Suodattimista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piipukka77
Member
Member

Suodattimista

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Mietin tässä taas pienessä päässäni outoja asioita.

Siis,akvaarioon jos tulee ulkosuodatin,niinkuin meillä tulee,niin pitääkö siellä oli myös siäsuodatin ja jotain muuta vielä?
riittääkö yksi lämppäri,taitaa olla semmonen sauvamallinen(?),ei mene kokonaan veden alle.Tehoja siinä taisi olla 300.
Puljulle tulee kokoa 120x45x55(tai jotain tonne päin...)

Menisin liikkeeseen tämmösiä kyselemään mutta en pääse täältä metsästä mihinkän,toiseen autoon ei ole talvirenkaita ja ukko on päivät töissä.
Olen siis ollut jo 9-päivää kotona,käymättä missään,milloinkahan huomaan ensmäiset hulluuden oireet [;)]
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Usein kannattaa olla ulkosuodattimen rinnalla sisäsuodatin joka poistaa roskat vedestä.

Olisiko tarkempaa tietoa suodattimesta kuten merkki ja malli?

Lämppäri ei ole edes aina pakollinen jos lämmöt pysyy ja jos on luotettava lämppäri niin yhdellä selviää hyvin :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Piipukka77
Member
Member

Ei ole tietoa vielä suodattimesta,ajattelin(tai mitä olen lukenut täältä)niin eheim ois varmaan kaikista paras?
Mikä siihen kävis rinnalle sisäsuodattimeksi?

Millasissa hinnoissa nuo yleensä pyörii?en löydä netistä mistään hintoja,tai en vaan osaa etsiä,olen todella haka tän netin kanssa :roll:
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Piipukka77
Member
Member

Oho,kiitoksia!

Mulla pitäs varmaan perehtyä tähän netin-maailmaan paremmin.
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Ja täällä vielä arvioita eri suodatinten toimivuudesta:

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... odatus.htm
ampi
Starting Member
Starting Member

Re: Suodattimista

Viesti Kirjoittaja ampi »

Piipukka77 kirjoitti: Olen siis ollut jo 9-päivää kotona,käymättä missään,milloinkahan huomaan ensmäiset hulluuden oireet [;)]
Yllättävän pitkään kestää ennen kuin niitä tulee.
Nimimerkillä kokemusta on :roll:
2,5 vuotiaan ja ja kaikkia ja kaikkea vierastavan 6kuisen kanssa ei kanssa paljoa reissata... :roll:
Joka ei kasva, yhdistettynä sellaiseen joka ei osaa kasvattaa, voi olla ihan hyväkin ajatus. -Ihaa-
meirän elämää
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Akvaariosi tilavuus on siis himpun verran vajaa 310 litraa. Itse olen 400-litraista hyvällä menestyksellä pitänyt yhdellä ulkosuodattimella joka on kertakaikkisen loistava Eheim professionel II 2028. Suodattimessa on lisäksi ollut Eheimin oma esisuodatin johon leijuvat roskat tarttuvat ja joka on helppo huuhtoa viikoittain. Varsinaisen suodattimen olen sitten putsannut vain kahdesti vuodessa, jouluksi ja juhannukseksi. Henkilökohtaisesti en pidä sisäsuodattimista, pilaavat akvaariomaiseman kun ovat kuitenkin melko suuria ja hankalia piilottaa. Siksi tuntuukin kauhealta nyt katsella tuota Juwelin kamalaa laatikkosuodatinta akvaarion sisällä. Täytyy kyllä mahdollisimman pian vaihtaa sekin ulkosuodattimeen....
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

cichlid kirjoitti:Varsinaisen suodattimen olen sitten putsannut vain kahdesti vuodessa, jouluksi ja juhannukseksi.
Näin sivumennen sanoen, jos ulkosuodattimessa jokin menee pieleen niin se useimmiten tekee sen juuri puhdistuksen jälkeen. Joulu tai juhannus eivät ehkä ole kaikkein otollisimpia aikoja vuodesta etsiä aukiolevaa akvaarioliikettä jotta saisi uuden tiivisteen, akselin tms. pikkuosan. 8-) Kahdella suodattimella eläimistö pysyisi varmemmin elävien kirjoissa juhlapyhien yli vaikka toinen suodattimista rikkoutuisikin.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Enhän minä sanonutkaan että minä jouluna ja juhannuksena sitä suodatinta pesisin. Ne ajankohdat vaan ovat sopivasti puolen vuoden välein ja helposti aina niiden lähestyessä muistaa että suodattimen putsaus lähestyy. Ja kuten sanoin, on minun henkilökohtainen mielipiteeni etten halua altaaseen sisäsuodatinta.

J vielä lisäys: Meillä on kotona varasuodatin Eheim 2226 tällä hetkellä tyhjänä olevasta altaasta. Ja mitään ongelmia ei Eheimin kanssa ole pesujen jälkeen ollut.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olipas siinä ilkeä vastaus asialliseen kommenttiini.

Monet muut kyllä puuhastelevat kaikenlaista "rästiin jäänyttä" juuri jouluna ja juhannuksena kun pakolliset vapaapäivät alkavat käydä sietämättömiksi eikä televisiostakaan tule mitään ja kinkkukin on jo syöty ja anoppia pitää päästä pakoon.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member

Mikäs tuossa muka ilkeää oli? Oikaisin vain, etten pese suodatinta jouluna tai juhannuksena vaan suunnilleen niden lähestyessä. Ja meillä kaikillahan ei ole vapaata jouluna ja juhannuksena, töitäkin täytyy joidenkin silloin tehdä. Alkaa aihe eksyä melko kauas alkuperäisestä....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”