Mistä kivet akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

silli
Junior Member
Junior Member

Mistä kivet akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja silli »

Rati riti ralla! Eli onkos teillä vinkkejä miten näin talviaikaan perustetaan akvaario. Kävin tuossa kolmenkymmenen kilometrin autolenkin ja saaliina oli yksi lähes kelvollinen ja kaksi ylisuurta kiveä. Lumi peittää kaiken ja ne mitä löytää ovat jäätyneet kiinni. Ei edes louhokselta löytynyt. Antakaahan joku hyvä vinkki, sillä hermot ei kestä odotella lumen sulamista!
S.M.R
Member
Member

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Iizisti vaan.
Siihen kesään kannattaa odottaa, parhaat kivet löytää ym.

Akvaarioharrastushan ei ole hosumista ja illassa perustamista. (akvaarion)
-S.M.R-
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Siis minkäs kokoisia kiviä suunnilleen etsit.
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Ymmärrän silliä erittäin hyvin! Minulla oli ihan sama ongelma.

Sain sen ratkaistua koska minulla on kiviä röykkiöittäin pihallani. Olen tehnyt matkamuistokivistä puutarhaan sellaisia kekoja tai maanpeitteitä ja nyt kun perustin akvaarion, olin ihan pistoksissa kun tiesin että paksun jään alla on hyviä kiviä. Sitten onneksi mieheni suostui lähtemään jäänsärkijäksi ja hakkasi kiviä esiin metrin lumikinosten alta ja minä heittelin vieressä kuumaa vettä ämpäristä välillä että saatiin jäätyneitä kiviä irti (illalla pimeässä tietenkin ettei naapurit ihan hulluina pidä! [:I] )

Nykyisin myyvätkin kiviä akvaarioliikkeissä, sellaisia erikoisempia laavakiviä ainakin. Mutta tietenkin tuntuu ihan älyttömältä pistää niihin rahaa kun parin kuukauden päästä niitä saa millaisia vaan haluaa ja ihan ilmaiseksi.
pemperton
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Kyllä kannattaa kerätä luonnosta esim järvien rannoilta löytyy paljon erimuotoisia kiviä.
Itselläni ei kiekkoakvaariossani ole kuin laavakiviä, koska olen painottanut enemmän juurakoihin koska kiekot sopivat omasta mielestäni paremmin juurakoiden sekaan eikä kivien.
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Meren rannalta minä olen ihan talvisaikaankin kiviä kerännyt. Riippuu tietysti vähän minkä kokoisia olet hakemassa...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ninnikissa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ninnikissa »

Muutama viikko sitten hiihdettiin saareen ja tuotiin repussa kiviä :D
Avril
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Harjualueilta löytyy myös hyviä yksilöitä: luonnon muovaamia, kauniisti pyöristyneitä kiviä. Hiekkakuoppien reunamilta kannattaa myös käydä katsomassa - kotipaikkakuntani sijaitsee käytännössä aivan Salpausselän päällä ja sieltä _löytyy_ akvaarion sisustajan unelmia litteän laakeista säännöllisen pyöreisiin ja väreiltään vaihteleviin kiviin.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Pihasta ja Päijänteen rannoilta olen parhaimmat kivet löytänyt, kesäisin.
Nyt on vähän hankalampi aika...
~Tinski~
silli
Junior Member
Junior Member

Ei tässä kai auta kuin odottaa. Ajattelin laittaa muutaman "huonon" kiven nyt ja kesällä sisustaa uudelleen. Kivien koko saisi olla jotain välillä tennispallo-lentopallo. Ja lisäksi muutama liuskamaista muotoa. Jäät on kyllä täällä niin rantakivikon peitteenä, että ihan oikeasti niitä kiviä ei näy. Lisäksi kotiseudun erikoisemmat kohteet (kuten sorakuopat ja louhokset) eivät vielä ole tuttuja, vaikka 8 vuotta täällä olen asustanut. Ei ole harjuista seutua tämä Turku. Koripalloa isompaa kyllä löytyy ja soraa, mutta se välimaasto on heikompaa. Yliopiston parkkipaikkaa onneksi laajennetaan ja ajattelin illalla käydä siellä saalistamassa. Tänään töistä tullessa jo ajelin ohi ja näytti lupaavalta. Päätin siirtää keikan kuitenkin iltaan, kun en ihan pöhkön mainetta halua saada. (Kuvittele näkyä jos sen olisin tehnyt: Nuori nainen astuu pitkässä villakangastakissaan ja korkeakorkoisissa saapikkaissaan ulos uudesta autosta yliopiston parkkipaikalla. Hän ottaa käsilaukusta esiin sorkkaraudan ja kiipeää kivikasan päälle ähisemään...)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Malawi- ja Tanganjikajärven kivikkoahvenille kun tuon kivimäärän vielä pitäisi olla melko suuri ja ulottua aivan vedenpintaan saakka
Arvatkaa:
1) painaako
2) viekö tilaa
3) jos kasa romahtaa, niin...
Kaikki oikein arvanneille Papukaijamerkki :?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Kivien keräilijän etu: akvaarion voi perustaa talvella. Olen 6 kesän aikana ehtinyt läträämään betonimurikoiden lisäksi luonnonkivienkin kanssa ja onhan niitä sitten reissuiltakin tarttunut mukaan (olen siis kirjaimellisesti kuskannut kiviä repussani [;)] ) Varastostani löytyi pari sopivaa kiveä pienehköön akvaariooni.

