Minulla on kolmas hiilaripullo menossa ja kaikki on tähän asti mennyt hyvin. Nyt se teki sen tempun mitä olen pelännyt. Aloin ihmettelemään kun tulin töistä, että akvaarion vesi oli samean näköistä. Aamulla kaikki oli kunnossa. Kun tutkin asiaa, huomasin, että hiilari pullon letkussa oli vähän sitä litkua ja nesteen pinta oli pullossa vähän laskenut. Kalat voivat hyvin (vielä) ovat pirteitä ja syövät. Kaikinpuolin muuten asiat on normaalisti.
Vaihdoin heti yli puolet vedestä ja paniikissa laitoin vielä sen Eheimin ulkosuodattimen mukana tulleen hiilipatruunankin sinne suodattimeen. Ei mitään käsitystä onko siitä hyötyä tai haittaa.
Takaiskuventtiiliä ei tuossa itse tehdyssä rakennelmassa ole. Jostain luin sen tukkeutuvat helposti enkä sitä sitten hommannut. Olisi näköjään pitänyt.
Auttakaa ihmiset minua ja kertokaa mitä minun pitää tehdä. Hätä on kalasista suuri. Vesi on vielä sameaa.
Hiilidioksidipullo kuohui yli
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Hiiva taitaa kuolla sukupuuttoon kun sokerit loppuvat - joten älä ihmeessä heitä lisää sokeria altaaseen!
Muutoin toimenpiteesi vaikuttavat melko oikeilta. Vedenvaihtoja voinee suositella tämmöisessä tilanteessa tehtäväksi myös lisää.
Puhdista suodattimen hienosuodatin jossain vaiheessa, saattaa olla että hiivaa alkaa keräytyä sinne ajan myötä.
Jos kalat näyttävät suhteellisen hyvävointisilta, ei liene hirveätä hätää. Sokerin ja käymisessä tuotetun alkoholin määrä jäänee niin pieneksi että ei väliä, itse hiivan mahdollisesta vaarallisuudesta en tiedä.
Muutoin toimenpiteesi vaikuttavat melko oikeilta. Vedenvaihtoja voinee suositella tämmöisessä tilanteessa tehtäväksi myös lisää.
Puhdista suodattimen hienosuodatin jossain vaiheessa, saattaa olla että hiivaa alkaa keräytyä sinne ajan myötä.
Jos kalat näyttävät suhteellisen hyvävointisilta, ei liene hirveätä hätää. Sokerin ja käymisessä tuotetun alkoholin määrä jäänee niin pieneksi että ei väliä, itse hiivan mahdollisesta vaarallisuudesta en tiedä.
Minä juon nyt kahvia!
-
Kiiki74
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Muista lisätä se pesupullo siihen väliin, niin ei välttämättä tapahdu toiste tämmöistä sinulle. Takaiskuventtiilihän ei sinällänsä suojaa akvaariotasi kiljulta, koska pitäähän hiilarinkin akvaan päästä. Ennemminkin se takaiskuventtiili suojaa siltä, että ei akva ala lappoutumaan sun kiljupulloosi.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Ota tavallinen limsapullo ja korkkiin kaksi reikää, johon sopivat ne sinun letkut mitä käytät systeemissäsi. Eli letku kiljupullosta pesupullonkorkin läpi pesupullon pohjalle ja pesupullosta hiilidioksidilevittimeen. Täytä pesupullo vedellä niin ettei altaaseen menevä letku osu veteen. Huonosti selitetty mutta jos jotain ymmärsit niin hyvä