Karkaavatko kalanne?
Valvoja: Moderaattorit
Karkaavatko kalanne?
Onko akvaarioistanne hypännyt tai muutoin karannut mitään kaloja. Itseltäni vain yksi platy on loikannut "tuntemattomaan".
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Yksi levis löytyi kerran "leivitettynä" lattialta aamulla. Pari-kolme kertaa ehdin myöskin leviksen pelastaa takaisin akvaarioon. Nykyään on kansilasit, tai oikeastaan -muovit.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Junior Member
No parikin kertaa. Ensimmäisellä kerralla sinirihma "loikkasi" aamu neljän aikaa pois just yhtäaikaa kun kävin vessassa...ei mutakun kala takas ja hyvin on pärjäillyt.
Tänään kun heräsin ja kävelin olkkariin en ollut uskoa silmiä kun lehtikala pötkötti jäykkänä olohuoneen matolla
Oli muuten hypännyt pois reilun senttimetrin rakosesta.
En ole kyllä kuullut keltään että lehtikala olisi hypännyt pois altaasta. En ole kyllä älyttömän pitkään ollutkaan akvaario ympyröisssä(n.1 vuosi)
Tänään kun heräsin ja kävelin olkkariin en ollut uskoa silmiä kun lehtikala pötkötti jäykkänä olohuoneen matolla

En ole kyllä kuullut keltään että lehtikala olisi hypännyt pois altaasta. En ole kyllä älyttömän pitkään ollutkaan akvaario ympyröisssä(n.1 vuosi)
-
- Senior Member
- Viesti:
Haarniskamonni on kerran kävelly mua vastaan ja oli todella pölyinen ja kuiva, mutta ainoaksi vahingoksi jäivät kuivuneet viiksen kärjet. Yhden käärmekalan kohtaloksi muodostui lattialle hyppy, koska paikalla ollut puolisoni ei edes rikkalapiolla halunnut koskea otukseen ja minä olin töissä.
Pienempää 'bulkkikalaa' on aikojen kuluessa kuollut lattialle ja valaisinkotelon alle.
Kari
Pienempää 'bulkkikalaa' on aikojen kuluessa kuollut lattialle ja valaisinkotelon alle.
Kari
-
- Member
Joskus muinoin hyppäsi akvaariosta ulos suuri oskari. Koira tappoi sen
Muutamia vuosia sitten akvaariosta hävisi mystisesti 1 keltabarbikoiras. Löytyi myöhemmin lattialta kuivuneena.
Viime kesänä löysimme aamulla olohuoneen lattialta Marilynin kuivettuneena. (kultakala) Näytti kuolleelta. Otin sen käteeni ja tunsin pienen nytkähdyksen
Äkkiä elvyttämään! Hätäpäissäni kouraisin akvaariosta vettä muovikulhoon ja laitoin kalan siihen liikutellen sitä edestakaisin. Kuvittelin sillä tavoin antavani sille "tekohengitystä."
Vähitellen se alkoikin hengittää itse. Monta tuntia seisoin tiskipöydän ääressä liikutellen kalaa edestakaisin ja pitäen sitä pystyssä. Jos päästin irti, se kellahti pintaan kyljelleen. Kun lopulta tuntien "tekohengityksen" jälkeen se pysyi jo hieman tolpillaan,laitoimme sen karanteenialtaaseen.
Meinasi jo usko loppua, niin karmivan näköinen se oli. Toinen puoli kalasta oli aivan täynnä riekaleita, silmä oli samea ja pyrstö lähti liuskoina irti. Näytti siltä, että se oli joka päivä pahemman näköinen kuin edellisenä päivänä. Kolmantena päivänä ajattelin päästää sen kärsimyksistään, mutta minua odotti yllätys. Kala uiskenteli pirteänä karanteenissa ja tuli kerjäämään ruokaa. Se oli pirteä ja söi hyvin joten ajattelin katsella tilanteen kehittymistä. Kolmisen viikkoa se vietti karanteenissa jonne vaihdoin päivittäin vettä. Vähitellen iho parani ja silmä tuli normaaliksi. Pyrstö oli kuitenkin poissa.
Nykyään tämä kala porskuttaa tuolla 927 litraisessa, pyrstö on kasvanut takaisin ja kala voi loistavasti
Tänään kosiskeli innoissaan yhtä naarasta. Niin, kävi ilmi, että Marilyn on nimestään huolimatta koiras
Olen iloinen että en silloin antanut periksi kun sen lattialta kuivuneena löysin, ja olen iloinen myös siitä, että löysin sen ennen koiria.

