Kuinka kauan kanto värjää vettä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Kuinka kauan kanto värjää vettä?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Eli olen pitänyt kesällä ostamaani kantoa likoamassa jo melkein 6kk. Kanto värjää vieläkin veden voimakkaan kellertävän ruskeaksi. Kuinka kauan kanto yleensä värjää vettä? Aina kun olen vaihtanut kannolle veden, olen pistänyt tulikuumaa vettä ämpäriin, ja kanto vain perään kevyen huuhtelun jälkeen. Kahdessakin vuorokaudessa kanto on jo värjännyt veden keltaiseksi. Uskallankio laittaa kannon jo pian akvaarioon, onko vaaraa että vesi värjäytyy akvaariossa pitkäaikaisesti kellertäväksi? :|
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Se voi pitkäänkin värjätä.
Pitää muistaa, että ei se väri altaalle pahaa tee ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Minä olen tehnyt uusien kantojen kanssa niin että olen keittänyt niitä isossa kattailassa sellaisen puolisen tuntia ja huuhdellut sen jälkeen ja antanut jäähtyä ennen akvaan laittoa. Yhtään eivät ole sen homman jälkeen värjännyt vettä. Kannattaa kokeilla.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Salamanteri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Salamanteri »

Mitä olen itse liotellut juurakoita ja kookospähkinän kuoria, niin olen tullut siihen tulokseen, että se on se kuuma vesi mikä irrottaa ne värit. Eli jos sulla ei ihan kiehuvaa vettä siellä altaassa ole kalojen seurana, niin en usko siitä enää irtoavan väriä. Ja jos näyttää väriä irtoavan ja se häiritsee, niin kanto ylös ja eiköhän veden vaihdolla näkyvyys parane [;)]
Gav
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Gav »

Itselläni on järvenrannalta poimittu altaan mittainen hako, jota liotin lasten-vannassa pari viikkoa, jotta ei kelluisi. Vanna-veteen ei liuennut variä yhtään, mutta keittäessä (sauna-padassa) sitä irtosi ja paljon. Usean vedenvaihto-kerran ja keittämisen jälkeen uskalsin laittaa haon altaaseen. Eikä ole mielestäni värjännyt vettä laisinkaan!
235litrasella harrastuksen aloittanut!
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Keitin kantoa n.tunnin, ja väriähän lähtikin sitten paljon. Vesi oli todella ruskeaa. Aion kuitenkin vielä varmuuden vuoksi liottaa kantoa ämpärissä, koska akvaario johon kanto laitetaan ei ole sekään vielä valmis. Toivottavasti kanto ei enää värjäisi vettä... :roll: Tai eihän ruskea vesi siellä akvaariossa ole haitaksi, mutta kauniimman näköistähän se olisi kun vesi näyttäisi puhtaalta. [;)]
Lisää kuvia
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Mulla oli niin iso kanto ettei se mahtunut mihinkään ämpäriin tai kattilaan, joten suihkussa kuumalla vedellä yritin huuhdella. Sitten altaassa ollessaan se värjäsi vettä aina ja jatkuvasti punertavaksi noin vuoden ajan, kunnes kyllästyin ja heivasin kannon mäkeen. Ja se oli ihan eläinkaupasta ostettu kanto.
Ens kerralla katson tarkemmin mitä puuainesta kanto on, ennen kuin ostan. Jos on punertava josta lohkeaa helposti palasia niin ei kelpaa, pitää olla sellainen kova että on hyvä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Olin laittanut kannon likoamaan yöksi, ja nyt aamulla vaihdoin veden. Ennen kanto oli siis värjännyt veden keltaiseksi, mutta nyt vesi oli selvästi voimakkaan vihreää! 8O Huoneessa, jossa kanto on, haisi myös kannon keittämisen ja sen likoamaan laittamisen jälkeen kummalliselta.. mistä saattaa johtua? Keittämisestäkö? Onko muille tapahtunut tälläista? Toivottavasti on jokin ohimenevä ilmiö ja kanto lopettaisi veden värjäämisen, sillä ei ole kauhean mukava katsoa akvaariota jonka vesi on vihreää... :frown:
Lisää kuvia
anskuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anskuli »