Sama juttu on puun kanssa. Lokan tekoaltaan rannalta joskus toistakymmentä vuotta sitten vanhempani ottivat mukaansa komean sarvien näköisen oksan. Ongelmana vaan on se, että uppoaako se enää koskaan... No, ens viikolla pääsen kokeilemaan sitäkin. Eipähän tarvitse kuumaa vettä kummoisemmalla desinfioida, kun ei ole kertynyt muuta kuin pölyä näin pitkänä ajanjaksona.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Kivet painavat 2.5 kertaa enemmän kuin vesi

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Saisipa jostain onttoja kiviä!
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kivet painavat 2.5 kertaa enemmän kuin vesi

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Tiitu kirjoitti:Saisipa jostain onttoja kiviä!
Kiinalaiset kivet! Vielä kun niitä saisi Suomestakin jostain.. Ei sitten mikään akvaarioliike ole innokas tilailemaan - kukaan kysynyt?
silli
Junior Member
Junior Member

Löysin hyvän apajan. Yhden sillan alla oli kivillä pengerretty valli ja silta tietty oli estänyt lumisateen ja jäätymisen. Nyt on kiviä! Tosin alueella oli nauhoittava kameravalvonta, joten jos minua ei täällä hetkeen näy, niin tulkaa Turun poliisilaitoksen putkasta hakemaan... Huono omatunto vaivaa, mutta tuskin kivivarkaudesta kiven sisään joutuu... :roll:
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minä kun en osaa heittää mitään pois, muistin juuri että koulussa hyllyssäni on kassillinen kiviä :mrgreen: Ja minä harmittelen kun hyllyssä ei ole tilaa... Olen parina talvena ollut samassa ikävässä tilanteessa, nytpä ei ole sitä ongelmaa kun keräsin yhteen kuviksentyöhön ihania "akvaariokiviä" enkä sitten tarvinnutkaan niitä, enkä raaskinut heittää pois kun olin ne jo pessyt. Vielä kun jaksaisi kantaa ne kotiin...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Kiinalaisia kiviä?

Mitä materiaalia ja millaisia ne kiinalaiset kivet ovat? Entä onkohan niitä jo tulossa Suomeen?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Tämännäköisiä ja niitä on siis kahta typpiä.
Toiset jotain lasikuitumuovia ja toiset ilmeisesti polyuretaania:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kivet.php
Suomeen niitä on tuotu tähän mennessä 4 kpl ja ne ovat kaikki minulla! :mrgreen:

Helsingin Akvaarioseuran jäsenet pääsevät näkemään niitä oikeasti tulevassa kokouksessaan
18.3
http://www.aquahoito.info/suomi/akvliit ... s.htm#ala2
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Tiitu kirjoitti:Saisipa jostain onttoja kiviä!
Esittelin äsken Helsingin akvaarioseurassa tekemiäni (tee se itse) onttoja kiviä :D
Olen testannut niitä jo yli kaksi kuukautta pienessä Tanganjika-akaariossa ilman kalatappioita, joten ainakaan emäksisessä, kovassa vedessä ne eivät ole myrkyllisiä kaloille.

Laitan sivun pikapuolin ulos kaikkien katsottaviksi. Materiaalina käytin:
http://www.polymerclayexpress.com/fimosoft.html
Tuote on saksalaista, mutta myynti:
Polymer Clay Express at TheArtWay Studio
13017 Wisteria Drive Box 275
Germantown MD 20874

Sävyjä, joita käytin:
FS 803 Granite
FS 703 Jasper
FS 014 Colorless TR

Helsingissä noita massoja myy:
http://www.dlc.fi/~hobbypnt/

Ja yllätys, yllätys ulkomailta saa tuntuvasti halvemmalla:
http://www.polymerclayexpress.com/fimosoft.html

Tarjouduin jopa vetämään kursseja aiheesta "kivenmuovaaja".

Viimeistään huomenna aiheesta löytyy sivu, jonka lisään sitten tähän:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Paikalla olleet seuralaiset näkivät nuo kivet läheltä. :D
Viimeksi muokannut jarvij, 12:21, 19.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jarvij kirjoitti:Paikalla olleet seuralaiset näkivät nuo kivet läheltä. :D
Kauniita olivat, hyvin kauniita, mutta luulenpa että muitakin kuin minua kiinnostaisi saada tietoa materiaalin myrkyttömyydestä/myrkyllisyydestä happamassa vedessä. Onko tätä materiaalia käytetty akvaariosomisteissa "isossa maailmassa" vai miksi päädyit juuri siihen?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kyllä se oli ihan omaa uteliaisuutta. Uskoisin olevani "yksinäinen susi". Suositankin tekemään, vaikka "möhkäleen" ja testaamaan joidenkin tavallisten "ylijäämäkalojen" kanssa jossain pikku-akvaariossa. Itse todellakin testasin vain tanganjikavedessä, siellähän noiden kivien tarve on suurin. Yksi "möhkäle" maksaisi 2,20 euroa eli ei pahan kallis testi. Uuniin sitten tiiviissä alumiinikääreessä, minkä unohdin mainita esityksessäni, jolloin kuumennus käy keittiön uunissa.

