Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 16:42, 26.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja RP »

Siinäpä oikeastaan jo kysymys. Minulla kokemusta vain yhdestä pariskunnasta, nyt rouva jo kuollut. Ukko nyt yksinään. Voisiko sille ostaa seuraa - siis aikuista seuraa ja pitää niitä ikäänkuin parvena? Mistä saisin sille vaimon? Jos ostan yhden rouvan, niin mistäs tiedän kelpaako ukolle? Ahdistaa, jos pitää alkaa vaimoja kokeileen? En kaipaa kutemista, riittäisi, etteivät listisi toisiaan.

Jos vaan löydän uudesta kodista sopivan tilan, altaan koko on 720l - montako mahtuisi, jos parvena? Entäs pariskuntia? Oletteko pitäneet muita kaloja seurana ja jos, niin mitä?
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja srd »

Minulla on yksinäinen koiras, joka on aktiivinen ja syö hyvin. Joten en usko, että puoliso on välttämätön. Mutta kai tämäkin on tapauskohtaista niinkuin kirjoahvenilla tuntuu kaikki muukin olevan. :roll:
RP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 16:42, 26.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RP »

Juu ei tämäkään ole apaattinen, ihan reipas.

Olen myynyt muuta kalastoa pois, kun en tajua mihin sijoitan ton nykyisen altaani uudessa asunnossa. Mutta ei taida itse allas mennä kaupaksi ja toisaalta surku sitä myydäkään. Mietin vain, että jos mahd pitää allas, niin lehtikset olleet ihan kivoja, mutta en viitsis tota ukkoa yksinään siinä asuttaa.

Olen kuvitellut, että lehtikset ahvenina eivät kestä sen suurempaa seuraa toisistaan vaan että pariskunta on riittävä. Mutta täällä palstalla olen huomannut, että ihmisillä on enemmänkin lehtikaloja altaissaan. Vai?
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja Tpip »

RP kirjoitti: Jos vaan löydän uudesta kodista sopivan tilan, altaan koko on 720l - montako mahtuisi, jos parvena? Entäs pariskuntia? Oletteko pitäneet muita kaloja seurana ja jos, niin mitä?
Meneehän nuo parvenakin, varsinkin tuommoisessa vähän isommassa altaassa.

Itselläni on 360 -litraisessa "Perun altumeja" neljä kappaletta. Pienintä (ei kuitenkaan mikään kitukasvuinen ahdistelusta huolimatta) sorsitaan jonkun verran, mutta muutamaa suomun menetystä ja pikkuisen revennyttä evää lukuunottamatta mennyt ihan nätisti. Viiden kanssa jakautuisi varmaan vielä nätimmin tuo sorsiminen. Kaksi leikkii vähän kotia (eivät ole kuitenkaan kuteneet), jolloin kaksi muuta ajetaan aina välillä altaan toiseen päähän. Suurimman osan ajasta kuitenkin viettävät löyhänä ryhmänä, tiiviksi "parveksi" mennään jos jokin asia säikäyttää.

Itse lähtisin varmaan tuon kokoiseen altaaseen ottamaan 6-8 yksilön parven.
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Ei nyt ihan mene juuri topikin mukaan, mutta silti;

232-litraisessani on enää pari sinirihmakalaa, partamonneja ja kaksi golden-lehtikalaa, joista jälkimmäisillä on mittaa n. 9 cm. En tiedä vielä tulevaisuudesta, mutta todennäköistä on etten voi viedä noin valtavaa allasta uusiin asuntoihin sitten kun sen aika tulee, joten mitä mieltä olette siitä että pitäisin näitä kahta lehtikalaa ja partamonneja vanhassa 128- litraisessani? Sinirihmat ovat jo parhaat päivänsä nähneet, eivätkä varmasti enää elä kauan. Muita kaloja en hommaisi. Meneekö änkemisen puolelle? Toinen vaihtoehto on kalojen jättäminen porukoille.
RP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 16:42, 26.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

En laittaisi...

Viesti Kirjoittaja RP »

En ole mikään asiantuntija, mutta mulla on ison altaan lisäksi 128l allas, enkä kyllä omaa lehtikalaani laittaisi sinne yksinänikään. En tietenkään tiedä sinun altaasi mittoja, mutta lehtis vaatii kyllä sen 50cm ainakin pelkästään korkeutta.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itellä on kaks lippua ja mistähän senkin sitten tietää että ovatko samaa vai eri sukupuolta, kun ilmeisesti molemmat yhdistelmät saattavat nahistella keskenään, ja nämä kyllä sitä nahistelua todellakin harrastavat. Ovat tulleet omistajiinsa, piiskat viuhuu lemmenleikeissä :mrgreen: Noh, toivottavasti ovat eri sukupuolta tosiaan.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: En laittaisi...

