Kutukuntoon tulo tappaa perhosnaaraat?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Onia
Member
Member

Kutukuntoon tulo tappaa perhosnaaraat?

Viesti Kirjoittaja Onia »

Eli voiko olla mahdollista, että perhoskirjoahvennaaraat kuolevat, jos ne tulevat liian aikaisin kutukuntoon?

Hankin ensimmäiset perhoseni (kaksi urosta, kaksi naarasta) noin kuusi viikkoa sitten. Viikon päästä molemman naaraat olivat aivan kutukuntoisen näköisiä. Masut olivat pyöreät ja punaiset ja mätiputkikin hieman esillä. Vesipöhöä pullistuminen ei takuulla ollut. Kokoa kaloilla oli vain noin kolme senttiä. Ja parin päivän päästä molemmat naaraat olivat kadonneet. Toisen löysin kuolleena, toisen olivat varmaan partikset syöneet. Urokset olivat aivan terveen näköisiä, eivätkä ne mielestäni pahemmin jahdanneet naaraita.

Odottelin muutaman päivän ja hankin uudet naaraat, kun urokset olivat aivan kunnossa.
Uudet naaraat ovat nyt olleet minulla noin kuukauden ja nyt taas toinen, samalla tavalla kutukuntoisen näköiseksi tullut, on kadonnut. Yritin ruokkia kaloja vähän kevyemmin, etteivät ne olisi heti alkaneet miettiä kutuhommia, mutta epäonnistuin. :cry:
Toinen, ei kutukunnossa oleva naaras ja molemmat urokset ovat aivan kunnossa.

Tämä uusi kadonnut naaraskin oli vain noin kolmesenttinen; aikuisen mustaneontetran kokoinen.

Akvaarioni koko on 317 litraa ja kasveja sekä muita piilopaikkoja on rusaasti. pH altaassa on noin 7, GH 6-7, ei nitriittiä tai nitraattia.
Muina kaloina avain- ja partisparit, 19 mustaneontetraa ja kaksi palllokotiloa (jotka eivät tosin ole kaloja... :roll: )

Mikähän on ongelman syy? Itse epäilen näitä "teiniraskauksia".
Kiitos paljon jos jaksoitte lukea ja vielä vastatakin! :D
T: Aino
japa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja japa »

Vähän samanlaisia oireita on ollut minullakii. Ja yksinkertaisesti en löydä mitään syytä kuolemiin. Perhosia on vaan yhtäkkiä kuollut. Ja kun nyt luin juttusi niin olisko tosiaan mahdollista että naaras kuolisi mainitsemastasi syystä.
Tähän asti olen epäillyt että keron tubifex ruoka aiheuttas kuoleman koska kummallakii kuoleman kerralla olen edellisenä päivänä syöttänyt sitä. Ja sit myös epäilin yhdessä vaiheessa muroruokaa koska yksi perhonen ahmi muroruokaa ja oli pari päivää tosi vaisu ja ei syönnyt.
Voisko olla että perhonen ahmisi liikaa ja kuolisi siihen tai että joku ruoka jäisi jumiin tai jotain.....
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
Onia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Onia »

Hmmm...
Tuo ahmimisteoria kuulostaa oikeastaan vähintään yhtä todennäköiseltä, kuin omanikin. Toisaalta minulla kyllä kaikki perhoset ovat samalaisia ahmatteja, ja syövät samoja ruokia. Silti vain naaraita kuolee.
Toinen uusista naaraistani on edelleen hengissä, samoin urokset. Tarkkailen vielä vähän aikaa tilannetta ja ostan sitten vielä yhden naaraan, jos mitään uutta hämminkiä ei tule. Nyt oli kauppaan tullut isompia, lähes täysikasvuisia perhosia. Jospa ne pärjäisivät paremmin...
*Hah*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja *Hah* »

Sama homma minulla: alussa oli pariskunta jossa naaras tuli kutukuntoon ja uros pörhisteli ja lähenteli jo vakuuttavan näköisesti akkaansa. Sitten yhtäkkiä naaras katosi. Löysin sen ruumiin -tai se mitä siitä oli jäljellä monnien ansiosta- suodattimen takaa. Sama homma uudella akalla jonka hankin. Nyt kun ajattelee, naaras oli melko pienikokoinen ja nuori! Ehdin jo luovuttaa uroksenkin pois kunnes sain tutultani "käytettynä" valmiin aikuisen parin joka nyt tyytyväisenä kutee hiekka-altaassa, naaras säilynyt hengissä jo viikkoja. Ei mitään ongelmia. (Koputtaa puuta) :D
Kenties liian nuori naaras todella kuolee kutemiseen tai johonkin... Luulin olevani ainoa. Kiva huomata muillakin! Tai no, se lienee väärä sanavalinta. Kuitenkin. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”