarniskamonneja ja kardinaalitetra-jämäparvi.
Meillä nuo menee enemmänkin juuri lähellä pintaa, samaten kuparit, kun taas kardinaalitetrat on ihan pohjan tuntumassa.

Nuo on kyllä hienon värisiä, kun valo osuu sopivasti, niin noiden silmät on mahtavan oranssit :D
*laa la laa*
FishFinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

Kisu74 kirjoitti:Miun yksi mustaneontetra on kadonnu.. En tiiä milloin ja minne.

Joko kuollut omia aikojaan luonnollisin syin tai sitten on joku tappanut. Raato kuitenkin on melko varmasti syöty, sillä eikö partikset ja nuo tiikeribarbitkin syö kuolleita kaloja?
Milloin näit viimeksi kaikki hengissä?
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viesti:

FishFinger kirjoitti:
Kisu74 kirjoitti:Miun yksi mustaneontetra on kadonnu.. En tiiä milloin ja minne.

Milloin näit viimeksi kaikki hengissä?
Muistaakseni viikko pari ennen joulua laskin kaikki 15 kpl. Ei tule ihan joka viikko laskettua kaloja, kun päällepäin näyttää että kaikki on tallella.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Mustaneontetrat ovat kyllä mukavia kaloja! Itse ostin juuri 10 kpl näitä tetroja. Ne ovat pirteitä ja vilkkaita. Tuntuu, että niillä on aina nälkä! :mrgreen: Aivan ihania tetroja. Suosittelen kaikille, kenelle vain akvaarion koon ja muiden vesiarvojen mukaan sopivat. En ole katunut että näitä ostin. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
suka
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tiedättekö muuten, kuinka vanhoina mustaneontetrat ovat täysikasvuisia? Näin akvaarioliikkeessä oletettavasti täysikasvuisia mustaneontetroja ja melkein pelästyin. Ne olivat huomattavasti isompia (varsinkin korkeampia) kuin meidän kalat, jotka ovat olleet meillä n. 7 kk. Olin luullut, etteivät ne tuosta enää kasva. Entä tiedättekö, koska ne ovat kutuikäisiä?
Vipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Kyllä mustaneonit jää sellaisiksi kolme senttisiksi, ja pitkulaisiksi, eivätkä kasvaessaan muuta muotoaan erityisen radikaalisti. Olisko voinut käydä niin että olet katsonut mustatetraa tai musta-aavetetraa mustaneontetran sijaan? Mustatetrahan on paljon korkeampi ja isompi muutenkin, värimaailmaltaan aika samankaltaisia kaikki, neoni tosin on ainut millä selvät raidat. Tai voihan olla että ne olivat vaan kaupassa hyvin pulskassa kunnossa :)
"I'm here to lead not to read!"
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Vipe kirjoitti:Kyllä mustaneonit jää sellaisiksi kolme senttisiksi, ja pitkulaisiksi, eivätkä kasvaessaan muuta muotoaan erityisen radikaalisti.
hmm.. Meillä ovat aikuiset n.5cm ja hieman korkeampia kuin nuoriso. Nuoret ovat sen 3cm.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viesti:

naatti kirjoitti:
Vipe kirjoitti:Kyllä mustaneonit jää sellaisiksi kolme senttisiksi, ja pitkulaisiksi, eivätkä kasvaessaan muuta muotoaan erityisen radikaalisti.
hmm.. Meillä ovat aikuiset n.5cm ja hieman korkeampia kuin nuoriso. Nuoret ovat sen 3cm.
Kyllä joka paikassa, mistä olen lukenut, kalan kooksi ilmoitetaan se 4cm. :)

Meillä naaraat (?) ovat hieman pullukampia ja isompia, sen 4cm. Uroksiksi tulkitsemani hoikemmat ja pienemmät mustaneonit ovat sen reilu 3cm.
Vipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Heh eli riita poikki ja voita väliin :mrgreen: Noh, olivat minkäkokoisia tahansa, niin aivan valloittavia ovat kuitenkin.
"I'm here to lead not to read!"
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Vipe kirjoitti:Heh eli riita poikki ja voita väliin :mrgreen: Noh, olivat minkäkokoisia tahansa, niin aivan valloittavia ovat kuitenkin.
Tämän allekirjoitan täysin! :mrgreen:
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Onkohan meillä nuo isommat (5 kpl) kaikki naaraita... Pulskia ja isoja ovat kuitenkin.. Ihan sama, mukavia mölliäisiä.
IceQueen
Member
Member

Mulla kans ilm. enimmäikseen naaraita, sen verran selkeä on koko ero. Tai sit muuten vaan kitukasvuisia joukossa on pari, sillä aika pieniä kirppuja on. Pienimmät on reilu 2cm ja isoimmat n. 4 cm.
317 L (sekala)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”