Kasveja 40l

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marika_
Junior Member
Junior Member

Kasveja 40l

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

Minulla on tekeillä tuo 40l akvaario taistelukala urokselle. Kyselisin tässä että mitkä kasvit olisivat suht. helppoja ja pärjäisivät 15W valossa? Antakaa ehdotuksia jotka mielestänne olisivat hyviä tuohon akvaarioon.

Tietoja:
40l
pohja: hieno vaalea hiekka
valaistus: sylvania aquastar 15W
lämpötila: 25
pH: 7
kasvilannoite: sera florena ja pohja tabletteja tarpeen mukaan
gH: 6

Vielä ei CO2 lannoitusta mutta tulen kyllä laittamaan jokupäivä.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Melalehdethän viihtyvät heikossakin valaistuksessa. Itselläni on 90 litrasessa, jossa 18W valaisin niin melalehtien lisäksi anubiasta, jaavansaniainen, miekkakasvi, vallisneriaa ja rotala lajike (kasvaa hitaasti, mutta kirkkaan hennon punaisena). Ai juu ja onhan tuolla altaassa myös rusolehti.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
lare88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Jaavansammal pärjää loistavasti myöskin hämärässä avaariossa. Eri asia on, pitääkö ko. kasvista.
Eihän tuo valo tuon kokoisessa ole edes kovin pieni.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Katseenvangitsija-kasviksi pallolevä? Viihtyi meillä ainakin ilman mitään valoa, mutta tietysti näyttää paremmalta jonkinlaisen valon kanssa!
Ehdottelen tätä aina, koska itse olen niin mieltynyt moiseen kasviin.. Liekö syynä muoto vai nimi.. :mrgreen:
jupeko
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Minusta tähän voisi ottaa huomioon pohjamateriaalin (hiekan), joka on olennainen kasvien viihtymisessä. Mitkä kasvit kasvavat hiekassa ja mitä muuta tulisi ottaa huomioon.

Itse en ole saanu vastausta tähän, miksi kasvini eivät kasva hiekkapohjassa lannoituksesta huolimatta, niin veteen kuin hiekan sekaankin.

"Kuihtuu" pois vaan ja juuret mätänee, joka samalla värjää hiekan tumman harmaaksi. (Vaalea hiekkapohja).
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

jupeko kirjoitti:Minusta tähän voisi ottaa huomioon pohjamateriaalin (hiekan), joka on olennainen kasvien viihtymisessä. Mitkä kasvit kasvavat hiekassa ja mitä muuta tulisi ottaa huomioon.

Itse en ole saanu vastausta tähän, miksi kasvini eivät kasva hiekkapohjassa lannoituksesta huolimatta, niin veteen kuin hiekan sekaankin.

"Kuihtuu" pois vaan ja juuret mätänee, joka samalla värjää hiekan tumman harmaaksi. (Vaalea hiekkapohja).
Mulla ainakin heikkapohja ja kasvit kasvaa hirveetä vauhtia. Eikä edes mitään lannotetta vedessä ole tai pohjassa. Menestyvät että vien osan aina eläinkauppaan..
Tell me why we build castles in the sky?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

wantukka kirjoitti:Melalehdethän viihtyvät heikossakin valaistuksessa.
15 wattia 40 litraisessa on mielestäni ihan tarpeeksi. Itselläni sama määrä 54 litraisessa 30 cm korkeassa akvaariossa, ja kasvit rehottaa. Akvaarion korkeus on aika ratkaiseva seikka. Kaikki peruskasvit käyvät hyvin, argentiinanvesirutto, pienet miekkakasvit, rusolehti, intianvesitähdikki jne. Myös pintakasveja voi laittaa huoletta jos akvaario on matala, valo kyllä riittää pohjalle asti.
jupeko
Member
Member

_Marjana_ kirjoitti:Mulla ainakin heikkapohja ja kasvit kasvaa hirveetä vauhtia. Eikä edes mitään lannotetta vedessä ole tai pohjassa. Menestyvät että vien osan aina eläinkauppaan..
Taitaa olla hyvin ja huonosti menestyviä kasveja akvaariossa kun on harrastajia. vaikka kuinka ois samat materiaalit akvaariossa, niin toisella menestyy ja toisella ei millään.

