Kalan sairaus ja lääkitys

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Taistelukala_
Starting Member
Starting Member

Kalan sairaus ja lääkitys

Viesti Kirjoittaja Taistelukala_ »

Huomasin sunnuntaina että yhdella kalalla oli hometauti laiton lääkkeen mutta kala ei selvinnyt. Päätin kuitenkin pitää lääke kuurin loppuun että koska muilla kaloilla voi olla sairaus joka ei vaan ole pujennut.. Onko teistä nyt sitten järkevää lääkitä kalat vaikka niillä ei näy merkkejä sairaudesta?

Ja kun minä olen koulussa niin äitini lupasi lääkitä kalat. No eilen se sitten laittoi vahingossa Ph testi ainetta lääkkeenä. Soitti minulle ja päätettiin että äiti vaihtaa osan vedestä. Onko ph 4ml vaarallista kaloille? Ph:n nimi: prodac test ph bond. Pitäisikö muuta vielä tehdä vai riittääkö se veden vaihto.

Ja sitten ei kyllä kuulu tälle palstalle mutta ohimennen kyselen Että haluaisin siirää Taistelukalani 140 litraseen.. ja taisto asuu tällä htkellä 60l. Voisiko taistonkanssa kanssa olla miekkapyrstöjä? Ja Jos joutuisin siirtämään taistelukalan pienempään taikaisin olisiko se siitä sitten "surullinen" Koska sillä olisi vähemmän tilaa..
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mikä lääke on kyseessä? Onko hometartunta varmasti tunnistettu?

Kuuri kannattanee vetää loppuun kyllä, mahdollisesti jopa uusia.

Tosin hometartunta iskee usein siihen, missä iho on jo valmiiksi rikki. Eli herää kysymys, onko hoitorutiineissa tai veden kemiassa/biologiassa siis jotain vikaa.

Mutta kyllä näitä sattuu toisinaan ihan että täytyisi olla hirveä katastrofi käsillä. Jos kalat voivat muutoin hyvin, ei ehkä kannata edes harkita hirmuista huolehtimista.

Tarkkaile tilannetta, ja jos on ylim. rahaa niin voisi sijoittaa vaikkapa pH-testiin, tästä ei koskaan haittaa ole. Samoin nitraatti on kanssa semmoinen suht hyödyllinen.
Minä juon nyt kahvia!
Taistelukala_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Taistelukala_ »

Juups. Minulla onkin kaikki tarvittavat testit. Kala kerkesi olla 2 päivää noin kun se sairastui. epäillään että matka oli tressaava. kaupan altaissa ei mitään eikä muuta... kauppakyllä lupasi korvata kuolleen kalan. Ja kuvia otin ja näytin kauppiaalle se oli samaa mieltä kanssani eli se oli home tauti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”