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

RP kirjoitti: En tietenkään tiedä sinun altaasi mittoja, mutta lehtis vaatii kyllä sen 50cm ainakin pelkästään korkeutta.
Niin se kai sitten on. Harmi ettei näissä asioissa voi elää päivää kerrallaan.
obu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 20:22, 01.04.2006

Viesti Kirjoittaja obu »

mullakin on yks koiras yksistään ja on reipas ja hallitsee koko toista päätyä akvaariosta ei laske sinne muutakun monnisia janeontetra parven
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

mulla oli alunperin 6 nuorta lehtikalaa ja niistä syntyi yksi pariskunta jotka sitten alkoivat terrorisoida muita lehtikaloja. Oli pakko jättää vain tämä yksi pari(ovat kuteen jo monta kertaa). Mutta onko mahdollista nyt jälkeenpäin laittaa akvaan toinen valmis pariskunta? Olisiko näin tasavertaisempaa? Taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus, kun olivat kyllä nämä kaksi niin kiukuisia muille lajitovereilleen. Allas on 500l(200x50x50), akva näyttää jotensakin niin tyhjältä kun vain yksi pariskunta tuon kokoisessa lootassa.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

jenniliini82 kirjoitti:mulla oli alunperin 6 nuorta lehtikalaa ja niistä syntyi yksi pariskunta jotka sitten alkoivat terrorisoida muita lehtikaloja. Oli pakko jättää vain tämä yksi pari(ovat kuteen jo monta kertaa). Mutta onko mahdollista nyt jälkeenpäin laittaa akvaan toinen valmis pariskunta? Olisiko näin tasavertaisempaa? Taitaa olla tuhoon tuomittu ajatus, kun olivat kyllä nämä kaksi niin kiukuisia muille lajitovereilleen. Allas on 500l(200x50x50), akva näyttää jotensakin niin tyhjältä kun vain yksi pariskunta tuon kokoisessa lootassa.
Kerran kysyin asiaa yhdessä asiantuntevassa liikkeessä ja myyjä sanoi, että ei minun kannata pariskunnan lisäksi hankkia uusia lehtikaloja (akva 250 litraa) ja oikeassa varmaan on. Ihailin lehtikalan poikasia ja hän sanoi, että voisi ehkä mennä niin, että hankkii parven pieniä lehtiksiä, niin pariskunta ei ei kykene vastaiskuun ja jättää rauhaan. Käsittääkseni jos hankkii poikasia vaikka 6, todennäköisesti niistä sitten tulee pariskunta. Tekisin ehkä niin, mutta tarkastaisin asian vielä kokeneemmalta. Pienet lehtikalat ovat niin söpöliinejä, mutta en itse nyt voi hankkia lisää, yksi pariskunta riittää tällä hetkellä.

Hankkisin sinuna ehkä vaikka sen parven ja noukkisin sitten pariskunnan ja sen hienoimman parin. Muut möisin ja nekin varmasti löytävät kumppanin. Mutta tarkista tieto vielä...Sinulla kun tuo pariskunta jo terrorisoi muita...voi olla yksilökohtaista...Vaikea sanoa, onko aluksi pentusertifikaatti, ettei pariskunta noteeraa kilpailijaksi pentuja...mutta kun kasvavat kehkeytyy taas se kilpaileva kutupari...tilaahan sinulla on kosolti.

Ehkäpä haarniskamonnipari piristäisi akvaa ilman lehtikalalisäystä:). Tulevat toimeen lähes minkä lajin kanssa tahaansa...tai parvi niitä, jos tykkää....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

kiitos tiedoista, mutta pohjakaloja mulla kyllä riittää, jos jonkin moista monnia, ennemminkin tuohon keskiveteen jotain ahven oon miettinyt. Ainut iso kirjoahven mitä voisi ottaa enemmän kuin pariskunnan taitaa olla kiekkokala. Värikkäistä tykkään. Lehtikala kylläkin helpompi hoidettava.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

