Hiekkaa kultakalalle?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ankku123
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekkaa kultakalalle?

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Ystäväni olisi laittamassa hienoa hiekkaa kultakaloillensa mutta mitä mieltä olette siitä? Onko siis hieno hiekka kultseille sopivaa? Itse mietin vaan kun ne haukkailee suuhunsa sitä soraa-miten käy hienon hiekan kanssa [:I]
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Ainakin kaikki ne, jotka ovat pitäneet aasianmutakalaa kultakalojen kanssa, ovat ilmeisesti päätyneet hiekkaan.
Mutakala nimittäin rakastaa kaikenlaista sotkemista ja peuhaamista.
Ankku123
Member
Member

Noh, sitten se hiekka on ilmeisesti ihan ok juttu :)
Piitulainen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Puhallushiekkaa meillä on molemmissa altaissa.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Puhallushiekkaa oli mullakin, ihan yhtälailla käy kumpi vaan, mutta mun mielestä hiekka oli kivempi, ja oikeastaan kaikkien muidenkin kalojen mielestä.
-Chyental-
jessesa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Kuulivatko korvani nyt varmasti oikein?!
Vai että oikein hiekkaa kultakalalle? :?
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Hienon hiekan kanssa käy ihan samalla tavalla (haukkailee suuhunsa). Vai mitä tarkoitat kysymykselläsi?
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Ankku123
Member
Member

Ville K. kirjoitti:Hienon hiekan kanssa käy ihan samalla tavalla (haukkailee suuhunsa). Vai mitä tarkoitat kysymykselläsi?
Äh-jotenkin vaan tuntui minusta hassulta ajatus siitä että se hornailee suuhunsa hienoa hiekkaa kun on tottunut katselemaan yleensä niiden puhaltelevan soraa pos suustaan :)
Tilkka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Minulle oli kans ihan uus juttu että hienohiekka käy kultakaloille.

Miten muuten te joilla sitä hiekkaa nyt on niin lapotteko sitä pohjaa? Vai vaihdatte vain vettä tarpeeksi usein. Itelläni soraa kultiksilla ja olen lapponut hiekankin kerran viikossa (suodattin on kyllä huono)
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Tilkka kirjoitti:Minulle oli kans ihan uus juttu että hienohiekka käy kultakaloille.

Miten muuten te joilla sitä hiekkaa nyt on niin lapotteko sitä pohjaa? Vai vaihdatte vain vettä tarpeeksi usein. Itelläni soraa kultiksilla ja olen lapponut hiekankin kerran viikossa (suodattin on kyllä huono)
Hmm. Minä en oikein ymmärrä, mistä moinen käsitys juontaa juurensa, ettei hieno hiekka soveltuisi kultakala-akvaarioon. [:I]

Jos lähtee käymään luonnossa katsomassa, millaisissa olosuhteissa kultakalat ja ruutanat elävät, voi melko varmasti todeta, että kyseisien vesistöjen pohjassa ole Lohja Ruduksen koneistetulta murskaamolta tullutta sepeliä.

Kaikkein parasta olisi, jos kultakaloille laittaisi akvarion ja lammikon pohjalle lehtiä, kuraa, mutaa, savea ja muuta tattaa. Jos minun itse täytyisi valita (jos olisi ihan pakko), kumpaa haluaisin purskutella suussani mieluiten - peukalonpään kokoisia kiviä vai hienoa hiekkaa - tulisin varmaankin valinneeksi sen hienojakoisemman.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Niin, eipä sitä lohja-rudus sepeliä varmaan kovinkaan monessa lammessa ja joessa pohjalla ole?(eikä k-raudan puhallushiekkaa)..

Täysin luonnonmukaisen pohjan luominen olisi varmaan teoriassa mahdollinen, mutta se hoitopuoli olisikin ihan toinen juttu..
Blondikala
Starting Member
Starting Member

Älä vain laita jokisoraa kultiksille

Viesti Kirjoittaja Blondikala »

Itse pesin ja puunasin ekan puolen vuoden ajan valkoista jokisoraa kunnes eräs viisas sanoi, että alkaako kyllästyttään. Sitten tein kompromissin kun kasvitkaan eivät tykänneet ainaisesta irti repimisestä (anubias). Nyt olen onnellinen valinnastani.

Laitoin puolet aivan hienoa puhallushiekkaa ja puolet valkoista jokisoraa. Nyt siis pesen vain pienen määrän kiviä mutta allas on mielestäni hienompi kun siellä on hiukan kiviäkin. Nyt kasvit rehottaa taka-alalla jossa on hienoa hiekkaa ja kalat mutustelee kiviä etualalla.

Kaikista viisain valinta olisi laittaa koko allas hienolla hiekalla niin nitriittiarvotkin pysyis alhaalla ja kaiken lian näkis helpommin. Jokisoraan vajoaa uskomaton määrä jätettä ja kaikkihan tietää kuinka siinä käy.

Kultakalat on aivan ihania kun oppis ruokkiin niitä maltillisesti. Meillä ei ainakaan ole kasveja nyppiviä yksilöitä (3 huntupyrstöä ja 3 purjesampimonnia)
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Eihän pohjamateriaalin ja nitriittiarvon pitäisi korreloida mitenkään? Siis jos bakteeristo on kunnossa, ei nitriittiä pitäisi olla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”