Ihan sama mitä teet, jos on mennäkseen pieleen, niin menee pieleen. Jos ei mee pieleen, niin ei mee vaikka jättäisit mitä hoitorutiineja veks.

Tiijä sit onks täällä Treella niin huono vesi. Kun Lohjalla kasvit kukoisti, tosin sorapohjassa.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

jupeko kirjoitti:Tiijä sit onks täällä Treella niin huono vesi. Kun Lohjalla kasvit kukoisti, tosin sorapohjassa.
Tiedä sitten, missäpäin Tampereella asut, mutta kyllä ainakin keskustan alueella hanavesi on hyvälaatuista akvaariokäyttöön(kin).
Itselläni on puhallushiekka pohjalla ja kasvit kasvavat loistavasti.
Kuinkas paljon käytät noita pohjalannotteita? Hiekkapohjaan ei ravinnetabuja laiteta niin paljon kuin sorapohjaan ja huomattavasti harvemmin. Syy on se, että hiekkapohjasta ravinteet eivät liukene veteen kovin nopeasti. On helppo pilata pohja tunkemalla sinne liikaa ravinteita, jolloin kasvien on vaikea siinä kasvaa. Itse laitan pohjaravinteita tarvitseville kasveille puolikkaan tabletin kahden tai kolmen kuukauden välein.
Marika_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

Juu ton mun akvaarion korkeus on 30 cm. :roll:
120l taistelussa, 40l kasvialtaana

http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
jupeko
Member
Member

-riff- kirjoitti:Tiedä sitten, missäpäin Tampereella asut, mutta kyllä ainakin keskustan alueella hanavesi on hyvälaatuista akvaariokäyttöön(kin).
Itselläni on puhallushiekka pohjalla ja kasvit kasvavat loistavasti.
Kuinkas paljon käytät noita pohjalannotteita? Hiekkapohjaan ei ravinnetabuja laiteta niin paljon kuin sorapohjaan ja huomattavasti harvemmin. Syy on se, että hiekkapohjasta ravinteet eivät liukene veteen kovin nopeasti. On helppo pilata pohja tunkemalla sinne liikaa ravinteita, jolloin kasvien on vaikea siinä kasvaa. Itse laitan pohjaravinteita tarvitseville kasveille puolikkaan tabletin kahden tai kolmen kuukauden välein.
Itse akvaariokaan ei ole ollut käytössä kun muutaman kuukauden vasta. Ja tänä aikana olen laittanut puolikkaan tai kokonaisen lannoitetabun kasvin koosta riippuen juuriin. Eli kerran olen laitellut tabletit. Ja tänä aikana mätäni jaavansaniaisten juuret ihan mustiksi ja haiskahti sen mukaisesti.
Mulla on tota bilteman hiekkaa.

Mulla on semmonen kuva, että juuri sorapohjaan ei juurikaan tarvitse lannoitella kasveja, koska kalat hoitaa sen homman. Hiekassa sitten taas joutuu lanoittelemaan enemmän, kun kalojen jätteet jää hiekan pinnalle.

Mitä kasveja sulla menestyy siellä hiekassa ?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Jaavansaniaisen juuret varmasti mätänevätkin pohjaan, kasvia kun ei ole tarkoitus istuttaa sinne, vaan se kasvaa parhaiten sidottuna kiveen tai kantoon, jolloin juuret leijuvat vapaana vedessä.
Kalojen sonta harvemmin sisältää kovin paljoa esimerkiksi rautaa tai muita ravinteita, joten sorapohjaakin kannattaa kyllä lannoittaa. Tietysti nestemäiset lannoitteet pääsevät sorassa paremmin juurille, mutta tämä ei usein kyllä esim. miekkakasveille riitä.
Kasvien kasvuun vaikuttaa moni muukin tekijä, kuin pelkkä kasvualusta. Onko altaassa valoa, hiilidioksidia, nitraattia, ym tarpeeksi?