Olenhan jo tuosta Jan Preveuksen (Tukholmassa joskus monta vuotta sitten) demonstraatiosta lähtien haikaillut tuota mahdollisuutta ja sitten kun tilaisuus tarjoutui , kokeilin heti. Onhan noita muovailumassoja nähty, mutta näissä tuo luonnollinen"kiven näkö" ja kypsyttäminen normaalissa keittiöhellassa oli ratkaisu.

Tammikuun puolivälistä olen :
a) salannut koko projektin
b) tehnyt myrkyllisyystestiä

Hakusanalla "Fimo soft" löytyy askarteluohjeita, mutta ei akvaarion yhteydessä. [;)]
Halukas olen osallistumaan ryhmätilaukseen ja vetämään kurssin halukkaille. :mrgreen:

Preveuksen demonstraatiossa noin 700 litran akvaariossa oli iso kasa kiviä. Hän arvuutteli tuon kivikasan painoa, ja sitten nosti koko kasan parilla ongensiimalla ylös ja sanoi tekevänsä sen aina kun pohjaa pitäisi siivota tai ottaa joku kala pois. Tuo "kivikasa" painoi ilmassa parisen kiloa.

Vieläkään en tiedä mistä nuo kivet oli tehty, mutta omani ovat melko samannäköisiä sikäli kuin muistan.

-------------------------

Tämmöistä se on:
Google antoi nyt tällaistakin palautetta:
http://www.prairiecraft.com/faq.html
" Is polymer clay toxic?
Polymer clay, when properly used poses no hazard to your health. All brands have been tested and adhere to requirements set forth. They all carry the AP Non Toxic and "Conforms to ASTM D 4236" having been analyzed and found to pass toxicity testing."
Siis ei myrkyllistä ja on läpäisyyt toksisuustestin. Tuon tiesinkin, mutta...
"Can I Make and Use Items in my Aquarium?
Remember how the clay continues to release vapors into the air? Well, most likely it doesn't stop when submerged in water! To be on the safe side, I wouldn't expose live fish to polymer clay items."
Tämä on nyt uutta, joten täytyy siis vielä testailla. Tietäisi vain onko parempi tuulettaa ilmassa vai vedessä. Itse jatkan kokeita ja kehoitan siis kokeilemaan. Kahdessa kuukaudessa ei tappioita, mutta siis...

Panin noista kivistä ja niiden myrkyllisyydestä kyselyn saksalaiselle keskustelupalstalle, josko kaatavat vielä koko hankkeen

Joka tapauksessa veden viikottaisia vaihtoja.... :|
Viimeksi muokannut jarvij, 22:51, 18.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Savi

Tavallinen savi on ehkä kuitenkin parempaa akvaarioon. Aidon muotoisten kivien tekemiseen varmaan tarvitaan muotti, mutta aidon näköiset värit lienevät ongelma. Kaiverrettu luonnonkivi olisi minulle eniten mieleen. Ainakin keveitä, kaiverrettuja laavakiviä on kaupoissa, mutta kovin ovat pieniä ja kalliita!

... J. Järven kivet ovat todella hienoja! :
Viimeksi muokannut Tiitu, 08:34, 19.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Re: Savi

Tiitu kirjoitti:Tavallinen savi on ehkä kuitenkin parempaa akvaarioon. Aidon muotoisten kivien tekemiseen varmaan tarvitaan muotti, mutta aidon näköiset värit lienevät ongelma. Kaiverrettu luonnonkivi olisi minulle eniten mieleen. Ainakin keveitä, kaiverrettuja laavakiviä on kaupoissa, mutta kovin ovat pieniä ja kalliita!
Mielestäni aidon muotoisten kivien tekoon ei tarvita muottia, jolloin jokainen kivi on helposti yksilöllinen. Myöskään luonollisen näköisten kivien teossa ei ole ongelmia. Ainoa ongelma saattaa olla keinotekoisten kivien mahdollinen haitallinen vaikutus, jota selvittelen parhailllaan. Kivet sinänsä ovat myrkyttömiä, mutta ovatko ne haitattomia?

Luonnollisen näköisiäkö:
Kuva
Jokaisen tuossa kuvassa näkyvän kiven olen tehnyt itse ilman muottia.
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Hämmästyttävän kiven näköisiä! Menee kyllä ihan täydestä.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

artturi kirjoitti:Hämmästyttävän kiven näköisiä! Menee kyllä ihan täydestä.
Jep..tahtoo.. :mrgreen:
Kieltämättä aivan kiven näköisiä, mutta niinkuin aina niin sivuutetaanpa nämä kivet ja kysytään: Mitä hiekkaa niiden alla on? Rae koko? Mistä saa? Jne..?!
-Aika kivan väristä..etten sanoisi!

EI..en ole utelias.. :roll:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”