Kudun keräys

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Piia-
Member
Member

Kudun keräys

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

löysin tuolta akvaariosta just äsken helmimonnisten kutua, voi tätä ilon päivää :D Mut nyt kuuluis kysymys, kuis te keräätte kudun talteen ettei se joudu parempiin suihin?
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Itse keräsin kudetut kasvit poikasaltaaseen. Siihen sitten kunnon virtaus pohjan tuntumaan, niin pysyvät puhtaina. Jonkin homehtuneen munan taisin poistaakin, jos oli sopivasti poistettavissa.
Lapsia tuli lopulta muistaakseni viitisentoista kappaletta.
-Piia-
Member
Member

Minä sain n. 20 munasta talteen. Nappasin vaan ne lehdet joissa kutua tuollaseen kelluvaan poikasaltaaseen. Saa nähdä kuis käy :roll: Minkä aikaa muuten menee, että poikaset ilmaantuu?
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Itse sain joskus tälläisen neuvon Akvaariokeskuksen Petriltä

Kun ottaa munat altaasta on ne pidettävä kokoajan vedessä sillä ilmakehän happi voi pilata munat. Eli esim lasin kanssa ottaa munat toiseen altaaseen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Jahas nuohan tykkäsivät muutosta paljon...

Mä olen ottanut munat taltaan sormilla, sormi munaryppään lähelle ja sitten pikkuisen hinkannut niin muna on kiinni sormessa - ja saa siirtää minnekkä haluaa...

Kuoriutumisen kestoa en enää muista mutta about 2-3vrk, haulla varmaan löytäisi heti vastauksen mutta mitä sitä kiirehtimään.

Pilaantuneet munat kannattaa poistaa heti kun huomaa jos vain pystyy.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Veny
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Veny »

Joskus tuli helmimonnisen munia keräilty enemmänkin. Heti kun näin mihin naaras ne liimasi niin käsi perään ja munat parin litran kippoon. Kutu ei häiriintynyt tästä lainkaan, tosin tetroille jäi vähemmän syötävää.

Kippoon mihin munat sijoitin, laitoin metyleenisineä ja ilmastuksen. Välillä vaihtelin vähän vettä ja keräilin homehtuneita pois. Kuoriutuminen tapahtui 2-3 päivässä veden lämmön ollessa 26-27 astetta.
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Kyllä se Petri irvisteli tavalleni käyttää kutu "ilman kautta" kun myöhemmin kerroin, mutta eipä tuo ainakaan tässä tapauksessa pahaa tehnyt.
Lämpötila oli 28. Muistelisin, että kuoriutuminen vei ainakin viitisen päivää, mies muistelee, että reilun viikon, joten ehkä se ilmakylpy jotain teki sitten kuitenkin.

Itse ihmettelin juuri kuoriutuneita poikasia, koska ne pörräsivät vimmatusti ja näyttivät hyttysen toukilta, että ovat jotenkin viallisia tai joku hyönteinen on tehnyt temput poikasakvaan, mutta hienoja pikkuisia helmimonnisia niistä kehittyi varsin nopeasti. Artemiaa söivät innokkaasti.
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Carmila kirjoitti:Kyllä se Petri irvisteli tavalleni käyttää kutu "ilman kautta" kun myöhemmin kerroin, mutta eipä tuo ainakaan tässä tapauksessa pahaa tehnyt.
Jup, nuo kuteneet sterbaitkin ovat käyneet "ilman kautta" ellen pahasti väärin tiedä kalojen alkuperää...
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Minäkin olen jotain sataa kappaletta vienyt helmimonnisia A-keskukseen myyntiin viimeisen parin vuoden aikana, jotka kaikki ovat peräisin meidän viidestä luonnosta tuodusta yksilöstä (2k+3n). Kyllä niitä toki joku muukin on sinne viennyt ja varmaan enemmänkin kuin minä.

Taitaa tuolta hakemalla löytyä jostain melko pitkä viestiketju johon yli-innokkaana raportoin ensimmäisen ja toisen kudun vaiheista, kun ensimmäistä kertaa meillä tuolloin jotkut arvokalat (joista saa jopa vähän rahaakin) lisääntyivät ja sain niitä myyntiin kasvatettua.

Ihan olen munat aina sormilla kerännyt lasiin/astiaan jossa on akvaarion vettä ja sieltä sitten sormilla ne siirtänyt poikasten kuoriutumis- ja alkukasvatusaltaaseen. Kyseinen allas on ison altaan alla ja tätä varten keräsin aina tuon lasin ensin täyteen etten joutunut kokoajan kyykkimään pääaltaan ja poikasaltaan väliä.

Ihan akvaarionlasi-ilma-vesilasi-ilma-poikasallas tuo ketju on ollut ja hyvin ovat poikaset Ruoholahteen kelvanneet. Tuollainen kokoajan veden alla pito kuulostaa helvetin monimutkaiselta toteuttaa ja itse en ole tuosta "ilmakylvystä" huomannut mitään haittaa olevan.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
-Piia-
Member
Member

No saas nähdä kuis käy näille ilma kylvyn saaneille. Uutta kutua ei ehken ihan just tulekaan ku nostin lämpötilaa ettei kiekot vilustu.
-Piia-
Member
Member

:) Ainanki kolme siimahäntää on munista ilmaantunu, toivottavsti selviivät isoiks asti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”