Itselläni ns. pohjakasveja on tiikerilumpeet ja muutama muu lumme, muutama miekkakasvi, rusko- ja kurttumelalehdet ja Nuphar japonica (japaninulpukka?). Kaikki kasvavat hyvin, tabletteja saavat tosiaan vain muutaman puolikkaan tai neljäsosan vuodessa, per kasvi. Muina lannotteina käytän MasterGrow:ta, kaliumnitraattia ja tietysti hiilidioksidia.
jupeko
Member
Member

Jep, mulla se jaavansaniainen onkin kasvanut juurakosta, osa oli soraan istutettu, ei juuret silloin mädäntyneet, nyt hiekassa vasta.

Konnanputki ja melalehti kasvaa huonosti. Mulla on tommosia hiilidioksidi/ kasvilannoiteporetabletteja, jonka laitoin tuossa viimeksi vedenvaihdon jälkeen.

Tuossa 89 L altaassa on kaksi loisteputkea valaisemassa, eli kyllä valoa pitäisi tarpeeksi olla, ei ole mikään varjostamassa.
Vesiarvot viime mittauksen jälkeen oli ihan kohdallaan. (Nestetestit) ja junglen liuskatesti. Joka kuulemma ei oo kovin tarkka, mutta kaipa sentään käyttökelpoinen.

Ehkä toi allas ei oo tarpeeks kypsynyt kasveille,,,, ettei pohjassa oo mitään "peruslannoitusta"..tiijä sit pitäskö sinne koittaa laittaa lannotustabletteja, jotka eivät ole ns ravinnetableteja ?
Kanankakan näköisiä pötkyjä.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Sanoit jupeko muuttaneesi pari kuukautta sitten. Altaan tasapainon saavuttainen voi kestää jopa vuoden kypsytyksen/ tyhjennys täytön jälkeen(vast. muuttoa), eli kasvisi voivat reagoida muuttoon eli muuttuneisiin olosuhteisiin. Ainakin vesijohtovesi ja siis altaassa oleva vesi on erilaista, pohja aines on erilainen, kasvit on kiskottu ylös ja istutettu takasin eli ovat vasta juurtumassa. Siinä muutama syy miksi kasvisi eivät viihdy. Melalehdet varsinkin ovat hitaita tottumaan uusiin olosuhteisiin, siksi ne kannattaakin jättää rauhaan ja katsoa niiden vointia ensi kesänä, samoin konnanputkikin oli mulla monta kuukautta ennenkuin suostui kasvamaan kunnolla.
jupeko
Member
Member

Kyseessä on siis uusi allas, kasvit on tuotu akvaarioliikkeestä tuohon altaaseen ja istutettu hiekkaan.

Kypsyttämistä epäilin tässä...mutta eipä aikanaan ole sorapohjan kanssa ollu samanlaista ongelmaa koskaan. Vaikka olen muuttanut akvaarion kanssa/ vaihtanut asuinpaikkaa monia kertoja (lue: muuttanut 7 kertaa kotoa pois muuton jälkeen) :mrgreen:

Ja itseasiassa yllätyin kun katsoin tätä http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto14.php linkkiä hiekkapohjasta.

Että ehkäpä kuulun siihen vähemmistöön, jolla hiekkapohja tukkeutuu/ mätänee..samoin kasvin juuret. Juuret meni myös Vallisneriassa.

Nyt täytyy tarkkaan miettiä mihin 30e lahjakortilla faunattaresta oikeen hankkii,,,ettei menisi taas ihan hukkaan.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Pikkupiipero kirjoitti:Katseenvangitsija-kasviksi pallolevä? Viihtyi meillä ainakin ilman mitään valoa, mutta tietysti näyttää paremmalta jonkinlaisen valon kanssa!
Ehdottelen tätä aina, koska itse olen niin mieltynyt moiseen kasviin.. Liekö syynä muoto vai nimi.. :mrgreen:
Tarkoitit kai pallopartalevä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”