Kotilot ja vedenlaatu

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aves
Junior Member
Junior Member

Kotilot ja vedenlaatu

Viesti Kirjoittaja Aves »

Kuinkahan tarkkoja erilaiset vesikotilot ovat vedenlaadun suhteen? Käsittääksenihän ne tarvitsisivat mineraalipitoista vettä tai jopa suoranaista kalkkilisää kuoriaan varten.

Uuden akvaarioni vesi on pehmeää (KH 2, GH 4) ja hapanta (pH 6.5). Tällä hetkellä siellä on jotain pallokotiloita, ja ne syövät ihanan vauhdikkaasti leviä ja sienirihmastoa. Tarkoituksenani olisi vielä hankkia kierteissarvikotiloita pohjaa möyhimään.

Olisiko mitään järkeä järjestää (lähinnä pallokotiloille) omaa allasta, jossa olisi niille kuorenrakennusaineita, ja sitten vähän väliä nostaa ne varsinaisesta akvaariosta omaan pönttöönsä "lataamaan akkujaan"? Stressaantuvatkohan liikaa?

Kaikkea sitä ihminen miettii :mrgreen:
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Kalat

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ainakin kalat häiriintyvät, jos käsiä päivittäin uittelee altaassa, mutta lue pallokotiloista lisää täältä: http://www.applesnail.net/

Kyllähän akvaarioon voi johonkin nurkkaan ja (pitäisikin!) jokatapauksessa laittaa vaikka valkeaa kotilonkuorirouhetta pH-puskuriksi. Jotkut laittavat sitä sukkahousuun, heh, ... Pirkka-vinkki.
Aves
Junior Member
Junior Member

Kotilonkuorirouhetta? Enpä ole ennen kuullut. Saisiko tarkempaa tietoa tuosta, mitä sillä oikein haetaan?

Kiitos tuosta kotilolinkistä, se oli todella hyvän tuntuinen.
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Kalsiumia (yleisemmin veden kovuutta GH) lisätään korallimurskan tai askartelukipsin muodossa. Kotiloille on myös tärkeää hieman emäksinen pH, joka saadaan aikaan helpoimmin natriumbikarbonaatin (ruokasooda) lisäyksellä. Parhaiten omput menestyvät omassa lajiakvaariossaan tai kilttien (ei tuntosarvien nyppimistä) kovaan ja emäksiseen veteen tottuneiden kalojen kanssa. Paremmin tietävät antakoot esimerkkejä, jos tuollaisia löytyy :D

Puskurointikyvyn nosto (-> vesi emäksisemmäksi)

Omenakotilot
Aves
Junior Member
Junior Member

En tainnut selittää ongelmaani tarpeeksi hyvin: minulla on siis omenakotiloita akvaariossa, jonka kalat vaativat pehmeää ja hapahkoa vettä. Alunperin kotiloiden oli tarkoitus olla siellä vain sillä aikaa, kun saan rakennettua niille oman laatikkonsa. Akvaariossani on tällä hetkellä leväongelma, ja kotilot syövät levää niin hyvin, etten haluaisi poistaa niitä kokonaan sieltä.

Eli voisinko siis siirrellä kotiloita edestakaisin pehmeän ja kovan veden välillä? Pehmeässä ne söisivät levää ja kovassa rakentaisivat kuortaan. Vai stressaantuvatko liikaa?

Että voi ihminen kuulostaa typerältä :D
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ehkä voisit kasvattaa kotilosi erillisessä altaassa, jossa on kovempaa vettä, mutta edestakaisin siirtely ei kannata. Tuollakin kovuudella kotilot kyllä pärjäävät.

Korallimurskan lisääminen akvaarioon olisi ihan hyvä idea, en muista nyt mikä määrä nostaa kuinkakin paljon kovuutta. Mutta jos laitat pari ruokalusikallista sukkahousuun(tämä on kyllä jo legenda ;) ja katselet miten vesiarvot muuttuvat.

pHn olisi hyvä pysyä alle seiskassa, ja ehkä haluat lisätä hiilidioksidia altaaseesi(kasvit pärjäisivät niille leville paremmin), niin silloin voisi kokonaiskovuus ja karbonaattikovuus olla jossain viitosen paikkeilla.
Nanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nanna »

Minulla on omenakotilot (pallokotilot) ollut happamassa ja pehmeässä vedessä noi kolme kuukautta ja jo on niiden kuoret hapettuneet pahasti rikki, vaikka niillä oli akvaarioliikkestä minulle myyty kalkkikivi (joka ei liukene veteen). Nyt ne on siirretty emäksiseen ja kovempaan veteen parantumaan ja sinne ne saavat jäädä asumaan lopullisesti.

Olen huomannyt että omenakotilot eivät viihdy jos ympärillä on paljon vilskettä. Silloin ne kulkevat sarvet kurtussa, kun taas jos akvaariossa on rauhallista ne kulkevat pirteinä sarvet ojossa.

Itse olen järjestänyt omenakotiloille ja kääpiökynsisammakoille oman akvaarion missä ei ole kaloja.

En usko että kotilot stressaantuvat muutosta kovinkaan pahasti mutta en laittaisi omia kotiloitani enää ikinä happamaan veteen. Et varmaan sinäkään jo näkisit mitä tuhoa happamuus tekee kotilon kuorelle.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No, happovaivat lienevät pientä verrattuna siihen mitä pallokalan hampaat kotilon kuorelle (ja sille itselleen) tekevät. Sitä vaan rupesin miettimään, että vaikuttaisikohan kovinkin paljon kotiloiden lisääntymiseen ja kasvunopeuteen, jos veden kokonaiskovuutta lisäisi? Minulla kun isomman altaan KH=2 ja GH=3, pH=6.8 ja tällä hetkellä pikkuallas samoissa. Koska käytän pientä karanteenina ja eristyssellinä häiriköille, olen pyrkinyt pitämään vedenlaadun samana, mutta melko hitaasti tuntuvat niin postitorvet kuin pallokotilotkin lisääntyvän pikkualtaassa, vaikka isossa postitorvikanta suorastaan räjähti ennen pallokalan muuttoa sinne. Ruuanpuutetta niillä ei ainakaan ole... Heitin vielä pari simpukankuorta pikkualtaaseen, mutta niillä ei näytä olevan kovuuksiin ja happamuuteen mitään vaikutusta, eivätkä kotilot näytä edes imeskelevän niitä.

Mika
Aves
Junior Member
Junior Member

Minulla taas kotilot jyräävät kalat, eli jos tarjolla on vaikkapa pohjatabletteja, niin kaikki kolme kotiloa oikein kiitävät sen päälle, jumittuvat siihen ja kalat yrittävät turhaan tökkiä noita limakasoja pois ruoan päältä. Eivätkä ne muutenkaan ota häiriöitä kaloista, puskevat sarvet ojossa minne huvittaa, ja jos joku väistää, niin se on kala.

Toistaiseksi kotilot tuntuvat siis viihtyvän pehmeässä vedessä ,mutta ne ovatkin olleet akvassa vasta viikon. Täytyypä nopeuttaa tuota kovan aaltaan kuntoonlaittoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”