jenniliini82 kirjoitti:kiitos tiedoista, mutta pohjakaloja mulla kyllä riittää, jos jonkin moista monnia, ennemminkin tuohon keskiveteen jotain ahven oon miettinyt. Ainut iso kirjoahven mitä voisi ottaa enemmän kuin pariskunnan taitaa olla kiekkokala. Värikkäistä tykkään. Lehtikala kylläkin helpompi hoidettava.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 6&t=198076 Tuossa oli juttua lehtikala+ahvenet...itse hankin lehtikalojen kanssa rusokirjoahvenia 6 kpl. Ovat hienoja, kohtu sävyisiä, paitsi urokset hieman ottavat mittaa toisistaan. Minusta viihtyvät eniten pohjalla kyllä, josta kullakin oma reviiri, jota puolustaa. Ei niinkään minusta keskiveden kala.

Haarniska on tosiaan pohjakala, joka kyllä hakee usein ruokaa pinnasta ja porhaltelee keskivedessäkin. Joskin lepäilee mieluusti pohjan varjossa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Fisutar10 kirjoitti:
jenniliini82 kirjoitti:kiitos tiedoista, mutta pohjakaloja mulla kyllä riittää, jos jonkin moista monnia, ennemminkin tuohon keskiveteen jotain ahven oon miettinyt. Ainut iso kirjoahven mitä voisi ottaa enemmän kuin pariskunnan taitaa olla kiekkokala. Värikkäistä tykkään. Lehtikala kylläkin helpompi hoidettava.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 6&t=198076 Tuossa oli juttua lehtikala+ahvenet...itse hankin lehtikalojen kanssa rusokirjoahvenia 6 kpl. Ovat hienoja, kohtu sävyisiä, paitsi urokset hieman ottavat mittaa toisistaan. Minusta viihtyvät eniten pohjalla kyllä, josta kullakin oma reviiri, jota puolustaa. Ei niinkään minusta keskiveden kala.

Haarniska on tosiaan pohjakala, joka kyllä hakee usein ruokaa pinnasta ja porhaltelee keskivedessäkin. Joskin lepäilee mieluusti pohjan varjossa.
löytyy jo ruso pariskunta, mutta ei ainakaan mulla kovinkaan värit esillä ja aika pieneksihän noi jää, mutta noi mun kyllä vielä aika nuoria.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Boomscarf

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Kaverin äidin akvaariossa sattu olemaan noin, että naaras kuoli ennenaikaisesti. Koiras oli jo vähän vanha, mutta halusimme silti sille seuraa. Hankimme sille naaraan eikä menny viikkoakaan, kun kudentahommat alkoivat. En tiedä kävikö meillä tuuri että tulivat toimeen, mutta tuon perusteella uskaltaisin kokeilla uudestaankin. :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jännityksellä siirsin uudet kolme lehtikalaa lehtikalapariskunnan valtakuntaan. Vielä uudet tulokkaat saavat olla melko rauhassa. Uros, joka alunperin altaassa, kävi kerran nokkaisemassa tulokasta, mutta sopu on yllättävän hyvä. 3 uutta on vielä parvena, 2 alkuasukasta keskenään. Uudet tulivat majailemaan suodattimen toiselle puolelle. Survarijahdissa uusi tulokas tuli pariskunnan reviirille, mutta melko rauhassa sai olla. Seurailen tilannetta. Vanha pari on paljon kookkaampi, kuin jo aikuistriokin. Mutta katsotaan kasvaako uudet tulokkaat vanhojen mittoihin ja miten sopu säilyy. Isompi allaskin viritteillä, jos ongelmia tulee ja tilanpuute.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kth
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 19:22, 05.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja Kth »

Missä ajassa parit muodostuu? Siis jos otan nyt vaikkapa kuusi poikasta, niin suunnilleen kuin kauan voin olettaa niiden pärjäävän keskenään? Entä minkä ikäisenä lehtikalat ovat täysikasvuisia?
140l mollit ja miekkapyrstöt + 220l Aasia + 390l ja 60l seuralat
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Onko lehtikala aina pidettävä pariskuntana?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kun hankit kahden euron kolikon kokoisia poikasia, ne kutevat varmasti ensimmäisen kerran jo reilusti alle vuodessa. Tämän jälkeen keskenään toimeentuleminen riippuu kalojen persoonasta ja altaan koosta. Kolmen vuoden ikäinen kala voi evineen kaikkineen olla jo 17 senttiä korkeudeltaan ja 13cm pituudeltaan. Kalat kasvavat vielä vanhempanakin, mutta vauhti hidastuu huomattavasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”