Muutamia vuosia sitten akvaariosta hävisi mystisesti 1 keltabarbikoiras. Löytyi myöhemmin lattialta kuivuneena.
Viime kesänä löysimme aamulla olohuoneen lattialta Marilynin kuivettuneena. (kultakala) Näytti kuolleelta. Otin sen käteeni ja tunsin pienen nytkähdyksen

Vähitellen se alkoikin hengittää itse. Monta tuntia seisoin tiskipöydän ääressä liikutellen kalaa edestakaisin ja pitäen sitä pystyssä. Jos päästin irti, se kellahti pintaan kyljelleen. Kun lopulta tuntien "tekohengityksen" jälkeen se pysyi jo hieman tolpillaan,laitoimme sen karanteenialtaaseen.
Meinasi jo usko loppua, niin karmivan näköinen se oli. Toinen puoli kalasta oli aivan täynnä riekaleita, silmä oli samea ja pyrstö lähti liuskoina irti. Näytti siltä, että se oli joka päivä pahemman näköinen kuin edellisenä päivänä. Kolmantena päivänä ajattelin päästää sen kärsimyksistään, mutta minua odotti yllätys. Kala uiskenteli pirteänä karanteenissa ja tuli kerjäämään ruokaa. Se oli pirteä ja söi hyvin joten ajattelin katsella tilanteen kehittymistä. Kolmisen viikkoa se vietti karanteenissa jonne vaihdoin päivittäin vettä. Vähitellen iho parani ja silmä tuli normaaliksi. Pyrstö oli kuitenkin poissa.
Nykyään tämä kala porskuttaa tuolla 927 litraisessa, pyrstö on kasvanut takaisin ja kala voi loistavasti

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen iloinen että en silloin antanut periksi kun sen lattialta kuivuneena löysin, ja olen iloinen myös siitä, että löysin sen ennen koiria.
Ensimmäinen lattialta kuivana löytämäni kala oli partamonni. Luulisi ettei partamonni ole sitä hyppivintä sorttia, mutta jotenkin se oli löytänyt tiensä ulos kansilasien ruokinta-aukosta lattialle.
Kerran löytyi koppura miljoonakala kansilasin ja valaisimen välistä. Hyppinyt vissiin lasia pitkin ja eksynyt sinne "solariumiin".
Viime joululomalta palatessamme oli taas rakas haarniskamonnimme kuivana lattialla. Se nyt oli muutenkin yli-innokas tutkimaan vedenpinnan yläpuolista elämää, tutkiskellen suullaan vähänväliä kansilaseja ja ruiskimalla vettä lattialle.
Kerran löytyi koppura miljoonakala kansilasin ja valaisimen välistä. Hyppinyt vissiin lasia pitkin ja eksynyt sinne "solariumiin".
Viime joululomalta palatessamme oli taas rakas haarniskamonnimme kuivana lattialla. Se nyt oli muutenkin yli-innokas tutkimaan vedenpinnan yläpuolista elämää, tutkiskellen suullaan vähänväliä kansilaseja ja ruiskimalla vettä lattialle.
Tästä nykyisestä ei tietääkseni ole hypännyt ketään. Yksi partiksenpoikanen katosi karanteenialtaasta, mutta etsinnöistä huolimatta korppukalaa ei ole löytynyt, kai sen sitten joko kaverit söivät tai se onnistui piiloutumaan niin täysin sisustuksen sekaan ettei raatoa vaan löytynyt.
Pikkupoikana sen sijaan pelastin oskarin useamman kerran olohuoneen lattialta. Pahin tapaus oli sellainen, että se oli ehtinyt kuivua kiinni mattoon. Kun ajattelin kaverin vihdoin kuolleen, repäisin vaan matosta irti ja lähdin viemään roskikseen, mutta jotain värinää tunsin matkalla. Vauhdilla lautaselle akvaarioveteen ja kun kiinni kuivahtaneet suomut sen verran kostuivat että kala taas pääsi taipumaan (se oli alkuun ihan jäykkä, luulin siksikin kuolleeksi), se alkoi räpsyttää vähitellen eviään. Takaisin vaan altaaseen ja aika pian se taas liikutteli kiduksiaan, väärinpäin pinnassa mutta hetken päästä myös uintiliikkeitä tehden. Siitä se tokeni, eleli vielä useamman vuoden tapauksen jälkeen, tosin aika paljon tiiviimpien lasien alla.
Mika
Pikkupoikana sen sijaan pelastin oskarin useamman kerran olohuoneen lattialta. Pahin tapaus oli sellainen, että se oli ehtinyt kuivua kiinni mattoon. Kun ajattelin kaverin vihdoin kuolleen, repäisin vaan matosta irti ja lähdin viemään roskikseen, mutta jotain värinää tunsin matkalla. Vauhdilla lautaselle akvaarioveteen ja kun kiinni kuivahtaneet suomut sen verran kostuivat että kala taas pääsi taipumaan (se oli alkuun ihan jäykkä, luulin siksikin kuolleeksi), se alkoi räpsyttää vähitellen eviään. Takaisin vaan altaaseen ja aika pian se taas liikutteli kiduksiaan, väärinpäin pinnassa mutta hetken päästä myös uintiliikkeitä tehden. Siitä se tokeni, eleli vielä useamman vuoden tapauksen jälkeen, tosin aika paljon tiiviimpien lasien alla.
Mika
Yksi seeprakala löytyi taannoin lattialta imuroinnin yhteydessä ja viime viikolla hankkimani leväkatkarapu oli tehnyt 3m loikan altaasta...En ymmärrä miten se on niin kauas voinut koikka-loikata altaasta.
Pari iltaa sitten leväbarbi sai hurjan hepulin ja sinkoili pitkin allasta, kolautti päänsä kansilasiin ja lopuksi meni köllöttelemään juurakon päälle. Onneksi oli lasit päällä, muutoin olisi tullut piiiiitkä lento.
Pari iltaa sitten leväbarbi sai hurjan hepulin ja sinkoili pitkin allasta, kolautti päänsä kansilasiin ja lopuksi meni köllöttelemään juurakon päälle. Onneksi oli lasit päällä, muutoin olisi tullut piiiiitkä lento.
Muutama miljoonakala, kardinaalitetra, helmirihmakala, keltarihmakala...kulmatetra jne...varmasti muitakin, mutta ei tule mieleen. Nykyään onkin kunnon peitinlasit.
Leväbarbikin hyppäsi, olin kotona ja sain ajoissa takaisin altaaseen. Millenniumina hyppäsi, juhlisti vuosituhannen vaihtoa vähän riehakkaammin.
Leväbarbikin hyppäsi, olin kotona ja sain ajoissa takaisin altaaseen. Millenniumina hyppäsi, juhlisti vuosituhannen vaihtoa vähän riehakkaammin.