Ostin eläinkaupasta kannon pari kuukautta sitten. Esivalmisteluna ainoastaan keitin sen. Eilen viikottaista vedenvaihtoa suorittaessani homasin, että ämpäriin tullut vesi ei ollut enää yhtään punertavaa! Joten meille väritys näyttäisi menneen ohi parissa kuukaudessa.
Tosin edellisiä kommentteja lukiessani huomasin, että taitaa olla vähän onnesta kiinni, saako värjäävän kannon vai ei :)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kanto on vain jatkanut veden värjäämistä vihreäksi. Johtuuko se keittämisestä? Onko kanto siis nyt mennyt pilalle, jos se jatkaa tuota vihreäksi värjäämistä? Toivottavasti ei, sillä se on todella hieno, käkkyräinen kanto, jota valitsinkin varmasti puolisen tuntia. Sopisi todella hienosti uuteen pikkuakvaani :mrgreen:
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Eikö kukaan osaa vastata? Kanto on edelleen jatkanut värjäämistä. Keittämisen jälkeen kanto on värjännyt vähemmän, mutta silti se varjää kyllä todella huomattavasti. Kanto laitettaisiin akvaarioon muutaman viikon sisällä, ja toivoisin sen silloin olemaan värjäämättä. Kokeilin myös upottaa kannon kylmään veteen, jos se ei vaikka värjäisikään silloin. Mutta kuinka ollakkaan, värjäsihän se sittenkin. Yhtä paljon kuin silloin, kun se laitetaan kuumaan veteen likoamaan. Kannattaako minun ostaa vain suosiolla uusi kanto, vai mitä teen? Kiitos avusta. [;)]
Lisää kuvia
jupeko
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Koitas keittää sitä vielä ja vaikka juuriharjan kanssa skraapia, jos saisi pinnasta jotain irtoamaan.
Kyllähän täällä koitetaan neuvoa minkä voidaan, kokemuksistahan sitä mainitaan. Mutta aina kaikki ei mene samalla lailla kaikkien kohdalla.

Mutta eipä tuohon oikeen muuta voi tehdä kun liotella, keitellä ja harjata.
Jos ei auta niin taitaa olla vaihtoehdot vähissä siinä vaiheessa.

Ja montako kertaa olet koittanut keittää sitä tässä vaiheessa ?

Mitä puuta se on...onko se mangrovea..vai ?
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mikä kanto kyseessä? Mangrove, teak, mopani? Noista ainaki mopani värjää vettä maailman tappiin asti.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Onko kuvia millaisilta nuo luettelemasi kannot näyttävät? En ole kuullutkaan tuollaisia nimityksiä. Kanto itse on 'normaalin' näköinen, ei mangrove ainakaan. Tummanruskea, hiukan koloja sun muita ja käkkyräinen. En oikein osaa kuvata sitä.. :roll: Mutta jos joku laittaisi kuvia niin ehkä osaisin tunnistaa. :mrgreen:
Sellainen mitä yleensä akvaarioliikkeissä myydään. Ei oksamainen, vaan kunnon kanto, joka näyttäisi kuin se olisi vääntynyt kaarelle. Kannossa on muutamia koloja, ja siitä irtoaa välillä pienenpieniä lastuja, kun sitä huuhtelee.
Kantoa olen keittänyt kerran, mutta värjää silti tunnin keittämisen jälkeen vieläkin vettä selvästi kellertävän ruskeaksi.
Pitää kai yrittää harjata sitä jollain, ehkäpä juuriharjalla. Likoamassa ollut siis yhteensä puolisen vuotta. Värjää se kuitenkin vähemmän kuin silloin kun se ostettiin. Onneksi. [;)]
Lisää kuvia
jupeko
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Niin, keitä sitä nyt vielä sen kerran pari lisää.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kuinka kauan kantoa on keitettävä, jotta siitä lähtisi mahdollisimman paljon väriä? Tai siis että se lakkaisi värjäämästä. Tunti? Vähemmän vai kauemmin? Kiitos vastauksista. :roll:
Lisää kuvia
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

No eipä se veden värjääntyminen nyt niin vaarallista ole. Monille kaloille hieman rusahtava vesi on vain luontaisempi elinympäristö.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Putkahtipa mieleeni tälläinen ajatus, että häivyttääkö vedenparannusaine akvaariosta vaikka kannon värjäämän ruskean veden? Vaikka ei se ruskea vesi olekaan vaarallista. :roll:
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”