Altaan rakentaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Altaan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja paul »

Näistä on ollut ennekin puhetta, mutta haulla ei löydy.

Eli minkälaisissa hinnoissa pyörii kustannukset jos tekee itse altaan.
Koko mitä olen miettinyt on 300-500 litraa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Jos saat lasit ilmaiseksi tai melkein niin siitä vaan. Jos ostat liikkeestä ohjehintaan niin kannattaa ostaa kaupasta valmis allas.Hinnoista en osaa sanoa mutta kallista on esim.10mm lasi.
Kalanruoka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanruoka »

Jep, riippuu ihan, millä hinnoilla lasia saat. Itse olen rakentanut yhden 120-litraisen vain, joka tuli kyllä halvemmaksi kuin uuden ostaminen, mutta sain siihen lasit oikeastaan ilmaiseksi.

ja sitten kannattaa myös miettiä näitä asioita, että onko niin isonkin altaan, kuin 500-litraisen itse tekeminen enää turvallista. Itse ehkä mieluummin ostaisin liikkeestä, kun ei se kuitenkaan niin paljon halvemmaksi tulisi, jos lasit joutuu itse kustantamaan, kuin se että uuteen akvaarioon saisi esimerkiksi takuunkin vielä.
siipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja siipe »

Itse meinasin kerran rueta rakentaa 400 litran allasta ja kyselin lasien hintoja. Haarukkaan 500-600€ vähintään pelkät 10mm lasit! En sit viittiny rueta hommaan. Lopuksi sain valmiin altaan ilmaiseksi etelä suomesta! Tai no matkoihin meni 88€, kun omalla autolla hain. :)
Petteri E
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Petteri E »

Mäkin oon kartottanu vähän tota hintapolitiikkaa eli kokoon ratkasevia seikkoja: korkeus 50cm=lasin paksuus oltava min.10mm. 60cm=12mm ja 70cm=15mm: Hintaa tulee n.500l altaalle 15mm lasilla noin 200e. eli ei oikeen kannata itse tehdä kun uusia 500 altaita saa 390e

Mutta onko kukaan tehnyt allasta lasikuidusta jossa vain etulasi. Silloihan saisi ns. muokattua taustan minkämalliseksi haluaa (kivi jäljitelmää ja vaikka luolia takaseinään). Itse meinaan akraavrion kumminkin sijoittaa kaapin sisään jolloin ei muutenkaan näy muuta kuin etulasi.

P.S en löytänyt haulla aiheesta juttuja
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Ainakin tuolla olis jotain lasikuidusta.
Laita hakusanaksi lasikui* AND akva*, niin löydät useampiakin eri viritelmiä.

Mun 120 litrainen kulma-allas 8 mm:n lasista (kork. 55cm) tuli maksamaan muistaakseni jotain 140 e. Oli tehtävä itse, kun paikka oli sellainen, ettei standardit mahtuneet.
jupeko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Tee vesivanerista, niin sillon saat edullisesti rakennettua isonkin altaan ! Vesivaneri on halpaa, etkä tarvitse siihen välttämättä kuin etulasin.
+ siihen muut hartsit/ lakat päälle.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”