-Chyental-
On muuten uskomatonta miten korkealle leväbarbi voi hypätä vaikka vesilasista. Haavilla hätistelin leviksen vesilasiin (3.5dl, Kartio) muutaman metrin muuttomatkaa varten ja heti kun nostin lasin akvasta kala otti yhden vauhtikierroksen ympäri lasia ja 45 asteen kulmassa taivasta kohti. Metri korkeutta ja mahalasku lattialle, loppumatka menikin sitten sähäkästi kourassa.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Timanttitetra on ihan timanttitetra, mutta kolumbiantetraa tapaa nimellä safiiritetra ja taitaa sellaiseksi muuttua ihan virallisestikin "jonkin ajan sisään".KaSu kirjoitti:Kolumbiantetra (olikos se nykyisin Timanttitetra?)
Mitä tulee kalojen karkailuun, niin väliaikaismajoituksista kaloja on kyllä karannut turhankin paljon. Isoa möllökkää eli täysikasvuista harmaanuoliaista oli sangen ällöä yrittää pyydystää parketilta, mutta onnistui kuitenkin. Eräänä aamuna löysin lippukirjoahvenen - tosin liian myöhään ja olin haljeta kiukusta kun kuulin, ettei talossa hyppäämisen aikaan hereilläollut henkilö voinut pelastaa kalaa "jostain kumman syystä". Myös kiilakylki on hypähtänyt sangosta ja kuivunut ja muutama muukin kala, joita en tähän hätään nyt muista. Altaista on sinkoutunut ainakin leväbarbi (löytyi akvaarion takaa kuivuneena tikkuna), pari kardinaalitetraa ja pari neontetraa. Myös taistelukalat ovat lennelleet, mutta ne olen onnistunut pelastamaan (paitsi yhden evakkokodista loikanneen). Muistelisin myös muutaman miljoonakalan käyneen lattialla. Samoin kasveihin takertuneena ovat yrittäneet pakoon piikkisilmä, siaminpiikkisilmä ja pari partista.
Eli ovathan ne "karkailleet"

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.